Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen. Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den. När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen. Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den. När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen. Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den. När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen. Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.
Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Anledningen att man bygger SuC som man vet inte kan kopplas in är nog gissningsvis för att det är en lång process att bygga dessa, man ska ha mark, avtal, bygglov osv osv.. man beställer säkert även utrustningen och utförare av arbetet (entrepenad osv.) långt i förväg, dessa stationer som redan är på plats men ej inkopplade var sannolikt påbörjade innan blockaden, och då fullföljde man.
Jag gissar att man inte påbörjar flera innan konflikten är löst, OM den nu ens blir löst..