Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändårenes skrev: ↑15 nov 2025 23:01När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.krabbanidag skrev: ↑13 nov 2025 22:25En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”
Hade varit så mycket enklare att navigera i endlägen, när man gör stora svängar, är i rondeller mm så man klickar rätt.
Vem är med mig på denna?
Tesla Model S Plaid
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model S Plaid
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Höger tumme, förstås. Och man känner ju den där kanten (ridge) mellan knapparna. Jag tycker inte man behöver titta ner för det.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 23:04Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändårenes skrev: ↑15 nov 2025 23:01När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.krabbanidag skrev: ↑13 nov 2025 22:25En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”
Hade varit så mycket enklare att navigera i endlägen, när man gör stora svängar, är i rondeller mm så man klickar rätt.
Vem är med mig på denna?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag behöver men jag har ioffsg aldrig tränat iom mina S3XY-knappar.renes skrev: ↑15 nov 2025 23:06Höger tumme, förstås. Och man känner ju den där kanten (ridge) mellan knapparna. Jag tycker inte man behöver titta ner för det.AAKEE skrev: ↑15 nov 2025 23:04Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändårenes skrev: ↑15 nov 2025 23:01När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.krabbanidag skrev: ↑13 nov 2025 22:25En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”
Vem är med mig på denna?
Om ratten är vriden 90 eller 120 grader?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja, då blir det jobbigare
Fast egentligen mer en fråga om att bestämma sig för om man använder höger eller vänster hand. 90 grader är inget problem eftersom jag normal svänger vänster genom att "lämna över" ratten från vänster till höger hand nedtill, inte i överkant, så då är vänstertummen på rätt plats fortfarande. 120 grader: höger tumme.
270 grader är rätt sällsynt och händer i princip aldrig i merfilig rondell, så om man missar där gör det ingenting.
Jo, man fick öva på det i början. Yoke, förresten, vilket nog gör det lite lättare att på ren känsel lokalisera knapparna.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
- krabbanidag
- Teslaägare
Liten sidoskada på ett däck på Pläden. Tankar, byta eller ej?
Tesla Model S Pläd ’23
Ser ut att bara ha tagit på den skyddskanteb som är till för att skydda fälgen.
Bättre bild kanske men som det ser ut är inte stommen skadad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- krabbanidag
- Teslaägare
Syftar på denna historia. Knäppte tyvärr bara en bild idag. Kan ta en till i dagsljus imorgon.
Tesla Model S Pläd ’23
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Ingen fara alls, bara att skära bort fliken om man vill. (Om man kan leva med det estetiskt)
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Ja, jag såg det. Tanken var att du tar bilden så man kan se vad som är under fliken Tellus pratar om. Är det bara rent gummi och inte djupare än det ser ut är det Go.krabbanidag skrev: ↑16 nov 2025 20:55
Fliken tar du helst bort före fotot precis enligt Tellus instruktioner
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hej!
Jag har en Model S Plaid (2022/12) som rullat ganska precis 2000 mil. Fullmatad med FSD, 21" hjul osv. Pedantskött och faktiskt ganska lugnt körd.
Fullkomligt älskar denna bil på alla sätt och vis men dras med tre saker som stör mig och undrar om fler har samma erfarenheter. De gånger jag varit hos Tesla har man inte tyckt mina synpunkter skall resultera i någon åtgärd:
- När jag i låg hastighet kör bilen med fullt rattutslag, exempelvis från en parkering eller ut från garaget, så "rutschar" framhjulen och det verkligen slår i bilen på ett ofint sätt. Som om de skall trilla av. Tesla hävdar att det är någon vinkel på hjulen som orsakar detta och att mina 21" Arachnidhjul är såhär. Jag tycker det är grymt otrevligt när bilen uppför sig såhär samt att det ökat senaste halvåret.
- Kör jag bilen i 70 km/h på landsväg känner jag hela tiden små vibrationer, dock ej från ratten så jag tror ej det beror på obalans i hjulen. Men där finns hela tiden en liten vibration. Självklart irriterande att inte veta varifrån det kommer, men bilen går liksom inte silkeslent - oavsett vilken inställning jag har på fjädringen. Tesla hävdar att detta är normalt (!) och beror på att den låga däckprofilen fortplantar ojämnheter från vägbanan. Jag hade tidigare andra Model S (ej Palladium) med 21" hjul som gick helt vibrationsfritt.
- När jag kör bilen kall och ökar från säg 30 km/h till 50-60 km/h har jag en ganska kraftig vibration från drivhjulen, det känns i pedalen. Detta försvinner efter ca 10 sekunder. Har inte frågat Tesla om just detta men kan det vara drivknutar?
Som sagt, bilen körs hyggligt försiktigt även om jag emellanåt kanske kör en bit över 110... Men den är fan inte skön att köra i 150-160 på grund av både ljud och att den inte går vibrationsfritt. Extremt potent bil effektmässigt och körmässigt utan tvivel. Men back in the days körde jag BMW 5-serie i 160-180 på autobahn i timmar och stornjöt i jämförelse - vibrationsfritt.
Slutligen - någon som gillar bromsarna på sin Plaid? Jag har inte MY2023 med röda ok utan de gamla. De är skit tycker jag. Någon som uppgraderat eller fått Tesla att ta sitt ansvar och byta på garantin?
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med lite feedback på ovan. Bilen är satan så grym i övrigt!
Jag har en Model S Plaid (2022/12) som rullat ganska precis 2000 mil. Fullmatad med FSD, 21" hjul osv. Pedantskött och faktiskt ganska lugnt körd.
- När jag i låg hastighet kör bilen med fullt rattutslag, exempelvis från en parkering eller ut från garaget, så "rutschar" framhjulen och det verkligen slår i bilen på ett ofint sätt. Som om de skall trilla av. Tesla hävdar att det är någon vinkel på hjulen som orsakar detta och att mina 21" Arachnidhjul är såhär. Jag tycker det är grymt otrevligt när bilen uppför sig såhär samt att det ökat senaste halvåret.
- Kör jag bilen i 70 km/h på landsväg känner jag hela tiden små vibrationer, dock ej från ratten så jag tror ej det beror på obalans i hjulen. Men där finns hela tiden en liten vibration. Självklart irriterande att inte veta varifrån det kommer, men bilen går liksom inte silkeslent - oavsett vilken inställning jag har på fjädringen. Tesla hävdar att detta är normalt (!) och beror på att den låga däckprofilen fortplantar ojämnheter från vägbanan. Jag hade tidigare andra Model S (ej Palladium) med 21" hjul som gick helt vibrationsfritt.
- När jag kör bilen kall och ökar från säg 30 km/h till 50-60 km/h har jag en ganska kraftig vibration från drivhjulen, det känns i pedalen. Detta försvinner efter ca 10 sekunder. Har inte frågat Tesla om just detta men kan det vara drivknutar?
Som sagt, bilen körs hyggligt försiktigt även om jag emellanåt kanske kör en bit över 110... Men den är fan inte skön att köra i 150-160 på grund av både ljud och att den inte går vibrationsfritt. Extremt potent bil effektmässigt och körmässigt utan tvivel. Men back in the days körde jag BMW 5-serie i 160-180 på autobahn i timmar och stornjöt i jämförelse - vibrationsfritt.
Slutligen - någon som gillar bromsarna på sin Plaid? Jag har inte MY2023 med röda ok utan de gamla. De är skit tycker jag. Någon som uppgraderat eller fått Tesla att ta sitt ansvar och byta på garantin?
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med lite feedback på ovan. Bilen är satan så grym i övrigt!
Model S Plaid 2022/12, Midnight silver
-
SwedishAdvocate
Lekman på det här, men om jag förstått det du beskriver ovan rätt, så gissar jag att Tesla har rätt i det här fallet. Är tydl. samma el. likn. på t.ex Porsche 911 och 718 Cayman GTS.Autobahn skrev: ↑17 nov 2025 13:42- När jag i låg hastighet kör bilen med fullt rattutslag, exempelvis från en parkering eller ut från garaget, så "rutschar" framhjulen och det verkligen slår i bilen på ett ofint sätt. Som om de skall trilla av. Tesla hävdar att det är någon vinkel på hjulen som orsakar detta och att mina 21" Arachnidhjul är såhär. Jag tycker det är grymt otrevligt när bilen uppför sig såhär samt att det ökat senaste halvåret. […
Se t.ex. en av de övre kommentarerna under den här videon:
Kallas tydl. för the Ackerman effect……] Because the tyres are so wide, when you are moving slowly on full lock, the outside edge of the tyre has to travel much further than the inside edge. Because there is no differential across the tyre itself, the only way the tyre can not be ripped apart is for the inside edge to skip in order to keep up with the outside edge. The rate of skip depends on the tyre material and level of friction between the tyre and the road. When tyres are cold the inside will skip more easily and puts less strain across the tyre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Forts.
Hittade den här tråden på det amerikanska forumet:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6263512/
Hittade den här tråden på det amerikanska forumet:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6263512/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Gissar på att det kan finnas info på det amerikanska forumet. Se t.ex.:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.249344/
Ackerman-principen.
När man svänger åt ett håll går det inre hjulet i en mindre radie, och ska därför ha en större styrvinkel ån ytterhjulet.
Det löses normalt med hur srtyrstaget sitter monterat vinklat mot spindeln för att det ska bli så.
Tesla har lite homework att göra där, dock upplever jag bara problemet med att hjulen rappar efter med 21” arachnid.
20” egen hjuluppsättning eller 20” vinterdäck är inte ett problem.
Inget skadas, men det låter inte specielkt premium…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5