Electron skrev: ↑23 okt 2025 07:11
airdrive skrev: ↑23 okt 2025 06:03
Det är självklart fullt rimligt att en peak den 31 oktober får samma pris som två peaks per dag under hela månaden. Jo jag är helt med på att det bör prissättas på nått sätt.
Dock känns det som att en eller tre peaks är lite väl drastiskt. Hemma I Göteborg började Göteborg energi effektavgifts-racet med att prissätta högsta peak i måndagen men gick sedan över till snittet av de tre högsta. Dock exakt samma effektavgift dygnet runt. Avgiften fick avsedd effekt då jag kopplade ner vår 200L varmvattenberedare till enfas, då det räckte för våra behov.
Lyckas hålla nere effekten på landet bra men även en luftvärmepump och en middag parallellt gör att man redan är över den sänkning av den fasta avgiften på nätet.
Slutsatsen blir att det är ett kraftigt incitament att kapa toppar men lurt att dagligdags se direkt, utan att man skaffar sig en lämplig app för follow up.
Jag kommer till landet på helgen med elbil, huset är kallt, varmvattenberedaren ska jobba ikapp och jag vågar knappt ladda bilen mer än 3 kW för att inte sabba hela månadens effektvärde.
Resultatet? Bilen är halvfull på söndag kväll… så jag får väl cykla hem, bra för konditionen kanske, men knappast praktiskt.

Det visar ganska tydligt hur skevt systemet är. En enstaka topp en kall helg ska inte kosta som någon som drar maxeffekt varje dag hela månaden.
Håller med de är detta som jag också är emot..
Sen kan man fu deras på vilken del av nätet när de man vill få ner effekt toppen på? De är ju inte kabeln mellan din fastighet och elskåpet för de är ju såklart inte känslig för toppar (inom säkringsstorlek.)
I övrigt så jämnar ju kollektivt ut topparna, ena veckan är du där i din sommarstuga och nästa vecka är de grannen. Dvs tillsammans blir en ganska jämn last.
De som dock troligen skapar toppar är ju matlagningen på kvällen om jag får gissa. Men ja hu många är beredda på att äta senare bara för att spara dessa pengar.
Och hur mycket skulle de kosta att bygga nätet något kraftigare för att klara dessa toppar?
Ja de är dyrt att bygga elnät men glöm inte toppar eller ej så måste man ibland bygga ut nätet, man måste ju se de utifrån större perspektiv och inte bara sitt kvarter/by liksom.
Jag har svårt att se nyttan av effekt tariffen om man tittar på hushållskunder, däremot industri är något helt annat.