De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Jag tror tesla har en större grupp som endast laddar hos tesla än dom andra. Känslan är att det finns en liten överkapacitet med laddstationer totalt sett. Kanske inte för framtiden men just nu är det ingen brådska. Var någonstans är det idag svårt att hitta laddning?
Tesla är ju också den operatör som fått i särklass störst andel av eu-bidragen. Klart dom då behöver bygga mest.
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Ja man kan bygga en crt tv med modern teknik också men jag tror ingen skulle uppfatta den som modern även om den innehåller nyaste tekniken.
Och ja de bygger säkert sina 400 volts laddare med modern teknik.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
Märkligt att det tog flera år innan bensinbolagen fattade att de kan sälja mer korv till bilister som laddar än till de som tankar.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
Märkligt att det tog flera år innan bensinbolagen fattade att de kan sälja mer korv till bilister som laddar än till de som tankar.
Mackarna säljer ju sedan länge mest till dom som varken laddar eller tankar. Dom har tagit rollen som kioskerna och gatuköken hade tidigare.
Tidigare, när bilar behövde mer underhåll, hade dom flesta mackar ävan verkstad.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Finns det tecken på att takten har avtagit?
Jag tycker det kommer upp nya SuC som övergått från "Utvecklas" till "Konstrueras" med jämna mellanrum på deras "laddkarta". Och det fortsätter att tillkomma nya som "Utvecklas" också. Så jag har uppfattningen att de fortsätter som tidigare.
Sedan bygger de även om alla V.2 och V.3 till V.4 i snabb takt också. Men det är ju för att uppfylla EU-kravet som införs om ett år.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag kan tänka mig att Tesla har någon plan liggandes som löser inkopplingen av alla dessa stationerna.
Nu byggs och förbereds så många som anses ska ingå i planen.
Ett ”nytt” företag som äger laddarna, eller något annat för att runda blockaden. Min tanke, för inte kommer dom att stå som spökstationer tills konflikten är löst.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. Lämnas tillbaka i februari, ny bil av annat fabrikat beställd!
Sålda, ca 40 olika bilar. Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset