Någon annan som har fått sin redan ?
Performance Juniper på gång
Moderator: Redaktion
- merc_slk_amg
- Teslaägare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 02 nov 2021 08:54
Performance Juniper på gång
Hämtning av min nya Performance är bekräftad till 25/9
Någon annan som har fått sin redan ?
Någon annan som har fått sin redan ?
Senast redigerad av merc_slk_amg, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
Re: Performance Juniper på gång
https://www.facebook.com/share/p/1H9ukbZ9TF/merc_slk_amg skrev: ↑17 sep 2025 18:01Hämtning av min nya Performance är bekräftad till 25/9![]()
Någon annan som har fått sin redan ?
Här är en som hämtat idag.
Jag hämtar min 25/9
Re: Performance Juniper på gång
En vit med svart inredning på gång, leverans september-oktober enligt appen. Hoppas på september såklart, men det börjar se mörkt ut 
Juniper MYP
Re: Performance Juniper på gång
Lite kul, skal hämta min stealth grå MYP senare idag. Leveranskillen ringde och bad om ursäkt för att dom tyvärr hade hittat fel på bilen. Yttre backspeglarna var felmonterade i svart istället för grå. Jag sa att som jag förstår det så har alla MYP svarta spegelhus. Han var tvungen att gå in på nätet och kolla och ursäktade sin okunskap 
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Var ju väldigt trevlig den här, natt och dag mot första MYP jag hade för några år sen.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Hur känns den jämfört med PS3?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Lättare, lite bullrigare och mer studsig?
Största störningsmoment för mig med Y är att man inte kan sänka ratten tillräckligt. I Model 3 går den mkt lägre och längre ut.
Re: Performance Juniper på gång
Intressant, i PS3 fick jag aldrig ratten tillräckligt nära mig, mer nöjd med inställningsmöjligheterna i Y.manneson skrev: ↑25 okt 2025 11:14Hur känns den jämfört med PS3?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Lättare, lite bullrigare och mer studsig?
Största störningsmoment för mig med Y är att man inte kan sänka ratten tillräckligt. I Model 3 går den mkt lägre och längre ut.
Lite högre vindbrus ja, men inte jättestor skillnad. Y känns lättare och det är ju naturligt med så stor viktskillnad. Fjädringen tycker jag är trevlig i Y, dock har jag den i "standard". Performancestolarna är bra, dock mer komfort i stolarna i PS3. Frun saknar massagefunktionen
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10004
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Performance Juniper på gång
Din bil har väl tredje eller fjärde varianten på insynsskydd, det måste ju vara perfekt nu?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Performance Juniper på gång
Den jag har är långt från perfekt iafmikebike skrev: ↑25 okt 2025 12:53Din bil har väl tredje eller fjärde varianten på insynsskydd, det måste ju vara perfekt nu?HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 11:10Varför är insynsskyddet i bagaget så extremt dåligt designat? Kan ju inte vika det eller fälla tillbaks utan att det sprätter ner igen.
Och varför i alla dagar får man inte längre välja mellan 1 tryck för farthållare och 2 tryck för autopilot. Går utvecklingen bakåt eller.
Skön bil att köra, men några små irriterande detaljer.![]()
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Fick monterat Uberturbin vinterhjul. Funkar bra kan meddelas. Så blir det lite skillnad sommar och vinter också
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance Juniper på gång
Hämtade ut min i fredags och kan redan konstatera att Tesla verkligen lyckats med MYP. Tur i oturen att jag behövt leva med andra bilar efter att Musk gick bärsärkagång i början av året och kunde hoppa på MYP istället för en planerad MYLR när refreshen kom.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Performance Juniper på gång
Kyle är mkt nöjd!
För den pengen, den bästa bilen man kan köpa. Enorm prestanda, fantastisk fjädring, bra byggkvalitet, grymma säten, lastar mycket, bra körkänsla, lättare bil och mindre batteri än likvärdiga elbilar men med samma lr bättre räckvidd.
Och sen såklart (i USA) FSD!
För den pengen, den bästa bilen man kan köpa. Enorm prestanda, fantastisk fjädring, bra byggkvalitet, grymma säten, lastar mycket, bra körkänsla, lättare bil och mindre batteri än likvärdiga elbilar men med samma lr bättre räckvidd.
Och sen såklart (i USA) FSD!
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Performance Juniper på gång
Mannen där vinglar lite onödigt mycket om batteriet när det gäller buffer mm. Trovärdigheten får sig därför en liten törn även om Kyle brukar....HerrNilsson skrev: ↑24 nov 2025 10:07Kyle är mkt nöjd!![]()
För den pengen, den bästa bilen man kan köpa. Enorm prestanda, fantastisk fjädring, bra byggkvalitet, grymma säten, lastar mycket, bra körkänsla, lättare bil och mindre batteri än likvärdiga elbilar men med samma lr bättre räckvidd.
Och sen såklart (i USA) FSD!
Han säger också att det är ett nytt Panasonicbatteri som ska vara NMCA (det har inte Panna hållt på med innan) och att det ska vara Panasonics nya fabrik i Kansas, som enligt uppgifter bygger 2170-celler Det som står klart är att det batteriet är på någonstans 85kWh, kanske rent 86kWh eftersom degraderingströskeln verkar ligga på 83.5kWh.
Det blir spännande att se vad det är för batteri, om det är NCA eller om man gett upp NCA eftersom den tekniken av allt att döma har passerat det som fungerar (tex jättehög degradering) eller om det är NMC(A) på riktigt.
I vart fall är energiklivet så stort så jag gissar att man gått på hög-voltsceller med högre max spänning (i praktiken att man laddar ett lithium ion till tex 105%).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Performance Juniper på gång
AAKEE
Google Gemini 3 Pro:s svar angående batteriet i Tesla Performance Juniper modellen:
" Här är en analys av det mest sannolika batterivalet:1. Korrigering av kemin: NCMA (inte NMCA)Det batteri du troligen tänker på benämns oftast som NCMA (Nickel, Kobolt, Mangan, Aluminium). Detta är en avancerad katodkemi som kombinerar fördelarna från NCM-batterier (stabilitet) och NCA-batterier (hög energidensitet/effekt).2. LG Energy Solution vs. PanasonicÄven om Panasonic är en långvarig partner till Tesla, är det LG Energy Solution som är den primära leverantören som förknippas med NCMA-kemin för Tesla idag.
LG NCMA: LG levererar redan NCMA-celler (i 2170-format) till Tesla för Model 3 och Model Y Long Range/Performance, särskilt för bilar producerade i Kina (Giga Shanghai) som exporteras till Europa. Dessa batterier har hög nickelhalt (~90%) vilket ger lång räckvidd och hög prestanda.
Panasonic: Panasonic har historiskt levererat NCA-celler (Nickel Kobolt Aluminium) till Teslas amerikanska fabriker. Deras nuvarande stora fokus ligger på att utveckla och skala upp 4680-cellen.
3. Vad sitter i Model Y Performance "Juniper" (2026)?Det finns två huvudspår för batteriet i en 2026 Performance-modell:
Alternativ A (Mest sannolikt för Europa/Asien): LG NCMA (2170-celler)
Om bilen kommer från Giga Shanghai eller Giga Berlin (beroende på produktionslinans uppdatering), är sannolikheten mycket hög att den använder LG:s NCMA-batteri. Detta batteri är beprövat för hög prestanda och skulle vara en logisk fortsättning för Juniper.
Alternativ B (Möjligt för USA/Vissa marknader): Panasonic/Tesla 4680
Tesla strävar efter att flytta över till 4680-formatet. Om Juniper-uppdateringen fullt ut integrerar "structural battery pack" i Performance-modellen, kan den använda nyare 4680-celler (tillverkade av Tesla eller Panasonic). Dessa har dock historiskt haft vissa utmaningar med att matcha 2170-cellernas toppeffekt (viktigt för Performance-modeller), men en ny generation (t.ex. "Cybercell"-kemi) kan ändra på detta till 2026.
Sammanfattning:
Det är inte troligt att det är ett "Panasonic NMCA" i den meningen.
Om det är ett NCMA-batteri, är det troligtvis från LG.
Om det är från Panasonic, är det troligtvis en vidareutvecklad NCA eller en 4680-cell.
För en Performance-modell 2026 är LG NCMA en mycket stark kandidat om Tesla prioriterar beprövad toppeffekt, medan 4680 är kandidaten om de prioriterar tillverkningskostnad och strukturell integration."
Google Gemini 3 Pro:s svar angående batteriet i Tesla Performance Juniper modellen:
" Här är en analys av det mest sannolika batterivalet:1. Korrigering av kemin: NCMA (inte NMCA)Det batteri du troligen tänker på benämns oftast som NCMA (Nickel, Kobolt, Mangan, Aluminium). Detta är en avancerad katodkemi som kombinerar fördelarna från NCM-batterier (stabilitet) och NCA-batterier (hög energidensitet/effekt).2. LG Energy Solution vs. PanasonicÄven om Panasonic är en långvarig partner till Tesla, är det LG Energy Solution som är den primära leverantören som förknippas med NCMA-kemin för Tesla idag.
LG NCMA: LG levererar redan NCMA-celler (i 2170-format) till Tesla för Model 3 och Model Y Long Range/Performance, särskilt för bilar producerade i Kina (Giga Shanghai) som exporteras till Europa. Dessa batterier har hög nickelhalt (~90%) vilket ger lång räckvidd och hög prestanda.
Panasonic: Panasonic har historiskt levererat NCA-celler (Nickel Kobolt Aluminium) till Teslas amerikanska fabriker. Deras nuvarande stora fokus ligger på att utveckla och skala upp 4680-cellen.
3. Vad sitter i Model Y Performance "Juniper" (2026)?Det finns två huvudspår för batteriet i en 2026 Performance-modell:
Alternativ A (Mest sannolikt för Europa/Asien): LG NCMA (2170-celler)
Om bilen kommer från Giga Shanghai eller Giga Berlin (beroende på produktionslinans uppdatering), är sannolikheten mycket hög att den använder LG:s NCMA-batteri. Detta batteri är beprövat för hög prestanda och skulle vara en logisk fortsättning för Juniper.
Alternativ B (Möjligt för USA/Vissa marknader): Panasonic/Tesla 4680
Tesla strävar efter att flytta över till 4680-formatet. Om Juniper-uppdateringen fullt ut integrerar "structural battery pack" i Performance-modellen, kan den använda nyare 4680-celler (tillverkade av Tesla eller Panasonic). Dessa har dock historiskt haft vissa utmaningar med att matcha 2170-cellernas toppeffekt (viktigt för Performance-modeller), men en ny generation (t.ex. "Cybercell"-kemi) kan ändra på detta till 2026.
Sammanfattning:
Det är inte troligt att det är ett "Panasonic NMCA" i den meningen.
Om det är ett NCMA-batteri, är det troligtvis från LG.
Om det är från Panasonic, är det troligtvis en vidareutvecklad NCA eller en 4680-cell.
För en Performance-modell 2026 är LG NCMA en mycket stark kandidat om Tesla prioriterar beprövad toppeffekt, medan 4680 är kandidaten om de prioriterar tillverkningskostnad och strukturell integration."
Re: Performance Juniper på gång
De allra flesta använder ordningen NMC.
Ursprungligen var det förhållande 1-1-1 mellan dem, sedan kom någon variant och sedan 5-3-2 och nu senast 8-1-1.
Man lägger normalt materialet/bokstäverna i den ordningen att man börjar med ämnet man har mest av och avslutar med det man har minst av.
Historiskt har det alltså vart NMC.
LG har 4% total inblandning med aluminium, och de felesta egenskaperna liknar NMC men med mer kapacitet så jag brukar själv skriva NMC(A). Och det kommer jag fortsätta med
När det gäller Panasonic så har de vart all in på NCA eftersom den vart (överlägset) energitätast och kunnat leverera bra med effekt.
Idag är NCA kappkört/omsprunget i kapacitet av NMC(A) samtidigt som de små framstegen på NCA gjort att den batterikemin tappar sitt lilla möjliga försprång genom väldigt hög degradering så inom ett år från ny bil är Panasonic NCA efter i kapacitet och efter fem år är batterierna väldigt degraderade.
Tesla/Panasonic skulle behöva göra något åt det, det är utklarat sedan ett bra tag.
Teslas övergång till NMC i 4680 har ju visat sig ha ytterst medioker energitäthet så de cellerna är ingen lysande lösning idag.
Vi får helt enkelt se vad som är nästa steg i USA.
Det är tydligt uttallat i media att det är Panasonics batterifabrik i Kansas och att de bygger 2170-celler sedan i somras. Man beskriver 800Wh/L vilket är ~4% mer än 2170L-cellen, så ~85.6 kWh på 4416 celler som i 3/Y LR/P
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Callevspersson
- Teslaägare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 24 sep 2023 08:05
Re: Performance Juniper på gång
Hur är det trackmode, hörde nånting om att det inte finns längre? Riktigt deppigt i så fall. Älskar min trackmode på vintern? 
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6362
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Performance Juniper på gång
Det stämmer att Trackmode är borttaget på Performance Juniper.Callevspersson skrev: ↑06 dec 2025 06:59Hur är det trackmode, hörde nånting om att det inte finns längre? Riktigt deppigt i så fall. Älskar min trackmode på vintern? ![]()
I stället finns det två andra inställningar för antispinn och stabilisering.
Tydligen används Trackmode så sällan på Model Y att Tesla valde att ta bort det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Performance Juniper på gång
Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2025 11:47Det stämmer att Trackmode är borttaget på Performance Juniper.Callevspersson skrev: ↑06 dec 2025 06:59Hur är det trackmode, hörde nånting om att det inte finns längre? Riktigt deppigt i så fall. Älskar min trackmode på vintern? ![]()
I stället finns det två andra inställningar för antispinn och stabilisering.
Tydligen används Trackmode så sällan på Model Y att Tesla valde att ta bort det.
Riktigt tråkigt, klart man inte använder det ofta under vanlig körning och en Y kommer nog aldrig ut på bana men man vill ju ha möjligheten att leka lite när tillfälle ges.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6362
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Performance Juniper på gång
Håller med.Earplugged skrev: ↑06 dec 2025 13:04Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2025 11:47Det stämmer att Trackmode är borttaget på Performance Juniper.Callevspersson skrev: ↑06 dec 2025 06:59Hur är det trackmode, hörde nånting om att det inte finns längre? Riktigt deppigt i så fall. Älskar min trackmode på vintern? ![]()
I stället finns det två andra inställningar för antispinn och stabilisering.
Tydligen används Trackmode så sällan på Model Y att Tesla valde att ta bort det.
Riktigt tråkigt, klart man inte använder det ofta under vanlig körning och en Y kommer nog aldrig ut på bana men man vill ju ha möjligheten att leka lite när tillfälle ges.
Ännu ett argument för mig att inte byta ner mig till en Juniper.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4450
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Performance Juniper på gång
Finns några lägen i commander, kan dom hjälpa till att få "drift" mode kanske?
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
- merc_slk_amg
- Teslaägare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 02 nov 2021 08:54
Re: Performance Juniper på gång
Byta ner !?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2025 14:33Håller med.Earplugged skrev: ↑06 dec 2025 13:04Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2025 11:47Det stämmer att Trackmode är borttaget på Performance Juniper.Callevspersson skrev: ↑06 dec 2025 06:59Hur är det trackmode, hörde nånting om att det inte finns längre? Riktigt deppigt i så fall. Älskar min trackmode på vintern? ![]()
I stället finns det två andra inställningar för antispinn och stabilisering.
Tydligen används Trackmode så sällan på Model Y att Tesla valde att ta bort det.
Riktigt tråkigt, klart man inte använder det ofta under vanlig körning och en Y kommer nog aldrig ut på bana men man vill ju ha möjligheten att leka lite när tillfälle ges.
Ännu ett argument för mig att inte byta ner mig till en Juniper.
Har själv haft Model 3 Performance (mycket bullrig, men snabb), och en 2024 Model Y Performance
Uppgraderingen från 2024 till Juniper är på väldigt många sätt till Junipers fördel.
1. Stolarna, sååå mycket bättre.
2. Juniper är markant tystare, vilket förvånade mig mycket eftersom 2024:an var mycket mer isolerad än tidigare versioner.
3. Fjädringen, wow där kan man snacka om en förbättring, valbar med.
4. Ryggstöden bak som justeras med elmotorer.
5. Batteriet, med längre räckvidd och enl mig snabbare laddning än 2024:an.
6. Design både inne och ute, så mycket snyggare än 2024:an
7. Min 2024 hade HW3 Juniper HW4
8. Prestanda, märkbart snabbare spec acc vid 110km/h
Men detta är mina personliga åsikter, du får gärna ha dina, men att ignorera förbättringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
Re: Performance Juniper på gång
Agree. Juniper MYP är lika stor förbättring som Highland 3P.merc_slk_amg skrev: ↑07 dec 2025 09:48Byta ner !?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2025 14:33Håller med.Earplugged skrev: ↑06 dec 2025 13:04Nicke Nyfiken skrev: ↑06 dec 2025 11:47Det stämmer att Trackmode är borttaget på Performance Juniper.Callevspersson skrev: ↑06 dec 2025 06:59Hur är det trackmode, hörde nånting om att det inte finns längre? Riktigt deppigt i så fall. Älskar min trackmode på vintern? ![]()
I stället finns det två andra inställningar för antispinn och stabilisering.
Tydligen används Trackmode så sällan på Model Y att Tesla valde att ta bort det.
Riktigt tråkigt, klart man inte använder det ofta under vanlig körning och en Y kommer nog aldrig ut på bana men man vill ju ha möjligheten att leka lite när tillfälle ges.
Ännu ett argument för mig att inte byta ner mig till en Juniper.
Har själv haft Model 3 Performance (mycket bullrig, men snabb), och en 2024 Model Y Performance
Uppgraderingen från 2024 till Juniper är på väldigt många sätt till Junipers fördel.
1. Stolarna, sååå mycket bättre.
2. Juniper är markant tystare, vilket förvånade mig mycket eftersom 2024:an var mycket mer isolerad än tidigare versioner.
3. Fjädringen, wow där kan man snacka om en förbättring, valbar med.
4. Ryggstöden bak som justeras med elmotorer.
5. Batteriet, med längre räckvidd och enl mig snabbare laddning än 2024:an.
6. Design både inne och ute, så mycket snyggare än 2024:an
7. Min 2024 hade HW3 Juniper HW4
8. Prestanda, märkbart snabbare spec acc vid 110km/h
Men detta är mina personliga åsikter, du får gärna ha dina, men att ignorera förbättringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Enormt kliv upp vs föregångaren.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6362
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Performance Juniper på gång
Precis, det är personliga åsikter och därför skrev jag för mig är det ett nerbyte.merc_slk_amg skrev: ↑07 dec 2025 09:48
Byta ner !?
Har själv haft Model 3 Performance (mycket bullrig, men snabb), och en 2024 Model Y Performance
Uppgraderingen från 2024 till Juniper är på väldigt många sätt till Junipers fördel.
1. Stolarna, sååå mycket bättre.
2. Juniper är markant tystare, vilket förvånade mig mycket eftersom 2024:an var mycket mer isolerad än tidigare versioner.
3. Fjädringen, wow där kan man snacka om en förbättring, valbar med.
4. Ryggstöden bak som justeras med elmotorer.
5. Batteriet, med längre räckvidd och enl mig snabbare laddning än 2024:an.
6. Design både inne och ute, så mycket snyggare än 2024:an
7. Min 2024 hade HW3 Juniper HW4
8. Prestanda, märkbart snabbare spec acc vid 110km/h
Men detta är mina personliga åsikter, du får gärna ha dina, men att ignorera förbättringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Försämringarna är större än förbättringarna i mitt tycke. Men jag tror inte att det är en allmän uppfattning.
Ärligt talat så är nog den 45 minuters provkörningen jag gjorde 19'e september, den största besvikelsen jag upplevt på länge när det gäller bilar. Jag har sällan känt så lite köpsug efter en provkörning tidigare. Jag hade antagligen alldeles för höga förväntningar på MYP Juniper. Och när sedan laddhastigheten visade sig vara i princip lika långsam som gamla bilen, då var köpsuget noll.
Kring dina argument tänker jag:
1. Ja de är bättre men jag sitter alldeles utmärkt i gamla MYP. Har inget behov av bättre stolar även om det skulle vara nice.
2. Det är främst däckljudet man fått ner i Juniper, men eftersom jag kör med 19" och "tysta däck" är skillnaden marginell.
3. Ja den är bättre, men återigen så gör 19" att skillnaden är marginell.
4. Sitter aldrig i baksätet på min bil, och fäller ryggstödet kanske 2 ggr per år, så att resa det manuellt är inte så betungande.
5. Ja lite längre räckvidd men inte så man tar sig till nästa SuC vid långkörningar. Så det blir laddning lika ofta. Laddhastigheten 10-80% är på minuten lika, så bara en marginell förbättring pga lite längre räckvidd. Men fortfarande riktigt dålig laddhastighet för en uppdaterad bil årsmodell 2026.
6. Subjektivt argument. Beror helt på tyckte och smak. Tycker de är lika fula båda två.
7. Tror inte det gör någon skillnad om man har basic AP.
8. Kör inte på vägar där en fullgasacceleration över 110 km/h spela någon roll. Den gamla MYP är fullt tillräckligt snabb i lagliga hastigheter.
Försämringarna jag upplever på Juniper är:
1. Går inte att välja farthållare eller AP vid aktivering. Går inte heller att smidigt växla fritt mellan AP och farthållare under körning. Med basic AP måste man stötta med gasen vid alla filbyte.
Detta är en showstopper för mig som kör motorväg till 80-90 %.
2. Går inte att välja om man vill ha vanlig blinkers, 3-blink eller automatiskt avstängning.
3. Ingen "växelspak" utan man måste fingra på skärmen för att välja D,R och P. Ingen jättestor grej men en försämring.
4. Ingen Trackmode. Används sällan men det är ack så roligt när det beger sig.
5. Ingen helljusspak. Det sitter i ryggmärgen hur man signalerar med helljuset precis som det gör hur man signalerar med tutan.
Så jag skulle vilja säga ungefär som du: att ignorera försämringarna är lite till o stoppa huvudet i sanden.
Allt blev inte bättre med Juniper även om mycket blev det.
Hade jag kört med original 21" hjul på min bil så hade jag säkert blivit mycket mer entusiastisk över den förbättrade ljudnivån och fjädringskomforten i Juniper. Men nu blev det inte så.
Sedan är det ganska skönt att inte behöva skämmas för att man använder bromspedalen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015