Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Deepforest
Teslaägare

Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra

Inlägg av Deepforest »

Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra!
Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka! (Mycke pengar!!!)
Vet någon om vilka rutiner som gäller?
Vem ska sköta återlämning?
Har någon haft liknande problem?
Har någon skrotat en bil med batterihyra?
Fredrik j
elbilist

Re: Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra

Inlägg av Fredrik j »

Deepforest skrev: 30 nov 2025 23:31
Problem vid skrotning av Zoe elbil med batterihyra!
Efter att Folksam löste in min bil och skrotade den så kräver nu Mobilize (Renault batterihyra) mig på ersättning för batteriet som de inte fått tillbaka! (Mycke pengar!!!)
Vet någon om vilka rutiner som gäller?
Vem ska sköta återlämning?
Har någon haft liknande problem?
Har någon skrotat en bil med batterihyra?
Har Folksam löst in bilen har dom väl också löst in batteriet. Blev det kanske fel i värderingen och del av inlösenbeloppet skulle gått till Renault?
Användarvisningsbild
Deepforest
Teslaägare

Inlägg av Deepforest »

Inlösensumman motsvarar en likadan bil med batterihyra!
Om Batteriet varit friköpt hade bilen betingat ett högre pris.
Dessutom så var det Folksam som beslutade att bilen skulle bärgas till Bilbolaget Östersund (För demontering av batteriet trodda jag) och inte direkt till skroten som de normalt gör med en bil som ska skrotas.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Deepforest skrev: 01 dec 2025 13:32
Dessutom så var det Folksam som beslutade att bilen skulle bärgas till Bilbolaget Östersund (För demontering av batteriet trodda jag) och inte direkt till skroten som de normalt gör med en bil som ska skrotas.
Jag TROR att Du ska hänvisa Renault till Folksam, i samband med inlösen övertog Folksam ägandet av fordonet i befintligt skick och det borde vara Folksam som därmed övertagit ansvaret för batteriet. I vart fall är det Folksam som haft rådighet över bil inklusive batteri.

Så mitt förslag är att Renault begär endera batteri eller ersättning för batteri från fordonets senaste ägare - d v s Folksam.

Om inte det finstilta i villkoren mellan Dig och Renault explicit påpekar ett annat förfarande. Mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Tycker man läst en hel del skräckhistorier om just batterihyra.
Verkar inte kul.
Var väl nån annan på forumet som också fick sin inlöst för ett tag sen? Dstr?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

manneson skrev: 01 dec 2025 14:04
Tycker man läst en hel del skräckhistorier om just batterihyra.
Verkar inte kul.
Var väl nån annan på forumet som också fick sin inlöst för ett tag sen? Dstr?
Vi hade friköpt batteri.

Vårt dilemma var att finansieringen var upplagd utifrån att vi skulle haft bilen betydligt längre. Amortera mindre i början och mer på slutet. Marknadsvärdet har ju "omvänd kurva", så när bilen löstes in tidigt till marknadsvärdet så satt vi fel med restvärde på bilen just då. 50-60k fel.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

roffe_s skrev: 01 dec 2025 13:57
Jag TROR att Du ska hänvisa Renault till Folksam, i samband med inlösen övertog Folksam ägandet av fordonet i befintligt skick och det borde vara Folksam som därmed övertagit ansvaret för batteriet. I vart fall är det Folksam som haft rådighet över bil inklusive batteri.

Så mitt förslag är att Renault begär endera batteri eller ersättning för batteri från fordonets senaste ägare - d v s Folksam.

Om inte det finstilta i villkoren mellan Dig och Renault explicit påpekar ett annat förfarande. Mina 2p.
Jag gissar att batterihyran är ett separat kontrakt som inte följer med ägandet av bilen. En rimlig åtgärd är såklart att kontakta försäkringsbolaget och batterileasbolaget (Renault?) för att se hur de ställer sig till detta. Jag antar att TS redan har gjort det.
Model Y LR AWD -24
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

mussla skrev: 01 dec 2025 22:06

Jag gissar att batterihyran är ett separat kontrakt som inte följer med ägandet av bilen. En rimlig åtgärd är såklart att kontakta försäkringsbolaget och batterileasbolaget (Renault?) för att se hur de ställer sig till detta. Jag antar att TS redan har gjort det.
Mmm, men om bilen löses in i sin helhet och utan reservationer kan vi nog anta att batteri inklusive hyresavtal ingick i den affären. Vi vet ju inte heller om batteriet skadats i samband med händelsen? I annat fall borde ju varje ägare med hyrt batteri i avtalet med Renault även förpliktas att teckna en separat försäkring med anledning av riskerna. Kan jag tänka och tro...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

roffe_s skrev: 01 dec 2025 22:11
mussla skrev: 01 dec 2025 22:06

Mmm, men om bilen löses in i sin helhet och utan reservationer kan vi nog anta att batteri inklusive hyresavtal ingick i den affären. Vi vet ju inte heller om batteriet skadats i samband med händelsen? I annat fall borde ju varje ägare med hyrt batteri i avtalet med Renault även förpliktas att teckna en separat försäkring med anledning av riskerna. Kan jag tänka och tro...
Jag håller med om att det vore det rimliga. Folksam borde ha koll på detta eftersom detta knappast kan vara den första gången situationen uppstår.

Denna kille har lite videos om hur han försöker bli av med ett batteri på en Zoe som inte funkar:
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Deepforest
Teslaägare

Inlägg av Deepforest »

[/quote]Mmm, men om bilen löses in i sin helhet och utan reservationer kan vi nog anta att batteri inklusive hyresavtal ingick i den affären. Vi vet ju inte heller om batteriet skadats i samband med händelsen? I annat fall borde ju varje ägare med hyrt batteri i avtalet med Renault även förpliktas att teckna en separat försäkring med anledning av riskerna. Kan jag tänka och tro...
[/quote]

Jag håller med om att det vore det rimliga. Folksam borde ha koll på detta eftersom detta knappast kan vara den första gången situationen uppstår.

Denna kille har lite videos om hur han försöker bli av med ett batteri på en Zoe som inte funkar:
[/quote]

Folksam påsstår att det är mitt ansvar och hänvisar till villkor i "Helförsäkring stor" Jag och en bekant har lusläst villkoren utan att hitta någonting om batterihyra/batteri. Batterihyresbolaget Mobilize skiter i vilket, de SKA ha betalt för batteriet.
Jag har letat i flera dagar nu och hittar ingen liknande situation i Sverige. Jag hittade endast en inlösenhistoria där Länsförsäkringar var inblandad, men det framgår inte helt klart om de/verkstan demonterade och skickade tillbaka batteriet. Det stod inget om något problem i alla fall.
Gary EV (videon) handlar om en helt annan situation, och i England.

Det alla jag känner (och de flesta här) tycker är att det är Folksam som ska sköta den biten.
Finns det verkligen ingen som fått en batterihyresbil inlöst , eller vet om något fall?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Hur har värderingen gjorts av Folksam? Är den värderad till anskaffningsvärdet av en motsvarande bil som också har batterihyra? Går det i så fall att överklaga denna värdering och ta med batteriets värde?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Deepforest
Teslaägare

Inlägg av Deepforest »

Inlösensumman motsvarar en likadan bil med batterihyra! Se ovan.
Jag ringde en annan skadereglerare på Folksam, men han hade inte en aning???

Tidslinjen talar för att Folksam har ansvaret, tycker jag.
4/9. Bilen blev skadad i en "minitromb" 6/9 gjorde jag anmälan till Folksam. Bilen blev bucklig överrallt, rutor skadade och framlyse. Jag blev stoppad av polis som sade att jag inte fick köra med trasigt lyse.
?/9. Jag tog bilen på trailer till Bibolaget Östersund för skadebesiktning. De gav ett kostnadsförslag till Folksam.
25/9. Folksam bedömde därefter att skadekostnaden översteg värdet på bilen och erbjöd mig ersättning.
26/9 accepterade jag budet genom att svara honom via och fick typ "order" av Folksam att kontakta bärgarn och bestämma tid för hämtning, då den skulle bärgas till Bilbolaget Östersund, där de skulle demontera batteriet.
Han skrev att bärgningen ingår i helförsäkringen. Jag ringde bärgarn och de sade att de skulle hämta bilen under dagen den 29/9. De bad mig att lägga nyckeln på däcket om jag inte var hemma.
De kom inte och hämtade bilen den 26, utan först den 29/9 på kvällen! Då meddelade jag Folksam att bilen stod på Bilbolaget.
Så här tycker jag att jag gjort det som kan krävas av mig. Jag såg till att bilen kom till en Auktoriserad Renaulverkstad där de skulle ha demonterat batteriet!
Här tror jag det blev fel! Ingen meddelade bilbolaget att bilen stod där, varken Folksam eller bärgaren, så han på Bilbolaget (skadekillen) visste inget.
Mellan den 26 och 30 gjorde Folksam ägarbyte!
30/9 morgon. Folksam skriver till mig att de betalat ut ersättning och att de gjort ägarbyte. Vem som blev ägare då framgick dock inte.
1/10. Begagnade originaldelar Sverige AB, Bego, blir ny ägare till bilen. Och tidigt samma morgon hämtar Ådalens bildemontering Kramfors bilen trots att de inte är ägare av bilen! Först den 7/10 så blir de ägare!
9/10. Bilen är redan avregistrerad och skrotad! De hade också redan demonterat och sålt batteriet (sa de vid samtal).

Jag hade inte väntat mig att de skulle lösa in bilen, och ville egentligen inte det eftersom jag under sommaren bytt lager i motorn och bilen var så otroligt fin.
Jag har också bara gjort som jag blev tillsagd av Alexander på Folksam. Det var ju han som sade att bilen skulle till Bilbolaget och inte till skroten.
Då tog jag för givet att de bestämt att batteriet skulle demonteras där, för annars fanns ju ingen anledning att ta den dit, utan de kunde lika gärna kört den till skroten direkt, som de gör med "normala" bilar.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Du har alltså fått betalt exklusive batteri men Folksam har sålt bilen vidare inklusive batteri.

Har du provat att kräva tillbaka batteriet från Folksam eftersom de inte har betalat för det? Det kan väl egentligen inte ens ingå i inlösen eftersom det inte ägs av dig.

Vi Bilägare kan vara intresserade av detta. Kanske de kan vara till hjälp?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Batterihyra borde noteras i registreringsbeviset, på samma sätt som kredit.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

"Folksam skrotade XXs batteri fast de inte ägde det" är en bra rubrik i Vi Bilägare. Jag hade absolut kontaktat dem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Deepforest skrev: 03 dec 2025 16:00
Inlösensumman motsvarar en likadan bil med batterihyra! Se ovan.
Jag ringde en annan skadereglerare på Folksam, men han hade inte en aning???

Tidslinjen talar för att Folksam har ansvaret, tycker jag.
4/9. Bilen blev skadad i en "minitromb" 6/9 gjorde jag anmälan till Folksam. Bilen blev bucklig överrallt, rutor skadade och framlyse. Jag blev stoppad av polis som sade att jag inte fick köra med trasigt lyse.
?/9. Jag tog bilen på trailer till Bibolaget Östersund för skadebesiktning. De gav ett kostnadsförslag till Folksam.
25/9. Folksam bedömde därefter att skadekostnaden översteg värdet på bilen och erbjöd mig ersättning.
26/9 accepterade jag budet genom att svara honom via och fick typ "order" av Folksam att kontakta bärgarn och bestämma tid för hämtning, då den skulle bärgas till Bilbolaget Östersund, där de skulle demontera batteriet.
Han skrev att bärgningen ingår i helförsäkringen. Jag ringde bärgarn och de sade att de skulle hämta bilen under dagen den 29/9. De bad mig att lägga nyckeln på däcket om jag inte var hemma.
De kom inte och hämtade bilen den 26, utan först den 29/9 på kvällen! Då meddelade jag Folksam att bilen stod på Bilbolaget.
Så här tycker jag att jag gjort det som kan krävas av mig. Jag såg till att bilen kom till en Auktoriserad Renaulverkstad där de skulle ha demonterat batteriet!
Här tror jag det blev fel! Ingen meddelade bilbolaget att bilen stod där, varken Folksam eller bärgaren, så han på Bilbolaget (skadekillen) visste inget.
Mellan den 26 och 30 gjorde Folksam ägarbyte!
30/9 morgon. Folksam skriver till mig att de betalat ut ersättning och att de gjort ägarbyte. Vem som blev ägare då framgick dock inte.
1/10. Begagnade originaldelar Sverige AB, Bego, blir ny ägare till bilen. Och tidigt samma morgon hämtar Ådalens bildemontering Kramfors bilen trots att de inte är ägare av bilen! Först den 7/10 så blir de ägare!
9/10. Bilen är redan avregistrerad och skrotad! De hade också redan demonterat och sålt batteriet (sa de vid samtal).

Jag hade inte väntat mig att de skulle lösa in bilen, och ville egentligen inte det eftersom jag under sommaren bytt lager i motorn och bilen var så otroligt fin.
Jag har också bara gjort som jag blev tillsagd av Alexander på Folksam. Det var ju han som sade att bilen skulle till Bilbolaget och inte till skroten.
Då tog jag för givet att de bestämt att batteriet skulle demonteras där, för annars fanns ju ingen anledning att ta den dit, utan de kunde lika gärna kört den till skroten direkt, som de gör med "normala" bilar.
Det är bra att Du noterat datum och kontakter. Sammanställ och dokumentera även all SMS- och mailkonversation samt notera samtal Du haft i minnesanteckningar.

Köpte Ni bilen ny eller begagnad? I så fall, hur skrevs avtalet med Renault angående batterihyran? Vid köpet eller när ägarbytet skett?

Jag skulle gå till Folksam med kravet från batteriuthyraren och den dokumentation i ärendet som Du har. Vidare skulle jag svara batteriuthyraren att Folksam löste in bilen med monterat batteri, att de blev ny ägare och därmed har att svara för batteriet efter den 30/9. Batteriet satt i bilen när Du lämnade ifrån Dig bilen och även när ägarbytet skedde. Därför är det Folksams sak att demontera och återlämna batteriet, Ni har ju även reglerat inlösen med de premisserna.

Att ställa kravet mot Dig borde därför inte vara möjligt då bilen inklusive batteri befann sig i annans ägo.

Så skulle jag värja mig i alla fall, returnera faktura med förklaring och hänvisa till Folksam (lämna aktuellt skadenummer). Till Folksam skickar Du faktura för batteriet och hänvisar dem att kontakta uthyraren i ärendet. Om Du inte redan gjort det?

Du har fått tipset redan, men konsumentvägledningen är ett bra första steg i denna typ av ärenden.

Lider med Dig, lycka till!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag tycker att Folksam har agerat fel här.

1. De har gjort en värdering av en bil exklusive batteri. De har uppenbarligen kännedom om att batteriet leasas och därmed inte hör till bilen. Därför blir värderingen lägre.

2. De säljer vidare bilen och nu tycker de att batteriet ingår.

Här har det uppenbarligen brustit. De har ingen rätt att sälja ett batteri som inte tillhör dem. Detta är vad jag hade gått på.
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Känns som att det sedan ett tag varit dags för att besöka folksam och få deras ställning förklarad och läsa villkor tillsammans.
Fokus från folksam borde vara att beskriva hur kunden borde agerat.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Min kollega skrotade sin Zoe med batterihyra efter krock för några år sedan. Han behövde inte göra något särskilt med avtalet för batterihyran. Dock hade han Renault märkesförsäkring (via IF tror jag det är då?).

Hoppas att du får det löst!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Efter alla tips och goda råd i tråden ovanför, vill jag också ge mitt 'bidrag', då jag av egen erfarenhet vet hur sådana situationer känns och brukar utvecklas. Mitt tips: skaffa Dig ett juridiskt kunnigt bistånd!!! Omedelbart. Kommer förmodligen kosta en rejäl slant, dock blir det sannolikt ändå billigare och mindre stressande än att driva det hela själv mot två separata bolag med större muskler än Du.
Tyvärr har jag inget bättre tips att ge. Att ha rätt och att sedan rätt är tyvärr två helt olika saker.
Just my 2c...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jojo skrev: 04 dec 2025 09:31
Efter alla tips och goda råd i tråden ovanför, vill jag också ge mitt 'bidrag', då jag av egen erfarenhet vet hur sådana situationer känns och brukar utvecklas. Mitt tips: skaffa Dig ett juridiskt kunnigt bistånd!!! Omedelbart. Kommer förmodligen kosta en rejäl slant, dock blir det sannolikt ändå billigare och mindre stressande än att driva det hela själv mot två separata bolag med större muskler än Du.
Tyvärr har jag inget bättre tips att ge. Att ha rätt och att sedan rätt är tyvärr två helt olika saker.
Just my 2c...
Innan man börjar betala juristräkningar ur egen ficka bör man ju använda försäkringsbranschens oberoende hjälp.
https://www.konsumenternas.se/konsument ... ngsarende/
Dom har guider till hur man ska protestera.
Steg ett är ju att förstå försäkringsbolagets ståndpunkt.
manneson

Inlägg av manneson »

Ja juristräkningar blir väl snabbt högre än kostnaden för att köpa ut batteriet..
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Får man fråga vad kostnaden för att köpa ut batteriet är?
Model Y LR AWD -24
Drevet

Inlägg av Drevet »

mussla skrev: 04 dec 2025 12:19
Beror på ålder. Men säg 30-isch för 2018.

Ungefär 80 000 - (antal månader sen tillverkning * 800kr).

Finns en grund på 25 000 om jag kommer ihåg rätt men den kalkylen gav en fingervisning.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Drevet skrev: 04 dec 2025 12:56
mussla skrev: 04 dec 2025 12:19
Beror på ålder. Men säg 30-isch för 2018.

Ungefär 80 000 - (antal månader sen tillverkning * 800kr).

Finns en grund på 25 000 om jag kommer ihåg rätt men den kalkylen gav en fingervisning.
Definitivt inga pengar som man vill efterskänka.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar