Precis, det låter sannolikt.AAKEE skrev:Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.jpetters skrev: ↑27 sep 2025 14:13Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.AAKEE skrev:Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack
Scan my plaid
Moderator: Redaktion
Re: Scan my plaid
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Tesla (som jag tror uppdaterat villkoren) säger att det är Tesla som dikterar och avgör till om eller vilken grad batteriet degraderats.jpetters skrev: ↑27 sep 2025 14:22Precis, det låter sannolikt.AAKEE skrev:Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.jpetters skrev: ↑27 sep 2025 14:13Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.AAKEE skrev:Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack
Någonting säger mig att det inte kanske kommer vara jättelätt att få batteriet bytt om någon batterityp börjar degraderas > 30% inom garantitiden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4361
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
2022-10 3150 mil
Version 25.38.3.1
Har för mig SOC UI och det som visas i bilen varit samma förut
Version 25.38.3.1
Har för mig SOC UI och det som visas i bilen varit samma förut
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: Scan my plaid
Nej, det har inte vart det.Tellus skrev: ↑Har för mig SOC UI och det som visas i bilen varit samma förut
Folk påstår att SOC UI har vart det på äldre S, vilket jag inte vet ngt om.
BMS har inte den SOC som visas presenterad.
BMS har SOC Min, SOC Max, SOC Avg, SOC UI,
Av dessa är SOC Min = True SOC. De andra är inte av någon betydelse för oss.
SMT räknar ut SOC samt SOC Expected.
SOC= [nominal remaining / nominal full pack] men kompenserat för buffer*.
SOC Expected = [Expected remaining / nominal full pack] kompenserat för buffer*
Detta är denna SOC som bilen har visat alla ggr från min första Tesladag och fram till nyligen, samt att den visade det på detta sättet igen igår, alltså korrekt.
Räckviddsvisningen vid batteriet är ju en energimätare och det är sannolikt anledningen att denna reduceras med kallt batteri och eftersom tesla kopplar SOC och räckvidd så följer att SOC i procent minskar vid kyla också.
Expected remaining = nominal remaining kompenserat för batteritemperatur (vid ~25C är de lika, vid varmare räknar bilen att leverera lite mer energi och vid kallare mindre energi)
*) SOC = (TRUE SOC-4.5 )/0.955
Min var som sagt åter på normal visning igår.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5