Sida 12 av 12

Re: Scan my plaid

Postat: 27 sep 2025 14:22
av jpetters
AAKEE skrev:
jpetters skrev: 27 sep 2025 14:13
AAKEE skrev:
Tellus skrev: 24 sep 2025 21:07
jpetters skrev: 24 sep 2025 20:45
Ca 5 månader och 900 mil senare så landade testet på 82%. SMT säger 79.4kWh. Men den har studsat mellan dryga 80 kWh och 79 kWh de senaste månaderna. Så verkar åtminstone ha avstannat.
Måste den ner till 70 för att få nytt batteri?
Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack Bild
Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.
Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.
Precis, det låter sannolikt.

Re: Scan my plaid

Postat: 27 sep 2025 15:18
av AAKEE
jpetters skrev: 27 sep 2025 14:22
AAKEE skrev:
jpetters skrev: 27 sep 2025 14:13
AAKEE skrev:
Tellus skrev: 24 sep 2025 21:07


Måste den ner till 70 för att få nytt batteri?
Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack Bild
Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.
Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.
Precis, det låter sannolikt.
Tesla (som jag tror uppdaterat villkoren) säger att det är Tesla som dikterar och avgör till om eller vilken grad batteriet degraderats.
Någonting säger mig att det inte kanske kommer vara jättelätt att få batteriet bytt om någon batterityp börjar degraderas > 30% inom garantitiden.

Re: Scan my plaid

Postat: 20 okt 2025 08:59
av Tellus
2022-10 3150 mil
Version 25.38.3.1
Har för mig SOC UI och det som visas i bilen varit samma förut

Re: Scan my plaid

Postat: 20 okt 2025 12:07
av AAKEE
Tellus skrev:
Har för mig SOC UI och det som visas i bilen varit samma förut
Nej, det har inte vart det.
Folk påstår att SOC UI har vart det på äldre S, vilket jag inte vet ngt om.

BMS har inte den SOC som visas presenterad.

BMS har SOC Min, SOC Max, SOC Avg, SOC UI,

Av dessa är SOC Min = True SOC. De andra är inte av någon betydelse för oss.

SMT räknar ut SOC samt SOC Expected.



SOC= [nominal remaining / nominal full pack] men kompenserat för buffer*.

SOC Expected = [Expected remaining / nominal full pack] kompenserat för buffer*
Detta är denna SOC som bilen har visat alla ggr från min första Tesladag och fram till nyligen, samt att den visade det på detta sättet igen igår, alltså korrekt.
Räckviddsvisningen vid batteriet är ju en energimätare och det är sannolikt anledningen att denna reduceras med kallt batteri och eftersom tesla kopplar SOC och räckvidd så följer att SOC i procent minskar vid kyla också.

Expected remaining = nominal remaining kompenserat för batteritemperatur (vid ~25C är de lika, vid varmare räknar bilen att leverera lite mer energi och vid kallare mindre energi)


*) SOC = (TRUE SOC-4.5 )/0.955


Min var som sagt åter på normal visning igår.