Jag är för dålig på konsumentfrågor - misstänker att jag är rökt, men bäst att dubbelkolla så man vet hur mycket man ska stå på sig.
I sommras, typ i Juli, gav min släpvagnskontakt upp och den röda husvagnen började lysa. Det slutade med att Tesla gjorde två besök på garanti, först byttes kontaktstycket och vid det andra besöket byttes hela styrenheten.
I Augusti gav laddporten upp - rött T och den vägrade ta laddning. Tesla fixade detta på garanti.
Sista september löpte min garanti ut, så det var ju rätt bra tajming att få detta åtgärdat. Nu idag kom jag ut till bilen och laddporten lyser återigen ilsket rött och bilen vägrar ta laddning. Sätter mig i bilen och den röda husvagnen lyser också - denna gång räckte det dock med att slå på och av Trailier Mode så försvann den för nu. Men något är ju inte rätt.
Till råga på allt så verkar något ha ballat ur med kommunikationen också så bilen är inte nåbar från appen...
Så, frågan är om det finns någon slags garanti på de jobb som Tesla redan gjort på garanti och som skulle kunna sträcka sig längre än bilens ursprungliga garanti. Någon som vet hur det ligger till här?
Garanti på garantijobb?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Garanti på garantijobb?
Nej, garantin på garantireparationerna upphör när bilens garanti upphör.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Misstänkte det. Får ta och öppna ett ärende hos Tesla imorgon och se vad de säger. Går ju inte att ha en elbil som inte tar laddning - det blir snabbt dåligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Personligen hade jag hävdat att felet inte är lagat då det uppstod igen, och tryckt på konsumentköplagen.
Bevisbördan är på dem om de hävdar att de första gången lagat felet och att det är något nytt som strular nu.
Ja, det skadar ju inte att försöka, men jag tror tyvärr mikebike har rätt här, så troligen får jag bita i det sura äpplet. Försäkringen borde iallafall ge mig hyrbil tills laddporten är fixad - kan ju inte gärna köra runt med en bil som just nu har 40% SOC.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Konsumentköplagen går före garantier. Hade jag varit i dina skor hade jag läst på den. Där står det även skrivet om antal avhjälpningsförsök osv.
Du har samma symptom som tidigare, antagligen bytte de något som inte var trasigt, eller bytte inte allt som var trasigt.
Personligen hade jag sett det som att de inte har lagat ursprungliga felet, lagen ser det så också, om inte Tesla kan bevisa annat.
Men förhoppningsvis hjälper de dig.
Ja, det ska prövas imorgon. Dock säger bilen att laddutrustningen inte är redo här hemma, så jag tror mer på att det är ett kommunikationsfel och det lär ju vara detsamma med både AC och DC laddning. Men värt att testa.
Är ju värt att lägga lite tid på, helt klart. Jag ska nog ägna någon timme åt det innan jag somnar ikväll.Teslaaa skrev: ↑09 dec 2025 21:48Konsumentköplagen går före garantier. Hade jag varit i dina skor hade jag läst på den. Där står det även skrivet om antal avhjälpningsförsök osv.
Du har samma symptom som tidigare, antagligen bytte de något som inte var trasigt, eller bytte inte allt som var trasigt.
Personligen hade jag sett det som att de inte har lagat ursprungliga felet, lagen ser det så också, om inte Tesla kan bevisa annat.
Men förhoppningsvis hjälper de dig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX