Givet att björnparten av vätgasen ska användas till stålproduktion så är det väl fortfarande i norr som vätgasen behövs. Man får ju inte heller glömma malmtransporten. (el + vätgas + malm + fabrik + leverans färdig stålpellets(?)).wilfried skrev: ↑05 dec 2023 12:56https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.
– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.
Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.
– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.
Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Energilager och grön vätgas är framtiden
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1218
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Inte effektivare, men dom har en tämligen enorm kapacitet, iaf teoretiskt, skrapar man lite på ytan så blir det dock inte lika tilltalande, höga underhållskostnader, stora förluster i båda ändar och under transport, etc.
Som vanligt när vätgas är inblandat så är det med största sannolikhet en dålig idé, och för intermittent produktion från sol/vind är det tydligen mycket dåligt, det krävs i praktiken konstant högt flöde från produktion för att det öht skall vara realistiskt, och då är det förstås fossil vätgas vi talar om.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Ja ser man på totalen så är det en fruktansvärt dålig idé, om man pratar överföring av energi.fth skrev: ↑05 dec 2023 13:57Inte effektivare, men dom har en tämligen enorm kapacitet, iaf teoretiskt, skrapar man lite på ytan så blir det dock inte lika tilltalande, höga underhållskostnader, stora förluster i båda ändar och under transport, etc.
Som vanligt när vätgas är inblandat så är det med största sannolikhet en dålig idé, och för intermittent produktion från sol/vind är det tydligen mycket dåligt, det krävs i praktiken konstant högt flöde från produktion för att det öht skall vara realistiskt, och då är det förstås fossil vätgas vi talar om.
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Rekommenderar senaste Agenda med Marcus Wråke på Energiforsk.
Det kunde likaväl varit jag som stod där.
Som Marcus uttrycker det:
Vi måste bestämma oss för om Sverige fortsatt ska vara en industrination eller inte.
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/elek ... imatmalen/
Det kunde likaväl varit jag som stod där.
Som Marcus uttrycker det:
Vi måste bestämma oss för om Sverige fortsatt ska vara en industrination eller inte.
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/elek ... imatmalen/
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Nytt stort batterilager i Australien från Tesla.
600 MW och 1600 MWh med möjlighet att dubblas.
Vilket innebär att det kan leverera effekt motsvarande en stor kärnreaktor under flera timmar.
https://www.nyteknik.se/energi/enorm-ba ... en/4217902
600 MW och 1600 MWh med möjlighet att dubblas.
Vilket innebär att det kan leverera effekt motsvarande en stor kärnreaktor under flera timmar.
https://www.nyteknik.se/energi/enorm-ba ... en/4217902
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Efter genomförd förstudie går Vattenfall vidare med pumpkraftverket i Juktan för att kunna ta investeringsbeslut 2027.
Pumpkraftverket ska kunna leverera 300 MW fyra dygn i sträck. Vilket motsvarar batterierna i 300.000 elbilar.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nasta-steg
Samtidigt har Hybrit fått besked från energimyndigheten om stöd på 3,1 MDR SEK, vilket är positivt även om det är betydligt mindre än vad man ursprungligen ansökt om.
https://lkab.com/press/positivt-besked- ... ch-hybrit/
Två mycket glädjande besked för Sverige!
Pumpkraftverket ska kunna leverera 300 MW fyra dygn i sträck. Vilket motsvarar batterierna i 300.000 elbilar.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nasta-steg
Samtidigt har Hybrit fått besked från energimyndigheten om stöd på 3,1 MDR SEK, vilket är positivt även om det är betydligt mindre än vad man ursprungligen ansökt om.
https://lkab.com/press/positivt-besked- ... ch-hybrit/
Två mycket glädjande besked för Sverige!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Nu har SVK gjort det möjligt att nyttja sitt hembatteri så att man både kan nyttja energin till fastigheten och sälja stödtjänster.
Kalkylen för att investera i hembatteri torde därmed förbättras.
https://www.energinyheter.se/20240112/3 ... odtjanster
Kalkylen för att investera i hembatteri torde därmed förbättras.
https://www.energinyheter.se/20240112/3 ... odtjanster
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
pefreli skrev: ↑13 jan 2024 16:03Nu har SVK gjort det möjligt att nyttja sitt hembatteri så att man både kan nyttja energin till fastigheten och sälja stödtjänster.
Kalkylen för att investera i hembatteri torde därmed förbättras.
https://www.energinyheter.se/20240112/3 ... odtjanster
Med tillräckliga subventioner så visst...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Dum fråga:pefreli skrev: ↑14 dec 2023 15:12Efter genomförd förstudie går Vattenfall vidare med pumpkraftverket i Juktan för att kunna ta investeringsbeslut 2027.
Pumpkraftverket ska kunna leverera 300 MW fyra dygn i sträck. Vilket motsvarar batterierna i 300.000 elbilar.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nasta-steg
Samtidigt har Hybrit fått besked från energimyndigheten om stöd på 3,1 MDR SEK, vilket är positivt även om det är betydligt mindre än vad man ursprungligen ansökt om.
https://lkab.com/press/positivt-besked- ... ch-hybrit/
Två mycket glädjande besked för Sverige!
Varför bygga pumpkraftverk? När man kan reglera vattenkraftens energiuttag. Eller tar det för lång tid att möta peakar i produktionen? Vad är konceptet- rent tekniskt vet jag hur det fungerar. Om det av något skäl skulle finnas överskott varför inte bara pumpa tillbaka vatten ovanför kraftverksdammarna om det inte räcker med att minska flödena?
Kan inget om tänket här…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Vad jag förstått är dagens vattenkraft utformad framförallt för att leverera kWh och inte kW.Gustafsson skrev: ↑13 jan 2024 18:34Dum fråga:pefreli skrev: ↑14 dec 2023 15:12Efter genomförd förstudie går Vattenfall vidare med pumpkraftverket i Juktan för att kunna ta investeringsbeslut 2027.
Pumpkraftverket ska kunna leverera 300 MW fyra dygn i sträck. Vilket motsvarar batterierna i 300.000 elbilar.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nasta-steg
Samtidigt har Hybrit fått besked från energimyndigheten om stöd på 3,1 MDR SEK, vilket är positivt även om det är betydligt mindre än vad man ursprungligen ansökt om.
https://lkab.com/press/positivt-besked- ... ch-hybrit/
Två mycket glädjande besked för Sverige!
Varför bygga pumpkraftverk? När man kan reglera vattenkraftens energiuttag. Eller tar det för lång tid att möta peakar i produktionen? Vad är konceptet- rent tekniskt vet jag hur det fungerar. Om det av något skäl skulle finnas överskott varför inte bara pumpa tillbaka vatten ovanför kraftverksdammarna om det inte räcker med att minska flödena?
Kan inget om tänket här…
Men det är ju ingen högoddsare att den kommer optimeras mer mot kW efterhand som det kommer in mer intermittent kraft i systemet. Blir mer lönsamt så.
Och där ligger väl också svaret på varför pumpkraftverk blir lönsamma nu.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.Elof skrev: ↑05 dec 2023 13:07Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?wilfried skrev: ↑05 dec 2023 12:56https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.
– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.
Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.
– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.
Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 09:39Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.Elof skrev: ↑05 dec 2023 13:07Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?wilfried skrev: ↑05 dec 2023 12:56https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.
– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.
Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.
– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.
Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.
Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.
Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Det beror på vad man pratar om för effektivitet. Förlusterna i transmissionnät med hög spänning är mycket små. Om man däremot tänker sig överförd energi per ytenhet mark kanske det är en annan sak.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..niklas12 skrev: ↑14 jan 2024 10:37Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 09:39Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.Elof skrev: ↑05 dec 2023 13:07Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?wilfried skrev: ↑05 dec 2023 12:56https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.
– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.
Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.
– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.
Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.
Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.
Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Var ju precis de jag pratade om men visst kanske jag int var tydlig nog.. de kändes siffror där elledningar kräver 10 gånger mer mark.. och i detta fallet snackar vi inte en ledning till en villa utan stora överföringar där vi på elspråk pratar 800 KVolt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Det jag skrev gällde transmissionsnät och då är det är det naturligtvis spänningar om flera hundra kV. När man pratar effektivitet brukar man inte avse överförd energi per kvadratmeter mark eller något sådant. Därför är det viktigt att hålla i sär.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 11:15Var ju precis de jag pratade om men visst kanske jag int var tydlig nog.. de kändes siffror där elledningar kräver 10 gånger mer mark.. och i detta fallet snackar vi inte en ledning till en villa utan stora överföringar där vi på elspråk pratar 800 KVolt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Ja absolut finns det risker med el men att vätgas storskaligt skulle kunna ersätta el som energibärare i flera fall ser jag som ganska osannolikt.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 11:11Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..niklas12 skrev: ↑14 jan 2024 10:37Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 09:39Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.
Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.
Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
Och en stor nackdel är att man behöver bygga upp helt ny logistik för vätgas då man inte kan använda befintliga transmissionsnät från tex naturgas då vätgasen kräver andra material.
Och sett till mängden energi så går det åt betydligt fler transporter då energidensiteten är låg i förhållande till andra bränslen.
Däremot att använda vätgas i olika industriprocesser så kan det absolut vara intressant.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Det finns ett antal inlägg om kapaciteten hos vätgasledningar tidigare i tråden, kortfattat är det teoretiskt möjligt att överföra enorma mängder energi på detta sätt, men i praktiken krävs det enorma investeringar, massor av underhåll, och det lämpar sig mycket dåligt för intermittent flöde från förnyelsebar produktion, dvs det är endast tillämpligt för fossil vätgas.niklas12 skrev: ↑14 jan 2024 14:49Ja absolut finns det risker med el men att vätgas storskaligt skulle kunna ersätta el som energibärare i flera fall ser jag som ganska osannolikt.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 11:11Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..niklas12 skrev: ↑14 jan 2024 10:37Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.
Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.
Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
Och en stor nackdel är att man behöver bygga upp helt ny logistik för vätgas då man inte kan använda befintliga transmissionsnät från tex naturgas då vätgasen kräver andra material.
Och sett till mängden energi så går det åt betydligt fler transporter då energidensiteten är låg i förhållande till andra bränslen.
Däremot att använda vätgas i olika industriprocesser så kan det absolut vara intressant.
En dålig idé alltså (som vanligt när det gäller vätgas).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Jo dessa fallen har man pratat om industriella processer och framförallt Hybrit. Jag skulle tro de är i dessa fall man ser ekonomin i de annars blir de nog svårt att räkna hem ja..niklas12 skrev: ↑14 jan 2024 14:49Ja absolut finns det risker med el men att vätgas storskaligt skulle kunna ersätta el som energibärare i flera fall ser jag som ganska osannolikt.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 11:11Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..niklas12 skrev: ↑14 jan 2024 10:37Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.
Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.
Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
Och en stor nackdel är att man behöver bygga upp helt ny logistik för vätgas då man inte kan använda befintliga transmissionsnät från tex naturgas då vätgasen kräver andra material.
Och sett till mängden energi så går det åt betydligt fler transporter då energidensiteten är låg i förhållande till andra bränslen.
Däremot att använda vätgas i olika industriprocesser så kan det absolut vara intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Explosionsrisken får absolut inte underskattas. En antändlig blandning uppstår med luft mellan 4 – 75 vol.%niklas12 skrev: ↑14 jan 2024 10:37
Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.
Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.
Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Det är få andra explosiva gaser som har ett så brett spann av antändlighet.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Hur mår Northvolt egentligen?
Ett antal kronor av vårt gemensamma vi inte får igen? Med 100miljarder nerplöjt bör man förvänta ett ROI på 1:10. Det är runt 12 års statsbudgetutgifter med svenska mått.
Ett antal kronor av vårt gemensamma vi inte får igen? Med 100miljarder nerplöjt bör man förvänta ett ROI på 1:10. Det är runt 12 års statsbudgetutgifter med svenska mått.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Detta inlägg råkade du kanske posta fel.. finns en Northvolt tråd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
H2GS har nu säkrat totalt ca 75 miljarder i finansiering.
https://www.di.se/nyheter/h2-green-stee ... ansiering/
Det är ju anmärkningsvärt att man lyckas locka så mkt privat kapital med tanke på vad en del förståsigpåare anser om den ”gröna bubblan” etc…
https://www.di.se/nyheter/h2-green-stee ... ansiering/
Det är ju anmärkningsvärt att man lyckas locka så mkt privat kapital med tanke på vad en del förståsigpåare anser om den ”gröna bubblan” etc…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Det är väl det som är definitionen av en bubbla - att många investerar stora summor i något som senare visar sig vara i det närmaste värdelöst. Inga investerare - ingen bubbla.pefreli skrev: ↑22 jan 2024 15:27H2GS har nu säkrat totalt ca 75 miljarder i finansiering.
https://www.di.se/nyheter/h2-green-stee ... ansiering/
Det är ju anmärkningsvärt att man lyckas locka så mkt privat kapital med tanke på vad en del förståsigpåare anser om den ”gröna bubblan” etc…
Re: Energilager och grön vätgas är framtiden
Fossillobbyn/Legacybolag och andra utvecklingsfientliga vill ofta få investeringar i grön teknik att framstå som dåliga.Luma skrev: ↑22 jan 2024 15:35Det är väl det som är definitionen av en bubbla - att många investerar stora summor i något som senare visar sig vara i det närmaste värdelöst. Inga investerare - ingen bubbla.pefreli skrev: ↑22 jan 2024 15:27H2GS har nu säkrat totalt ca 75 miljarder i finansiering.
https://www.di.se/nyheter/h2-green-stee ... ansiering/
Det är ju anmärkningsvärt att man lyckas locka så mkt privat kapital med tanke på vad en del förståsigpåare anser om den ”gröna bubblan” etc…
Det är ganska harmlöst att kalla något för en bubbla. Det är ett påstående om framtiden vilket inte går att motbevisa. Svaret finns i framtiden.
Det lät likadant om elbilar för något år sen. Rösterna kommer ungefär från samma håll. De hörs till viss del fortfarande.
All investering i ny teknik är såklart förknippat med risk. Men om det nu är något vi borde uppmana företag att ta risk i så är det i tekniker som har potential att göra världen lite bättre.
Vi ska inte låta bakåtsträvarna sitta i förarsätet.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”