Jag tror det är en kinesisk grej. Nya, spännande varumärken säljer bättre än gamla tråkiga. Tror det kan hänga ihop med deras historia. Eftersom landet gjort en så snabb resa från fattigt till rikt så är det mesta som är bra nytt. Hus som är tio år gamla anses snudd på fallfärdiga. Det finns heller inget Mercedes eller Volvo i Kina, utan alla märken är nya. Polestar kanske bara är så 2020 och helt ute nu, nu är det Zeekr som gäller.
Personligen så tror jag mer på t.ex. Kommunistpartiets 'Social Credits'...
Jag tror det är en kinesisk grej. Nya, spännande varumärken säljer bättre än gamla tråkiga. Tror det kan hänga ihop med deras historia. Eftersom landet gjort en så snabb resa från fattigt till rikt så är det mesta som är bra nytt. Hus som är tio år gamla anses snudd på fallfärdiga. Det finns heller inget Mercedes eller Volvo i Kina, utan alla märken är nya. Polestar kanske bara är så 2020 och helt ute nu, nu är det Zeekr som gäller.
Personligen så tror jag mer på t.ex. Kommunistpartiets 'Social Credits'...
Västeuropa har tyvärr hybris och lever kvar i gamla tider där välden kretsade kring dem(oss). Bor 4,5 miljarder i asien, det är där framtiden finns tyvärr. Pendeln har svängt. Klart man vill sälja bilar i europa också men inte längre enda och viktigaste marknaden.
Detta stämmer helt enkelt inte. Du missar två helt centrala aspekter:
1.) Det politiska. Kina är fast beslutna att ta över världsmarknaden för grön teknik. Det är inte för inte som man hårt subventionerade tillverkningen av solpaneler och efter några år nära nog fick monopol på den marknaden. Nu gör man samma sak med elbilar.
2.) Det ekonomiska. Det är en j-la skillnad att sälja hundratusenkronorsbilar i Indien vs att sälja miljonbilar i USA.
Ja, och det verkar inte bara gälla att statligt ägda elbilsbolag som SAIC, och halvstatliga som Geely, fått subventioner (som är välkänt att de fått stöd sedan tidigare). Enligt nyheter som jag läst nyligen så får även rena privata kinesiska bolag som tex. BYD subventioner och stöd för att konkurrera ut icke-kinesiska bolag.
BYD har fått miljardstöd för att utmana biltillverkare i väst
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det kanske inte blir något 'segertåg' för de kinesiska biltillverkarna...
Polestar 2 har ju dock varit extremt populär.
”Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?” Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
Någon som känner för att tipsa gänget på Carup?... Här har vi ju en riktigt fet sensationsrubrik...
Fast egentligen är det väl inte så konstigt att de inte skriver något. Bit inte den hand som föder dig. Skulle de skriva ngt om priskollapsen på P-star så är det väl slut på annonspengarna från Geely/Vovlo PV/P-star/Lotus/Zeekr/LyncMac&Co. Missade jag någon?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Det kanske inte blir något 'segertåg' för de kinesiska biltillverkarna...
Polestar 2 har ju dock varit extremt populär.
”Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?” Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
Det kanske inte blir något 'segertåg' för de kinesiska biltillverkarna...
Polestar 2 har ju dock varit extremt populär.
”Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?” Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
Det kanske inte blir något 'segertåg' för de kinesiska biltillverkarna...
Polestar 2 har ju dock varit extremt populär.
”Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?” Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
Det kanske inte blir något 'segertåg' för de kinesiska biltillverkarna...
Polestar 2 har ju dock varit extremt populär.
”Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?” Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
Det kanske inte blir något 'segertåg' för de kinesiska biltillverkarna...
Polestar 2 har ju dock varit extremt populär.
”Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?” Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
Det kanske inte blir något 'segertåg' för de kinesiska biltillverkarna...
Polestar 2 har ju dock varit extremt populär.
”Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?” Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
Å andra sidan är den undersökningen mer än två år gammal. Och det står inget om svarsfrekvensen. Hur många svarade? ~200?
Och hur många i en undersökning med ett "riksrepresentativt" urval har faktisk möjlighet att köpa bil för ~500-800K SEK – särskilt idag?...
Finns väl ingen anledning att ifrågasätta den undersökningen? Polestar 2 har ju varit väldigt populär. Många ser Polestar som en slags Volvo i Sverige så det är inte så konstigt.
Skulle tro att PS2 håller värdet minst lika bra som Model 3.
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus
Totalt = 834k
Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.
Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus
Totalt = 834k
Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.
Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Lack ska väl ifs inte vara med eftersom vit var standardfärg 2022. Men visst blir det ett extremt värdetapp på just den bilen och uppseendeväckande att den gått så lite. Fast med mycket extrautrustning så blir det ofta så och om milen stämmer tycker jag den är ett kap. Däremot så kan man inte dra generella slutsatser från ett enda extremfall och generellt så tror jag ps2 klarat sig bättre än my/m3.
I media tycker jag att det skrivits mycket om att elbilars andrahandsvärde rasat och det har de ju verkligen gjort, från en extremt hög nivå. Tesla får ofta vara exempel på det eftersom de är vanligast och bland de elbilar som fallit mest men det kanske inte är så konstigt?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus
Totalt = 834k
Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.
Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Lack ska väl ifs inte vara med eftersom vit var standardfärg 2022. Men visst blir det ett extremt värdetapp på just den bilen och uppseendeväckande att den gått så lite. Fast med mycket extrautrustning så blir det ofta så och om milen stämmer tycker jag den är ett kap. Däremot så kan man inte dra generella slutsatser från ett enda extremfall och generellt så tror jag ps2 klarat sig bättre än my/m3.
I media tycker jag att det skrivits mycket om att elbilars andrahandsvärde rasat och det har de ju verkligen gjort, från en extremt hög nivå. Tesla får ofta vara exempel på det eftersom de är vanligast och bland de elbilar som fallit mest men det kanske inte är så konstigt?
Ok, trodde bara "Void" var gratisfärg, men det handlar om 10k oavsett.
De har flera likadana bilar annonserade. Så inte ett exemplar och har svårt att se att milen skulle vara fel på flera objekt. Antar att de har stått i något showroom.
Jag tror inte de klarat sig bättre än Model 3 generellt heller. Har handlat med både PS2 och M3. De ligger numera extremt nära varandra i pris begagnade (dvs samma år/mil). Är övertygad om att PS2orna snittat ett högre inköpspris. Y har jag för dålig koll på.
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus
Totalt = 834k
Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.
Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Polestar 2 prishöjdes med 40-45 tkr när de nya drivlinorna presenterades i slutet av 2022, så det listpris du jämför med är 45 tkr för högt.
Du kan läsa mer här: https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... hogre-pris
Som jag skrev förut såldes dessa bilar med 110 000kr i rabatt mot tidigare listpris. Jag beställde själv en (icke-performance) LRDM med metallic och pilot för 572 000kr. Ångrar lite att jag inte hämtade ut den.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
...] Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Tror som sagt att en stor del av anledningen stavas annonspengar. Och antagligen är P-star inte lika klickvänligt som Tesla heller. Så antagligen inte värt risken att skriva om.
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus
Totalt = 834k
Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.
Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Lack ska väl ifs inte vara med eftersom vit var standardfärg 2022. Men visst blir det ett extremt värdetapp på just den bilen och uppseendeväckande att den gått så lite. Fast med mycket extrautrustning så blir det ofta så och om milen stämmer tycker jag den är ett kap. Däremot så kan man inte dra generella slutsatser från ett enda extremfall och generellt så tror jag ps2 klarat sig bättre än my/m3.
I media tycker jag att det skrivits mycket om att elbilars andrahandsvärde rasat och det har de ju verkligen gjort, från en extremt hög nivå. Tesla får ofta vara exempel på det eftersom de är vanligast och bland de elbilar som fallit mest men det kanske inte är så konstigt?
Ok, trodde bara "Void" var gratisfärg, men det handlar om 10k oavsett.
De har flera likadana bilar annonserade. Så inte ett exemplar och har svårt att se att milen skulle vara fel på flera objekt. Antar att de har stått i något showroom.
Jag tror inte de klarat sig bättre än Model 3 generellt heller. Har handlat med både PS2 och M3. De ligger numera extremt nära varandra i pris begagnade (dvs samma år/mil). Är övertygad om att PS2orna snittat ett högre inköpspris. Y har jag för dålig koll på.
Ahh, du har nog rätt med färgen. Det var nog void som var standardfärg då.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus
Totalt = 834k
Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.
Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Polestar 2 prishöjdes med 40-45 tkr när de nya drivlinorna presenterades i slutet av 2022, så det listpris du jämför med är 45 tkr för högt.
Du kan läsa mer här: https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... hogre-pris
Som jag skrev förut såldes dessa bilar med 110 000kr i rabatt mot tidigare listpris. Jag beställde själv en (icke-performance) LRDM med metallic och pilot för 572 000kr. Ångrar lite att jag inte hämtade ut den.
Ok. Varför ångrar du att du inte hämtade ur den? Det är ju ett mycket bättre pris på bilen jag länkade. Jag vidhåller att raset är extremt oavsett om listpriset var 790k eller 830k...
Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus
Totalt = 834k
Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.
Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Polestar 2 prishöjdes med 40-45 tkr när de nya drivlinorna presenterades i slutet av 2022, så det listpris du jämför med är 45 tkr för högt.
Du kan läsa mer här: https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... hogre-pris
Som jag skrev förut såldes dessa bilar med 110 000kr i rabatt mot tidigare listpris. Jag beställde själv en (icke-performance) LRDM med metallic och pilot för 572 000kr. Ångrar lite att jag inte hämtade ut den.
Ok. Varför ångrar du att du inte hämtade ur den? Det är ju ett mycket bättre pris på bilen jag länkade. Jag vidhåller att raset är extremt oavsett om listpriset var 790k eller 830k...
Någon som minns vad en maxutrustad myp eller m3p kostade under 2022? Jag vill minnas att de var väldigt dyra. Var de inte tom dyrare än maxutrustade ps2 performance? På vanliga long range och rwd var väl Tesla betydligt dyrare än Polestar på den tiden?
Edit: kollade upp vad den m3p jag beställde i maj 2022 låg på. 734 170 kr utan några tillval. Hade jag valt annan färg och FSD så hade den hamnat en bit över 800k. Myp låg väl ytterligare en bra bit högre vid den tiden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)