När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Moderator: Redaktion
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Hur kan man särskilja version #1 från nya version #2?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
#1 är framhjulsdriven och #2 bakhjulsdriven när det gäller 2WD.
När det gäller AWD så är det ett större batteripaket på #2 jämfört med #1 (minns inte storlekarna på rak arm, men enkelt att googla upp).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Ja, det är ju enklast att se på det sättet!
Slät grill i i bilens lackfärg (gillar det bättre) på #2 och grill med svarta fyrkanter/rutor på #1.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5717
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 00:01Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Har du nån källa på det?Maw skrev: ↑23 apr 2024 06:08Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 00:01Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Behöver man källa när tesla är typ de enda västerländska företaget i Kina där man saknar kinesiskt ägande så även om de inte fått pengar så har de fått stöd.taliz skrev: ↑23 apr 2024 11:48Har du nån källa på det?Maw skrev: ↑23 apr 2024 06:08Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 00:01Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17
Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
Jag har såklart inga bevis för detta men ingen rök utan eld.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
taliz skrev: ↑23 apr 2024 11:48Har du nån källa på det?Maw skrev: ↑23 apr 2024 06:08Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 00:01Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17
Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
https://insideevs.com/news/716063/china ... ons-study/Tesla, which competes directly with BYD both on the domestic market and on a global scale, was the second largest beneficiary of China’s support scheme in 2022. The American-based EV maker received about $426 million from the Chinese government for the cars it manufactured at its Shanghai facility.
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Dom får alltså per fordon. Bygger man många får man mer, låter rimligt.backe skrev: ↑23 apr 2024 11:58taliz skrev: ↑23 apr 2024 11:48Har du nån källa på det?Maw skrev: ↑23 apr 2024 06:08Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.https://insideevs.com/news/716063/china ... ons-study/Tesla, which competes directly with BYD both on the domestic market and on a global scale, was the second largest beneficiary of China’s support scheme in 2022. The American-based EV maker received about $426 million from the Chinese government for the cars it manufactured at its Shanghai facility.
Ser att även VW och GMs bolag är med, men de säljer ju knappt några bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
I princip gratis land, förmånliga lån, skattelättnader osv osv. Tesla och Elon är proffs på bidrag och Kina var paradiset.taliz skrev: ↑23 apr 2024 11:48Har du nån källa på det?Maw skrev: ↑23 apr 2024 06:08Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 00:01Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17
Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ot-of-love
"From Cheap Cash to Tax Breaks, EVs in China Get Lots of Love"
1. Tax breaks
Perhaps the largest quantifiable financial aid are tax breaks when buying an electric car. Almost all EVs sold in China are exempt from a vehicle purchase tax, making them more affordable for drivers, which then boosts overall consumer demand and revenue for automakers.
China’s central government has spent around $57 billion to support the purchase of electric cars between 2016 and 2022, according to consultancy AlixPartners. That’s about five times what the US government spent over the same period and doesn’t include incentives from provincial and local governments.
Beijing originally cut taxes in 2009 for EVs and then began exempting them entirely from the vehicle purchase tax in 2014. It had planned to reinstate the levy at the end of last year but recently extended the exemption to 2027 to support both the industry and the economy, which is slowing. From 2009 to 2022, China gave about $30 billion in tax exemptions, according to BloombergNEF, and may waive some $97 billion more through 2027.
In addition, most EV makers are deemed high-tech companies and so pay a lower corporate income tax rate of 15% compared to the standard 25%, according to Bloomberg Intelligence analyst Joanna Chen. Car exports are also exempt from a 13% value-added tax, she said.
2. Production subsidies
The Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) pays car companies subsidies based on the number of EVs they produce. Through the end of last year, it had paid almost 39 billion yuan ($5.4 billion) to subsidize the production of around 3.76 million new-energy vehicles, according to Bloomberg calculations based on MIIT’s latest subsidy review. About 31 billion yuan of that was paid just last year to 49 eligible car companies, with BYD getting the most, followed by Tesla.
Such subsidies have helped keep domestic sales of EVs growing even as sales of petrol-powered cars have fallen. The subsidies are only available for electric cars or plug-in hybrids that are made in China using Chinese batteries, meaning that until Tesla opened its factory in Shanghai in 2019, it couldn’t take advantage of them.
It’s similar to the purchase subsidies the US plans to provide through Biden’s Inflation Reduction Act.
3. Cheap land, loans and grants
As the EV industry took off in China, governments at all levels provided cheap loans, land and grants to companies to try and boost their local economies. The city of Hefei and related funds bought a 24% stake in Nio in 2020 for 7 billion yuan, while funds connected to the Hangzhou city government invested 3 billion yuan in Zhejiang LeapMotor Technologies Ltd. in a pre-IPO funding round in 2021.
Beijing has also helped pay for the roll-out of charging infrastructure across China, with the country’s economic planning agency pledging to subsidize public chargers to meet demand from over 20 million new-energy vehicles by the end of 2025. The Ministry of Finance has spent almost 20 billion yuan to promote electric vehicles, including subsidizing charging infrastructure, according to its latest review.
This is a similar strategy to the US, where Congress in July set aside $7.5 billion to fund electric vehicle charging stations. The US Department of Transportation has also funded charging stations.
4. R&D help
Research and development subsidies are paid mainly at the provincial or local level, and include special grants for key technologies and development of new-energy vehicles and core parts. They’re paid for new model development, rebates for equipment procurement, and tax incentives.
For example, Hunan province (where BYD has a factory and a number of its suppliers are based) in January said it will provide a 5-million-yuan subsidy for the development of a new passenger vehicle model, or 1.5 million yuan for a different type of new-energy vehicle model. It will also grant a maximum of 50 million yuan for automakers that set up an R&D center in the province with a total investment of 200 million yuan.
---
With the help of the government, these companies have developed world-leading technology in batteries, software and car production to become competitive, and the economies of scale created by China’s huge domestic market have helped also make them rivals on a global scale.
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Exempelvis här utöver det som andra postat: https://open.spotify.com/episode/0wei4 ... YI8g92ksoQtaliz skrev: ↑23 apr 2024 11:48Har du nån källa på det?Maw skrev: ↑23 apr 2024 06:08Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 00:01Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17
Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
Utan stöd från diktaturen i Kina är det tveksamt om Tesla hade överlevt.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 5717
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Hade Volvo PV överlevt utan stöd från diktaturen i Kina? Och hade Polestar ens existerat?Maw skrev: ↑23 apr 2024 13:36Exempelvis här utöver det som andra postat: https://open.spotify.com/episode/0wei4 ... YI8g92ksoQtaliz skrev: ↑23 apr 2024 11:48Har du nån källa på det?Maw skrev: ↑23 apr 2024 06:08Även Tesla har historiskt fått stora (större?) stöd av den egna Kinesiska diktaturen för att stärka den Kinesiska bilindustrin relativt väst.
Utan stöd från diktaturen i Kina är det tveksamt om Tesla hade överlevt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Sann what-aboutism.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 15:48Hade Volvo PV överlevt utan stöd från diktaturen i Kina? Och hade Polestar ens existerat?Maw skrev: ↑23 apr 2024 13:36Exempelvis här utöver det som andra postat: https://open.spotify.com/episode/0wei4 ... YI8g92ksoQ
Utan stöd från diktaturen i Kina är det tveksamt om Tesla hade överlevt.
Du har dock en poäng. Det finns inte enda biltillverkare i väst eller öst som skulle klarat sig utan subventioner, skattelättnader och bidrag från staten där man verkar.
Men det finns mig veterligen bara en tillverkare från väst som springer med håven till Xi på det sätt som Tesla gjort.
-
- Inlägg: 5717
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Men att dra upp Tesla i tråd om P-star – det är minsann ingen "sann what-aboutism"...spacecoin skrev: ↑23 apr 2024 15:56Sann what-aboutism.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 15:48Hade Volvo PV överlevt utan stöd från diktaturen i Kina? Och hade Polestar ens existerat?Maw skrev: ↑23 apr 2024 13:36Exempelvis här utöver det som andra postat: https://open.spotify.com/episode/0wei4 ... YI8g92ksoQ
Utan stöd från diktaturen i Kina är det tveksamt om Tesla hade överlevt.
Du har dock en poäng. Det finns inte enda biltillverkare i väst eller öst som skulle klarat sig utan subventioner, skattelättnader och bidrag från staten där man verkar.
Men det finns mig veterligen bara en tillverkare från väst som springer med håven till Xi på det sätt som Tesla gjort.
Och hur är P-star och Vovlo PV en "sann what-aboutism" i en tråd som uttryckligen handlar om P-star? OBS: Retorisk fråga. Det är naturligtvis inte någon what-aboutism.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Jag drog inte upp Tesla. Jag svarade på en fråga från Taliz som önskade en källa.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 16:42Men att dra upp Tesla i tråd om P-star – det är minsann ingen "sann what-aboutism"...spacecoin skrev: ↑23 apr 2024 15:56Sann what-aboutism.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 15:48Hade Volvo PV överlevt utan stöd från diktaturen i Kina? Och hade Polestar ens existerat?Maw skrev: ↑23 apr 2024 13:36Exempelvis här utöver det som andra postat: https://open.spotify.com/episode/0wei4 ... YI8g92ksoQ
Utan stöd från diktaturen i Kina är det tveksamt om Tesla hade överlevt.
Du har dock en poäng. Det finns inte enda biltillverkare i väst eller öst som skulle klarat sig utan subventioner, skattelättnader och bidrag från staten där man verkar.
Men det finns mig veterligen bara en tillverkare från väst som springer med håven till Xi på det sätt som Tesla gjort.
Och hur är P-star och Vovlo PV en "sann what-aboutism" i en tråd som uttryckligen handlar om P-star? OBS: Retorisk fråga. Det är naturligtvis inte någon what-aboutism.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
bra! Enkelt att se direkt. Tack för info
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Bra då förstår jag din textSwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 00:01Åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2024 22:14När du skriver Åtm, vad betyder det?SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2024 08:17Åtm. Geely har ju historiskt sett fått ekonomiskt stöd av den egna diktaturen. Så antar att både de och de andra kinesiska tillverkarna fortsatt kommer få det ifall det skulle behövas. Åtm. vissa – vilket sannolikt i så fall kommer inkludera de flesta som nu påbörjat etableringsförsök i väst. Det här är säkerligen ett long game för kineserna. De kommer säkerligen vänta ut den här ekonomiska nergången för att försöka nöta sig in på de västerländska marknaderna över tid.
https://www.saob.se/hjalp/forkortning/
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Jag såg annonseringen för Polestar 2 för 4400kr/månad - och tänkte att det kan kanske vara aktuellt. Vi ska ersätta en Mini Copper SE som vi haft ett år. Trivsam bil men jag behöver köra längre än tidigare och minin är lite för stötig.
Hur som haver: Polestar ser vettig ut, 4400 kr / månad för 1500 mil per år, och bara 400 spänn till för 2500 mil per år..
Sedan läser man detaljerna:
Värmepump ingår inte - måste läggas till pluspaket för 1100 spänn i månaden = 5500 kr
Adaptiv farthållare ingår inte - måste läggas till ett paket för 875 spänn i månaden = 6375 kr/månad
Då var Polestar inte längre intressant - det finns andra erbjudanden på bilar där kostnaden ligger mellan 4000 - 5000 kr per månad. Då ingår dessa saker, samt en del annat (inklusive en riktigt bra stereo som för mig är viktigt).
Det som jag inte kan begripa är hur Polestar i dessa dagar, 2024, har mage att inte erbjuda adaptiv farthållare som standard på sina bilar? Det går inte längre att privatleasa Tesla, men en jämförelse mellan att köpa en Polestar eller en Tesla faller inte ut till Polestars fördel.... Teslan är minst 50 tkr billigare, i vissa jämförelser närmare 90 tkr billigare.
Hur som haver: Polestar ser vettig ut, 4400 kr / månad för 1500 mil per år, och bara 400 spänn till för 2500 mil per år..
Sedan läser man detaljerna:
Värmepump ingår inte - måste läggas till pluspaket för 1100 spänn i månaden = 5500 kr
Adaptiv farthållare ingår inte - måste läggas till ett paket för 875 spänn i månaden = 6375 kr/månad
Då var Polestar inte längre intressant - det finns andra erbjudanden på bilar där kostnaden ligger mellan 4000 - 5000 kr per månad. Då ingår dessa saker, samt en del annat (inklusive en riktigt bra stereo som för mig är viktigt).
Det som jag inte kan begripa är hur Polestar i dessa dagar, 2024, har mage att inte erbjuda adaptiv farthållare som standard på sina bilar? Det går inte längre att privatleasa Tesla, men en jämförelse mellan att köpa en Polestar eller en Tesla faller inte ut till Polestars fördel.... Teslan är minst 50 tkr billigare, i vissa jämförelser närmare 90 tkr billigare.
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Om det är M3 du jämför med så är det rimligt att Polestar 2 är dyrare. Men jag håller med om att adaptiv farthållare borde vara standard.AHultin skrev: ↑30 apr 2024 09:30Jag såg annonseringen för Polestar 2 för 4400kr/månad - och tänkte att det kan kanske vara aktuellt. Vi ska ersätta en Mini Copper SE som vi haft ett år. Trivsam bil men jag behöver köra längre än tidigare och minin är lite för stötig.
Hur som haver: Polestar ser vettig ut, 4400 kr / månad för 1500 mil per år, och bara 400 spänn till för 2500 mil per år..
Sedan läser man detaljerna:
Värmepump ingår inte - måste läggas till pluspaket för 1100 spänn i månaden = 5500 kr
Adaptiv farthållare ingår inte - måste läggas till ett paket för 875 spänn i månaden = 6375 kr/månad
Då var Polestar inte längre intressant - det finns andra erbjudanden på bilar där kostnaden ligger mellan 4000 - 5000 kr per månad. Då ingår dessa saker, samt en del annat (inklusive en riktigt bra stereo som för mig är viktigt).
Det som jag inte kan begripa är hur Polestar i dessa dagar, 2024, har mage att inte erbjuda adaptiv farthållare som standard på sina bilar? Det går inte längre att privatleasa Tesla, men en jämförelse mellan att köpa en Polestar eller en Tesla faller inte ut till Polestars fördel.... Teslan är minst 50 tkr billigare, i vissa jämförelser närmare 90 tkr billigare.
M3 har tyvärr ingen väl fungerande adaptiv farthållare ens som tillval eftersom den saknar radar. Men den har åtminstone en som fungerar någorlunda i vackert väder så länge den inte bländas av solen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Håller jag inte med om. Den adaptiva farthållaren i Teslan funkar väldigt bra. Sällan den strular och då har jag kört 2600 mil med min MY. Däremot är det större utmaningar med regnsensor som oftast torkar för långsamt.Maw skrev: ↑30 apr 2024 09:42Om det är M3 du jämför med så är det rimligt att Polestar 2 är dyrare. Men jag håller med om att adaptiv farthållare borde vara standard.AHultin skrev: ↑30 apr 2024 09:30Jag såg annonseringen för Polestar 2 för 4400kr/månad - och tänkte att det kan kanske vara aktuellt. Vi ska ersätta en Mini Copper SE som vi haft ett år. Trivsam bil men jag behöver köra längre än tidigare och minin är lite för stötig.
Hur som haver: Polestar ser vettig ut, 4400 kr / månad för 1500 mil per år, och bara 400 spänn till för 2500 mil per år..
Sedan läser man detaljerna:
Värmepump ingår inte - måste läggas till pluspaket för 1100 spänn i månaden = 5500 kr
Adaptiv farthållare ingår inte - måste läggas till ett paket för 875 spänn i månaden = 6375 kr/månad
Då var Polestar inte längre intressant - det finns andra erbjudanden på bilar där kostnaden ligger mellan 4000 - 5000 kr per månad. Då ingår dessa saker, samt en del annat (inklusive en riktigt bra stereo som för mig är viktigt).
Det som jag inte kan begripa är hur Polestar i dessa dagar, 2024, har mage att inte erbjuda adaptiv farthållare som standard på sina bilar? Det går inte längre att privatleasa Tesla, men en jämförelse mellan att köpa en Polestar eller en Tesla faller inte ut till Polestars fördel.... Teslan är minst 50 tkr billigare, i vissa jämförelser närmare 90 tkr billigare.
M3 har tyvärr ingen väl fungerande adaptiv farthållare ens som tillval eftersom den saknar radar. Men den har åtminstone en som fungerar någorlunda i vackert väder så länge den inte bländas av solen.
4400 kr låter väldigt prisvärt även utan adaptiv farthållare och värmepump men jag hade nog läst det finstilta väldigt noga.
MY RWD Vit 2023
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Adaptiv farthållare är naturligtvis synd att det inte ingår, något som man får värdera hur viktigt det är. Men värmepump är inget måste, det ger en lite längre räckvidd men helt ointressant med det prispåslaget. För 4400kr/månad tycker jag Polestar är ett kap, och även för 5275kr/månad får man väldigt mycket bil för pengarna.AHultin skrev: ↑30 apr 2024 09:30Jag såg annonseringen för Polestar 2 för 4400kr/månad - och tänkte att det kan kanske vara aktuellt. Vi ska ersätta en Mini Copper SE som vi haft ett år. Trivsam bil men jag behöver köra längre än tidigare och minin är lite för stötig.
Hur som haver: Polestar ser vettig ut, 4400 kr / månad för 1500 mil per år, och bara 400 spänn till för 2500 mil per år..
Sedan läser man detaljerna:
Värmepump ingår inte - måste läggas till pluspaket för 1100 spänn i månaden = 5500 kr
Adaptiv farthållare ingår inte - måste läggas till ett paket för 875 spänn i månaden = 6375 kr/månad
Då var Polestar inte längre intressant - det finns andra erbjudanden på bilar där kostnaden ligger mellan 4000 - 5000 kr per månad. Då ingår dessa saker, samt en del annat (inklusive en riktigt bra stereo som för mig är viktigt).
Det som jag inte kan begripa är hur Polestar i dessa dagar, 2024, har mage att inte erbjuda adaptiv farthållare som standard på sina bilar? Det går inte längre att privatleasa Tesla, men en jämförelse mellan att köpa en Polestar eller en Tesla faller inte ut till Polestars fördel.... Teslan är minst 50 tkr billigare, i vissa jämförelser närmare 90 tkr billigare.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Hittar ingenstans på sidan vad övermil kostar.
1500/år ingår.
1500/år ingår.
Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%
Onödigt att inte skriva ut en sådan sak kan jag tycka, Volvo har 10kr/milen. Chattade med Polestar på hemsidan nu som sa att det beror på och att jag skulle kontakta Ziklo Bank (gamla Volvofinans) för att ta reda på det…