Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?
825 000:- med väldigt låg rabatt (ca 14 000:-).
Inkl serviceavtal.
Inte så mycket billigare än en ix60 som jag trodde ändå. För oss på jobbet så 3 lax lägre pris per månadmen då har jag m sport pro, luftfjädring, integralstyrning och bla rumpvärme bak, glastak dyr färg och ventilerade stolar fram, så dra av 100 så skiljer det bara 1500 per månad. Laddeffekt är för mig totalt ointressant om jag kan komma 50 verkliga mil.
Dock blev leasingen ca 4000kr lägre per månad och 1500kr lägre förmånsvärde på ix3:an.
Garanterat restvärde på ix3 men ej på ix60 (gick ej att få operationell på ix60)
Kikade även på ix60 och det var den högre kostnaden som fällde avgörandet.
Varit och kikat på denna, fin bil och bra event. Sköna säten fram och bak, större invändigt än vad man kan tro. Om jag ska säga något negativt är det väl att det inte är en "riktig" BMW. Alltså sätter man sig i en X5 direkt efter man suttit i en iX3 så är skillnaden extremt stort i hur insidan känns och ser ut. Men X5 är ju också klassen över, kanske nya X5 blir bättre. Men även 3-serien har lite bättre material som merinoläder-stolar och bättre rattknappar. Hade lite svårt för den ratten och touch-knapparna men man kanske vänjer sig. Men nu är det ju så att trenden går mot billigare bilar eftersom att köpkraften gått ner. BMW gör det ändå bra eftersom det är soft touch på i princip alla ytor. Den svarta pianolacken lyser också med sin frånvaro. Frågan man kan ställa sig är om bilen är för bra, och vad som kommer sen. Tror verkligen på plattformen men hade gärna sett ett 70-90kwh LFP-batteri med bra prestanda och ett lägre pris på bilen. Vore också kul om dom släpper lite fler färger. Tycker detta är ett bra alternativ till Model Y. BMW iX3 blir så klart dyrare men man har också 30kwh+ större batteri, bättre laddning och hela bygger kändes mer premium än Tesla.
Små saker som vilket tyg man använder för inredningen, där Tesla påminner om filtbeklädd amerikansk sport-fiskebåt. Och BMW har finare / tätare fibrer och blir då lättare att dammsuga och hålla rent. Små skillnader men det märks att Model Y sparat in på en hel del saker. Eftersom att iX3 även har parkeringssensorer, radar med mera kommer det bli en mycket bättre bil i slutändan. Bara dom får ner leveranstiden och börjar erbjuda andra batteripaket / drivlinor så tror jag det kommer bli en storsäljare.
Frågan jag tycker är hur Tesla ska fortsätta framåt, dom har nu uppdaterat Model Y men fortfarande så har man rätt dålig laddprestanda. Man har också skalat bort otroligt mycket. Jag vet från min Model 3 hur ryckig den kan vara i stadstrafik, att torkarna går igång trots sol och att den spökbromsar. Det kommer man helt slippa med BMW iX3.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M2 CS 2026 - Beställd
BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tycker LFP är helt priceless, har det i min Highland och har en degradering på 1-2% efter 4000 mil. Laddar alltid till 100% och kör ner till 10-30% någon gång ner till typ 1-3% men väldigt sällan. Använder det precis som en bensinbil man tankar fullt hela tiden.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M2 CS 2026 - Beställd
BMW M3 Touring 2025 - såld
BMW M3 Touring 2024 - såld
Audi Q8 55 2024 - såld
GR Yaris 2023 - såld
ID Buzz 2023 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tycker LFP är helt priceless, har det i min Highland och har en degradering på 1-2% efter 4000 mil. Laddar alltid till 100% och kör ner till 10-30% någon gång ner till typ 1-3% men väldigt sällan. Använder det precis som en bensinbil man tankar fullt hela tiden.
Om nya ix3 i verkligheten får ca 70 mil så räcker det att ladda till 40% för dagligt bruk. Då lär batteriet hålla bra