Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Legato »

Maw skrev: 17 apr 2024 21:44
Legato skrev: 17 apr 2024 21:28
toppo skrev: 17 apr 2024 20:45
Legato skrev: 17 apr 2024 19:32
toppo skrev: 17 apr 2024 16:40


Listpriset på denna ny var 774 000 kr. Redan i somras rabatterades gamla drivlinan av LRDM med över 100 000 kr hos Polestar (jag beställde själv en men avbeställde), och efter kampanjpriset på den nya drivlinan har de gamla naturligtvis kommit ner ytterligare i pris.
Men ja, priserna på Polestar 2 har tappat mycket senaste året, men det är inget unikt för Polestar?
Var hittar du det listpriset? 830k är ungefär det pris man får via Polestars hemsida med ordinariepris.
739k för Performance
10k för lack
35k för Pilot
50k för Plus

Totalt = 834k

Att Performance skulle haft under 700k som ordinariepris som du påstår tror jag defintivt inte stämmer.

Jo, så stort ras skulle jag säga är ganska unikt, men framförallt är det intressant att det knappt lyfts alls i media medan det skrivits otroligt mycket om Teslas sänkningar.
Polestar 2 prishöjdes med 40-45 tkr när de nya drivlinorna presenterades i slutet av 2022, så det listpris du jämför med är 45 tkr för högt.
Du kan läsa mer här:
https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... hogre-pris

Som jag skrev förut såldes dessa bilar med 110 000kr i rabatt mot tidigare listpris. Jag beställde själv en (icke-performance) LRDM med metallic och pilot för 572 000kr. Ångrar lite att jag inte hämtade ut den.
Ok. Varför ångrar du att du inte hämtade ur den? Det är ju ett mycket bättre pris på bilen jag länkade. Jag vidhåller att raset är extremt oavsett om listpriset var 790k eller 830k...
Någon som minns vad en maxutrustad myp eller m3p kostade under 2022? Jag vill minnas att de var väldigt dyra. Var de inte tom dyrare än maxutrustade ps2 performance? På vanliga long range och rwd var väl Tesla betydligt dyrare än Polestar på den tiden?
Räknar man in FSD så blir det nog ungefär samma, men det blir ju lite väl fånigt då extremt få treor har det tillvalet medan säkert 90%+ av alla PS2 har Pilot och Plus. 3P har kostat som max 750k (2022). Lägger man på skinn och dragkrok på PS2an ovan så har man drygt 850k, men skinn är å andra sidan ovanligt på PS2.

På 3P finns ju knappt några tillval eftersom 20" fälgarna är standard.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Verdi_ »

Värdet ska ju bedömas mot dagens nypris. Inte det faktiska nypriset för x antal år sen. Det är inte relevant.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Legato »

Verdi_ skrev: 17 apr 2024 22:30
Värdet ska ju bedömas mot dagens nypris. Inte det faktiska nypriset för x antal år sen. Det är inte relevant.
Det beror helt på vad syftet är med jämförelsen. När det handlar om andrahandsvärde så är det enda relevanta vad en bil är värd idag i relation till vad den kostade att köpa. Det är det faktiska värdefallet och det enda som påverkar TCOn. Givetvis kommer det påverkas mycket av en mängd faktorer som tex om nuvarande nypriser är andra än vid köp, om det kommit en ny och förbättrad modell eller om ekvivalenta produkter från andra tillverkare kommit och/eller blivit billigare, men oavsett vad så är det det faktiska värdefallet som är intressant ur det perspektivet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 17 apr 2024 22:51
Verdi_ skrev: 17 apr 2024 22:30
Värdet ska ju bedömas mot dagens nypris. Inte det faktiska nypriset för x antal år sen. Det är inte relevant.
Det beror helt på vad syftet är med jämförelsen. När det handlar om andrahandsvärde så är det enda relevanta vad en bil är värd idag i relation till vad den kostade att köpa. Det är det faktiska värdefallet och det enda som påverkar TCOn. Givetvis kommer det påverkas mycket av en mängd faktorer som tex om nuvarande nypriser är andra än vid köp, om det kommit en ny och förbättrad modell eller om ekvivalenta produkter från andra tillverkare kommit och/eller blivit billigare, men oavsett vad så är det det faktiska värdefallet som är intressant ur det perspektivet.

Jag håller inte med. Som köpare väljer du mellan en begagnad eller ny och avståndet mellan nypris och begagnatpris är det som berättar om hur bra bilen hållit sin attraktivitet.

Visst påverkar det inte TCO men att bedöma framtida TCO beroende på historisk nyprisutveckling är ju som att bedöma framtida aktieutveckling utifrån historisk utveckling .
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Legato »

Verdi_ skrev: 17 apr 2024 23:02
Legato skrev: 17 apr 2024 22:51
Verdi_ skrev: 17 apr 2024 22:30
Värdet ska ju bedömas mot dagens nypris. Inte det faktiska nypriset för x antal år sen. Det är inte relevant.
Det beror helt på vad syftet är med jämförelsen. När det handlar om andrahandsvärde så är det enda relevanta vad en bil är värd idag i relation till vad den kostade att köpa. Det är det faktiska värdefallet och det enda som påverkar TCOn. Givetvis kommer det påverkas mycket av en mängd faktorer som tex om nuvarande nypriser är andra än vid köp, om det kommit en ny och förbättrad modell eller om ekvivalenta produkter från andra tillverkare kommit och/eller blivit billigare, men oavsett vad så är det det faktiska värdefallet som är intressant ur det perspektivet.

Jag håller inte med. Som köpare väljer du mellan en begagnad eller ny och avståndet mellan nypris och begagnatpris är det som berättar om hur bra bilen hållit sin attraktivitet.

Visst påverkar det inte TCO men att bedöma framtida TCO beroende på historisk nyprisutveckling är ju som att bedöma framtida aktieutveckling utifrån historisk utveckling .
Det enda du har faktiskt data på är historien. Avkastningen i din aktieaffär bestäms av vad du köpte aktien för och vad du sålde aktien för. Avkastningen i din bilaffär likaså. Att uppskatta framtiden är något helt annat (både gällande aktien och bilen).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 17 apr 2024 22:30
Värdet ska ju bedömas mot dagens nypris. Inte det faktiska nypriset för x antal år sen. Det är inte relevant.
För köpare ja, för säljare nej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 18 apr 2024 07:10
Verdi_ skrev: 17 apr 2024 23:02
Legato skrev: 17 apr 2024 22:51
Verdi_ skrev: 17 apr 2024 22:30
Värdet ska ju bedömas mot dagens nypris. Inte det faktiska nypriset för x antal år sen. Det är inte relevant.
Det beror helt på vad syftet är med jämförelsen. När det handlar om andrahandsvärde så är det enda relevanta vad en bil är värd idag i relation till vad den kostade att köpa. Det är det faktiska värdefallet och det enda som påverkar TCOn. Givetvis kommer det påverkas mycket av en mängd faktorer som tex om nuvarande nypriser är andra än vid köp, om det kommit en ny och förbättrad modell eller om ekvivalenta produkter från andra tillverkare kommit och/eller blivit billigare, men oavsett vad så är det det faktiska värdefallet som är intressant ur det perspektivet.

Jag håller inte med. Som köpare väljer du mellan en begagnad eller ny och avståndet mellan nypris och begagnatpris är det som berättar om hur bra bilen hållit sin attraktivitet.

Visst påverkar det inte TCO men att bedöma framtida TCO beroende på historisk nyprisutveckling är ju som att bedöma framtida aktieutveckling utifrån historisk utveckling .
Det enda du har faktiskt data på är historien. Avkastningen i din aktieaffär bestäms av vad du köpte aktien för och vad du sålde aktien för. Avkastningen i din bilaffär likaså. Att uppskatta framtiden är något helt annat (både gällande aktien och bilen).

Det beror ju lite på vad man är ute efter också. Om man vill mäta hur attraktiv en begagnad bil är gentemot en ny eller om man är ute efter att räkna på vad bilen kostat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av martinot »

Verdi_ skrev: 17 apr 2024 23:02
Som köpare väljer du mellan en begagnad eller ny och avståndet mellan nypris och begagnatpris är det som berättar om hur bra bilen hållit sin attraktivitet.
Ja, håller nog med dig här. Det är själv så här jag tänker om kostnaden. När jag köper en ny bil så blir ju kostnaden deltat mellan den nya bilen, och vad jag får för min gamla.

Det är just därför jag inte bryr mig så mycket om priserna på Tesla och andra elbilar går ner. Visserligen så kommer de lägre priserna på de nya bilarna pressa ner priset på värdet på min beg. bil jag säljer, men eftersom den nya Teslan (eller annan elbil) blir billigare i inköp så spelar det ingen som helst roll.

Detta är orsaken att jag, till skillnad från andra, inte bryr mig om att Tesla sänker priserna på sina nya bilar kraftigt. Oroar mig inte det minsta, då det inte får någon verklig ökad kostnad för mig.

Är ju bara positivt att Tesla och andra elbilar går ner i pris och bli billigare. Blir överkomligare och tillgängligare för alla. Tror vi bara är en 2-4 år ifrån att vi kommer ha partitet i inköpspriser mellan elbilar och ICE-bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1843
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Nect »

Bara jag som tycker att PS2 börjar bli riktigt attraktiv som begagnad? Man för mycket bil för pengarna.

För samma pris får man annars en plug-in-hybrid med dubbla mil.

Vilka krav på service finns det på PS2? Och vad kostar servicen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 18 apr 2024 20:54
Bara jag som tycker att PS2 börjar bli riktigt attraktiv som begagnad? Man för mycket bil för pengarna.

För samma pris får man annars en plug-in-hybrid med dubbla mil.

Vilka krav på service finns det på PS2? Och vad kostar servicen?
Den har som sagt rasat minst lika mycket som Model 3, så ja, imo är båda två extremt trevliga och prisvärda alternativ som begagnade. Å andra sidan ska man vara medveten om att det är ganska stor skillnad mellan nuvarande modell och 2021-års modell även för PS2.

Jag har två stycken i mitt bolag, hoppas på att få upp hemsidan en torsdag inom kort ;)

Service är gratis första 3 åren eller 5000 mil så har inte betalat för service än på någon av mina, men de smågrejer jag fixat har varit väldigt humant prissatta. Det känns som det är lite "Volvotradition" där, så det skulle förvåna mig om den vanliga servicen var dyr.

Intervallet är vartannat år eller 3000 mil vilket iaf känns rimligt. Galet med tex Peugeot som ska servas varje år...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
tsint
elbilist
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 apr 2023 08:03

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av tsint »

Legato skrev: 19 apr 2024 07:36
Service är gratis första 3 åren eller 5000 mil så har inte betalat för service än på någon av mina, men de smågrejer jag fixat har varit väldigt humant prissatta. Det känns som det är lite "Volvotradition" där, så det skulle förvåna mig om den vanliga servicen var dyr.

Intervallet är vartannat år eller 3000 mil vilket iaf känns rimligt. Galet med tex Peugeot som ska servas varje år...
Senaste ViB hade en artikel om servicekostnaden på elbilar.

Volvo EX40 hade riktigt humana kostnader, borde väl vara liknande för PS2.

Serviceintervall: 2 år/3 000 mil
Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 2 804 kr

När de ”visuella inspektionerna” är genomförda återstår ett kupéfilterbyte och – om bilen är av årsmodell 2021 – byte av bromsvätska. Är bilen av årsmodell 2022 eller senare är rutinen i stället att testa bromsvätskans vatteninnehåll och byta enbart vid behov.

Lite svettigare blev det för en Skoda Enyaq - Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 15 400 kr. Den stora kostnaden verkar vara köldmediebytet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Legato »

tsint skrev: 19 apr 2024 08:56
Legato skrev: 19 apr 2024 07:36
Service är gratis första 3 åren eller 5000 mil så har inte betalat för service än på någon av mina, men de smågrejer jag fixat har varit väldigt humant prissatta. Det känns som det är lite "Volvotradition" där, så det skulle förvåna mig om den vanliga servicen var dyr.

Intervallet är vartannat år eller 3000 mil vilket iaf känns rimligt. Galet med tex Peugeot som ska servas varje år...
Senaste ViB hade en artikel om servicekostnaden på elbilar.

Volvo EX40 hade riktigt humana kostnader, borde väl vara liknande för PS2.

Serviceintervall: 2 år/3 000 mil
Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 2 804 kr

När de ”visuella inspektionerna” är genomförda återstår ett kupéfilterbyte och – om bilen är av årsmodell 2021 – byte av bromsvätska. Är bilen av årsmodell 2022 eller senare är rutinen i stället att testa bromsvätskans vatteninnehåll och byta enbart vid behov.

Lite svettigare blev det för en Skoda Enyaq - Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 15 400 kr. Den stora kostnaden verkar vara köldmediebytet.
Älskar det faktum att Polestar verkar plocka de smarta grejer Tesla gjort och försöker göra annat bättre, istället för som så många andra, försöka uppfinna hjulet på nytt gällande allt och göra det så otroligt korkat ibland.

Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4348
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av nek0 »

martinot skrev: 18 apr 2024 19:48
Verdi_ skrev: 17 apr 2024 23:02
Som köpare väljer du mellan en begagnad eller ny och avståndet mellan nypris och begagnatpris är det som berättar om hur bra bilen hållit sin attraktivitet.
Ja, håller nog med dig här. Det är själv så här jag tänker om kostnaden. När jag köper en ny bil så blir ju kostnaden deltat mellan den nya bilen, och vad jag får för min gamla.

Det är just därför jag inte bryr mig så mycket om priserna på Tesla och andra elbilar går ner. Visserligen så kommer de lägre priserna på de nya bilarna pressa ner priset på värdet på min beg. bil jag säljer, men eftersom den nya Teslan (eller annan elbil) blir billigare i inköp så spelar det ingen som helst roll.

Detta är orsaken att jag, till skillnad från andra, inte bryr mig om att Tesla sänker priserna på sina nya bilar kraftigt. Oroar mig inte det minsta, då det inte får någon verklig ökad kostnad för mig.

Är ju bara positivt att Tesla och andra elbilar går ner i pris och bli billigare. Blir överkomligare och tillgängligare för alla. Tror vi bara är en 2-4 år ifrån att vi kommer ha partitet i inköpspriser mellan elbilar och ICE-bilar.
Vad händer om du måste sälja bilen för att du behöver pengar till något annat, eller för att du plockigt inte har råd med bilen (sjukdom, arbetslösheten ... ). Är du lika opåverkad då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Har aldrig bytt bromsvätska på varken bil eller mc på 20 års tid.
Då har jag även kört bana med en hoj som jag också pendlade med och servade själv i 15 år.
Visst kan den i teorin bli dålig, men mest känns det som ett problem servicemarknaden uppfunnit. Ungefär som att de nu föreslår balansering varje gång man byter mellan sommar och vinterhjul. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev: 19 apr 2024 10:47
Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Har aldrig bytt bromsvätska på varken bil eller mc på 20 års tid.
Då har jag även kört bana med en hoj som jag också pendlade med och servade själv i 15 år.
Visst kan den i teorin bli dålig, men mest känns det som ett problem servicemarknaden uppfunnit. Ungefär som att de nu föreslår balansering varje gång man byter mellan sommar och vinterhjul. :roll:
Broms vätska drar till sig fukt och kommer med tiden behövas byta men ja beror på vilken miljö den befunnit sig i såklart. Jag hoppas du testar bromsvätskan för om det är för mycket fuktig och du får en ång bubbla eller de fryser så slutar bromsarna i princip att fungera.
Men jag hållet med att bara byta vartannat år ( vilket är vanligt krav) känns överdrivet men även som en dålig sak gör miljön.

Men ja du har säkert koll på de men ville ändå göra de tydligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev: 19 apr 2024 11:05
taliz skrev: 19 apr 2024 10:47
Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Har aldrig bytt bromsvätska på varken bil eller mc på 20 års tid.
Då har jag även kört bana med en hoj som jag också pendlade med och servade själv i 15 år.
Visst kan den i teorin bli dålig, men mest känns det som ett problem servicemarknaden uppfunnit. Ungefär som att de nu föreslår balansering varje gång man byter mellan sommar och vinterhjul. :roll:
Broms vätska drar till sig fukt och kommer med tiden behövas byta men ja beror på vilken miljö den befunnit sig i såklart. Jag hoppas du testar bromsvätskan för om det är för mycket fuktig och du får en ång bubbla eller de fryser så slutar bromsarna i princip att fungera.
Men jag hållet med att bara byta vartannat år ( vilket är vanligt krav) känns överdrivet men även som en dålig sak gör miljön.

Men ja du har säkert koll på de men ville ändå göra de tydligt.
Jag kör ju rätt hårt så ställer mig på bromsen dagligen, så om de skulle sluta funka skulle jag märka det väldigt snabbt.
Kanske är det därför jag inte får problem. Den blir tillräckligt varm för att hålla borta fukten. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev: 19 apr 2024 11:46
chaffis75 skrev: 19 apr 2024 11:05
taliz skrev: 19 apr 2024 10:47
Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Har aldrig bytt bromsvätska på varken bil eller mc på 20 års tid.
Då har jag även kört bana med en hoj som jag också pendlade med och servade själv i 15 år.
Visst kan den i teorin bli dålig, men mest känns det som ett problem servicemarknaden uppfunnit. Ungefär som att de nu föreslår balansering varje gång man byter mellan sommar och vinterhjul. :roll:
Broms vätska drar till sig fukt och kommer med tiden behövas byta men ja beror på vilken miljö den befunnit sig i såklart. Jag hoppas du testar bromsvätskan för om det är för mycket fuktig och du får en ång bubbla eller de fryser så slutar bromsarna i princip att fungera.
Men jag hållet med att bara byta vartannat år ( vilket är vanligt krav) känns överdrivet men även som en dålig sak gör miljön.

Men ja du har säkert koll på de men ville ändå göra de tydligt.
Jag kör ju rätt hårt så ställer mig på bromsen dagligen, så om de skulle sluta funka skulle jag märka det väldigt snabbt.
Kanske är det därför jag inte får problem. Den blir tillräckligt varm för att hålla borta fukten. :lol:
Ja faktiskt skulle de kunna vara så. Den torkar kanske upp av att bli varm men innehåller inte så mycket fukt att de blir ång bubblor.. :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 19 apr 2024 11:05
taliz skrev: 19 apr 2024 10:47
Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Har aldrig bytt bromsvätska på varken bil eller mc på 20 års tid.
Då har jag även kört bana med en hoj som jag också pendlade med och servade själv i 15 år.
Visst kan den i teorin bli dålig, men mest känns det som ett problem servicemarknaden uppfunnit. Ungefär som att de nu föreslår balansering varje gång man byter mellan sommar och vinterhjul. :roll:
Broms vätska drar till sig fukt och kommer med tiden behövas byta men ja beror på vilken miljö den befunnit sig i såklart. Jag hoppas du testar bromsvätskan för om det är för mycket fuktig och du får en ång bubbla eller de fryser så slutar bromsarna i princip att fungera.
Men jag hållet med att bara byta vartannat år ( vilket är vanligt krav) känns överdrivet men även som en dålig sak gör miljön.

Men ja du har säkert koll på de men ville ändå göra de tydligt.
Att bromsvätskan drar år sig vatten och blir dålig kom man på i tidernas begynnelse när man började med hydrauliska bromsar. Men allt utvecklas, även bromsvätska. Att fortfarande hålla på att byta bromsvätskan varje, vart annat eller vart tredje år, som de flesta biltillverkare föreskriver är inget annat än en scam. Och alla biltillverkare och verkstäder vet det.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 19 apr 2024 12:00
chaffis75 skrev: 19 apr 2024 11:05
taliz skrev: 19 apr 2024 10:47
Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Har aldrig bytt bromsvätska på varken bil eller mc på 20 års tid.
Då har jag även kört bana med en hoj som jag också pendlade med och servade själv i 15 år.
Visst kan den i teorin bli dålig, men mest känns det som ett problem servicemarknaden uppfunnit. Ungefär som att de nu föreslår balansering varje gång man byter mellan sommar och vinterhjul. :roll:
Broms vätska drar till sig fukt och kommer med tiden behövas byta men ja beror på vilken miljö den befunnit sig i såklart. Jag hoppas du testar bromsvätskan för om det är för mycket fuktig och du får en ång bubbla eller de fryser så slutar bromsarna i princip att fungera.
Men jag hållet med att bara byta vartannat år ( vilket är vanligt krav) känns överdrivet men även som en dålig sak gör miljön.

Men ja du har säkert koll på de men ville ändå göra de tydligt.
Att bromsvätskan drar år sig vatten och blir dålig kom man på i tidernas begynnelse när man började med hydrauliska bromsar. Men allt utvecklas, även bromsvätska. Att fortfarande hålla på att byta bromsvätskan varje, vart annat eller vart tredje år, som de flesta biltillverkare föreskriver är inget annat än en scam. Och alla biltillverkare och verkstäder vet det.
Tja de är väl vad även jag sa..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
macky
Inlägg: 982
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av macky »

Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
tsint skrev: 19 apr 2024 08:56
Legato skrev: 19 apr 2024 07:36
Service är gratis första 3 åren eller 5000 mil så har inte betalat för service än på någon av mina, men de smågrejer jag fixat har varit väldigt humant prissatta. Det känns som det är lite "Volvotradition" där, så det skulle förvåna mig om den vanliga servicen var dyr.

Intervallet är vartannat år eller 3000 mil vilket iaf känns rimligt. Galet med tex Peugeot som ska servas varje år...
Senaste ViB hade en artikel om servicekostnaden på elbilar.

Volvo EX40 hade riktigt humana kostnader, borde väl vara liknande för PS2.

Serviceintervall: 2 år/3 000 mil
Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 2 804 kr

När de ”visuella inspektionerna” är genomförda återstår ett kupéfilterbyte och – om bilen är av årsmodell 2021 – byte av bromsvätska. Är bilen av årsmodell 2022 eller senare är rutinen i stället att testa bromsvätskans vatteninnehåll och byta enbart vid behov.

Lite svettigare blev det för en Skoda Enyaq - Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 15 400 kr. Den stora kostnaden verkar vara köldmediebytet.
Älskar det faktum att Polestar verkar plocka de smarta grejer Tesla gjort och försöker göra annat bättre, istället för som så många andra, försöka uppfinna hjulet på nytt gällande allt och göra det så otroligt korkat ibland.

Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Audi har ju sina serviceavtal så för mig får de gärna byta på. 100 Seketas i månaden är helt ok. Tror dock att bromsvätska är vartannat år iom normalt serviceintervall är 2 år på elbilarna. Vägarna förbi har man ändå eftersom vindrutan tydligen behöver bytas 2 ggr i kvartalet. ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 19 apr 2024 12:19
Nicke Nyfiken skrev: 19 apr 2024 12:00
chaffis75 skrev: 19 apr 2024 11:05
taliz skrev: 19 apr 2024 10:47
Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Har aldrig bytt bromsvätska på varken bil eller mc på 20 års tid.
Då har jag även kört bana med en hoj som jag också pendlade med och servade själv i 15 år.
Visst kan den i teorin bli dålig, men mest känns det som ett problem servicemarknaden uppfunnit. Ungefär som att de nu föreslår balansering varje gång man byter mellan sommar och vinterhjul. :roll:
Broms vätska drar till sig fukt och kommer med tiden behövas byta men ja beror på vilken miljö den befunnit sig i såklart. Jag hoppas du testar bromsvätskan för om det är för mycket fuktig och du får en ång bubbla eller de fryser så slutar bromsarna i princip att fungera.
Men jag hållet med att bara byta vartannat år ( vilket är vanligt krav) känns överdrivet men även som en dålig sak gör miljön.

Men ja du har säkert koll på de men ville ändå göra de tydligt.
Att bromsvätskan drar år sig vatten och blir dålig kom man på i tidernas begynnelse när man började med hydrauliska bromsar. Men allt utvecklas, även bromsvätska. Att fortfarande hålla på att byta bromsvätskan varje, vart annat eller vart tredje år, som de flesta biltillverkare föreskriver är inget annat än en scam. Och alla biltillverkare och verkstäder vet det.
Tja de är väl vad även jag sa..
Ja vi är helt överens.
Jag försökte bara förklara varför det är som det är, och varför det inte borde vara så längre. ;)
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10590
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av Legato »

macky skrev: 19 apr 2024 12:23
Legato skrev: 19 apr 2024 09:23
tsint skrev: 19 apr 2024 08:56
Legato skrev: 19 apr 2024 07:36
Service är gratis första 3 åren eller 5000 mil så har inte betalat för service än på någon av mina, men de smågrejer jag fixat har varit väldigt humant prissatta. Det känns som det är lite "Volvotradition" där, så det skulle förvåna mig om den vanliga servicen var dyr.

Intervallet är vartannat år eller 3000 mil vilket iaf känns rimligt. Galet med tex Peugeot som ska servas varje år...
Senaste ViB hade en artikel om servicekostnaden på elbilar.

Volvo EX40 hade riktigt humana kostnader, borde väl vara liknande för PS2.

Serviceintervall: 2 år/3 000 mil
Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 2 804 kr

När de ”visuella inspektionerna” är genomförda återstår ett kupéfilterbyte och – om bilen är av årsmodell 2021 – byte av bromsvätska. Är bilen av årsmodell 2022 eller senare är rutinen i stället att testa bromsvätskans vatteninnehåll och byta enbart vid behov.

Lite svettigare blev det för en Skoda Enyaq - Kostnad efter 4 år/8 000 mil: 15 400 kr. Den stora kostnaden verkar vara köldmediebytet.
Älskar det faktum att Polestar verkar plocka de smarta grejer Tesla gjort och försöker göra annat bättre, istället för som så många andra, försöka uppfinna hjulet på nytt gällande allt och göra det så otroligt korkat ibland.

Bromsvätska är ett klockrent exempel. Testade på min Model 3 efter 23000 mil för 200:-. Resultatet var att den inte ens efter 23000 mil behövdes bytas.

Exempelvis Audi envisas med att byta vid varje service. Tror att det (oftast meningslösa) bytet är en stor del av servicekostnaden.
Audi har ju sina serviceavtal så för mig får de gärna byta på. 100 Seketas i månaden är helt ok. Tror dock att bromsvätska är vartannat år iom normalt serviceintervall är 2 år på elbilarna. Vägarna förbi har man ändå eftersom vindrutan tydligen behöver bytas 2 ggr i kvartalet. ;)
Ja, varje service, vilket är vartannat år, jag skrev inget annat ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av martinot »

nek0 skrev: 19 apr 2024 09:35
Vad händer om du måste sälja bilen för att du behöver pengar till något annat, eller för att du plockigt inte har råd med bilen (sjukdom, arbetslösheten ... ). Är du lika opåverkad då?
Skall man av olika orsaker inte längre ha bil så blir ju läget självklart ett annat.

Men man/jag får ju försöka räkna på rimliga händelser i livet.

Man kan ju trilla ner och dö oväntat någon dag också, om du tänker mer på den filosofiska aspekten av livet.

Om du tänker mer konkret på att jag skulle vara "oansvarig" i mina tankemässiga förutsättningar, så kan jag i just mitt fall nämna att jag har en massa goda sjukförsäkringar, samt att det är mitt företag som äger bilen. Som majoriteten av nybilsköpare i landet så är det en förmånsbil som jag har.

Visst är det bra att vara paranoid och försöka tänka på de allra värsta saker man kan råka ut i livet, men samtidigt så känner jag också att det blir logiskt fel att optimera sina beslut för dessa extremfall. Finns ju inga garantier, men i snitt så skulle jag tro att mina beslut som baserar sig på de mesta sannolika livsscenariona, är troligen i snitt de ekonomiskt bästa besluten.

Sedan kan jag se en massa värre saker som kan hända i livet, än att ens bil får ett något längre andrahandsvärde och försäljningspris.

Dessutom så tycker jag personligen, att har man så enormt tunna buffertar/inkomster, att livet skulle (iaf. ekonomiskt) bli en så stor katastrof som du vill måla upp, så tror jag att man har köpt allt för mycket och för dyra bilar i förhållande till sin ekonomi.

(För mig så är den totala månadskostnaden för bilen mindre än en dags arbete för mig - som referens om du är orolig för min ekonomi.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4348
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av nek0 »

martinot skrev: 19 apr 2024 21:11
nek0 skrev: 19 apr 2024 09:35
Vad händer om du måste sälja bilen för att du behöver pengar till något annat, eller för att du plockigt inte har råd med bilen (sjukdom, arbetslösheten ... ). Är du lika opåverkad då?
Skall man av olika orsaker inte längre ha bil så blir ju läget självklart ett annat.

Men man/jag får ju försöka räkna på rimliga händelser i livet.

Man kan ju trilla ner och dö oväntat någon dag också, om du tänker mer på den filosofiska aspekten av livet.

Om du tänker mer konkret på att jag skulle vara "oansvarig" i mina tankemässiga förutsättningar, så kan jag i just mitt fall nämna att jag har en massa goda sjukförsäkringar, samt att det är mitt företag som äger bilen. Som majoriteten av nybilsköpare i landet så är det en förmånsbil som jag har.

Visst är det bra att vara paranoid och försöka tänka på de allra värsta saker man kan råka ut i livet, men samtidigt så känner jag också att det blir logiskt fel att optimera sina beslut för dessa extremfall. Finns ju inga garantier, men i snitt så skulle jag tro att mina beslut som baserar sig på de mesta sannolika livsscenariona, är troligen i snitt de ekonomiskt bästa besluten.

Sedan kan jag se en massa värre saker som kan hända i livet, än att ens bil får ett något längre andrahandsvärde och försäljningspris.

Dessutom så tycker jag personligen, att har man så enormt tunna buffertar/inkomster, att livet skulle (iaf. ekonomiskt) bli en så stor katastrof som du vill måla upp, så tror jag att man har köpt allt för mycket och för dyra bilar i förhållande till sin ekonomi.

(För mig så är den totala månadskostnaden för bilen mindre än en dags arbete för mig - som referens om du är orolig för min ekonomi.)
Nej jag är inte orolig för din ekonomi och jag vet att såna som skriver att de skiter i vad saker kostar oftast inte betalar de sakerna med sina skattade pengar som dom fått svettas för. Du måste inse att alla kan inte ha förmånsbil och då är det inte så kul om man förlorar massa pengar under några månader på en bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Katastrof för Polestar: Försäljning rasar 40%

Inlägg av martinot »

nek0 skrev: 20 apr 2024 00:40
Nej jag är inte orolig för din ekonomi
Du var det nyss bara i ett par inlägg upp i tråden. ;)
nek0 skrev: 20 apr 2024 00:40
och jag vet att såna som skriver att de skiter i vad saker kostar oftast inte betalar de sakerna med sina skattade pengar som dom fått svettas för. Du måste inse att alla kan inte ha förmånsbil och då är det inte så kul om man förlorar massa pengar under några månader på en bil.
Inte alls. Då har du totalt missförstått mig (antingen medvetet, eller omedvetet).

Ekonomin är en enormt stor faktor när jag väljer bil.

Därav att jag varit just så enormt nöjd med mina elbilar och mina Teslor. Har tvärt om varit så enormt nöjd rent ekonomiskt. Har nog aldrig någonsin haft så billiga nya bilar som mina elbilar! Enormt låg TCO för mig. Är extremt nöjd med just de enormt låga kostnaderna! Detta gäller även min privatköpta elektriska Mini.

Sedan har du nog missat Verdis poäng (och även min, då jag håller med honom):

Att elbilar går ner i pris är inget negativt så länge som du inte inte slutar köpa elbilar. Det är ju deltat i kostnaden mellan elbilen du säljer och den nya elbilen som du köper, som är den verkliga CAPEX-kostnaden.

Att elbilar dessutom blir billigare med tiden är ju tvärt om just bara bra; det ger ju allt fler människor möjlighet att byta till elbilar.

Kan verkligen inte se detta som en nackdel på något sätt att elbilar blir billigare att tillverka och köpa. Bra för alla!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar