Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut.
https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/
(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Moderator: Redaktion
Det är samma LG M50F cell i alla 78.8 kWh pack, dvs de som heter 5L (som 5L i E5LD eller Y5LD eller YS5LD).manneson skrev: ↑01 dec 2025 22:23Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut.![]()
https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/
(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Problemet verkar vara hög intern resistens, som gör att det fallerar i förtid.manneson skrev: ↑01 dec 2025 22:23Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut.![]()
https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/
(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
LG-cellen har högre intern resistans redan som ny.Tellus skrev: ↑02 dec 2025 06:37Problemet verkar vara hög intern resistens, som gör att det fallerar i förtid.manneson skrev: ↑01 dec 2025 22:23Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut.![]()
https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/
(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Annars har väl det packet en rätt mild degraderingskurva om man läser av BMS. Men detta kanske inte syns på degraderingskurvan?
Lär ju dock gå åt mycket energi i laddning och urladdning, men hög impedans.
Eftersom firman verkar ha kunskap av många som fallerar så bör det vara "högmilare" över 19000mil som är utom Tesla garanti
https://www.blocket.se/mobility/item/18948092
2000mil garanti på utbytesbatteri var skralt
Där var ju ett 75kwh LG i starten. De 2021 som inte fick Panasonic fick ju dessa.AAKEE skrev: ↑02 dec 2025 00:39Det är samma LG M50F cell i alla 78.8 kWh pack, dvs de som heter 5L (som 5L i E5LD eller Y5LD eller YS5LD).manneson skrev: ↑01 dec 2025 22:23Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut.![]()
https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/
(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Det är inte bytt celler förrän nu i höst med 5M-oackarna. Även det är LG, man har meat höjt cellspånningen (högvoltsceller) för att öka capaciteten.
Vi har knappt sett några falerade 5L eller äldre 5C-packar. Det finns några enstaka men det är inga mängder.
De här batterierna degrsderas rätt lite och verkar helt klart ok idag.
Vi får väl se bortom garantin.
Visst är det så att snittbilen inte rullar mkt längre innan skrot. Men problemet är ju att ingen kommer vilja köpa långmilare om de inte håller mer än några tusen mil till. Milkostnaden blir ju astronomisk för sista ägaren.jonasl skrev: ↑02 dec 2025 12:19Det vore intressant att veta hur stor andel av bilarna i Sverige som rullar över 25000 mil innan de skrotas.
Tror det är där nånstans det börjar tunnas ut ordentligt. Av de bilar jag haft innan på den här sidan millenieskiftet är det bara som rullat längre nu och det är en gammal Subaru från 1999 som fortfarande lever och hade gått ca 35000 mil vid senaste bes.
Sen vore det förstås katastrof om det finns en tydlig gräns när de här batterierna falerar, än tror jag att statistiska urvalet är för litet för att dra några slutsatser, men om vi fortfarande äger vår bil när den gått 25000 mil lär den vara 12-13 år gammal och antagligen redo för skrot ändå![]()
Värdeminskningen kommer ju då accelerera betydligt.tesla newbie skrev: ↑02 dec 2025 12:25Är ju också intressant att veta vad det kostar att hålla en ICE-motor rullande i 25000-30000 mil. Ett Tesla-batteri kostar ju i stort sett 0 kronor i underhåll under dess livstid, medan en förbränningsmotor behöver ett antal olje- och filterbyten (och kanske tändstift, kamrem, luftfilter, vattenpump, turbo) för att kunna rulla över 20000 mil. Så frågan är om ett eventuellt batteribyte/reparation blir så mycket dyrare än att hålla en förbränningsmotor rullande.
Är misskött laddning ett större problem för en elbil än buskörning med en ICE-hyrbil vilket påverkar motor och avgasrening, när bilarna kommit upp i 25tmil? En ärlig fråga.BlevIngenCT skrev: ↑02 dec 2025 14:01Hur många fd leasingbilar finns på marknaden med misskött laddning, eftersom det väl inte finns några incitament för ladda på ett klokt sätt?
Blev väldigt orolig när ena dottern skulle köpa en Polestar2 22:a, men den hade väldigt bra batteri för sina 4100 mil... (iaf enligt Carlas tester och infon som bilen visade).
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.dragkrok skrev: ↑02 dec 2025 13:33Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.
Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år.manneson skrev: ↑02 dec 2025 15:22Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.dragkrok skrev: ↑02 dec 2025 13:33Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.
Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Ja, de drar upp snittet, men alla krockade drar ned snittet.granlundii skrev: ↑02 dec 2025 15:41Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.
PansarVärnsVolvon (544) har överlevt snittet med råge?mikebike skrev: ↑02 dec 2025 15:30Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år.manneson skrev: ↑02 dec 2025 15:22Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.dragkrok skrev: ↑02 dec 2025 13:33Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.
Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.![]()
Snarare återuppväckt från de döda.AAKEE skrev: ↑02 dec 2025 16:34PansarVärnsVolvon (544) har överlevt snittet med råge?mikebike skrev: ↑02 dec 2025 15:30Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år.manneson skrev: ↑02 dec 2025 15:22Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.dragkrok skrev: ↑02 dec 2025 13:33Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.
Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.![]()
![]()
Ponera att det går sönder inom 2 år. Vad gör du?
Jag hittade nu att 12 år är medelåldern på alla bilar i trafik, det har nog inget med skrotningsålder att göra - den är mycket högre.mikebike skrev: ↑02 dec 2025 15:47Ja, de drar upp snittet, men alla krockade drar ned snittet.granlundii skrev: ↑02 dec 2025 15:41Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.