Håller med, samt:Nicke Nyfiken skrev: ↑07 dec 2025 18:05Precis, det är personliga åsikter och därför skrev jag för mig är det ett nerbyte.merc_slk_amg skrev: ↑07 dec 2025 09:48
Byta ner !?
Har själv haft Model 3 Performance (mycket bullrig, men snabb), och en 2024 Model Y Performance
Uppgraderingen från 2024 till Juniper är på väldigt många sätt till Junipers fördel.
1. Stolarna, sååå mycket bättre.
2. Juniper är markant tystare, vilket förvånade mig mycket eftersom 2024:an var mycket mer isolerad än tidigare versioner.
3. Fjädringen, wow där kan man snacka om en förbättring, valbar med.
4. Ryggstöden bak som justeras med elmotorer.
5. Batteriet, med längre räckvidd och enl mig snabbare laddning än 2024:an.
6. Design både inne och ute, så mycket snyggare än 2024:an
7. Min 2024 hade HW3 Juniper HW4
8. Prestanda, märkbart snabbare spec acc vid 110km/h
Men detta är mina personliga åsikter, du får gärna ha dina, men att ignorera förbättringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Försämringarna är större än förbättringarna i mitt tycke. Men jag tror inte att det är en allmän uppfattning.
Ärligt talat så är nog den 45 minuters provkörningen jag gjorde 19'e september, den största besvikelsen jag upplevt på länge när det gäller bilar. Jag har sällan känt så lite köpsug efter en provkörning tidigare. Jag hade antagligen alldeles för höga förväntningar på MYP Juniper. Och när sedan laddhastigheten visade sig vara i princip lika långsam som gamla bilen, då var köpsuget noll.
Kring dina argument tänker jag:
1. Ja de är bättre men jag sitter alldeles utmärkt i gamla MYP. Har inget behov av bättre stolar även om det skulle vara nice.
2. Det är främst däckljudet man fått ner i Juniper, men eftersom jag kör med 19" och "tysta däck" är skillnaden marginell.
3. Ja den är bättre, men återigen så gör 19" att skillnaden är marginell.
4. Sitter aldrig i baksätet på min bil, och fäller ryggstödet kanske 2 ggr per år, så att resa det manuellt är inte så betungande.
5. Ja lite längre räckvidd men inte så man tar sig till nästa SuC vid långkörningar. Så det blir laddning lika ofta. Laddhastigheten 10-80% är på minuten lika, så bara en marginell förbättring pga lite längre räckvidd. Men fortfarande riktigt dålig laddhastighet för en uppdaterad bil årsmodell 2026.
6. Subjektivt argument. Beror helt på tyckte och smak. Tycker de är lika fula båda två.
7. Tror inte det gör någon skillnad om man har basic AP.
8. Kör inte på vägar där en fullgasacceleration över 110 km/h spela någon roll. Den gamla MYP är fullt tillräckligt snabb i lagliga hastigheter.
Försämringarna jag upplever på Juniper är:
1. Går inte att välja farthållare eller AP vid aktivering. Går inte heller att smidigt växla fritt mellan AP och farthållare under körning. Med basic AP måste man stötta med gasen vid alla filbyte.
Detta är en showstopper för mig som kör motorväg till 80-90 %.
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
3. Ingen "växelspak" utan man måste fingra på skärmen för att välja D,R och P. Ingen jättestor grej men en försämring.
4. Ingen Trackmode. Används sällan men det är ack så roligt när det beger sig.
5. Ingen helljusspak. Det sitter i ryggmärgen hur man signalerar med helljuset precis som det gör hur man signalerar med tutan.
Så jag skulle vilja säga ungefär som du: att ignorera försämringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Allt blev inte bättre med Juniper även om mycket blev det.
Hade jag kört med original 21" hjul på min bil så hade jag säkert blivit mycket mer entusiastisk över den förbättrade ljudnivån och fjädringskomforten i Juniper. Men nu blev det inte så.
Sedan är det ganska skönt att inte behöva skämmas för att man använder bromspedalen.![]()
Man kan inte längre välja stoppläge.
Parkeringssensorerna är ju borttagna sedan tidigare (liksom radarn).