Samtidigt är det nog knappt täckning för en arbetsdag för en jurist.
Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Moderator: Redaktion
Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra
Nej, man får nog slåss på egen hand. Möjligen kan hemförsäkringen täcka vissa kostnader för jurist. Rättskydd kanske går att använda.
Model Y LR AWD -24
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
En droppe i havet för Folksam.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det finns inget tjurigare än försäkringsbolag.
Jag har varit i Tingsrätten mot Länsförsäkringar, med rättshjälp från mitt eget försäkringsbolag (Länsförsäkringar).
De hade sparat mycket pengar på en förlikning, men...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Svaret borde ju finnas i avtalet du har tecknat med Mobilize. Kan du kanske kolla vad som står där?
- Deepforest
- Teslaägare
Jag köpte bilen begagnad och efteråt hörde batterihyresbolaget av sig för att skriva kontrakt.Köpte Ni bilen ny eller begagnad? I så fall, hur skrevs avtalet med Renault angående batterihyran? Vid köpet eller när ägarbytet skett?
Jag hittar inte villkoren någonstans, så jag vet inte vad som står där.Svaret borde ju finnas i avtalet du har tecknat med Mobilize. Kan du kanske kolla vad som står där?
Efter att jag accepterat ersättningen och Folksam gjort ägarebytet ( någon gång 25-30/9) så får ju jag inte röra bilen. Och, det var ju bestämt att bärgaren skulle köra bilen till bilbolaget den 26/9!
Batterivärdet är 65000:- enl Mobilize. Vid koll i juli/augusti så hade det batterihälsa 92%. Det fanns inga skador på batteriet.
På ett annat forum skrev en kille att han skrotat sin Renault och försäkringsbolaget (Trygg Hansa) skötte allt. Han fick sin ersättning och hörde inget mer om det och hyreskontraktet upphörde.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Undrar om handläggaren gjort bort sig och försöker täcka sin rygg.
Model Y LR AWD 2022
Okey, jag håller nog med Jonas här ovan. Jag skulle kontakta handläggaren, formulera min synpunkt och meddela att jag avser att överklaga till deras kundombudsman under kommande vecka (om Du inte redan gjort det?).Deepforest skrev: ↑05 dec 2025 15:47Jag köpte bilen begagnad och efteråt hörde batterihyresbolaget av sig för att skriva kontrakt.Köpte Ni bilen ny eller begagnad? I så fall, hur skrevs avtalet med Renault angående batterihyran? Vid köpet eller när ägarbytet skett?Jag hittar inte villkoren någonstans, så jag vet inte vad som står där.Svaret borde ju finnas i avtalet du har tecknat med Mobilize. Kan du kanske kolla vad som står där?
Efter att jag accepterat ersättningen och Folksam gjort ägarebytet ( någon gång 25-30/9) så får ju jag inte röra bilen. Och, det var ju bestämt att bärgaren skulle köra bilen till bilbolaget den 26/9!
Batterivärdet är 65000:- enl Mobilize. Vid koll i juli/augusti så hade det batterihälsa 92%. Det fanns inga skador på batteriet.
På ett annat forum skrev en kille att han skrotat sin Renault och försäkringsbolaget (Trygg Hansa) skötte allt. Han fick sin ersättning och hörde inget mer om det och hyreskontraktet upphörde.
https://www.folksam.se/kundservice/fler ... te-ar-nojd
Du har ju aldrig ägt batteriet och därför kan det omöjligt ingå i Er överenskommelse om inlösen. Batteriet har övergått i Folksams förfogande/rådighet vid ägarbytet. Så Mobilize får kontakta Folksam för att endera teckna nytt avtal, begära batteriet tillbaka eller göra upp om ersättning för det eventuellt sålda batteriet. Eller så kan de kontakta nuvarande innehavare, rent formellt faller ju hanterandet efter att Du överlät bil inklusive hyrt batteri väldigt nära häleri och stöld…
I vilket fall som helst kan det svårligen läggas Dig till last. Som jag förstår Din berättelse.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 3 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Vad säger folksam?Deepforest skrev: ↑05 dec 2025 15:47Jag köpte bilen begagnad och efteråt hörde batterihyresbolaget av sig för att skriva kontrakt.Köpte Ni bilen ny eller begagnad? I så fall, hur skrevs avtalet med Renault angående batterihyran? Vid köpet eller när ägarbytet skett?Jag hittar inte villkoren någonstans, så jag vet inte vad som står där.Svaret borde ju finnas i avtalet du har tecknat med Mobilize. Kan du kanske kolla vad som står där?
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Ja, och det är väl i princip något företag i denna kedja som stulit batteriet från firman du hyrde det av…. Dvs du har knappast blivit besluten på det. Dock borde det i denna kedja gå att lista ut vem eller vilket företag som stulit det och då är det väl stöld eller bedrägligt beteende från den sidan och det faller väl under allmänt åtal. Men det hjälper kanske inte dig i uthyrarens kravbild. Så länge du bestrider deras krav skriftligt…..
M3 LR 2023
Upprätta en polisanmälan om stöld/olovligt förfogande/häleri eller vad det nu kan heta när någon säljer ett föremål som du hyr. Polisen är säkerligen behjälplig att hitta rätt brottsrubricering.Deepforest skrev: ↑30 nov 2025 23:31Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka!
En polisanmälan om brott (det kan inte ha gått rätt till här) borde få motparten intresserad av en korrekt lösning.
Jag ser vad försäkringsbolaget heter och hur ärendet är hanterat är då långt från vad jag tycker är acceptabelt så jag kommer ju inte byta till det bolaget alls.
En försäkring ska ju stå för ekonomisk trygghet och här är det ju precis tvärtom.
Någon/något företag har gjort fel och tjänat pengar på din bekostnad. Du ska ju vara skadefri, det är ju grundidén med en försäkring.
Försäkringsbolaget måste ju stötta dig här och sedan ta smällen eller föra fodran vidare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vad hade hänt om batteriet skadats vid olyckan, hade du inte fått någon ersättning alls då enligt handläggaren?
Model Y LR AWD 2022
Troligen har han som försäkringstagare i något skede accepterat, kanske ovetande, ett förslag från försäkringsbolaget.AAKEE skrev: ↑07 dec 2025 11:35Upprätta en polisanmälan om stöld/olovligt förfogande/häleri eller vad det nu kan heta när någon säljer ett föremål som du hyr. Polisen är säkerligen behjälplig att hitta rätt brottsrubricering.Deepforest skrev: ↑30 nov 2025 23:31Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka!
En polisanmälan om brott (det kan inte ha gått rätt till här) borde få motparten intresserad av en korrekt lösning.
Jag ser vad försäkringsbolaget heter och hur ärendet är hanterat är då långt från vad jag tycker är acceptabelt så jag kommer ju inte byta till det bolaget alls.
En försäkring ska ju stå för ekonomisk trygghet och här är det ju precis tvärtom.
Någon/något företag har gjort fel och tjänat pengar på din bekostnad. Du ska ju vara skadefri, det är ju grundidén med en försäkring.
Försäkringsbolaget måste ju stötta dig här och sedan ta smällen eller föra fodran vidare.
Då blir det inte stöld utan sannolikt ett civilmål som inte faller under allmänt åtal.
Att de tar bilen, som är hans egendom tänker jag. Inte batteriet?Fredrik j skrev: ↑07 dec 2025 11:59Troligen har han som försäkringstagare i något skede accepterat, kanske ovetande, ett förslag från försäkringsbolaget.AAKEE skrev: ↑07 dec 2025 11:35Upprätta en polisanmälan om stöld/olovligt förfogande/häleri eller vad det nu kan heta när någon säljer ett föremål som du hyr. Polisen är säkerligen behjälplig att hitta rätt brottsrubricering.Deepforest skrev: ↑30 nov 2025 23:31Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka!
Då blir det inte stöld utan sannolikt ett civilmål som inte faller under allmänt åtal.
Borde vara värt att pröva den vägen.
Folksam är oavsett ute ur leken när det gäller offerter på försäkringar för min del.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tycker det låter som han lämnat ifrån sig bilen under oklara omständigheter. Tycker också folksam borde prestera bättre men det gör det ju knappast till stöld för det. Folksam tog ju sannolikt inte bilen utan tillstånd. Det intressanta här är ju när och hur det berättades för folksam att batteriet var hyrt?AAKEE skrev: ↑07 dec 2025 12:16Att de tar bilen, som är hans egendom tänker jag. Inte batteriet?Fredrik j skrev: ↑07 dec 2025 11:59Troligen har han som försäkringstagare i något skede accepterat, kanske ovetande, ett förslag från försäkringsbolaget.AAKEE skrev: ↑07 dec 2025 11:35Upprätta en polisanmälan om stöld/olovligt förfogande/häleri eller vad det nu kan heta när någon säljer ett föremål som du hyr. Polisen är säkerligen behjälplig att hitta rätt brottsrubricering.Deepforest skrev: ↑30 nov 2025 23:31Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka!
Borde vara värt att pröva den vägen.
Folksam är oavsett ute ur leken när det gäller offerter på försäkringar för min del.
Är också nyfiken på om Folksam överhuvudtaget blev informerade om att batteriet var hyrt.
Det är ju inte direkt vanligt så kanske inget de har rutiner för.
Det är ju ett väldigt lustigt upplägg egentligen.
Typ som om man skulle köpa ett hus, men specifikt köket är hyrt.
Det är ju inte direkt vanligt så kanske inget de har rutiner för.
Det är ju ett väldigt lustigt upplägg egentligen.
Typ som om man skulle köpa ett hus, men specifikt köket är hyrt.
Ptjaa, just detta. Det blir endast spekulationer till dess parterna gjort sin positionering kända inför varandra. De enda två parter som TS har avtalsförhållande med är Folksam och Mobilize.Fredrik j skrev: ↑07 dec 2025 11:59Troligen har han som försäkringstagare i något skede accepterat, kanske ovetande, ett förslag från försäkringsbolaget.AAKEE skrev: ↑07 dec 2025 11:35Upprätta en polisanmälan om stöld/olovligt förfogande/häleri eller vad det nu kan heta när någon säljer ett föremål som du hyr. Polisen är säkerligen behjälplig att hitta rätt brottsrubricering.Deepforest skrev: ↑30 nov 2025 23:31Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka!
Därför bör man, enligt min uppfattning, snarast reklamera fakturan skriftligt till Mobilize, skriftligt meddela sin inställning/positionering till såväl Folksam som Mobilize och begära skriftligt svar med bestyrkanden inom en vecka.
När svaren kommer har man skriftligt på vilka avtalsunderlag och villkor som åberopas och vilka tolkningar som görs.
Enligt TS har ju inlösen skett på grunden att batteriet är hyrt. Hävdar Folksam annat får man ju svart på vitt kring det.
Men som sagt - som privatperson i TS situation vill man snabbt som blixten få motparternas inställning för att bedöma vilka alternativ som står till buds.
Mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Deepforest
- Teslaägare
Det tror jag är vad som hänt. Han visste mycket väl att det var batterihyra. Vi pratade lite om elbilar då han var nyfiken, om jag varit nöjd, och om jag ska köpa en elbil igen.Undrar om handläggaren gjort bort sig och försöker täcka sin rygg.
Jag har skrivit ett långt mail till Mobilize där jag berättat exakt vad som hänt. Får se vad de svarar.Mobilize får kontakta Folksam
Vadå oklara omständigheter? Nu får du förklara dig!Tycker det låter som han lämnat ifrån sig bilen under oklara omständigheter.
Läs hela tråden!
Läs hela tråden!Är också nyfiken på om Folksam överhuvudtaget blev informerade om att batteriet var hyrt.
FÖ. så ska väl Försäkringsbolaget förvissa sig om vad exakt de löser in/köper. Tänk om bilen är säkerhet för en kredit, är leasad, har skatteskulder, mm.
I övrigt så kan "någon" som inte tillför något vettigt stanna utanför tråden.
Idag åker jag Tesla 3. Och jag som tyckte att franska bilar har egenheter
Att bolagen inte lär sig!!
Det är inte svårt att skriva vettiga avtal och tackla slutet när batteriet skall skrotas/återvinnas.
Vi hade ett antal duster med Citroën för 10-15 år sedan som vägrade överlåta batteriavtal till någon som sammanbodde med mig…
Kontraktet var helt hopplöst och tacklade inte avskrivning och praktiskt återlämnande.
Det är inte svårt att skriva vettiga avtal och tackla slutet när batteriet skall skrotas/återvinnas.
Vi hade ett antal duster med Citroën för 10-15 år sedan som vägrade överlåta batteriavtal till någon som sammanbodde med mig…
Kontraktet var helt hopplöst och tacklade inte avskrivning och praktiskt återlämnande.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Jag tolkar det som lite oklart vem som skulle betala Mobilize. Du anser väl, hel rimligt, att det är folksam? Mobilize anser väl att det är du? Vad folksam tycker (och varför) vet du väl inte ännu? Lite oklara omständigheter verkar det väl ändå vara?Deepforest skrev: ↑07 dec 2025 14:17Vadå oklara omständigheter? Nu får du förklara dig!Tycker det låter som han lämnat ifrån sig bilen under oklara omständigheter.
Läs hela tråden!
Mekanismer som måste finnas:
- avskrivning som är realistisk. Batteriet på Citroën
skrevs aldrig ner vilket gjorde det svindyrt med batterihyra när värdet på bilen exklusive batterier var nära noll.
Det skall fungera för nybilsköpare (kommun som inte vill ta risk, Finansieringsavtal), halvgammal bil 3-4 år och gammelbil > 6 år (”buskklassen”, typ batteri skänks till ägare)
- tänk för återlämning/demontering och transport.
- statusmätning för garantibyte av hyrda batterier
- hantering vid krock och inlösen
Finns 11 år gammal tråd! viewtopic.php?t=3083&start=50
- avskrivning som är realistisk. Batteriet på Citroën
skrevs aldrig ner vilket gjorde det svindyrt med batterihyra när värdet på bilen exklusive batterier var nära noll.
Det skall fungera för nybilsköpare (kommun som inte vill ta risk, Finansieringsavtal), halvgammal bil 3-4 år och gammelbil > 6 år (”buskklassen”, typ batteri skänks till ägare)
- tänk för återlämning/demontering och transport.
- statusmätning för garantibyte av hyrda batterier
- hantering vid krock och inlösen
Finns 11 år gammal tråd! viewtopic.php?t=3083&start=50
Hälsningar
Lars
Lars
Jag antar att batteriet var försäkrat oavsett att det hyrdes, av vagnskadeförs. eller vagnskadegaranti.
Det i sig bör ju täcka om batteriet blir obrukbart i kollisionen.
Det i sig bör ju täcka om batteriet blir obrukbart i kollisionen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Batteriet borde vara försäkrat mot stöld också. Kanske går att tillämpa här.
Model Y LR AWD -24