Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 12:09
LJO skrev: 02 nov 2025 11:51
Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
Eller?
viewtopic.php?p=867244#p867244
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13095
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 12:09
LJO skrev: 02 nov 2025 11:51
Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
Eller?
viewtopic.php?p=867244#p867244
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 12:09


Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
Eller?
viewtopic.php?p=867244#p867244
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 798
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av repulsiv »

Nicke Nyfiken skrev: 01 nov 2025 15:09

Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.

Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Anledningen att man bygger SuC som man vet inte kan kopplas in är nog gissningsvis för att det är en lång process att bygga dessa, man ska ha mark, avtal, bygglov osv osv.. man beställer säkert även utrustningen och utförare av arbetet (entrepenad osv.) långt i förväg, dessa stationer som redan är på plats men ej inkopplade var sannolikt påbörjade innan blockaden, och då fullföljde man.

Jag gissar att man inte påbörjar flera innan konflikten är löst, OM den nu ens blir löst..
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6311
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03


Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Jag har inte sagt att Tesla inte kan bygga stolpar. De bygger ju på löpande band.
Problemet är att de inte får koppla in dem, eftersom elbolagen inte vill eller får säkra upp så länge konflikten pågår. Det är fakta: Ume Energi har sagt det rakt ut. Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6311
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Electron skrev: 03 nov 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11


Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Jag har inte sagt att Tesla inte kan bygga stolpar. De bygger ju på löpande band.
Problemet är att de inte får koppla in dem, eftersom elbolagen inte vill eller får säkra upp så länge konflikten pågår. Det är fakta: Ume Energi har sagt det rakt ut. Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.


Om du lugnar ner dig lite och läser det jag skriver, istället för det du tror jag skriver, så kan vi ta en ny diskussion senare. För nu är du helt ute i det blå och uppfattar saker precis tvärtom än det jag skriver.

T.ex. när jag skriver...
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst.
...så tolkar du det som:
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.

Och när jag skriver...
min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet
...så tolkar du det som:
Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 13:28
Electron skrev: 03 nov 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33


Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Jag har inte sagt att Tesla inte kan bygga stolpar. De bygger ju på löpande band.
Problemet är att de inte får koppla in dem, eftersom elbolagen inte vill eller får säkra upp så länge konflikten pågår. Det är fakta: Ume Energi har sagt det rakt ut. Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.


Om du lugnar ner dig lite och läser det jag skriver, istället för det du tror jag skriver, så kan vi ta en ny diskussion senare. För nu är du helt ute i det blå och uppfattar saker precis tvärtom än det jag skriver.

T.ex. när jag skriver...
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst.
...så tolkar du det som:
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.

Och när jag skriver...
min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet
...så tolkar du det som:
Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Lugna ner mig? Jag är lugnare än Teslas byggplaner just nu.
Jag läser vad du skriver och det är just det som gör det lite rörigt.

Du säger att konflikten inte har med saken att göra, men samtidigt att Tesla får effekt när konflikten är löst och att stationerna kopplas in när konflikten är löst. Det är ju ganska tydligt att konflikten påverkar då, eller hur?
Sen att det kan finnas lokala variationer i effekt är ju självklart, men det är inte det som stoppar inkopplingarna just nu. Det har elbolagen själva bekräftat.
Så vi verkar ju egentligen säga samma sak, bara att jag kallar det du beskriver för vad det faktiskt är: en konsekvens av konflikten.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13095
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03


Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Vad menar du med brist på effekt ”på riktigt”?
Är motsatsen brist på effekt på låtsas?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6311
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Electron skrev: 03 nov 2025 13:40

Lugna ner mig? Jag är lugnare än Teslas byggplaner just nu.
Jag läser vad du skriver och det är just det som gör det lite rörigt.

Du säger att konflikten inte har med saken att göra, men samtidigt att Tesla får effekt när konflikten är löst och att stationerna kopplas in när konflikten är löst. Det är ju ganska tydligt att konflikten påverkar då, eller hur?
Sen att det kan finnas lokala variationer i effekt är ju självklart, men det är inte det som stoppar inkopplingarna just nu. Det har elbolagen själva bekräftat.
Så vi verkar ju egentligen säga samma sak, bara att jag kallar det du beskriver för vad det faktiskt är: en konsekvens av konflikten.
Självklart beror det på konflikten att det står nya SuC oinkopplade och att vissa uppgraderade SuC har effektbrist, t.ex Umeå, och jag har aldrig påstått något annat.

Jag talar enbart om de (fåtal?) SuC som uppgraderats från V.2 till V.4 där Tesla valt en annan strategi, t.ex Löddeköpinge, nämligen att minska antalet laddstolpar för att få effekten att räcka till. Det är vid dessa, och enbart dessa som jag tror att anledningen kan vara en annan än konflikten, eftersom de skiljer sig från mönstret för övriga uppgraderade SuC. Då är min teori att det kan bero på lokala begränsningar på effekt eller överföringskapacitet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6311
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 03 nov 2025 14:07
Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53

min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över.
Vad menar du med brist på effekt ”på riktigt”?
Jag tror du kan lista ut det om du läser ovanstående en gång till.


Fredrik j skrev: 03 nov 2025 14:07
Är motsatsen brist på effekt på låtsas?
Helt rätt gissat.
När facket skapat brist på effekt är det på låtsas.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 14:39
Electron skrev: 03 nov 2025 13:40

Lugna ner mig? Jag är lugnare än Teslas byggplaner just nu.
Jag läser vad du skriver och det är just det som gör det lite rörigt.

Du säger att konflikten inte har med saken att göra, men samtidigt att Tesla får effekt när konflikten är löst och att stationerna kopplas in när konflikten är löst. Det är ju ganska tydligt att konflikten påverkar då, eller hur?
Sen att det kan finnas lokala variationer i effekt är ju självklart, men det är inte det som stoppar inkopplingarna just nu. Det har elbolagen själva bekräftat.
Så vi verkar ju egentligen säga samma sak, bara att jag kallar det du beskriver för vad det faktiskt är: en konsekvens av konflikten.
Självklart beror det på konflikten att det står nya SuC oinkopplade och att vissa uppgraderade SuC har effektbrist, t.ex Umeå, och jag har aldrig påstått något annat.

Jag talar enbart om de (fåtal?) SuC som uppgraderats från V.2 till V.4 där Tesla valt en annan strategi, t.ex Löddeköpinge, nämligen att minska antalet laddstolpar för att få effekten att räcka till. Det är vid dessa, och enbart dessa som jag tror att anledningen kan vara en annan än konflikten, eftersom de skiljer sig från mönstret för övriga uppgraderade SuC. Då är min teori att det kan bero på lokala begränsningar på effekt eller överföringskapacitet.
Toppen, då har vi ju landat. Du fokuserar på några lokala undantag, jag på helhetsbilden där konflikten tydligt sätter käppar i hjulen för Teslas utbyggnad.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 798
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av repulsiv »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.
Verkar det gå bra med det ?

Jag skulle skriva OM konflikten löses. inte när..

Jag tror inte tesla sverige planerar några fler nya SuC innan konflikten är löst, men det är ju bara min gissning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6311
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

repulsiv skrev: 08 nov 2025 23:35
Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.
Verkar det gå bra med det ?

Jag skulle skriva OM konflikten löses. inte när..

Jag tror inte tesla sverige planerar några fler nya SuC innan konflikten är löst, men det är ju bara min gissning.
Sedan konflikten startade har Tesla byggt 19 nya SuC.
Tror inte att alla dessa var påbörjade när konflikten startade för drygt 2 år sedan.

Så länge Tesla får EU-bidrag för att bygga nya SuC tror jag att de kommer att fortsätta enligt plan.
Men det är min gissning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4596
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Blir en rejäl utbyggnad "över en natt" om de någonsin öppnar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

jonasl skrev: 09 nov 2025 09:15
Blir en rejäl utbyggnad "över en natt" om de någonsin öppnar.
Lär inte hända:

viewtopic.php?t=34104&start=13025
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4596
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

jonasl skrev: 11 nov 2025 17:04
Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Tror det är lönlöst att facket försöker få till ett ka…
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5723
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev: 11 nov 2025 17:04
Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
vrid_i_skogen
Inlägg: 263
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av vrid_i_skogen »

En fråga om betalning på supercharger; om taxan är 1,60 kr kl 04-08 och jag startar laddningen 07:50, får jag ladda till det priset på hella sessionen tills jag är klar eller ändras taxan efter kl 08 även under pågående laddning?
MrRun
elbilist
Inlägg: 877
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MrRun »

vrid_i_skogen skrev: 11 nov 2025 21:40
En fråga om betalning på supercharger; om taxan är 1,60 kr kl 04-08 och jag startar laddningen 07:50, får jag ladda till det priset på hella sessionen tills jag är klar eller ändras taxan efter kl 08 även under pågående laddning?
Laddningskostnaden avgörs av klockslaget för anslutning och justeras inte om priset ändras under laddningssessionen.
https://www.tesla.com/sv_se/support/cha ... r#how-much
Ioniq 5 FE AWD
vrid_i_skogen
Inlägg: 263
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av vrid_i_skogen »

Toppen tack för svar!
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 798
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av repulsiv »

chaffis75 skrev: 11 nov 2025 19:27
jonasl skrev: 11 nov 2025 17:04
Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.

Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5723
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:35
chaffis75 skrev: 11 nov 2025 19:27
jonasl skrev: 11 nov 2025 17:04
Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.

Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Electron
Inlägg: 916
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

chaffis75 skrev: 14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:35
chaffis75 skrev: 11 nov 2025 19:27
jonasl skrev: 11 nov 2025 17:04
Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.

Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Skriv svar