BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
Magnus71
Re: BMW iX3
I senaste numret av tyska AMS fins ett mycket gediget och intressant test av Audi Q6, BMW IX3, GLC EQ och Porsche Macan.
Ganska klar vinnare är GLC med bl.a. bäst komfort ,lägst förbrukning och mycket bra prestanda.
IX3 kom på tredje plats.efter Porschen. Hade dock längst räckvidd med ca 50 mil mot GLC med ca 45 mil.
Intressant också att GLC är väldigt likvärdig IX3 i pris (i Tyskland iaf).
Ganska klar vinnare är GLC med bl.a. bäst komfort ,lägst förbrukning och mycket bra prestanda.
IX3 kom på tredje plats.efter Porschen. Hade dock längst räckvidd med ca 50 mil mot GLC med ca 45 mil.
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-
bmwixxdrive50
Nicke Nyfiken skrev: ↑22 maj 2026 10:29Har du blockat "bmwixxdrive50" eller hoppar du bara över att läsa vad han skriver?
Att en Passat är prisvärd betyder inte att många föredrar en BMW 5-serie om de värderar nåt annat än A till B.
Det är precis samma ska nu. De som nöjer sig med den enklare bilen tycker att den andra är dyr.
-
bmwixxdrive50
Magnus71 skrev: ↑22 maj 2026 11:38I senaste numret av tyska AMS fins ett mycket gediget och intressant test av Audi Q6, BMW IX3, GLC EQ och Porsche Macan.
GLC har ju luftfjädring. Verkar absolut vara en bra bil men BMW har bättre track record med sina elbilar. Mercorna verkar kräva fler verkstadsbesök och så tror jag appen till BMW är bättre... Men det kan vara ändrat nu.
Tror inte det skiljer jättemycket i pris i Sverige heller. Porschen är däremot ganska mycket dyrare har jag för mig.
-
Nect
- elbilist
Hämtad!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive. -26
-
carlf
GLCn drar iväg rätt bra i pris om man nu tänker sig vettig utrusning som förarstöd etc. För att inte tala om luftfjädringen.bmwixxdrive50 skrev: ↑22 maj 2026 12:01Magnus71 skrev: ↑22 maj 2026 11:38I senaste numret av tyska AMS fins ett mycket gediget och intressant test av Audi Q6, BMW IX3, GLC EQ och Porsche Macan.
GLC har ju luftfjädring. Verkar absolut vara en bra bil men BMW har bättre track record med sina elbilar. Mercorna verkar kräva fler verkstadsbesök och så tror jag appen till BMW är bättre... Men det kan vara ändrat nu.
Tror inte det skiljer jättemycket i pris i Sverige heller. Porschen är däremot ganska mycket dyrare har jag för mig.
Det är säkert en toppenbil på alla sätt, men den kommer inte bli lika vanlig som iX3 på våra vägar, Tror jag.
(För övrigt tycker jag att Audi är skitsnygg, Macan likaså, BMW halvful och Mercan ser ut som en påse skit)
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
carlf
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Krasche
-
Krasche
När provkörde du MYP? Juniper har nyligen fått uppdateringen "Comfort Braking". Tyckte det blev stor skillnad, "glider" liksom mer sista metern.tesla newbie skrev: ↑22 maj 2026 10:13Varför göra sådana kategoriska uttalanden? Att man inte gillar Tesla är helt ok, men varför inte kunna förstå att vissa känner annorlunda. Jag har, som tidigare nämnts i tråden, kört MYP och iX3 efter varann på samma dag på samma vägar. Och jag har verkligen svårt att se, utifrån mina egna preferenser, att MYP är en klart sämre bil.bmwixxdrive50 skrev: ↑21 maj 2026 17:21Freez skrev: ↑21 maj 2026 16:38Sjukt dyr!macky skrev: ↑21 maj 2026 13:11Om man inte orkar vänta så kan man köpa denna med leverans om en vecka:
https://www.blocket.se/23418443
Man får bara 2% rabatt ändå har jag för mig. Och vadå "sjukt dyr"? En Model Y Performance med luftslottet FSD kostar 837 690:- och är en klart sämre bil.
- Sittkomfort: likvärdig
- Fjädringskomfort ungefär likvärdig liten fördel BMW
- Styrrespons: Fördel Tesla med dämparna i sportläge. Teslan kränger också märkbart mindre
- One pedal drive: Framåt fördel BMW stannar mjukare. Bakåt fördel Tesla eftersom BMW inte har OPD när man backar
- Ljudnivå: likvärdig, BMW kanske lite tystare
- Backkamera fördel Tesla, mycket tydligare och klarare bild. Förstår att vissa absolut vill ha 360 kamera, men jag tycker bilden bara blir förvrängd och konstig.
- Mjukvara: Enorm fördel Tesla
Nu kanske jag inte är tillräckligt bra på att köra bil, men ovanstående är vad jag kom fram till utifrån min körförmåga på kurviga smala landsvägar.
Och jag är verkligen ingen som alltid gillat Tesla. Jag provkörde Model S redan hösten 2015 och i dåvarande utförande så var det en av de värsta bilar jag hittills kört. Jag avskydde stolarna vill jag minnas och ogillade den höga instrumentpanelen. Men när Model 3 och senare Model Y kom så var känslan helt annorlunda. Jag gillar iX3:ans köregenskaper skarpt och fanns inte MYP skulle valet vara mycket svårare eftersom jag inte gillar köregenskaperna på MYLR Juniper. Har haft två BMW (118d E87 och X3 20d F25) och mina föräldrar har kört BMW sedan slutet på 70-talet. Så jag uppskattar definitivt BMW som märke. Men i dagsläget tilltalas jag mer av Tesla MYP som produkt jämför med BMW iX3.
Tesla is officially rolling out software update 2026.8, and the release notes include another quality-of-life improvement for new Model Y owners. Dubbed Comfort Braking, the new feature is designed to eliminate the little jerky feeling that can sometimes occur in the final seconds when coming to a complete stop.
MY RWD -26
-
BaronHellJug
- Teslaägare
-
Jossi
- Teslaägare
-
elbilly
Har inte kört ix3 men comfort breaking update är sådär tycker jag.Krasche skrev: ↑22 maj 2026 13:18När provkörde du MYP? Juniper har nyligen fått uppdateringen "Comfort Braking". Tyckte det blev stor skillnad, "glider" liksom mer sista metern.tesla newbie skrev: ↑22 maj 2026 10:13Varför göra sådana kategoriska uttalanden? Att man inte gillar Tesla är helt ok, men varför inte kunna förstå att vissa känner annorlunda. Jag har, som tidigare nämnts i tråden, kört MYP och iX3 efter varann på samma dag på samma vägar. Och jag har verkligen svårt att se, utifrån mina egna preferenser, att MYP är en klart sämre bil.bmwixxdrive50 skrev: ↑21 maj 2026 17:21Freez skrev: ↑21 maj 2026 16:38Sjukt dyr!macky skrev: ↑21 maj 2026 13:11Om man inte orkar vänta så kan man köpa denna med leverans om en vecka:
https://www.blocket.se/23418443
Man får bara 2% rabatt ändå har jag för mig. Och vadå "sjukt dyr"? En Model Y Performance med luftslottet FSD kostar 837 690:- och är en klart sämre bil.
- Sittkomfort: likvärdig
- Fjädringskomfort ungefär likvärdig liten fördel BMW
- Styrrespons: Fördel Tesla med dämparna i sportläge. Teslan kränger också märkbart mindre
- One pedal drive: Framåt fördel BMW stannar mjukare. Bakåt fördel Tesla eftersom BMW inte har OPD när man backar
- Ljudnivå: likvärdig, BMW kanske lite tystare
- Backkamera fördel Tesla, mycket tydligare och klarare bild. Förstår att vissa absolut vill ha 360 kamera, men jag tycker bilden bara blir förvrängd och konstig.
- Mjukvara: Enorm fördel Tesla
Nu kanske jag inte är tillräckligt bra på att köra bil, men ovanstående är vad jag kom fram till utifrån min körförmåga på kurviga smala landsvägar.
Och jag är verkligen ingen som alltid gillat Tesla. Jag provkörde Model S redan hösten 2015 och i dåvarande utförande så var det en av de värsta bilar jag hittills kört. Jag avskydde stolarna vill jag minnas och ogillade den höga instrumentpanelen. Men när Model 3 och senare Model Y kom så var känslan helt annorlunda. Jag gillar iX3:ans köregenskaper skarpt och fanns inte MYP skulle valet vara mycket svårare eftersom jag inte gillar köregenskaperna på MYLR Juniper. Har haft två BMW (118d E87 och X3 20d F25) och mina föräldrar har kört BMW sedan slutet på 70-talet. Så jag uppskattar definitivt BMW som märke. Men i dagsläget tilltalas jag mer av Tesla MYP som produkt jämför med BMW iX3.
Tesla is officially rolling out software update 2026.8, and the release notes include another quality-of-life improvement for new Model Y owners. Dubbed Comfort Braking, the new feature is designed to eliminate the little jerky feeling that can sometimes occur in the final seconds when coming to a complete stop.
Fungerar slumpmässigt mjukt och sen ibland, inte så sällan, så hoppar den till som om man kör ned i en grop precis vid stopp.
-
Tullingebo
Grattis och helt rätt val av färg också!
Första ix3 jag såg på vägarna var vit och tyckte inte den såg snygg ut, sen såg jag en svart och en blå dagarna efter och såg betydligt mycket bättre ut, i mitt tycke såklart.
-
Nect
- elbilist
Har nu åkt ca 20 mil och nedan är det jag upptäckt på dessa mil:
Ljudnivån helt OK på motorväg, någonstans mitt emellan min Q8 E-tron och Polestar 2, så får man någon referens.
Komfortstolarna är hur sköna som helst
Panoramic display är underbar, HUD:en är okej men lite dåligt tryck i den när det är ljust ute.
Förbrukningen och räckvidden är riktigt bra! Men då kommer jag från en Q8 E-tron
Ligger på ca 22 kWh/100 km på motorväg i 125km/h på grov asfalt. 20” däck. Bilen visar nu 39mil vid 61% SOC.
Denna runda drog Q8:an runt 26 medan iX3:an 18,8.
Nyckellösningen som Tesla om man har iPhone. En fysisknyckel följer med, sedan får kan ett kort att ha i blånboken som reserv om telefonnyckeln inte funkar (utöver ett servicekort som ska ligga oaktiverat i bilen)
Polestar 2 LRSM -25
-
ObscureEconomist
Och jag som också skulle hämta min fick info 12:52 att det gått ut ett leveransstopp från BMW under lunchen så jag fick inte hämta min. Jahapp då var helgens plan förstörd 
-
Jossi
- Teslaägare
Fick du veta varför? Om du matar in ditt VIN här, vad får du får info då? https://vehiclerecall.bmwgroup.com/inde ... anguage=sv
-
Nect
- elbilist
Jag är lite kluven, bilen ser lite lila/grundfärg ut i starkt solsken. Men villa varken ha svart eller vit så det blir bra ändå. Försent att ändra nu iaf
Polestar 2 LRSM -25
-
macky
Verkar som att det finns återkallelse på några olika saker och om bilen inte är uppdaterad innan leverans så ska den inte levereras. Om min skoltyska är bra nog så ska det vara sidoairbags, felaktiga skruvar till innertaket och uppdatering av styrenheter som kan fela.Jossi skrev: ↑22 maj 2026 18:16Fick du veta varför? Om du matar in ditt VIN här, vad får du får info då? https://vehiclerecall.bmwgroup.com/inde ... anguage=sv
-
Jossi
- Teslaägare
-
macky
Grattis till bilen! Du får foliera om du lessnarNect skrev: ↑22 maj 2026 18:32Jag är lite kluven, bilen ser lite lila/grundfärg ut i starkt solsken. Men villa varken ha svart eller vit så det blir bra ändå. Försent att ändra nu iaf![]()
-
Nect
- elbilist
Men jäklar vilken rolig bil att köra i sportläge å på kurviga vägar 
Polestar 2 LRSM -25
-
ObscureEconomist
Tyvärr inte, min handlare visste inte heller mer än att de två han skulle leverera idag fick han inte lämna ut enligt BMW.Jossi skrev: ↑22 maj 2026 18:16Fick du veta varför? Om du matar in ditt VIN här, vad får du får info då? https://vehiclerecall.bmwgroup.com/inde ... anguage=sv
Inget aktivt enligt länken heller men ja det kom ju vid lunchtid med tanke på att han ringde direct och Nect fick hämta ut sin.