Tesla Model S Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 15 nov 2025 23:01
krabbanidag skrev: 13 nov 2025 22:25
En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”

Hade varit så mycket enklare att navigera i endlägen, när man gör stora svängar, är i rondeller mm så man klickar rätt.

Vem är med mig på denna?
När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.
Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändå
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1692
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 15 nov 2025 23:04
renes skrev: 15 nov 2025 23:01
krabbanidag skrev: 13 nov 2025 22:25
En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”

Hade varit så mycket enklare att navigera i endlägen, när man gör stora svängar, är i rondeller mm så man klickar rätt.

Vem är med mig på denna?
När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.
Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändå
Höger tumme, förstås. Och man känner ju den där kanten (ridge) mellan knapparna. Jag tycker inte man behöver titta ner för det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 15 nov 2025 23:06
AAKEE skrev: 15 nov 2025 23:04
renes skrev: 15 nov 2025 23:01
krabbanidag skrev: 13 nov 2025 22:25
En enda sak som inte slutar irritera mig med Plädyåken: att hö och vä blinkersknapp inte består av en ”R” och ”L” symbol snarare än ”->” ”<-”

Hade varit så mycket enklare att navigera i endlägen, när man gör stora svängar, är i rondeller mm så man klickar rätt.

Vem är med mig på denna?
När ratten är uppochner och knapparna till höger är det alltid den undre du behöver trycka på. Så behöver du inte titta eller tänka efter. Med ratten ett halvt varv till vänster är det ju alltid till höger du vill blinka.
Vänsterhanden hänger ju inte med det halva varvet så man har inget grepp som gör att tummen eller motsv hittar dit - man måste normalt kolla ändå
Höger tumme, förstås. Och man känner ju den där kanten (ridge) mellan knapparna. Jag tycker inte man behöver titta ner för det.
Jag behöver men jag har ioffsg aldrig tränat iom mina S3XY-knappar.

Om ratten är vriden 90 eller 120 grader?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1692
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 15 nov 2025 23:07
Jag behöver men jag har ioffsg aldrig tränat iom mina S3XY-knappar.

Om ratten är vriden 90 eller 120 grader?
Ja, då blir det jobbigare :)

Fast egentligen mer en fråga om att bestämma sig för om man använder höger eller vänster hand. 90 grader är inget problem eftersom jag normal svänger vänster genom att "lämna över" ratten från vänster till höger hand nedtill, inte i överkant, så då är vänstertummen på rätt plats fortfarande. 120 grader: höger tumme.

270 grader är rätt sällsynt och händer i princip aldrig i merfilig rondell, så om man missar där gör det ingenting.

Jo, man fick öva på det i början. Yoke, förresten, vilket nog gör det lite lättare att på ren känsel lokalisera knapparna.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av krabbanidag »

Liten sidoskada på ett däck på Pläden. Tankar, byta eller ej?
IMG_3377.jpeg
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 16 nov 2025 20:37
Liten sidoskada på ett däck på Pläden. Tankar, byta eller ej?
Ser ut att bara ha tagit på den skyddskanteb som är till för att skydda fälgen.

Bättre bild kanske men som det ser ut är inte stommen skadad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av krabbanidag »

AAKEE skrev: 16 nov 2025 20:40
krabbanidag skrev: 16 nov 2025 20:37
Liten sidoskada på ett däck på Pläden. Tankar, byta eller ej?
Ser ut att bara ha tagit på den skyddskanteb som är till för att skydda fälgen.

Bättre bild kanske men som det ser ut är inte stommen skadad.
Syftar på denna historia. Knäppte tyvärr bara en bild idag. Kan ta en till i dagsljus imorgon.
IMG_3356.jpeg
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4419
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Tellus »

krabbanidag skrev: 16 nov 2025 20:37
Liten sidoskada på ett däck på Pläden. Tankar, byta eller ej?
Ingen fara alls, bara att skära bort fliken om man vill. (Om man kan leva med det estetiskt)
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 16 nov 2025 20:55
AAKEE skrev: 16 nov 2025 20:40
krabbanidag skrev: 16 nov 2025 20:37
Liten sidoskada på ett däck på Pläden. Tankar, byta eller ej?
Ser ut att bara ha tagit på den skyddskanteb som är till för att skydda fälgen.

Bättre bild kanske men som det ser ut är inte stommen skadad.
Syftar på denna historia. Knäppte tyvärr bara en bild idag. Kan ta en till i dagsljus imorgon.
Ja, jag såg det. Tanken var att du tar bilden så man kan se vad som är under fliken Tellus pratar om. Är det bara rent gummi och inte djupare än det ser ut är det Go.

Fliken tar du helst bort före fotot precis enligt Tellus instruktioner 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autobahn
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2020 14:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Autobahn »

Hej!

Jag har en Model S Plaid (2022/12) som rullat ganska precis 2000 mil. Fullmatad med FSD, 21" hjul osv. Pedantskött och faktiskt ganska lugnt körd. :shock: Fullkomligt älskar denna bil på alla sätt och vis men dras med tre saker som stör mig och undrar om fler har samma erfarenheter. De gånger jag varit hos Tesla har man inte tyckt mina synpunkter skall resultera i någon åtgärd:

- När jag i låg hastighet kör bilen med fullt rattutslag, exempelvis från en parkering eller ut från garaget, så "rutschar" framhjulen och det verkligen slår i bilen på ett ofint sätt. Som om de skall trilla av. Tesla hävdar att det är någon vinkel på hjulen som orsakar detta och att mina 21" Arachnidhjul är såhär. Jag tycker det är grymt otrevligt när bilen uppför sig såhär samt att det ökat senaste halvåret.

- Kör jag bilen i 70 km/h på landsväg känner jag hela tiden små vibrationer, dock ej från ratten så jag tror ej det beror på obalans i hjulen. Men där finns hela tiden en liten vibration. Självklart irriterande att inte veta varifrån det kommer, men bilen går liksom inte silkeslent - oavsett vilken inställning jag har på fjädringen. Tesla hävdar att detta är normalt (!) och beror på att den låga däckprofilen fortplantar ojämnheter från vägbanan. Jag hade tidigare andra Model S (ej Palladium) med 21" hjul som gick helt vibrationsfritt.

- När jag kör bilen kall och ökar från säg 30 km/h till 50-60 km/h har jag en ganska kraftig vibration från drivhjulen, det känns i pedalen. Detta försvinner efter ca 10 sekunder. Har inte frågat Tesla om just detta men kan det vara drivknutar?

Som sagt, bilen körs hyggligt försiktigt även om jag emellanåt kanske kör en bit över 110... Men den är fan inte skön att köra i 150-160 på grund av både ljud och att den inte går vibrationsfritt. Extremt potent bil effektmässigt och körmässigt utan tvivel. Men back in the days körde jag BMW 5-serie i 160-180 på autobahn i timmar och stornjöt i jämförelse - vibrationsfritt.

Slutligen - någon som gillar bromsarna på sin Plaid? Jag har inte MY2023 med röda ok utan de gamla. De är skit tycker jag. Någon som uppgraderat eller fått Tesla att ta sitt ansvar och byta på garantin?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med lite feedback på ovan. Bilen är satan så grym i övrigt! :D
Model S Plaid 2022/12, Midnight silver
SwedishAdvocate
Inlägg: 7691
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av SwedishAdvocate »

Autobahn skrev: 17 nov 2025 13:42
- När jag i låg hastighet kör bilen med fullt rattutslag, exempelvis från en parkering eller ut från garaget, så "rutschar" framhjulen och det verkligen slår i bilen på ett ofint sätt. Som om de skall trilla av. Tesla hävdar att det är någon vinkel på hjulen som orsakar detta och att mina 21" Arachnidhjul är såhär. Jag tycker det är grymt otrevligt när bilen uppför sig såhär samt att det ökat senaste halvåret. […
Lekman på det här, men om jag förstått det du beskriver ovan rätt, så gissar jag att Tesla har rätt i det här fallet. Är tydl. samma el. likn. på t.ex Porsche 911 och 718 Cayman GTS.

Se t.ex. en av de övre kommentarerna under den här videon:
…] Because the tyres are so wide, when you are moving slowly on full lock, the outside edge of the tyre has to travel much further than the inside edge. Because there is no differential across the tyre itself, the only way the tyre can not be ripped apart is for the inside edge to skip in order to keep up with the outside edge. The rate of skip depends on the tyre material and level of friction between the tyre and the road. When tyres are cold the inside will skip more easily and puts less strain across the tyre.
Kallas tydl. för the Ackerman effect…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7691
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Hittade den här tråden på det amerikanska forumet:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6263512/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7691
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av SwedishAdvocate »

Autobahn skrev: 17 nov 2025 13:42
- När jag kör bilen kall och ökar från säg 30 km/h till 50-60 km/h har jag en ganska kraftig vibration från drivhjulen, det känns i pedalen. Detta försvinner efter ca 10 sekunder. Har inte frågat Tesla om just detta men kan det vara drivknutar? […
Gissar på att det kan finnas info på det amerikanska forumet. Se t.ex.:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.249344/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2025 15:37
Kallas tydl. för the Ackerman effect…
Ackerman-principen.

När man svänger åt ett håll går det inre hjulet i en mindre radie, och ska därför ha en större styrvinkel ån ytterhjulet.

Det löses normalt med hur srtyrstaget sitter monterat vinklat mot spindeln för att det ska bli så.


Tesla har lite homework att göra där, dock upplever jag bara problemet med att hjulen rappar efter med 21” arachnid.
20” egen hjuluppsättning eller 20” vinterdäck är inte ett problem.

Inget skadas, men det låter inte specielkt premium…😳
IMG_8860.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar