Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11730
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev: 11 mar 2023 10:40
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 14:56
2022 listan:

” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”


91B8E1F0-A9EE-4753-9483-98A19A4B7216.jpeg

C99E471F-5550-451F-8303-798130A11392.jpeg


https://www.theverge.com/2022/6/29/2318 ... ev-decline
Den där listan visar väl bara vad ägare till Tesla byggda i USA tycker, så säger nog inte så mycket om Tesla byggda i Kina eller Berlin.
JD Power mäter inte bara trasiga saker utan registrerar alla klagomål en kund kan ha. Man kan säga att det straffar sig i JD power om kunden förväntade sig något annat än vad biltillverkarna levererade. I artikeln står att många klagar på funktioner som strukits på grund av chip-bristen. Också uppkopplingsproblem med telefon sticker tydligen också ut som generellt problem hos många tillverkare.
Var bilen är byggd har nog mindre betydelse än att deltagarna är amerikanska.
Finns det tillräckligt med kopphållare?
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Magicmike »

LordRanta skrev: 10 mar 2023 17:28
Magicmike skrev: 22 feb 2023 20:00
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.

Mvh
Micke
Jag har jobbat med bilar i 15-20år och har rivit nog med subframes dvs tex fram / bakvagnar för att kunna påstå att jag aldrig nånsin lyckats förstöra en sådan vid någon typ av demontering. Begär att få spara din subframe (vilket du har rätt till, den är din) och ta lite bilder så kan jag kika.

Finns det tecken på tex värme / brytskador så kan du dra det till domstol / ARN direkt 👍
”Tyvärr” var bilen klar redan förra veckan och hämtades i måndags (6 mars). Jag tänkte inte på detta med att begära ut subframe så den är antagligen förpassad till någon återvinning nu… tack för ditt engagemang, hade gärna hjälpt till för att få en second opinion på deras arbete….
Tyvärr är ju bilden som framträder samstämmig, Tesla SC Malmö med tillhörande kundbehandling är ingen gedigen verkstad. Det stör mig att de nästan sätter en ära i att upplysa om att min bil är ”gammal”, ”gått långt” och saknar garanti. Utifrån det kan jag som kund förvänta mig i stort sett vilka ekonomiska käftsmällar som helst.
Och som någon skrev innan, jag har haft bilen inne på SC Malmö fyra gångerna jag räknar rätt, tre av dessa har det blivit direkt knas. Första gången blev bilen stående halvvägs hem efter byte av 12v batteri. De hade inte skruvat fast terminalen på batteriet…. Nästa gång det keckade ur var när jag ville vara seriös nog att serva AC med nytt torkmedel. Efter jag kom hem (har 25 mil till SC) visade det sig att AC inte kylde (gjorde servicen i februari och testade därför inte omgående). Vid återbesök visade det sig att det inte fyllts på köldmedium. Kan inte tolkas på annat sätt eftersom kretsen var hel men utan köldmedie. Jag fick ingen ersättning för min extraresa och tid för korrigering av AC. Jo förresten, jag fick en lunchkupong till närliggande industrins matsal (helt OK käk, inget fel på restaurangen) Nu är tredje besöket det kör ihop sig, nu med den sabbade subframe där jag nästan blev stående på trottoaren (fick till slut lånebil men det var långt ifrån självklart och mest turligt att lånebil fanns inne) Det tro tusan att jag kommer överväga alternativa verkstäder framöver nu när bilen är utanför garanti. Som någon skrev, det känns inte som man är värd särskilt mycket som kund med en äldre bil, mest bara till besvär.
I övriga världen brukar det ju dugga tätt med kundenkäter där bolaget man köpt en tjänst/vara av vill ha feedback på det man köpt i form av vara eller tjänst. Om Tesla hade sysslat med sådant skulle det kanske ge eko ända upp till Musk o co? Vill ju tro någonstans att han inte vill att den bilden av eftermarknaden som jag (och många fler) beskriver och upplevt är OK.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Bjelke »

Tesla körde också med såna enkäter förut… Dom slutade väl när dom tröttnat på
kunder som inte var nöjda :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av rollo »

Fyllde i en sådan enkät efter en katastrofservice hos Tesla i Malmö för något år sedan. Kom aldrig någon återkoppling från Tesla. Tesla i Malmö är kass, däremot har deras mobilservice varit bra! Som tur är känner jag några riktigt bra bilmekaniker som kan fixa det mesta lokalt. :)
P85D 2015-4 fyrsitsig
trumanders
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 feb 2024 22:06

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av trumanders »

Jag har inte läst hela tråden, men jag hittade inte i ditt inlägg vilken årsmodell du pratar om, men det verkar vara en 2015? Jag har läst att det är en del strul med de äldre modellerna. Någon som vet hur det är med 2019 tex? Provkörde en sån igår.
SwedishAdvocate
Inlägg: 6396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av SwedishAdvocate »

trumanders skrev: 13 feb 2024 10:06
Jag har inte läst hela tråden, men jag hittade inte i ditt inlägg vilken årsmodell du pratar om, men det verkar vara en 2015? Jag har läst att det är en del strul med de äldre modellerna. Någon som vet hur det är med 2019 tex? Provkörde en sån igår.
Sett den här tråden?

viewtopic.php?t=34352

Minns inte riktigt, men har för mig att det är en del kritik i början av tråden. Det här inlägget verkar dock 'förbättra läget' en del...

viewtopic.php?p=771873#p771873
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Verdi_ »

trumanders skrev: 13 feb 2024 10:06
Jag har inte läst hela tråden, men jag hittade inte i ditt inlägg vilken årsmodell du pratar om, men det verkar vara en 2015? Jag har läst att det är en del strul med de äldre modellerna. Någon som vet hur det är med 2019 tex? Provkörde en sån igår.
Det är väl bättre men inte bra. :)

Jag har en -18 som rullat över 18 tusen. Peppar peppar så har den hållit helt ok sen garantin gick ut.

Jag gick igenom och fick lite småsaker fixade samt nya strålkastare innan garantin gick ut för snart 3 år sen.

På de här 3 åren, och 10 tusen milen, har det egentligen inte varit några direkta fel alls förutom att rattknappen för att aktivera röststyrningen slutade fungera och att en kabel till en parkeringssensor hade havererat vilket ledde till byte av en kabelstam. Var inte så dyrt och det hade nog gått att reparera ännu billigare också.

Det värsta/dyraste var väl när jag fick för mig att byta den där bärarmen, den som kan gå av, bak i förebyggande syfte. Då hörde de av sig från Tesla och sa att det var glappt och slitet lite överallt där så de ville byta fler delar. Länkarmar och allt vad det hette. Tror det gick på ~30 tusen.

Har väl haft lite fukt i strålkastarna och i en baklykta också. Strålkastarna tätades hos Grufman och sen dess har de hållit någorlunda tätt. Led-slingan har inte gulnat än iaf så det ser lovande ut. Baklyktan bytte jag hos Tesla för 4-5 tusen eller vad det var.

I julas fick jag nåt missljud från vänster framhjul som var ganska illa ett tag. Men nu efter 400+ mil så är det i princip helt borta. Funderar på att avboka min verkstadstid.

Så på 10 tusen mil har jag väl lagt kanske ca 50 tusen på reparationer. Och då mestadels till nya delar i bakvagnen.
SwedishAdvocate
Inlägg: 6396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 13 feb 2024 10:37
trumanders skrev: 13 feb 2024 10:06
Jag har inte läst hela tråden, men jag hittade inte i ditt inlägg vilken årsmodell du pratar om, men det verkar vara en 2015? Jag har läst att det är en del strul med de äldre modellerna. Någon som vet hur det är med 2019 tex? Provkörde en sån igår.
...] har en -18 som rullat över 18 tusen. [...]

Det värsta/dyraste var väl när jag fick för mig att byta den där bärarmen, den som kan gå av, bak i förebyggande syfte. Då hörde de av sig från Tesla och sa att det var glappt och slitet lite överallt där så de ville byta fler delar. Länkarmar och allt vad det hette. Tror det gick på ~30 tusen. [...
Fast på en 2019 som det frågas efter här är det väl de 'nya' länkarmarna – eller? Behöver man byta de också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 13 feb 2024 10:42
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 10:37
trumanders skrev: 13 feb 2024 10:06
Jag har inte läst hela tråden, men jag hittade inte i ditt inlägg vilken årsmodell du pratar om, men det verkar vara en 2015? Jag har läst att det är en del strul med de äldre modellerna. Någon som vet hur det är med 2019 tex? Provkörde en sån igår.
...] har en -18 som rullat över 18 tusen. [...]

Det värsta/dyraste var väl när jag fick för mig att byta den där bärarmen, den som kan gå av, bak i förebyggande syfte. Då hörde de av sig från Tesla och sa att det var glappt och slitet lite överallt där så de ville byta fler delar. Länkarmar och allt vad det hette. Tror det gick på ~30 tusen. [...
Fast på en 2019 som det frågas efter här är det väl de 'nya' länkarmarna – eller? Behöver man byta de också?
Nej den har nog nästan garanterat den nya revisionen så det ska inte behövas, nej. Men det var ju inte det som var fel på min utan andra delar i bakvagnen och det kan ju en -19 också mycket väl råka ut för. Ett vanligt tecken på att det är något som är fel/glapp är att däcken slits snett.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 13 feb 2024 10:37
Så på 10 tusen mil har jag väl lagt kanske ca 50 tusen på reparationer. Och då mestadels till nya delar i bakvagnen.
Det kostar att åka fint. :D
Jag har lagt 0kr på reparationer på 10k mil.
Visserligen 4 olika bilar där 2 hade garanti, men ändå.
Värsta felet var väl den igenkorkade EGR-ventilen på Volvon, men den tog de på goodwill som tur var. Annars hade det kostat runt 10 papp.
På Teslan hade jag en trasig passagerarstol, glapp i fästet för baksätet och sned huv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 13 feb 2024 11:11
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 10:37
Så på 10 tusen mil har jag väl lagt kanske ca 50 tusen på reparationer. Och då mestadels till nya delar i bakvagnen.
Det kostar att åka fint. :D
Jag har lagt 0kr på reparationer på 10k mil.
Visserligen 4 olika bilar där 2 hade garanti, men ändå.
Värsta felet var väl den igenkorkade EGR-ventilen på Volvon, men den tog de på goodwill som tur var. Annars hade det kostat runt 10 papp.
På Teslan hade jag en trasig passagerarstol, glapp i fästet för baksätet och sned huv.
Förlåt men var det nån som frågade dig? Har du haft en Model S?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 13 feb 2024 11:43
taliz skrev: 13 feb 2024 11:11
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 10:37
Så på 10 tusen mil har jag väl lagt kanske ca 50 tusen på reparationer. Och då mestadels till nya delar i bakvagnen.
Det kostar att åka fint. :D
Jag har lagt 0kr på reparationer på 10k mil.
Visserligen 4 olika bilar där 2 hade garanti, men ändå.
Värsta felet var väl den igenkorkade EGR-ventilen på Volvon, men den tog de på goodwill som tur var. Annars hade det kostat runt 10 papp.
På Teslan hade jag en trasig passagerarstol, glapp i fästet för baksätet och sned huv.
Förlåt men var det nån som frågade dig? Har du haft en Model S?
Sved det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 13 feb 2024 11:46
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 11:43
taliz skrev: 13 feb 2024 11:11
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 10:37
Så på 10 tusen mil har jag väl lagt kanske ca 50 tusen på reparationer. Och då mestadels till nya delar i bakvagnen.
Det kostar att åka fint. :D
Jag har lagt 0kr på reparationer på 10k mil.
Visserligen 4 olika bilar där 2 hade garanti, men ändå.
Värsta felet var väl den igenkorkade EGR-ventilen på Volvon, men den tog de på goodwill som tur var. Annars hade det kostat runt 10 papp.
På Teslan hade jag en trasig passagerarstol, glapp i fästet för baksätet och sned huv.
Förlåt men var det nån som frågade dig? Har du haft en Model S?
Sved det?
Jag tycker 50 tusen var billigt faktiskt. Det var därför jag skrev det, för att visa att det inte är så illa som alla säger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 13 feb 2024 11:58
taliz skrev: 13 feb 2024 11:46
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 11:43
taliz skrev: 13 feb 2024 11:11
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 10:37
Så på 10 tusen mil har jag väl lagt kanske ca 50 tusen på reparationer. Och då mestadels till nya delar i bakvagnen.
Det kostar att åka fint. :D
Jag har lagt 0kr på reparationer på 10k mil.
Visserligen 4 olika bilar där 2 hade garanti, men ändå.
Värsta felet var väl den igenkorkade EGR-ventilen på Volvon, men den tog de på goodwill som tur var. Annars hade det kostat runt 10 papp.
På Teslan hade jag en trasig passagerarstol, glapp i fästet för baksätet och sned huv.
Förlåt men var det nån som frågade dig? Har du haft en Model S?
Sved det?
Jag tycker 50 tusen var billigt faktiskt. Det var därför jag skrev det, för att visa att det inte är så illa som alla säger.
Jag skrev det jag skrev för jag tyckte det var förfärligt dyrt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 13 feb 2024 12:06
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 11:58
taliz skrev: 13 feb 2024 11:46
Verdi_ skrev: 13 feb 2024 11:43
taliz skrev: 13 feb 2024 11:11


Det kostar att åka fint. :D
Jag har lagt 0kr på reparationer på 10k mil.
Visserligen 4 olika bilar där 2 hade garanti, men ändå.
Värsta felet var väl den igenkorkade EGR-ventilen på Volvon, men den tog de på goodwill som tur var. Annars hade det kostat runt 10 papp.
På Teslan hade jag en trasig passagerarstol, glapp i fästet för baksätet och sned huv.
Förlåt men var det nån som frågade dig? Har du haft en Model S?
Sved det?
Jag tycker 50 tusen var billigt faktiskt. Det var därför jag skrev det, för att visa att det inte är så illa som alla säger.
Jag skrev det jag skrev för jag tyckte det var förfärligt dyrt.

Jag ska anteckna det.
Användarvisningsbild
Mika
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mar 2020 12:12

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Mika »

Håller med dig!
Min tesla modell S från 2020( 10.000 mil) har jag redan nu lagt 130.000kr.
Krängningshämmarna byttes, efter att jag sett att däcken började slita snett, trodde det skulle räcka med justering, men icke. Sedan gick luftkompressorn till fjädringen sönder efter årsskiftet. Nu varnade lampan för "Begränsad klimatanläggning" och där fick jag ett kostnadsförslag på 15.000kr på det sistnämnda..
Det är med andra ord lätt att hålla sig för skratt..
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Xanthopteryx »

Magicmike skrev: 13 mar 2023 17:25
LordRanta skrev: 10 mar 2023 17:28
Magicmike skrev: 22 feb 2023 20:00
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.

Mvh
Micke
Jag har jobbat med bilar i 15-20år och har rivit nog med subframes dvs tex fram / bakvagnar för att kunna påstå att jag aldrig nånsin lyckats förstöra en sådan vid någon typ av demontering. Begär att få spara din subframe (vilket du har rätt till, den är din) och ta lite bilder så kan jag kika.

Finns det tecken på tex värme / brytskador så kan du dra det till domstol / ARN direkt 👍
”Tyvärr” var bilen klar redan förra veckan och hämtades i måndags (6 mars). Jag tänkte inte på detta med att begära ut subframe så den är antagligen förpassad till någon återvinning nu… tack för ditt engagemang, hade gärna hjälpt till för att få en second opinion på deras arbete….
Tyvärr är ju bilden som framträder samstämmig, Tesla SC Malmö med tillhörande kundbehandling är ingen gedigen verkstad. Det stör mig att de nästan sätter en ära i att upplysa om att min bil är ”gammal”, ”gått långt” och saknar garanti. Utifrån det kan jag som kund förvänta mig i stort sett vilka ekonomiska käftsmällar som helst.
Och som någon skrev innan, jag har haft bilen inne på SC Malmö fyra gångerna jag räknar rätt, tre av dessa har det blivit direkt knas. Första gången blev bilen stående halvvägs hem efter byte av 12v batteri. De hade inte skruvat fast terminalen på batteriet…. Nästa gång det keckade ur var när jag ville vara seriös nog att serva AC med nytt torkmedel. Efter jag kom hem (har 25 mil till SC) visade det sig att AC inte kylde (gjorde servicen i februari och testade därför inte omgående). Vid återbesök visade det sig att det inte fyllts på köldmedium. Kan inte tolkas på annat sätt eftersom kretsen var hel men utan köldmedie. Jag fick ingen ersättning för min extraresa och tid för korrigering av AC. Jo förresten, jag fick en lunchkupong till närliggande industrins matsal (helt OK käk, inget fel på restaurangen) Nu är tredje besöket det kör ihop sig, nu med den sabbade subframe där jag nästan blev stående på trottoaren (fick till slut lånebil men det var långt ifrån självklart och mest turligt att lånebil fanns inne) Det tro tusan att jag kommer överväga alternativa verkstäder framöver nu när bilen är utanför garanti. Som någon skrev, det känns inte som man är värd särskilt mycket som kund med en äldre bil, mest bara till besvär.
I övriga världen brukar det ju dugga tätt med kundenkäter där bolaget man köpt en tjänst/vara av vill ha feedback på det man köpt i form av vara eller tjänst. Om Tesla hade sysslat med sådant skulle det kanske ge eko ända upp till Musk o co? Vill ju tro någonstans att han inte vill att den bilden av eftermarknaden som jag (och många fler) beskriver och upplevt är OK.
Det där skall du bestrida.
Lagmässigt har du rätt till ersättning för resa (skatteverkets milersättning är ett bra minimimått) samt kan även ha rätt till förlorad inkomst. Dock har verkstaden rätt att till exempel komma hem till dig för att rätta felen eller hänvisa dig till en närmre verkstad för att få felen (kostnadsfritt) åtgärdade.
Läs mer i Konsumenttjänstlagen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Xanthopteryx skrev: 18 apr 2024 17:57
Magicmike skrev: 13 mar 2023 17:25
LordRanta skrev: 10 mar 2023 17:28
Magicmike skrev: 22 feb 2023 20:00
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.

Mvh
Micke
Jag har jobbat med bilar i 15-20år och har rivit nog med subframes dvs tex fram / bakvagnar för att kunna påstå att jag aldrig nånsin lyckats förstöra en sådan vid någon typ av demontering. Begär att få spara din subframe (vilket du har rätt till, den är din) och ta lite bilder så kan jag kika.

Finns det tecken på tex värme / brytskador så kan du dra det till domstol / ARN direkt 👍
”Tyvärr” var bilen klar redan förra veckan och hämtades i måndags (6 mars). Jag tänkte inte på detta med att begära ut subframe så den är antagligen förpassad till någon återvinning nu… tack för ditt engagemang, hade gärna hjälpt till för att få en second opinion på deras arbete….
Tyvärr är ju bilden som framträder samstämmig, Tesla SC Malmö med tillhörande kundbehandling är ingen gedigen verkstad. Det stör mig att de nästan sätter en ära i att upplysa om att min bil är ”gammal”, ”gått långt” och saknar garanti. Utifrån det kan jag som kund förvänta mig i stort sett vilka ekonomiska käftsmällar som helst.
Och som någon skrev innan, jag har haft bilen inne på SC Malmö fyra gångerna jag räknar rätt, tre av dessa har det blivit direkt knas. Första gången blev bilen stående halvvägs hem efter byte av 12v batteri. De hade inte skruvat fast terminalen på batteriet…. Nästa gång det keckade ur var när jag ville vara seriös nog att serva AC med nytt torkmedel. Efter jag kom hem (har 25 mil till SC) visade det sig att AC inte kylde (gjorde servicen i februari och testade därför inte omgående). Vid återbesök visade det sig att det inte fyllts på köldmedium. Kan inte tolkas på annat sätt eftersom kretsen var hel men utan köldmedie. Jag fick ingen ersättning för min extraresa och tid för korrigering av AC. Jo förresten, jag fick en lunchkupong till närliggande industrins matsal (helt OK käk, inget fel på restaurangen) Nu är tredje besöket det kör ihop sig, nu med den sabbade subframe där jag nästan blev stående på trottoaren (fick till slut lånebil men det var långt ifrån självklart och mest turligt att lånebil fanns inne) Det tro tusan att jag kommer överväga alternativa verkstäder framöver nu när bilen är utanför garanti. Som någon skrev, det känns inte som man är värd särskilt mycket som kund med en äldre bil, mest bara till besvär.
I övriga världen brukar det ju dugga tätt med kundenkäter där bolaget man köpt en tjänst/vara av vill ha feedback på det man köpt i form av vara eller tjänst. Om Tesla hade sysslat med sådant skulle det kanske ge eko ända upp till Musk o co? Vill ju tro någonstans att han inte vill att den bilden av eftermarknaden som jag (och många fler) beskriver och upplevt är OK.
Det där skall du bestrida.
Lagmässigt har du rätt till ersättning för resa (skatteverkets milersättning är ett bra minimimått) samt kan även ha rätt till förlorad inkomst. Dock har verkstaden rätt att till exempel komma hem till dig för att rätta felen eller hänvisa dig till en närmre verkstad för att få felen (kostnadsfritt) åtgärdade.
Läs mer i Konsumenttjänstlagen.
Blir kanske lite uppförsbacke att komma med ett bestridande drygt 13 månader senare...
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Xanthopteryx
Inlägg: 221
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Dyra reparationer på grund av dålig design/kvalitet

Inlägg av Xanthopteryx »

Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 18:13
Xanthopteryx skrev: 18 apr 2024 17:57
Magicmike skrev: 13 mar 2023 17:25
LordRanta skrev: 10 mar 2023 17:28
Magicmike skrev: 22 feb 2023 20:00
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.

Mvh
Micke
Jag har jobbat med bilar i 15-20år och har rivit nog med subframes dvs tex fram / bakvagnar för att kunna påstå att jag aldrig nånsin lyckats förstöra en sådan vid någon typ av demontering. Begär att få spara din subframe (vilket du har rätt till, den är din) och ta lite bilder så kan jag kika.

Finns det tecken på tex värme / brytskador så kan du dra det till domstol / ARN direkt 👍
”Tyvärr” var bilen klar redan förra veckan och hämtades i måndags (6 mars). Jag tänkte inte på detta med att begära ut subframe så den är antagligen förpassad till någon återvinning nu… tack för ditt engagemang, hade gärna hjälpt till för att få en second opinion på deras arbete….
Tyvärr är ju bilden som framträder samstämmig, Tesla SC Malmö med tillhörande kundbehandling är ingen gedigen verkstad. Det stör mig att de nästan sätter en ära i att upplysa om att min bil är ”gammal”, ”gått långt” och saknar garanti. Utifrån det kan jag som kund förvänta mig i stort sett vilka ekonomiska käftsmällar som helst.
Och som någon skrev innan, jag har haft bilen inne på SC Malmö fyra gångerna jag räknar rätt, tre av dessa har det blivit direkt knas. Första gången blev bilen stående halvvägs hem efter byte av 12v batteri. De hade inte skruvat fast terminalen på batteriet…. Nästa gång det keckade ur var när jag ville vara seriös nog att serva AC med nytt torkmedel. Efter jag kom hem (har 25 mil till SC) visade det sig att AC inte kylde (gjorde servicen i februari och testade därför inte omgående). Vid återbesök visade det sig att det inte fyllts på köldmedium. Kan inte tolkas på annat sätt eftersom kretsen var hel men utan köldmedie. Jag fick ingen ersättning för min extraresa och tid för korrigering av AC. Jo förresten, jag fick en lunchkupong till närliggande industrins matsal (helt OK käk, inget fel på restaurangen) Nu är tredje besöket det kör ihop sig, nu med den sabbade subframe där jag nästan blev stående på trottoaren (fick till slut lånebil men det var långt ifrån självklart och mest turligt att lånebil fanns inne) Det tro tusan att jag kommer överväga alternativa verkstäder framöver nu när bilen är utanför garanti. Som någon skrev, det känns inte som man är värd särskilt mycket som kund med en äldre bil, mest bara till besvär.
I övriga världen brukar det ju dugga tätt med kundenkäter där bolaget man köpt en tjänst/vara av vill ha feedback på det man köpt i form av vara eller tjänst. Om Tesla hade sysslat med sådant skulle det kanske ge eko ända upp till Musk o co? Vill ju tro någonstans att han inte vill att den bilden av eftermarknaden som jag (och många fler) beskriver och upplevt är OK.
Det där skall du bestrida.
Lagmässigt har du rätt till ersättning för resa (skatteverkets milersättning är ett bra minimimått) samt kan även ha rätt till förlorad inkomst. Dock har verkstaden rätt att till exempel komma hem till dig för att rätta felen eller hänvisa dig till en närmre verkstad för att få felen (kostnadsfritt) åtgärdade.
Läs mer i Konsumenttjänstlagen.
Blir kanske lite uppförsbacke att komma med ett bestridande drygt 13 månader senare...
Ja det är helt klart i senaste laget, men man kan alltid försöka, vilket även visar att man blivit mer påläst.
Och nästa gång så vet du hur du skall handskas med deras klåperier.

Detta med ersättning gäller även prylar man köper.
Villkoren, även för tjänster, är att man väljer billigaste transportmedlet (och är det bilen som skall repareras så är det ju, bilen som måste med), så kan du ta tunnelbananså får du räkna med att behöva göra det.

Köpte ett tangentbord en gång, på rea dessutom.
Det började strula inom ganska kort tid så jag reklamerade och de sade Kom in till butiken.
Fick nytt tangentbord och begärde sedan ersättning för resa (cirka 5 mil t.o.r.). Först opponerade de sig men jag bara pekade på Konsumentlagen och rätt paragraf så blev det tyst...

För mig hade det räckt med att de skickade ett nytt tangentbord men det var ju inte butiken intresserad av (Elgiganten i detta fall) så då får de skylla sig själva.
Skriv svar