Övernattning v supercharger och skall vidare
Moderator: Redaktion
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Övernattning v supercharger och skall vidare
Hej
Kommer övernatta alldeles intill en SUC och kommer dit på kvällen med hyfsat låg soc och skall vidare nästa morgon. Skall jag ladda när jag kommer dit med varmt batteri eller skall jag gå å ställa bilen för laddning på morgonen och ha varmt batteri v avfärd.
Bekvämlighetsmässigt går det vilket som men hur är det med den tekniska aspekten? Är det något som är att föredra?
Kommer övernatta alldeles intill en SUC och kommer dit på kvällen med hyfsat låg soc och skall vidare nästa morgon. Skall jag ladda när jag kommer dit med varmt batteri eller skall jag gå å ställa bilen för laddning på morgonen och ha varmt batteri v avfärd.
Bekvämlighetsmässigt går det vilket som men hur är det med den tekniska aspekten? Är det något som är att föredra?
Model Y LR -22
Re: Övernattning v supercharger och skall vidare
Scandic Kalmar?
Oavsett så skulle jag ladda när man kommer dit på kvällen, med varmare batteri.
Enklare att då flytta bilen efter man ätit något än att gå ut och starta laddning innan frukost…
Oavsett så skulle jag ladda när man kommer dit på kvällen, med varmare batteri.
Enklare att då flytta bilen efter man ätit något än att gå ut och starta laddning innan frukost…
Jag förmodar att vi pratar snabbladdning?Det går förstås mycket fortare att ladda med varmt batteri men om du vill starta nästa dags körning med varmt batteri för att maximera range så är det morgonladdning som gäller.
Slitagemässigt så bör din bils BMS hålla nere hastigheten vid laddning av kallt batteri så att det inte slits mer än den högre hastigheten vid varmt batteri gör. Jag hade inte varit orolig för det.
Slitagemässigt så bör din bils BMS hålla nere hastigheten vid laddning av kallt batteri så att det inte slits mer än den högre hastigheten vid varmt batteri gör. Jag hade inte varit orolig för det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Som tidigare nämnts så vill du lämna dagen efter med varmt batteri. "Kallt batteri har dubbel förbrukning första fem milen."
Ladda en stund när du kommer fram, upp till ca 30% (god marginal över 20%). Slå på värmning när du vaknar, och ladda klart då.
Ladda en stund när du kommer fram, upp till ca 30% (god marginal över 20%). Slå på värmning när du vaknar, och ladda klart då.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har testat båda varianterna ett antal gånger på vintern, och skulle absolut ladda vid ankomst.
Beroende på temperatur kan iaf på min gamla X laddhastigheten vara bedrövlig med kallt batteri, vilket innebär att jag skulle bli tvungen att gå upp extremt tidigt och starta laddningen för att hinna ladda fullt.
Jag har en lista på hotell vid Superchargers längs min vanliga rutt, och jag brukar faktiskt låta bilen stå inkopplad hela natten, det är aldrig någon risk för trängselavgift på natten.
Jag har också testat att ladda till typ 50% och återstarta laddningen från appen på morgonen, men det funkar inte för mig av någon anledning, SuC verkar stänga av kommunikationen med bilen om man lämnar den inkopplad utan att ladda en längre tid.
/fth
Beroende på temperatur kan iaf på min gamla X laddhastigheten vara bedrövlig med kallt batteri, vilket innebär att jag skulle bli tvungen att gå upp extremt tidigt och starta laddningen för att hinna ladda fullt.
Jag har en lista på hotell vid Superchargers längs min vanliga rutt, och jag brukar faktiskt låta bilen stå inkopplad hela natten, det är aldrig någon risk för trängselavgift på natten.
Jag har också testat att ladda till typ 50% och återstarta laddningen från appen på morgonen, men det funkar inte för mig av någon anledning, SuC verkar stänga av kommunikationen med bilen om man lämnar den inkopplad utan att ladda en längre tid.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
- fth
- Teslaägare
P.S. med min nya Juniper så har jag inte längre fri SuC, vilket faktiskt är lite befriande, första långresan valde jag istället ett hotell med AC-laddare, och ställde ned laddedffekten så att laddningen var precis klar när det var dags att åka vidare.
/fth
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
Vill man starta med laddning på morgonen så är det ungefär så man lär göra. Är det minusgrader ute får man lägre förbrukning, och valuta för de värmeförluster som uppstår vid snabbladdning. Man kan nog med fördel komma fram med låg SOC, ett kallt batteri påverkas mindre vid låg SOC avseende laddningshastigheten. Numera kan man styra den lägre gränsen för när förkond. fungerar mellan 10-20% med inställningen Låg energiförbrukning”.
Startar man förvärmning när man vaknar värms inte batteriet nämnvärt (bara till 7-10C), och batterivärme för snabbladdning kommer först igång när man sätter sig i bilen med en navigering till SuC, så det blir inte den snabbaste laddningen.
Man må ju göra den version som passar bäst i situationen. Ingen av dem är fel.
Jag föredrar att köra med varmt batteri då förbrukningen är mycket lägre i stark kyla = betydligt bättre räckvidd. Det gäller även med fri SuC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
För mig är det bekvämligheten som avgör i dom här fallen.AAKEE skrev: ↑28 jan 2026 10:36Vill man starta med laddning på morgonen så är det ungefär så man lär göra. Är det minusgrader ute får man lägre förbrukning, och valuta för de värmeförluster som uppstår vid snabbladdning. Man kan nog med fördel komma fram med låg SOC, ett kallt batteri påverkas mindre vid låg SOC avseende laddningshastigheten. Numera kan man styra den lägre gränsen för när förkond. fungerar mellan 10-20% med inställningen Låg energiförbrukning”.
Startar man förvärmning när man vaknar värms inte batteriet nämnvärt (bara till 7-10C), och batterivärme för snabbladdning kommer först igång när man sätter sig i bilen med en navigering till SuC, så det blir inte den snabbaste laddningen.
Man må ju göra den version som passar bäst i situationen. Ingen av dem är fel.
Jag föredrar att köra med varmt batteri då förbrukningen är mycket lägre i stark kyla = betydligt bättre räckvidd. Det gäller även med fri SuC.
Jag brukar starta rätt tidigt på morgonen, typ 06:30, och för att säkerställa att jag kan rulla iväg med 100% SoC så skulle jag med "morgonmetoden" behöva kliva upp typ 04:30 för att flytta bilen och plugga i laddningen, det går fetbort...
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Tack för alla svar.
Gäller Norska Elverum och skall vidare upp till Ramundberget. Tänkte för första gånge köra upp på norska sidan via Alvdal och Röros som båda har SUC på vägen. Laddar jag 100 i Elverum innan avfärd tar jag mig de 25 milen till Röros för att ta mig resten av vägen upp till Ramundberget.
Med tonårsdöttrar blir det inte okristligt tidigt iväg så jag hinner nog ladda på morgonen men det är ju skönt om man slipper vänta på att laddning blir klar. Mer flexibelt att ladda på kvällen. Dock behöver ju bilen stå med hög soc över natten vilket kanske är mindre bra.
Vilken soc behöver man ladda till på kväll för att ladda klart t 100 % på morgonen tro? Vågar nog inte låta bilen stå kvar med sladden i mtp böter även om det är natt. Laddar man klar de 70% på ett par timmar på morgonen? Man kan ju ladda mer på kvällen, 50-55 för att ha mindre på morgonen
Gäller Norska Elverum och skall vidare upp till Ramundberget. Tänkte för första gånge köra upp på norska sidan via Alvdal och Röros som båda har SUC på vägen. Laddar jag 100 i Elverum innan avfärd tar jag mig de 25 milen till Röros för att ta mig resten av vägen upp till Ramundberget.
Med tonårsdöttrar blir det inte okristligt tidigt iväg så jag hinner nog ladda på morgonen men det är ju skönt om man slipper vänta på att laddning blir klar. Mer flexibelt att ladda på kvällen. Dock behöver ju bilen stå med hög soc över natten vilket kanske är mindre bra.
Vilken soc behöver man ladda till på kväll för att ladda klart t 100 % på morgonen tro? Vågar nog inte låta bilen stå kvar med sladden i mtp böter även om det är natt. Laddar man klar de 70% på ett par timmar på morgonen? Man kan ju ladda mer på kvällen, 50-55 för att ha mindre på morgonen
Model Y LR -22
Om bilen ska stå med 100% en natt spelar nog ingen roll för livslängden, ha igång sentrymode så har du lägre soc när du vaknar
Jag hade ladddat vid ankomst när bilen är varm och sparat tid på morgonen
Jag hade ladddat vid ankomst när bilen är varm och sparat tid på morgonen
100% en natt eller fem dygn gör ingen skillnad mot 80%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
Min erfarenhet med min 100D är att laddning i sträng kyla är påtagligt tålamodsprövande- det tar lååång tid om batteriet är kallt. Jag laddar nästan alltid vid ankomst om det är snabbladdning som erbjuds. Alltid nån film som jag inte har sett.
Om man har långsamladdning så måste man räkna med att det kan ta en god stund innan bilen startar laddningen öht om det är kallt, så koppla i å ladda direkt i stället för att starta laddning på morgonen.
Om man har långsamladdning så måste man räkna med att det kan ta en god stund innan bilen startar laddningen öht om det är kallt, så koppla i å ladda direkt i stället för att starta laddning på morgonen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16