LGs celler dör i förtid

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1919
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

LGs celler dör i förtid

Inlägg av manneson »

Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6724
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Det är samma LG M50F cell i alla 78.8 kWh pack, dvs de som heter 5L (som 5L i E5LD eller Y5LD eller YS5LD).
Det är inte bytt celler förrän nu i höst med 5M-oackarna. Även det är LG, man har meat höjt cellspånningen (högvoltsceller) för att öka capaciteten.


Vi har knappt sett några falerade 5L eller äldre 5C-packar. Det finns några enstaka men det är inga mängder.
De här batterierna degrsderas rätt lite och verkar helt klart ok idag.
Vi får väl se bortom garantin.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4450
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av Tellus »

manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Problemet verkar vara hög intern resistens, som gör att det fallerar i förtid.
Annars har väl det packet en rätt mild degraderingskurva om man läser av BMS. Men detta kanske inte syns på degraderingskurvan?
Lär ju dock gå åt mycket energi i laddning och urladdning, men hög impedans.

Eftersom firman verkar ha kunskap av många som fallerar så bör det vara "högmilare" över 19000mil som är utom Tesla garanti

https://www.blocket.se/mobility/item/18948092

2000mil garanti på utbytesbatteri var skralt
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6724
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 02 dec 2025 06:37
manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Problemet verkar vara hög intern resistens, som gör att det fallerar i förtid.
Annars har väl det packet en rätt mild degraderingskurva om man läser av BMS. Men detta kanske inte syns på degraderingskurvan?
Lär ju dock gå åt mycket energi i laddning och urladdning, men hög impedans.

Eftersom firman verkar ha kunskap av många som fallerar så bör det vara "högmilare" över 19000mil som är utom Tesla garanti

https://www.blocket.se/mobility/item/18948092

2000mil garanti på utbytesbatteri var skralt
LG-cellen har högre intern resistans redan som ny.
Därav att den laddar långsammare och att batteriet hålls varmare vid supercharging.
Och att de batterierna levererar sämre effekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1919
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 02 dec 2025 00:39
manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Det är samma LG M50F cell i alla 78.8 kWh pack, dvs de som heter 5L (som 5L i E5LD eller Y5LD eller YS5LD).
Det är inte bytt celler förrän nu i höst med 5M-oackarna. Även det är LG, man har meat höjt cellspånningen (högvoltsceller) för att öka capaciteten.


Vi har knappt sett några falerade 5L eller äldre 5C-packar. Det finns några enstaka men det är inga mängder.
De här batterierna degrsderas rätt lite och verkar helt klart ok idag.
Vi får väl se bortom garantin.
Där var ju ett 75kwh LG i starten. De 2021 som inte fick Panasonic fick ju dessa.
Men det är sant att from 2022 till relativt nyligen var det nog samma celler.
Dock bör ju åtminstone de som byggts till Y från Berlin vara från LGs fabrik i Polen. Förhoppningsvis högre kvalitet på dem, vi får väl se.

Att många inte fallerat än är nog helt enkelt eftersom extremt få rullat 25000 mil.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4617
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av jonasl »

Det vore intressant att veta hur stor andel av bilarna i Sverige som rullar över 25000 mil innan de skrotas.

Tror det är där nånstans det börjar tunnas ut ordentligt. Av de bilar jag haft innan på den här sidan millenieskiftet är det bara som rullat längre nu och det är en gammal Subaru från 1999 som fortfarande lever och hade gått ca 35000 mil vid senaste bes.

Sen vore det förstås katastrof om det finns en tydlig gräns när de här batterierna falerar, än tror jag att statistiska urvalet är för litet för att dra några slutsatser, men om vi fortfarande äger vår bil när den gått 25000 mil lär den vara 12-13 år gammal och antagligen redo för skrot ändå :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie
Inlägg: 929
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av tesla newbie »

Är ju också intressant att veta vad det kostar att hålla en ICE-motor rullande i 25000-30000 mil. Ett Tesla-batteri kostar ju i stort sett 0 kronor i underhåll under dess livstid, medan en förbränningsmotor behöver ett antal olje- och filterbyten (och kanske tändstift, kamrem, luftfilter, vattenpump, turbo) för att kunna rulla över 20000 mil. Så frågan är om ett eventuellt batteribyte/reparation blir så mycket dyrare än att hålla en förbränningsmotor rullande.
manneson
Inlägg: 1919
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av manneson »

jonasl skrev: 02 dec 2025 12:19
Det vore intressant att veta hur stor andel av bilarna i Sverige som rullar över 25000 mil innan de skrotas.

Tror det är där nånstans det börjar tunnas ut ordentligt. Av de bilar jag haft innan på den här sidan millenieskiftet är det bara som rullat längre nu och det är en gammal Subaru från 1999 som fortfarande lever och hade gått ca 35000 mil vid senaste bes.

Sen vore det förstås katastrof om det finns en tydlig gräns när de här batterierna falerar, än tror jag att statistiska urvalet är för litet för att dra några slutsatser, men om vi fortfarande äger vår bil när den gått 25000 mil lär den vara 12-13 år gammal och antagligen redo för skrot ändå :-)
Visst är det så att snittbilen inte rullar mkt längre innan skrot. Men problemet är ju att ingen kommer vilja köpa långmilare om de inte håller mer än några tusen mil till. Milkostnaden blir ju astronomisk för sista ägaren.

Det ryktades ju något om att Tesla potentiellt är på gång att införa förlängd garanti inom kort. Det kan nog behövas. Problemet är att det sägs kosta tusenlappar i månaden om man vill ha det.
manneson
Inlägg: 1919
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av manneson »

tesla newbie skrev: 02 dec 2025 12:25
Är ju också intressant att veta vad det kostar att hålla en ICE-motor rullande i 25000-30000 mil. Ett Tesla-batteri kostar ju i stort sett 0 kronor i underhåll under dess livstid, medan en förbränningsmotor behöver ett antal olje- och filterbyten (och kanske tändstift, kamrem, luftfilter, vattenpump, turbo) för att kunna rulla över 20000 mil. Så frågan är om ett eventuellt batteribyte/reparation blir så mycket dyrare än att hålla en förbränningsmotor rullande.
Värdeminskningen kommer ju då accelerera betydligt.
Idag är ju långmilare inte sällan värda en hel del såvida de är i bra skick.
Förvånansvärt många köper bilar med femsiffriga miltal för hundratusentals kronor.
Skulle de veta att de kommer tvingas reparera dem för 200 000 om något/några år vore de nog inte så sugna på det.
dragkrok
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av dragkrok »

Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 799
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av T4s »

Min Saab 9-5 går fortfarande. Över 25 000 km.

Vågar inte räkna hur mycket tid och pengar i underhåll som lagts ner. Motsvarar nog mer än ett nytt batteri.
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 04 sep 2025 19:29
Referralkod: ts.la/claes98950

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av BlevIngenCT »

Hur många fd leasingbilar finns på marknaden med misskött laddning, eftersom det väl inte finns några incitament för ladda på ett klokt sätt?

Blev väldigt orolig när ena dottern skulle köpa en Polestar2 22:a, men den hade väldigt bra batteri för sina 4100 mil... (iaf enligt Carlas tester och infon som bilen visade).
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2745
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av frippe »

BlevIngenCT skrev: 02 dec 2025 14:01
Hur många fd leasingbilar finns på marknaden med misskött laddning, eftersom det väl inte finns några incitament för ladda på ett klokt sätt?

Blev väldigt orolig när ena dottern skulle köpa en Polestar2 22:a, men den hade väldigt bra batteri för sina 4100 mil... (iaf enligt Carlas tester och infon som bilen visade).
Är misskött laddning ett större problem för en elbil än buskörning med en ICE-hyrbil vilket påverkar motor och avgasrening, när bilarna kommit upp i 25tmil? En ärlig fråga.

Buskörning som påverkar hjulupphängningar, bromsar m.m. är lika för båda antar jag.
Model Y LR.
Model S70D
granlundii
Inlägg: 369
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av granlundii »

Jag har läst en del av vad EV Clinic skrivit om olika elbilsmodeller, och kan tycka att de är väl snabba med att dra slutsatser baserat på vad de sett från några bilar. Säger inte att de har fel, men förhåller mig lite avvaktande till detta påstående tillsvidare.
Nissan Leaf 2014
manneson
Inlägg: 1919
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av manneson »

dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10004
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 02 dec 2025 15:22
dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
granlundii
Inlägg: 369
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av granlundii »

Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.

Sen är det klart som manneson skrev att de gamla bilarna körs kortare sträckor (främst pensionärer som inte längre tycker det är värt att byta bil för att de kör så lite).
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10004
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av mikebike »

granlundii skrev: 02 dec 2025 15:41
Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.
Ja, de drar upp snittet, men alla krockade drar ned snittet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5739
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av chaffis75 »

Min pappa var säljare.. körde ofta bilen till ca 40000 mil innan den byttes.. själv körde jag en v60 20000 mil på 9 år och en id3 11000 mil på 4 år.. så jag tycker allt att 25000 mil är kort..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6724
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 02 dec 2025 15:30
manneson skrev: 02 dec 2025 15:22
dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år. :lol:
PansarVärnsVolvon (544) har överlevt snittet med råge? 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av themax »

Når strax 19200 mil (och garantislut) på vår Model Y MIC. Får se inom två år om det är hard stop på 25000 mil.

Hittills har jag en degradering på ~10 % tack vare AAKEE-metoden.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10004
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 02 dec 2025 16:34
mikebike skrev: 02 dec 2025 15:30
manneson skrev: 02 dec 2025 15:22
dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år. :lol:
PansarVärnsVolvon (544) har överlevt snittet med råge? 😅
Snarare återuppväckt från de döda. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1919
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av manneson »

themax skrev: 02 dec 2025 16:40
Når strax 19200 mil (och garantislut) på vår Model Y MIC. Får se inom två år om det är hard stop på 25000 mil.

Hittills har jag en degradering på ~10 % tack vare AAKEE-metoden.
Ponera att det går sönder inom 2 år. Vad gör du?
Lagar du eller dumpar du den på auktion?
granlundii
Inlägg: 369
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av granlundii »

mikebike skrev: 02 dec 2025 15:47
granlundii skrev: 02 dec 2025 15:41
Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.
Ja, de drar upp snittet, men alla krockade drar ned snittet.
Jag hittade nu att 12 år är medelåldern på alla bilar i trafik, det har nog inget med skrotningsålder att göra - den är mycket högre.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6724
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LGs celler dör i förtid

Inlägg av AAKEE »

Den största degraderingen kommer vara från tid, och inte miltal.

När genomsnitts-elbilen är 17 år kommer Calendar aging* stå för ~ 21% och Cyclic aging för ~ 7-8%.

Så runt 30% total degradering efter 17 år, beräkkingsmässigt.
—-> Problemet är bara att lithiumjonceller brukar börja bete sig mindre förutsägbart när det passerat 20% degradering (tex på grund av att vissa ämnen/tillsatser kan börja vara förbrukade), ovh då kan man börja få problem med att någon cell börjar bli dålig )
(Resistiv eller kortis och börja ge imbalans som batteriet inte hinner med att fixa).

Efter 20% degradering kan vi förvänta oss att det börjar bli problem med en mindre del av packarna, sedan ökar det med tiden.

20% nås efter runt 10 år här i Sverige.
(5% år 1 x roten ur 10 plus ~ 0.5% cyclisk degradering per år).

Detta räknat på de tidigare bättre Panasoniccellerna samt LG-cellerna (både 5C och 5L verkar stabila ur vår synvinkel).

*) 17 år i Sveriges klimat i snitt.


LG 2170 M50, NMCA närbesläktad med de LG-psvk vi har. Antagligen inte exakt samma cell, men troligen rätt nära.

Tappar runt 20% på 8000 Ah throughput vilket motsvarar cirka 1800 Fulla cykler (batteriet har cyklats mellan 100% och 0%).

17 år med snitt 1500 mil blir ~ 750 FCE cykler vilket är mindre än hälfen av vad batteriet klarar innan det tappat 20% i cyklisk aging.
Normala cykler som snittbilen kör sliter mycket mindre än fulla 100-0% cykler.

Vi ser att de celler som cyklats 0-30%, och dom har gjort runt 8-9000Ah throughput dvs cirka 6000 enskilda 0-30% cykler har börjat tappa konceptet. Detta beror enligt forskarna i detta fall på att silicon-beläggningen (kiesel) på (om jag minns rätt) katoden hade blivit förbrukad.

På det hela taget ser det ut som dessa NMCA från LG, som också är 2170 verkar klara sig rätt okey.
IMG_8783.jpeg

Vi ser på Calendar aging att de kan väntas klara sig rätt okey, det är nästan samma calendar aging som tidiga model 3-celler vilka står sig ganska hyfsat.
IMG_8698.jpeg
På det hela taget ser det rätt ok ut och de data vi får från bilar via tex Teslalogger.de är att dessa bilar/batterier står sig rätt bra i degraderingshänseende.

De som kör låg-SOC med LG har dessutom både på detta forum och Teslamotorsclub kunnat uppvisa imponerande låg degradering. Jag har ett helt gäng med bekanta som kör låg-SOC med LG och det är idel låg degradering.

Skulle jag köpa en 3/Y och inte ha absolut toppeffekt som prio 1, utan ett långt bekymmersfritt batteriliv skulle jag sikta på LG, oavsett vad EV Clinic säger idag.

Skulle jag säga något kort om Tesla/Panasonics senare 3/Y och S/X batterier så är de att ”They suck”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar