Du missar själva poängen. Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 16:03Vad är det jag missar?Electron skrev: ↑02 nov 2025 14:47Eller?Nicke Nyfiken skrev: ↑02 nov 2025 12:09Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.LJO skrev: ↑02 nov 2025 11:51Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
viewtopic.php?p=867244#p867244
Förklara för mig.
I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den. När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.