Eftersom man ändå ofta har helgen på sig att ladda i stugan så kan man ju ställa boxen på 3x6A och ladda med cirka 4kw så sparar man 7kw på effekttaxan vilket ger 7x60= 420 kr mindre i effekttaxa varje månad.
Electron skrev: ↑16 okt 2025 13:13Läser svaren och det är inte alla som satt sig in ieffektyariffer. Jag har skrivit några enklare exempel tidigare i tråden. Hursomhelst, här kommer ett längre exempel. Jag har ett ”lantställe”. Under veckan tuffar förbrukningen på ca 6 kWh/dygn (just september var varm). Jag kommer dit sent fredagskväll. Schemalägger laddningen till 01:00 (har ju hört att ladda på natten är grejer det)
Så här är mitt antagande för beräkningsexemplet:
• Stugans grundförbrukning: Cirka 6 kWh/dygn.
• Elbilsladdning: Laddning av min elbil ger en effekttopp på 11 kW under flera timmar. Jag laddar den fyra gånger under månaden.
• Nätavgifter (exempel):
o Effektavgift: 60 kr/kW och månad.
o Fast nätavgift: 450 kr/månad.
o Rörlig energikostnad: 2 kr/kWh (inkluderar el, skatter och påslag).
• Månadsperiod: 30 dagar.
Steg 1: Beräkna månadens totala energikostnad (kWh)
Först räknar vi ut den totala energikostnaden, som är det jag betalar per använd kWh.
• Stugans basförbrukning:
6 kWh/dygn×30 dygn =180 kWh
• Bilens förbrukning: Jag bilen fyra gånger under månaden från nästan tomt batteri.
75 kWh×4 = 300 kWh
• Total kWh-förbrukning:
180 kWh+300 kWh = 480 kWh
• Kostnad för el:
480 kWh×2 kr/kWh = 960 kr
Steg 2: Beräkna effektavgiften (där "straffet" märks)
Här ser vi hur elbils-laddningen direkt påverkar min nätkostnad. Den högsta effekten jag nådde under månaden var 11 kW (från laddboxen). Även om det bara var under några timmar, så debiteras jag för den toppen under hela månaden.
• Min underbara effekttopp: 11 kW
• Månadsavgift för effekt:
11 kW×60 kr/kW = 660 kr
Steg 3: Beräkna totala kostnaden för månaden
Nu lägger vi ihop alla delar för att se den totala månadskostnaden.
• Elkostnad (kWh): 960 kr
• Effektavgift (kW): 660 kr
• Fast nätavgift: 450 kr
• Total kostnad:
960 kr + 660 kr + 450 kr = 2070 kr
Slutsats: I detta exempel utgör effektavgiften på 660 kr hela 21 % av min totala kostnad. Utan effekttariffen hade min nätkostnad varit betydligt lägre. Det här visar tydligt hur en elbilsladdning, som drar mycket effekt under en kort period, kan ha en mycket stor påverkan på din totala månadskostnad under en effekttariff, även om din totala kWh-förbrukning inte är extremt hög. Det här är en av de största utmaningarna för stugägare och elbilister i den nya tariffstrukturen.
Jämför inte effekttariff med att fylla på badkar (även om bada är skönt. Bara man fyller det långsamt mellan heltimmar och elen är billig den kvarten).