åra skadespecialister har granskat alla de maskinskador där vi betalat ut ersättning under år 2018 för personbilar, lätta lastbilar och husbilar som är två till åtta år gamla eller har körts högst 12 000 mil.
Inte många Tesla med där, bara de som var utan garanti (äldre än 2014/över 8' mil) och under 12 000 mil. För få för att listas. Vore intressant att se hur det blir framöver.
” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
Den listan är lite skum när man tänker på vilka märken som ligger i topp tycker jag...
Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.
Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:
Problemet jag har med jd powers (om de inte ändrat något) är att alla ”problem” är likställda.
För mig spelar det hyfsat stor roll om det är mindre fel som något skrammel i inredningen, eller om det är allvarliga fel (som trasiga bakre länkarmar) - de mäter bara antal fel, inte hur allvarliga de är (eller hur många dagar på service de resulterar i)…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”
Den listan är lite skum när man tänker på vilka märken som ligger i topp tycker jag...
Håller inte med alls. Dodge gör tex helt fantastiskt robusta bilar som aldrig strular. Däremot inte med allra senaste tekniken.
Listan är JD Powers som är baserad på riktiga ägarsvar. Finns massa olika kategoerier mm. Du kan grotta mer här:
Problemet jag har med jd powers (om de inte ändrat något) är att alla ”problem” är likställda.
För mig spelar det hyfsat stor roll om det är mindre fel som något skrammel i inredningen, eller om det är allvarliga fel (som trasiga bakre länkarmar) - de mäter bara antal fel, inte hur allvarliga de är (eller hur många dagar på service de resulterar i)…
Absolut på den generella listan är det ju så. Du kan gå in och grotta ner dig i mer detaljerat vad problemen består i vad jag vet. Man kunde det tidigare iaf.
Det här kanske skulle vara en egen tråd, men jag pallade inte...
Är osäker på att jag riktigt förstår problembeskrivningen i videon nedan. Och ~8300 kr är ju en del pengar, men kanske inte 'katastrofmycket' pengar... Det känns som sagt som att det är något som jag missar...
EDIT: Enligt uppgift i videon har bilen gått ca 33.000 mil.
Det värsta där är nog att man kan bli stående helt utan förvarning i princip, om det
blir strul med en jordkabel så varnar bilen i bästa fall före men stor risk att det sker
plötsligt och man hamnar i ett jobbigt läge (med bärgare osv) och då kan det ju dessutom
bli betydligt dyrare än bara kostnaden för en jordkabel plus arbete…
Några av grejerna borde gå att upptäcka innan det skiter sig, om man kan kontrollera dom
Det värsta där är nog att man kan bli stående helt utan förvarning i princip, om det
blir strul med en jordkabel så varnar bilen i bästa fall före men stor risk att det sker
plötsligt och man hamnar i ett jobbigt läge (med bärgare osv) och då kan det ju dessutom
bli betydligt dyrare än bara kostnaden för en jordkabel plus arbete… Några av grejerna borde gå att upptäcka innan det skiter sig, om man kan kontrollera dom
Även kallat service
När man lämnar in en ”vanlig” bil på service så är ju den stora grejen som man betalar för inspektion av alla känsliga punkter enl. tillverkarens inspektionsprogram. Sen kanske det bara är en eller två saker som byts (olja/filter tex.) om alla andra punkter är ok. Men man får ju en regelbunden inspektion av bilen. Jag tycker det är viktigt.
Exempel:
Det här är ju något som Tesla kunde bli bättre på.
Det värsta där är nog att man kan bli stående helt utan förvarning i princip, om det
blir strul med en jordkabel så varnar bilen i bästa fall före men stor risk att det sker
plötsligt och man hamnar i ett jobbigt läge (med bärgare osv) och då kan det ju dessutom
bli betydligt dyrare än bara kostnaden för en jordkabel plus arbete… Några av grejerna borde gå att upptäcka innan det skiter sig, om man kan kontrollera dom
Även kallat service
När man lämnar in en ”vanlig” bil på service så är ju den stora grejen som man betalar för inspektion av alla känsliga punkter enl. tillverkarens inspektionsprogram. Sen kanske det bara är en eller två saker som byts (olja/filter tex.) om alla andra punkter är ok. Men man får ju en regelbunden inspektion av bilen. Jag tycker det är viktigt.
Exempel:
3BE73049-D260-433A-9236-4E241BB8F78A.jpeg
Det här är ju något som Tesla kunde bli bättre på.
Det där är väl typ vad besiktningen är till för?
Hursomhelst erbjuder ju Tesla service om man så önskar, så det är ju helt upp till dig att betala för det om du tycker det är värt pengarna.
Det värsta där är nog att man kan bli stående helt utan förvarning i princip, om det
blir strul med en jordkabel så varnar bilen i bästa fall före men stor risk att det sker
plötsligt och man hamnar i ett jobbigt läge (med bärgare osv) och då kan det ju dessutom
bli betydligt dyrare än bara kostnaden för en jordkabel plus arbete… Några av grejerna borde gå att upptäcka innan det skiter sig, om man kan kontrollera dom
Även kallat service
När man lämnar in en ”vanlig” bil på service så är ju den stora grejen som man betalar för inspektion av alla känsliga punkter enl. tillverkarens inspektionsprogram. Sen kanske det bara är en eller två saker som byts (olja/filter tex.) om alla andra punkter är ok. Men man får ju en regelbunden inspektion av bilen. Jag tycker det är viktigt.
Exempel:
3BE73049-D260-433A-9236-4E241BB8F78A.jpeg
Det här är ju något som Tesla kunde bli bättre på.
Det där är väl typ vad besiktningen är till för?
Hursomhelst erbjuder ju Tesla service om man så önskar, så det är ju helt upp till dig att betala för det om du tycker det är värt pengarna.
Besiktningen kollar bara trafiksäkerhet och i vissa fall utsläpp. På service kollar man så att bilen har låg risk att råka ut för driftstopp innan nästa service.
Är bilen lite äldre kan man vid service få veta vilka förebyggande grejor man bör göra.
Många som avskriver service som onödigt har antingen bara haft nya bilar eller en verkstad helt utan kundkontakt. Eller bägge.
Det värsta där är nog att man kan bli stående helt utan förvarning i princip, om det
blir strul med en jordkabel så varnar bilen i bästa fall före men stor risk att det sker
plötsligt och man hamnar i ett jobbigt läge (med bärgare osv) och då kan det ju dessutom
bli betydligt dyrare än bara kostnaden för en jordkabel plus arbete… Några av grejerna borde gå att upptäcka innan det skiter sig, om man kan kontrollera dom
Även kallat service
När man lämnar in en ”vanlig” bil på service så är ju den stora grejen som man betalar för inspektion av alla känsliga punkter enl. tillverkarens inspektionsprogram. Sen kanske det bara är en eller två saker som byts (olja/filter tex.) om alla andra punkter är ok. Men man får ju en regelbunden inspektion av bilen. Jag tycker det är viktigt.
Exempel:
3BE73049-D260-433A-9236-4E241BB8F78A.jpeg
Det här är ju något som Tesla kunde bli bättre på.
Det där är väl typ vad besiktningen är till för?
Hursomhelst erbjuder ju Tesla service om man så önskar, så det är ju helt upp till dig att betala för det om du tycker det är värt pengarna.
Besiktningen kollar bara trafiksäkerhet och i vissa fall utsläpp. På service kollar man så att bilen har låg risk att råka ut för driftstopp innan nästa service.
Är bilen lite äldre kan man vid service få veta vilka förebyggande grejor man bör göra.
Många som avskriver service som onödigt har antingen bara haft nya bilar eller en verkstad helt utan kundkontakt. Eller bägge.
Ja, och jag menar att majoriteten av punkterna där handlar om just trafiksäkerhet.
Klart att en produkt med slitdelar behöver underhåll. Men även du är nog väl medveten om att "service" är "easy money" för de flesta verkstäder. Det är tex väääldigt få som inspekterar 100% av vad de står att de skall inspektera. De kryssar i protokollet bara. Gjorts många undersökningar som visar att det är extremt mkt fiffel och båg i branschen. Jag har själv gått igenom protokoll när jag haft bilar inne(på många olika verkstäder runt om i landet) och alltid hittat något de missat. Kan vara ngt så enkelt som att det står i protokollet att de ska smörja gångjärnen i dörrarna vid behov.. men så upptäcker jag att de gnisslar... eller det står att de använt en viss olja men med lite luskande så visar det sig att det borde vara en helt annan...
Det värsta där är nog att man kan bli stående helt utan förvarning i princip, om det
blir strul med en jordkabel så varnar bilen i bästa fall före men stor risk att det sker
plötsligt och man hamnar i ett jobbigt läge (med bärgare osv) och då kan det ju dessutom
bli betydligt dyrare än bara kostnaden för en jordkabel plus arbete… Några av grejerna borde gå att upptäcka innan det skiter sig, om man kan kontrollera dom
Även kallat service
När man lämnar in en ”vanlig” bil på service så är ju den stora grejen som man betalar för inspektion av alla känsliga punkter enl. tillverkarens inspektionsprogram. Sen kanske det bara är en eller två saker som byts (olja/filter tex.) om alla andra punkter är ok. Men man får ju en regelbunden inspektion av bilen. Jag tycker det är viktigt.
Exempel:
3BE73049-D260-433A-9236-4E241BB8F78A.jpeg
Det här är ju något som Tesla kunde bli bättre på.
Det där är väl typ vad besiktningen är till för?
Hursomhelst erbjuder ju Tesla service om man så önskar, så det är ju helt upp till dig att betala för det om du tycker det är värt pengarna.
Besiktningen kollar bara trafiksäkerhet och i vissa fall utsläpp. På service kollar man så att bilen har låg risk att råka ut för driftstopp innan nästa service.
Är bilen lite äldre kan man vid service få veta vilka förebyggande grejor man bör göra.
Många som avskriver service som onödigt har antingen bara haft nya bilar eller en verkstad helt utan kundkontakt. Eller bägge.
Ja, och jag menar att majoriteten av punkterna där handlar om just trafiksäkerhet.
Klart att en produkt med slitdelar behöver underhåll. Men även du är nog väl medveten om att "service" är "easy money" för de flesta verkstäder. Det är tex väääldigt få som inspekterar 100% av vad de står att de skall inspektera. De kryssar i protokollet bara. Gjorts många undersökningar som visar att det är extremt mkt fiffel och båg i branschen. Jag har själv gått igenom protokoll när jag haft bilar inne(på många olika verkstäder runt om i landet) och alltid hittat något de missat. Kan vara ngt så enkelt som att det står i protokollet att de ska smörja gångjärnen i dörrarna vid behov.. men så upptäcker jag att de gnisslar... eller det står att de använt en viss olja men med lite luskande så visar det sig att det borde vara en helt annan...
En bra verkstad kännetecknas av att man får en genomgång av vad som kontrollerats.
Det är vad jag menar med bristande kundkontakt. Dom stora återförsäljarna i storstäderna som har en mycket stor andel tjänstebilar där varken mekanikern eller kunden bryr sig är ju något man ska undvika.
Sen är ju servicebehovet ett sätt att underhålla en verkstadsorganisation som finns tillgänglig när man får behov av en reparation.
Framtiden kanske man kommer se det som ett medlemskap? Betala 2000kr om året och verkstan är beredd på dig när du får ett problem. Kanske skulle vara en smidigare lösning.
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.
Har också haft bilen hos Tesla Malmö och kan bekräfta att dras kundservice är under all kritik.
Hade bilen där för arbete som krävde demontering av hjulen och när vi hämtade bilen ser jag att där sitter nya hjulbultar
När jag frågade visade det sig att mekanikern fördärvat några bultar så de hade bytt alla.
Frågade efter mina chromade hjulmutterskydd som också försvunnit men de hade tydligen gått sönder och slängts.
Blev erbjuden att köpa nya för 5-600kr men efter en lång diskussion fick jag dessa utan kostnad.
Finns en del att jobba på här
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.
Mvh
Micke
Om verkstaden tar sönder något då får dom väl ersätta för det om den inte var utsliten såklart.
Det värsta där är nog att man kan bli stående helt utan förvarning i princip, om det
blir strul med en jordkabel så varnar bilen i bästa fall före men stor risk att det sker
plötsligt och man hamnar i ett jobbigt läge (med bärgare osv) och då kan det ju dessutom
bli betydligt dyrare än bara kostnaden för en jordkabel plus arbete… Några av grejerna borde gå att upptäcka innan det skiter sig, om man kan kontrollera dom
Även kallat service
När man lämnar in en ”vanlig” bil på service så är ju den stora grejen som man betalar för inspektion av alla känsliga punkter enl. tillverkarens inspektionsprogram. Sen kanske det bara är en eller två saker som byts (olja/filter tex.) om alla andra punkter är ok. Men man får ju en regelbunden inspektion av bilen. Jag tycker det är viktigt.
Exempel:
3BE73049-D260-433A-9236-4E241BB8F78A.jpeg
Det här är ju något som Tesla kunde bli bättre på.
Det där är väl typ vad besiktningen är till för?
Hursomhelst erbjuder ju Tesla service om man så önskar, så det är ju helt upp till dig att betala för det om du tycker det är värt pengarna.
Besiktningen kollar bara trafiksäkerhet och i vissa fall utsläpp. På service kollar man så att bilen har låg risk att råka ut för driftstopp innan nästa service.
Är bilen lite äldre kan man vid service få veta vilka förebyggande grejor man bör göra.
Många som avskriver service som onödigt har antingen bara haft nya bilar eller en verkstad helt utan kundkontakt. Eller bägge.
Eller bara ägt japanska bilar… Hade en Honda CR-V i tio år - förutom service var den på verkstad en gång under tio år. För att byta bromsklossar. Min Model S har på ett drygt år kostat mer i reparationskostnader än tio års service av Hondan. Just sayin’.
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.
Mvh
Micke
Visst kan det vara så att delar går sönder när gamla bilar demonteras och att kunden får stå för detta. Men att lyckas ha sönder en subframe när man demonterar bärarmar känns inte helt rimligt - det krävs ganska mycket våld för att förstöra en subframe så lyckas man med detta som tekniker så får nog verkstaden stå för det.
Och att inte direkt erbjuda lånebil är ju sjukt i detta fall. Förstår om det hade varit Lasses Bil och Snabbköp på hörnet som utfört arbetet, men när det är en stor biltillverkare så är det helt självklart med lånebil imho.
Eller bara ägt japanska bilar… Hade en Honda CR-V i tio år - förutom service var den på verkstad en gång under tio år. För att byta bromsklossar. Min Model S har på ett drygt år kostat mer i reparationskostnader än tio års service av Hondan. Just sayin’.
Jag körde två Mazda efter varandra på slutet av 90-talet. Otroligt felfria bilar. Bromsklossar var allt.
Men runt sekelskiftet tappade dom designen och sedan dess har jag inte kunnat förmå mig att gilla bilarna.
Jag byte mot en Saab 9-5 som jag flitigt utnyttjade nybilsgarantin på. Men totalt var jag nöjdare med saaben. Jag körde den 42000mil.
Min nuvarande Volvo har också varit i stort sett felfri under 11000mil.
Ja, det är ju också varför man behållt den. Det är också egentligen en p85d+ men fick ett 90-pack när HV dog. Tänkte då att med fri laddning så kunde man behålla några år…
Det här kanske skulle vara en egen tråd, men jag pallade inte...
Är osäker på att jag riktigt förstår problembeskrivningen i videon nedan. Och ~8300 kr är ju en del pengar, men kanske inte 'katastrofmycket' pengar... Det känns som sagt som att det är något som jag missar...
EDIT: Enligt uppgift i videon har bilen gått ca 33.000 mil.
Håller med. 8000 på en så här dyr bil är ingenting även om den bara hade gått 10.000 mil. Men Grufman producerar videos för att framkalla reaktioner. Kolla kommentarsfältet så ser du att det är fullt av "höhö, elbil, jävla leksak, diesel-poooweerr 4ever!".
Samma här efter bilen har lämnats in på garantiärende. Inredning fått sig ett djupt jack samt min vinge har släppt när den har varit där....
Har Tesla Malmö bara klantarslar som jobbar i verkstaden?
Nej inte bara. De har faktiskt några duktiga killar också, men det är glest mellan dem, för det är väldigt många klantarsel som jobbar på SC Malmö.
Tror faktiskt inte jag en enda gång fått en reparation utförd där, som inte resulterat i att bilen måste in en gång till för att korrigera saker som blivit felmonterade eller som de haft sönder och försökt mörka.
Det är katastrofalt låg kvalité på verkstadsjobben på SC Malmö. Riktigt uselt helt enkelt.
Jag använde SC i Mölndal under många år och där var det aldrig några problem eller behov av återbesök efter ett verkstadsbesök. Men det var på den gamla goda tiden (innan Model 3 fanns) då man som bilägare kände sig välkommen och omhändertagen när man kom innanför dörrarna. Nuförtiden är bilägarna bara en belastning för SC som de helst vill slippa.
Model Y P 2022 - fortfarande Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
En bra verkstad kännetecknas av att man får en genomgång av vad som kontrollerats.
Det slog mig häromdagen när jag skulle boka in en "service" att Tesla outsourcat bedömningen av vad som behöver göras till kunderna. Varför ska jag behöva hålla reda på att det är bromsoken som ska smörjas eller HEPA-filtret som ska bytas när jag åker in?
Det finns inte en "kolla på bilen som man gör på normal service, och byt det som krävs" i Teslas modell upplever jag. Fattar ni vad jag menar? Cost estimate...
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.
Mvh
Micke
Jag har jobbat med bilar i 15-20år och har rivit nog med subframes dvs tex fram / bakvagnar för att kunna påstå att jag aldrig nånsin lyckats förstöra en sådan vid någon typ av demontering. Begär att få spara din subframe (vilket du har rätt till, den är din) och ta lite bilder så kan jag kika.
Finns det tecken på tex värme / brytskador så kan du dra det till domstol / ARN direkt
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Hej.
Nyss hemkommen från Tesla Malmö. Besöket var tänkt att resultera i utbyte av bakre bärarmarna som har diskuterats här i forumet och Facebook mm. Någon timme after jag lämnat bilen kallas jag till disken för en diskussion. Visar sig att de haft sönder ”subframe” när de skulle plocka bort gamla bärarmarna. Därefter informerades jag om att jag skulle få bekosta ersättningsdelen (sub frame) för ca 13000 kr. Tesla skulle stå för arbetet som ”goodwill”. Samtidigt informerades jag om att bilen inte kunde köras och sub frame inte fanns i Sverige förrän början av mars. De kunde erbjuda mig skjuts till en tågstation, där tog ansvaret slut. Tilläggas ska förstås att bilen är gammal (-14) och gått en hyfsad bit (knappt 30 kmil). Detta till trots, är det standard/OK att kund drabbas av att bilverkstad har sönder något som inte ingår i det beställda jobbet? Rent instinktivt känns det för mig som att när jag lämnat bilen är den under verkstadens ansvar. Jag har ju ingen möjlighet att se om reparatören i detta fall gjorde något onormalt eller ej. Annars känns det ju som en ganska usel design/kvalitet på denna subframe. Lyckades ”tjata” mig till en lånebil så att jag och mina sportlovslediga barn som följt med till ”storstan” kunde komma hem våra 25 mil utan behöva köpa tågbiljetter….
Finns egentligen lite mer att förtälja om besöket (inte riktigt på plussidan) men orkar inte skriva mer just nu.
Mvh
Micke
Jag har jobbat med bilar i 15-20år och har rivit nog med subframes dvs tex fram / bakvagnar för att kunna påstå att jag aldrig nånsin lyckats förstöra en sådan vid någon typ av demontering. Begär att få spara din subframe (vilket du har rätt till, den är din) och ta lite bilder så kan jag kika.
Finns det tecken på tex värme / brytskador så kan du dra det till domstol / ARN direkt
Ja, man blir ju nyfiken. Subframes brukar ju vara robusta grejor.
13000 mil MS 2019 totalt 5000 kr i reparationskostnad på Tesla, dessutom 20 000 kr på annan firma för nya bromsskivor och belägg runt om. Aldrig servad. Några garantiärenden (drivaxlar och handtag) under de första 8000 milen. Noterar dock viss minskning i laddhastighet. Jag hoppas på att andra firmor börjar reparera Tesla på allvar, litar inte på deras servicepersonal. I Norrköping glömde de skruva dit båda bakre bromsoken på en kompis MX, han fick inte ens en ursäkt när han upptäckte det efter 30 mil. Nu kör han Mercedes istället. Kvaliteten kanske inte är den bästa men kompetensen hos personalen är, vad jag kan se, beklämmande.
” Electric vehicle manufacturers in particular are showing big drops in quality, with Polestar ranking dead last. Tesla, meanwhile, ranks seventh from the bottom, continuing its trend of shoddy manufacturing.”