BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 2066
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

Dafro skrev: 17 okt 2025 22:40
Nect skrev: 16 okt 2025 21:29
slugger75 skrev: 16 okt 2025 07:06
Kul!

Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?
825 000:- med väldigt låg rabatt (ca 14 000:-).
Inkl serviceavtal.
Inte så mycket billigare än en ix60 som jag trodde ändå. För oss på jobbet så 3 lax lägre pris per månadmen då har jag m sport pro, luftfjädring, integralstyrning och bla rumpvärme bak, glastak dyr färg och ventilerade stolar fram, så dra av 100 så skiljer det bara 1500 per månad. Laddeffekt är för mig totalt ointressant om jag kan komma 50 verkliga mil.
Dock blev leasingen ca 4000kr lägre per månad och 1500kr lägre förmånsvärde på ix3:an.

Garanterat restvärde på ix3 men ej på ix60 (gick ej att få operationell på ix60)

Kikade även på ix60 och det var den högre kostnaden som fällde avgörandet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
current
Inlägg: 303
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX3

Inlägg av current »

Varit och kikat på denna, fin bil och bra event. Sköna säten fram och bak, större invändigt än vad man kan tro. Om jag ska säga något negativt är det väl att det inte är en "riktig" BMW. Alltså sätter man sig i en X5 direkt efter man suttit i en iX3 så är skillnaden extremt stort i hur insidan känns och ser ut. Men X5 är ju också klassen över, kanske nya X5 blir bättre. Men även 3-serien har lite bättre material som merinoläder-stolar och bättre rattknappar. Hade lite svårt för den ratten och touch-knapparna men man kanske vänjer sig. Men nu är det ju så att trenden går mot billigare bilar eftersom att köpkraften gått ner. BMW gör det ändå bra eftersom det är soft touch på i princip alla ytor. Den svarta pianolacken lyser också med sin frånvaro. Frågan man kan ställa sig är om bilen är för bra, och vad som kommer sen. Tror verkligen på plattformen men hade gärna sett ett 70-90kwh LFP-batteri med bra prestanda och ett lägre pris på bilen. Vore också kul om dom släpper lite fler färger. Tycker detta är ett bra alternativ till Model Y. BMW iX3 blir så klart dyrare men man har också 30kwh+ större batteri, bättre laddning och hela bygger kändes mer premium än Tesla.

Små saker som vilket tyg man använder för inredningen, där Tesla påminner om filtbeklädd amerikansk sport-fiskebåt. Och BMW har finare / tätare fibrer och blir då lättare att dammsuga och hålla rent. Små skillnader men det märks att Model Y sparat in på en hel del saker. Eftersom att iX3 även har parkeringssensorer, radar med mera kommer det bli en mycket bättre bil i slutändan. Bara dom får ner leveranstiden och börjar erbjuda andra batteripaket / drivlinor så tror jag det kommer bli en storsäljare.

Frågan jag tycker är hur Tesla ska fortsätta framåt, dom har nu uppdaterat Model Y men fortfarande så har man rätt dålig laddprestanda. Man har också skalat bort otroligt mycket. Jag vet från min Model 3 hur ryckig den kan vara i stadstrafik, att torkarna går igång trots sol och att den spökbromsar. Det kommer man helt slippa med BMW iX3.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M2 CS 2026 - Beställd

BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
manneson
Inlägg: 1734
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: BMW iX3

Inlägg av manneson »

Ja LFP lär väl komma nästa år nån gång.
Gissar på runt 85kwh. Startpris 629.
current
Inlägg: 303
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX3

Inlägg av current »

Tycker LFP är helt priceless, har det i min Highland och har en degradering på 1-2% efter 4000 mil. Laddar alltid till 100% och kör ner till 10-30% någon gång ner till typ 1-3% men väldigt sällan. Använder det precis som en bensinbil man tankar fullt hela tiden.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M2 CS 2026 - Beställd

BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
Nect
elbilist
Inlägg: 2066
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

current skrev: 19 okt 2025 13:47
Tycker LFP är helt priceless, har det i min Highland och har en degradering på 1-2% efter 4000 mil. Laddar alltid till 100% och kör ner till 10-30% någon gång ner till typ 1-3% men väldigt sällan. Använder det precis som en bensinbil man tankar fullt hela tiden.
Om nya ix3 i verkligheten får ca 70 mil så räcker det att ladda till 40% för dagligt bruk. Då lär batteriet hålla bra 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1039
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW iX3

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

manneson skrev: 19 okt 2025 12:17
Ja LFP lär väl komma nästa år nån gång.
Gissar på runt 85kwh. Startpris 629.
Vore underbart!
Priserna faller mer o mer. Bilarna blir allt bättre o bättre. Kanon
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW iX3

Inlägg av Arctic Drifter »

Spottade idag 3 st tyskreggade idag på E4an, 2 st av den släppta iX3 och 1 st maskerad version av sedanvarianten.
Första gången jag såg den IRL och måste säga att linjerna såg väldigt fina ut sett bakifrån. Inte riktigt vän med de upplysta njurarna fram ännu. Den maskerade var svår att få grepp på, så maskeringen fungerade! :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6482
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BMW iX3

Inlägg av AAKEE »

Nect skrev: 19 okt 2025 18:27

Om nya ix3 i verkligheten får ca 70 mil så räcker det att ladda till 40% för dagligt bruk. Då lär batteriet hålla bra 😊
Det är en stor hög bil, den kommer inte gå 70 mil i praktiken när vi pratar normal praktisk körning.
55, möjligen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nect
elbilist
Inlägg: 2066
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

AAKEE skrev: 29 okt 2025 16:54
Nect skrev: 19 okt 2025 18:27

Om nya ix3 i verkligheten får ca 70 mil så räcker det att ladda till 40% för dagligt bruk. Då lär batteriet hålla bra 😊
Det är en stor hög bil, den kommer inte gå 70 mil i praktiken när vi pratar normal praktisk körning.
55, möjligen.
Får den trots all 55 så räcker det iaf med 40% laddning för min del. Det motsvarar ca 70% på min Q8.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9781
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 29 okt 2025 16:54
Nect skrev: 19 okt 2025 18:27

Om nya ix3 i verkligheten får ca 70 mil så räcker det att ladda till 40% för dagligt bruk. Då lär batteriet hålla bra 😊
Det är en stor hög bil, den kommer inte gå 70 mil i praktiken när vi pratar normal praktisk körning.
55, möjligen.
Då räcker laddningen till sommarstugan sommartid och till Sundsvall även på vintern. 55 mil vintertid hade varit kanon, men...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6482
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BMW iX3

Inlägg av AAKEE »

Grejen är att ix3 har 108.7 kWh usable.
Vad det innebär i verkligheten är lite oklart för mig men bedömt levererar inte bilen mer ön 108.7 kWh i WLTP-testet.

Man kan köra ~ 55mil med en S LR på motorväg/landsväg.
Den bilen har 100kWh som alla går köra på (levererar det i WLTP-testet också).
Men man har ~ 95.5 kWh ned till 0% på mätaren.

S LR har grymt lågt luftmotstånd och har hjul som rullar grymt lätt.

Bara skillnaden i luftmotstånd och frontarea gör att de 14% som skiljer i batteristorlek från S LR användbart 100-0% till iX3 är uppätet av ökade förbrukningen pga det. Och ju fortare man kör desto värre blir det.

Tjänstevikten säger BMW är 2360kg, dvs 10% mer än S LR utan extrautrustning. Faktiskt väldigt bra med en så stor bil och stort batteri, imponerande! Men det är ändå 10% mer än S LR, så förbrukningeb för rullmotstånd torde öka 10% (om ix3 har lika lättrullande däck. Det finns inte just några som rullar lättare än S LR’s i vart fall).

Det står WLTP 805km men gissningsvis beror det på att WLTP-testet snittar låg fart och då kostar inte frontyta så mycket.

Det är en grymt intressant bil, även om jag inte är någon SUV-människa.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nect
elbilist
Inlägg: 2066
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

AAKEE skrev: 29 okt 2025 22:13
Grejen är att ix3 har 108.7 kWh usable.
Vad det innebär i verkligheten är lite oklart för mig men bedömt levererar inte bilen mer ön 108.7 kWh i WLTP-testet.

Man kan köra ~ 55mil med en S LR på motorväg/landsväg.
Den bilen har 100kWh som alla går köra på (levererar det i WLTP-testet också).
Men man har ~ 95.5 kWh ned till 0% på mätaren.

S LR har grymt lågt luftmotstånd och har hjul som rullar grymt lätt.

Bara skillnaden i luftmotstånd och frontarea gör att de 14% som skiljer i batteristorlek från S LR användbart 100-0% till iX3 är uppätet av ökade förbrukningen pga det. Och ju fortare man kör desto värre blir det.

Tjänstevikten säger BMW är 2360kg, dvs 10% mer än S LR utan extrautrustning. Faktiskt väldigt bra med en så stor bil och stort batteri, imponerande! Men det är ändå 10% mer än S LR, så förbrukningeb för rullmotstånd torde öka 10% (om ix3 har lika lättrullande däck. Det finns inte just några som rullar lättare än S LR’s i vart fall).

Det står WLTP 805km men gissningsvis beror det på att WLTP-testet snittar låg fart och då kostar inte frontyta så mycket.

Det är en grymt intressant bil, även om jag inte är någon SUV-människa.
Blir intressant att se hur den presterar och om förbrukningen kan hållas nere. Ska tydligen sitta helt nya motorer som både är lättare och effektivare än BMWs tidigare motorer (förutom hela bilen då, då allt är nytt inkl. styrsystemet).

Jag tror den kommer skrälla lite. Dock är WLTP 805 km med de minsta standard fälgarna/däcken, så det är de nog få som får.

iX3:an har ca 31 mil längre WLTP räckvidd än min Q8 50. Så nog kommer den gå långt. iX3 har även ca 15% lägre cd-värde än Q8 (frontarean något mindre på iX3).

Kommer ca 30-35mil motorväg sommartid med min Q8. Vilket är ca 20 mil kortare än WLTP. Då på en bil som är riktigt tungt och ineffektiv. Så räknar man med det så borde iX3:an landa på ca 60 mil nått. Vilket för mig är sjuktlångt 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
macky
Inlägg: 1065
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3

Inlägg av macky »

Nect skrev: 29 okt 2025 22:52
AAKEE skrev: 29 okt 2025 22:13
Grejen är att ix3 har 108.7 kWh usable.
Vad det innebär i verkligheten är lite oklart för mig men bedömt levererar inte bilen mer ön 108.7 kWh i WLTP-testet.

Man kan köra ~ 55mil med en S LR på motorväg/landsväg.
Den bilen har 100kWh som alla går köra på (levererar det i WLTP-testet också).
Men man har ~ 95.5 kWh ned till 0% på mätaren.

S LR har grymt lågt luftmotstånd och har hjul som rullar grymt lätt.

Bara skillnaden i luftmotstånd och frontarea gör att de 14% som skiljer i batteristorlek från S LR användbart 100-0% till iX3 är uppätet av ökade förbrukningen pga det. Och ju fortare man kör desto värre blir det.

Tjänstevikten säger BMW är 2360kg, dvs 10% mer än S LR utan extrautrustning. Faktiskt väldigt bra med en så stor bil och stort batteri, imponerande! Men det är ändå 10% mer än S LR, så förbrukningeb för rullmotstånd torde öka 10% (om ix3 har lika lättrullande däck. Det finns inte just några som rullar lättare än S LR’s i vart fall).

Det står WLTP 805km men gissningsvis beror det på att WLTP-testet snittar låg fart och då kostar inte frontyta så mycket.

Det är en grymt intressant bil, även om jag inte är någon SUV-människa.
Blir intressant att se hur den presterar och om förbrukningen kan hållas nere. Ska tydligen sitta helt nya motorer som både är lättare och effektivare än BMWs tidigare motorer (förutom hela bilen då, då allt är nytt inkl. styrsystemet).

Jag tror den kommer skrälla lite. Dock är WLTP 805 km med de minsta standard fälgarna/däcken, så det är de nog få som får.

iX3:an har ca 31 mil längre WLTP räckvidd än min Q8 50. Så nog kommer den gå långt. iX3 har även ca 15% lägre cd-värde än Q8 (frontarean något mindre på iX3).

Kommer ca 30-35mil motorväg sommartid med min Q8. Vilket är ca 20 mil kortare än WLTP. Då på en bil som är riktigt tungt och ineffektiv. Så räknar man med det så borde iX3:an landa på ca 60 mil nått. Vilket för mig är sjuktlångt 😂
Tror att det kommer räcka väl även om luften i WLTP verkar ha ökat med tiden. Fick en id7 tourer rwd som ersättning när min GT var på verkstan. Den förbrukade precis 5% mindre på min sträcka till landet och hem vs GTn. Väldigt lika förhållanden. På motorvägen i 120 skulle jag säga att GTn gick lite snålare (i 4WD läge) och omvänt i lägre hastighet. WLTP på tourern är väl 600 km och jag har 430 eller någe. Luftmotståndet som kickar in och det är oftast just vid motorvägskörning man behöver räckvidden. Där är ju inte SUV så bra tyvärr. Men vill nog ha en iX3 iaf :).
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW iX3

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev: 29 okt 2025 16:54
Nect skrev: 19 okt 2025 18:27

Om nya ix3 i verkligheten får ca 70 mil så räcker det att ladda till 40% för dagligt bruk. Då lär batteriet hålla bra 😊
Det är en stor hög bil, den kommer inte gå 70 mil i praktiken när vi pratar normal praktisk körning.
55, möjligen.
Släpper de sedanen med samma batteripack, får väl ändå anses troligt? Då har vi en Tesla-utmanare tror jag!

BMW har ju inte någon riktig elbil gjord för Autobahn idag, ska man snitta 160 km/h så är det trevligt med sedan och > 100 kWh så det blir någon form av räckvidd även i den hastigheten.
Tesla Model Y Performance
vrid_i_skogen
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: BMW iX3

Inlägg av vrid_i_skogen »

Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 108,7 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Senast redigerad av vrid_i_skogen, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5710
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW iX3

Inlägg av chaffis75 »

vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
vrid_i_skogen
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: BMW iX3

Inlägg av vrid_i_skogen »

chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW iX3

Inlägg av Maw »

vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40
chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Vilka tror det?
Jag trodde alla hade koll på att man i de allra flesta användningsfall inte uppnår WLTP med någon bil.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9781
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40
chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
kw/h kan aldrig vara korrekt. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2516
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW iX3

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Maw skrev: 30 okt 2025 21:19
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40
chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Vilka tror det?
Jag trodde alla hade koll på att man i de allra flesta användningsfall inte uppnår WLTP med någon bil.
Jag kan tänka mig att många nya elbilskunder som inte tidigare haft elbil kan tro att WLTP räckvidden uppnås.

Kilowatt och kilowattimmar är det nog många som inte har så bra koll på.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW iX3

Inlägg av Maw »

Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2025 21:30
Maw skrev: 30 okt 2025 21:19
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40
chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Vilka tror det?
Jag trodde alla hade koll på att man i de allra flesta användningsfall inte uppnår WLTP med någon bil.
Jag kan tänka mig att många nya elbilskunder som inte tidigare haft elbil kan tro att WLTP räckvidden uppnås.

Kilowatt och kilowattimmar är det nog många som inte har så bra koll på.
Möjligtvis även om det måste vara väldigt ovanligt, men tveksamt att några som hänger här inte har koll på att räckvidden beror på omständigheter.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nect
elbilist
Inlägg: 2066
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2025 21:30
Maw skrev: 30 okt 2025 21:19
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40
chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Vilka tror det?
Jag trodde alla hade koll på att man i de allra flesta användningsfall inte uppnår WLTP med någon bil.
Jag kan tänka mig att många nya elbilskunder som inte tidigare haft elbil kan tro att WLTP räckvidden uppnås.

Kilowatt och kilowattimmar är det nog många som inte har så bra koll på.
Tyvärr är det så. Många som aldrig tidigare haft elbil tror att räckvidden är den man gör reklam för. Brukar säga att man får dra bort 15 mil eller så, så är man i närheten av en räckvidd som kan uppnås sommartid.

Träffade en herre som precis köpt sin Q8 55 som var besviken över att han inte ens kom i närheten av räckvidden som säljaren sa.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9781
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

Nect skrev: 30 okt 2025 21:54
Off Grid Byggaren skrev: 30 okt 2025 21:30
Maw skrev: 30 okt 2025 21:19
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40
chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26


Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Vilka tror det?
Jag trodde alla hade koll på att man i de allra flesta användningsfall inte uppnår WLTP med någon bil.
Jag kan tänka mig att många nya elbilskunder som inte tidigare haft elbil kan tro att WLTP räckvidden uppnås.

Kilowatt och kilowattimmar är det nog många som inte har så bra koll på.
Tyvärr är det så. Många som aldrig tidigare haft elbil tror att räckvidden är den man gör reklam för. Brukar säga att man får dra bort 15 mil eller så, så är man i närheten av en räckvidd som kan uppnås sommartid.

Träffade en herre som precis köpt sin Q8 55 som var besviken över att han inte ens kom i närheten av räckvidden som säljaren sa.
Men de tyckte att den angivna förbrukningen stämde när de körde avgasbil?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 459
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: BMW iX3

Inlägg av ReNewAble »

current skrev: 18 okt 2025 13:28
Varit och kikat på denna, fin bil och bra event. Sköna säten fram och bak, större invändigt än vad man kan tro. Om jag ska säga något negativt är det väl att det inte är en "riktig" BMW. Alltså sätter man sig i en X5 direkt efter man suttit i en iX3 så är skillnaden extremt stort i hur insidan känns och ser ut. Men X5 är ju också klassen över, kanske nya X5 blir bättre. Men även 3-serien har lite bättre material som merinoläder-stolar och bättre rattknappar. Hade lite svårt för den ratten och touch-knapparna men man kanske vänjer sig. Men nu är det ju så att trenden går mot billigare bilar eftersom att köpkraften gått ner. BMW gör det ändå bra eftersom det är soft touch på i princip alla ytor. Den svarta pianolacken lyser också med sin frånvaro. Frågan man kan ställa sig är om bilen är för bra, och vad som kommer sen. Tror verkligen på plattformen men hade gärna sett ett 70-90kwh LFP-batteri med bra prestanda och ett lägre pris på bilen. Vore också kul om dom släpper lite fler färger. Tycker detta är ett bra alternativ till Model Y. BMW iX3 blir så klart dyrare men man har också 30kwh+ större batteri, bättre laddning och hela bygger kändes mer premium än Tesla.

Små saker som vilket tyg man använder för inredningen, där Tesla påminner om filtbeklädd amerikansk sport-fiskebåt. Och BMW har finare / tätare fibrer och blir då lättare att dammsuga och hålla rent. Små skillnader men det märks att Model Y sparat in på en hel del saker. Eftersom att iX3 även har parkeringssensorer, radar med mera kommer det bli en mycket bättre bil i slutändan. Bara dom får ner leveranstiden och börjar erbjuda andra batteripaket / drivlinor så tror jag det kommer bli en storsäljare.

Frågan jag tycker är hur Tesla ska fortsätta framåt, dom har nu uppdaterat Model Y men fortfarande så har man rätt dålig laddprestanda. Man har också skalat bort otroligt mycket. Jag vet från min Model 3 hur ryckig den kan vara i stadstrafik, att torkarna går igång trots sol och att den spökbromsar. Det kommer man helt slippa med BMW iX3.
Har nu kollat på Elbilsmagasinets genomgång av iX3 på YT. Jag tar hellre lite sämre kvalitet på filten i Model Y framför all hårdplast man har nedtill på dörrarna i iX3. De har uppenbarligen inte velat slösa på den fina filten i dörrfickorna dessutom där det är bara plast. Model Y har t o m hela b-stolpen inklädd i mjuka material nedtill….

Tyskarna har tappat det rejält när det kommer till inredningsmaterialen. Snålas in överallt hos både BMW, Audi och Mercedes.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5710
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW iX3

Inlägg av chaffis75 »

vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 20:40
chaffis75 skrev: 30 okt 2025 17:26
vrid_i_skogen skrev: 30 okt 2025 15:55
Jag tror inte bmw 3 serie med eldrift och fyrhjulsdrift kommer komma längre på 100 kw/h batteri än senaste uppdateringen av Tesla M3 AWD med ca 82 kw/h batteri om de kör lika fort på motorvägen.
Lite osäker på din poäng med ditt inlägg men..

Idag är inte range och ladd hastighet allt längre utan många bilar inklusive ix3 har ni nått en nivå som räcker till för de flesta, man börjar så väga in andra faktorer i sitt val av bil köp.
Jag uppdaterade mitt inlägg till korrekta 108,7 kw/h. Inlägget skrevs för att det finns de som på allvar tror att ix3 kommer 805 km bara för att deras wltp spec är 805 km.
Ok.. ja nej de ska man inte räkna med om man inte är redo att köra i typ 50, bara sommartid, för då brukar man kunna närma sig wltp och ibland även bättre än wltp.

Flera handlare jag pratat med har inte velat nämna wltp siffran utan de uppskattar istället och säger 25-30 (pratar generellt nu, inte ix3) eller vad de nu kan tänkas vara.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar