Energilager och grön vätgas är framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1218
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av RagWal »

wilfried skrev: 05 dec 2023 12:56
https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.

– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.

Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.

– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.

Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Givet att björnparten av vätgasen ska användas till stålproduktion så är det väl fortfarande i norr som vätgasen behövs. Man får ju inte heller glömma malmtransporten. (el + vätgas + malm + fabrik + leverans färdig stålpellets(?)).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7615
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

Elof skrev: 05 dec 2023 13:07
Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Inte effektivare, men dom har en tämligen enorm kapacitet, iaf teoretiskt, skrapar man lite på ytan så blir det dock inte lika tilltalande, höga underhållskostnader, stora förluster i båda ändar och under transport, etc.

Som vanligt när vätgas är inblandat så är det med största sannolikhet en dålig idé, och för intermittent produktion från sol/vind är det tydligen mycket dåligt, det krävs i praktiken konstant högt flöde från produktion för att det öht skall vara realistiskt, och då är det förstås fossil vätgas vi talar om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Bjelke »

fth skrev: 05 dec 2023 13:57
Elof skrev: 05 dec 2023 13:07
Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Inte effektivare, men dom har en tämligen enorm kapacitet, iaf teoretiskt, skrapar man lite på ytan så blir det dock inte lika tilltalande, höga underhållskostnader, stora förluster i båda ändar och under transport, etc.

Som vanligt när vätgas är inblandat så är det med största sannolikhet en dålig idé, och för intermittent produktion från sol/vind är det tydligen mycket dåligt, det krävs i praktiken konstant högt flöde från produktion för att det öht skall vara realistiskt, och då är det förstås fossil vätgas vi talar om.

/fth
Ja ser man på totalen så är det en fruktansvärt dålig idé, om man pratar överföring av energi.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Rekommenderar senaste Agenda med Marcus Wråke på Energiforsk.

Det kunde likaväl varit jag som stod där.

Som Marcus uttrycker det:

Vi måste bestämma oss för om Sverige fortsatt ska vara en industrination eller inte.

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/elek ... imatmalen/
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Nytt stort batterilager i Australien från Tesla.
600 MW och 1600 MWh med möjlighet att dubblas.

Vilket innebär att det kan leverera effekt motsvarande en stor kärnreaktor under flera timmar.

https://www.nyteknik.se/energi/enorm-ba ... en/4217902
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Efter genomförd förstudie går Vattenfall vidare med pumpkraftverket i Juktan för att kunna ta investeringsbeslut 2027.

Pumpkraftverket ska kunna leverera 300 MW fyra dygn i sträck. Vilket motsvarar batterierna i 300.000 elbilar.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nasta-steg

Samtidigt har Hybrit fått besked från energimyndigheten om stöd på 3,1 MDR SEK, vilket är positivt även om det är betydligt mindre än vad man ursprungligen ansökt om.

https://lkab.com/press/positivt-besked- ... ch-hybrit/

Två mycket glädjande besked för Sverige!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Nu har SVK gjort det möjligt att nyttja sitt hembatteri så att man både kan nyttja energin till fastigheten och sälja stödtjänster.

Kalkylen för att investera i hembatteri torde därmed förbättras.

https://www.energinyheter.se/20240112/3 ... odtjanster
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Verdi_ »

pefreli skrev: 13 jan 2024 16:03
Nu har SVK gjort det möjligt att nyttja sitt hembatteri så att man både kan nyttja energin till fastigheten och sälja stödtjänster.

Kalkylen för att investera i hembatteri torde därmed förbättras.

https://www.energinyheter.se/20240112/3 ... odtjanster

Med tillräckliga subventioner så visst...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5661
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Gustafsson »

pefreli skrev: 14 dec 2023 15:12
Efter genomförd förstudie går Vattenfall vidare med pumpkraftverket i Juktan för att kunna ta investeringsbeslut 2027.

Pumpkraftverket ska kunna leverera 300 MW fyra dygn i sträck. Vilket motsvarar batterierna i 300.000 elbilar.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nasta-steg

Samtidigt har Hybrit fått besked från energimyndigheten om stöd på 3,1 MDR SEK, vilket är positivt även om det är betydligt mindre än vad man ursprungligen ansökt om.

https://lkab.com/press/positivt-besked- ... ch-hybrit/

Två mycket glädjande besked för Sverige!
Dum fråga:
Varför bygga pumpkraftverk? När man kan reglera vattenkraftens energiuttag. Eller tar det för lång tid att möta peakar i produktionen? Vad är konceptet- rent tekniskt vet jag hur det fungerar. Om det av något skäl skulle finnas överskott varför inte bara pumpa tillbaka vatten ovanför kraftverksdammarna om det inte räcker med att minska flödena?
Kan inget om tänket här…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Gustafsson skrev: 13 jan 2024 18:34
pefreli skrev: 14 dec 2023 15:12
Efter genomförd förstudie går Vattenfall vidare med pumpkraftverket i Juktan för att kunna ta investeringsbeslut 2027.

Pumpkraftverket ska kunna leverera 300 MW fyra dygn i sträck. Vilket motsvarar batterierna i 300.000 elbilar.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nasta-steg

Samtidigt har Hybrit fått besked från energimyndigheten om stöd på 3,1 MDR SEK, vilket är positivt även om det är betydligt mindre än vad man ursprungligen ansökt om.

https://lkab.com/press/positivt-besked- ... ch-hybrit/

Två mycket glädjande besked för Sverige!
Dum fråga:
Varför bygga pumpkraftverk? När man kan reglera vattenkraftens energiuttag. Eller tar det för lång tid att möta peakar i produktionen? Vad är konceptet- rent tekniskt vet jag hur det fungerar. Om det av något skäl skulle finnas överskott varför inte bara pumpa tillbaka vatten ovanför kraftverksdammarna om det inte räcker med att minska flödena?
Kan inget om tänket här…
Vad jag förstått är dagens vattenkraft utformad framförallt för att leverera kWh och inte kW.

Men det är ju ingen högoddsare att den kommer optimeras mer mot kW efterhand som det kommer in mer intermittent kraft i systemet. Blir mer lönsamt så.

Och där ligger väl också svaret på varför pumpkraftverk blir lönsamma nu.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Elof skrev: 05 dec 2023 13:07
wilfried skrev: 05 dec 2023 12:56
https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.

– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.

Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.

– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.

Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2819
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av niklas12 »

chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Elof skrev: 05 dec 2023 13:07
wilfried skrev: 05 dec 2023 12:56
https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.

– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.

Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.

– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.

Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.

Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.

Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3472
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Det beror på vad man pratar om för effektivitet. Förlusterna i transmissionnät med hög spänning är mycket små. Om man däremot tänker sig överförd energi per ytenhet mark kanske det är en annan sak.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev: 14 jan 2024 10:37
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Elof skrev: 05 dec 2023 13:07
wilfried skrev: 05 dec 2023 12:56
https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.

– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.

Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.

– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.

Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.

Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.

Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 14 jan 2024 10:59
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Det beror på vad man pratar om för effektivitet. Förlusterna i transmissionnät med hög spänning är mycket små. Om man däremot tänker sig överförd energi per ytenhet mark kanske det är en annan sak.
Var ju precis de jag pratade om men visst kanske jag int var tydlig nog.. de kändes siffror där elledningar kräver 10 gånger mer mark.. och i detta fallet snackar vi inte en ledning till en villa utan stora överföringar där vi på elspråk pratar 800 KVolt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3472
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 14 jan 2024 11:15
Niklas Z skrev: 14 jan 2024 10:59
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Det beror på vad man pratar om för effektivitet. Förlusterna i transmissionnät med hög spänning är mycket små. Om man däremot tänker sig överförd energi per ytenhet mark kanske det är en annan sak.
Var ju precis de jag pratade om men visst kanske jag int var tydlig nog.. de kändes siffror där elledningar kräver 10 gånger mer mark.. och i detta fallet snackar vi inte en ledning till en villa utan stora överföringar där vi på elspråk pratar 800 KVolt.
Det jag skrev gällde transmissionsnät och då är det är det naturligtvis spänningar om flera hundra kV. När man pratar effektivitet brukar man inte avse överförd energi per kvadratmeter mark eller något sådant. Därför är det viktigt att hålla i sär.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
niklas12
Inlägg: 2819
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av niklas12 »

chaffis75 skrev: 14 jan 2024 11:11
niklas12 skrev: 14 jan 2024 10:37
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Elof skrev: 05 dec 2023 13:07
Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.

Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.

Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
Ja absolut finns det risker med el men att vätgas storskaligt skulle kunna ersätta el som energibärare i flera fall ser jag som ganska osannolikt.

Och en stor nackdel är att man behöver bygga upp helt ny logistik för vätgas då man inte kan använda befintliga transmissionsnät från tex naturgas då vätgasen kräver andra material.
Och sett till mängden energi så går det åt betydligt fler transporter då energidensiteten är låg i förhållande till andra bränslen.

Däremot att använda vätgas i olika industriprocesser så kan det absolut vara intressant.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7615
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

niklas12 skrev: 14 jan 2024 14:49
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 11:11
niklas12 skrev: 14 jan 2024 10:37
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Elof skrev: 05 dec 2023 13:07


Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.

Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.

Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
Ja absolut finns det risker med el men att vätgas storskaligt skulle kunna ersätta el som energibärare i flera fall ser jag som ganska osannolikt.

Och en stor nackdel är att man behöver bygga upp helt ny logistik för vätgas då man inte kan använda befintliga transmissionsnät från tex naturgas då vätgasen kräver andra material.
Och sett till mängden energi så går det åt betydligt fler transporter då energidensiteten är låg i förhållande till andra bränslen.

Däremot att använda vätgas i olika industriprocesser så kan det absolut vara intressant.
Det finns ett antal inlägg om kapaciteten hos vätgasledningar tidigare i tråden, kortfattat är det teoretiskt möjligt att överföra enorma mängder energi på detta sätt, men i praktiken krävs det enorma investeringar, massor av underhåll, och det lämpar sig mycket dåligt för intermittent flöde från förnyelsebar produktion, dvs det är endast tillämpligt för fossil vätgas.

En dålig idé alltså (som vanligt när det gäller vätgas).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev: 14 jan 2024 14:49
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 11:11
niklas12 skrev: 14 jan 2024 10:37
chaffis75 skrev: 14 jan 2024 09:39
Elof skrev: 05 dec 2023 13:07


Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Jo så är de faktiskt . Har hört några poddar där man pratar om de.
Ledningen i sig är ju inte så stor men tittar man på en luftledning så kräver de mycket luft mellan ledningarna och de blir stora ledningsgator.
Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.

Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.

Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Finns gott om saker med el som inte heller är så trevligt.. de enda du säger är att de finns nackdelar med hur man transporterar vätgas men du glömmer väga de mot nackdelarna med att transportera el..
Vore trevligt att få lite balans i debatten ibland..
Ja absolut finns det risker med el men att vätgas storskaligt skulle kunna ersätta el som energibärare i flera fall ser jag som ganska osannolikt.

Och en stor nackdel är att man behöver bygga upp helt ny logistik för vätgas då man inte kan använda befintliga transmissionsnät från tex naturgas då vätgasen kräver andra material.
Och sett till mängden energi så går det åt betydligt fler transporter då energidensiteten är låg i förhållande till andra bränslen.

Däremot att använda vätgas i olika industriprocesser så kan det absolut vara intressant.
Jo dessa fallen har man pratat om industriella processer och framförallt Hybrit. Jag skulle tro de är i dessa fall man ser ekonomin i de annars blir de nog svårt att räkna hem ja..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 223
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Dr Mabuse »

niklas12 skrev: 14 jan 2024 10:37

Vätgas är riktigt otäck den skapar väteförsprödning i metall speciellt kring svetsar och övergångar.
Det krävs speciella material för att inte brytas ned över tid.

Den är även extremt brandfarlig.
Vätgas är helt färglös och luktfri och kräver oftast speciell utrustning för att hitta läckor
Om vätgas läcker kan en statisk gnista från kläder vara tillräckligt för att orsaka en explosion.

Vätgas är också en växthusgas med 30ggr kraftigare värmepåverkan än co2 under de första 20åren.
Explosionsrisken får absolut inte underskattas. En antändlig blandning uppstår med luft mellan 4 – 75 vol.%
Det är få andra explosiva gaser som har ett så brett spann av antändlighet.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1276
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Airlift »

Hur mår Northvolt egentligen?

Ett antal kronor av vårt gemensamma vi inte får igen? Med 100miljarder nerplöjt bör man förvänta ett ROI på 1:10. Det är runt 12 års statsbudgetutgifter med svenska mått.
IMG_4954.jpeg
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5174
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Airlift skrev: 17 jan 2024 07:21
Hur mår Northvolt egentligen?

Ett antal kronor av vårt gemensamma vi inte får igen? Med 100miljarder nerplöjt bör man förvänta ett ROI på 1:10. Det är runt 12 års statsbudgetutgifter med svenska mått.

IMG_4954.jpeg
Detta inlägg råkade du kanske posta fel.. finns en Northvolt tråd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

H2GS har nu säkrat totalt ca 75 miljarder i finansiering.

https://www.di.se/nyheter/h2-green-stee ... ansiering/

Det är ju anmärkningsvärt att man lyckas locka så mkt privat kapital med tanke på vad en del förståsigpåare anser om den ”gröna bubblan” etc…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Luma »

pefreli skrev: 22 jan 2024 15:27
H2GS har nu säkrat totalt ca 75 miljarder i finansiering.

https://www.di.se/nyheter/h2-green-stee ... ansiering/

Det är ju anmärkningsvärt att man lyckas locka så mkt privat kapital med tanke på vad en del förståsigpåare anser om den ”gröna bubblan” etc…
Det är väl det som är definitionen av en bubbla - att många investerar stora summor i något som senare visar sig vara i det närmaste värdelöst. Inga investerare - ingen bubbla.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1750
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Luma skrev: 22 jan 2024 15:35
pefreli skrev: 22 jan 2024 15:27
H2GS har nu säkrat totalt ca 75 miljarder i finansiering.

https://www.di.se/nyheter/h2-green-stee ... ansiering/

Det är ju anmärkningsvärt att man lyckas locka så mkt privat kapital med tanke på vad en del förståsigpåare anser om den ”gröna bubblan” etc…
Det är väl det som är definitionen av en bubbla - att många investerar stora summor i något som senare visar sig vara i det närmaste värdelöst. Inga investerare - ingen bubbla.
Fossillobbyn/Legacybolag och andra utvecklingsfientliga vill ofta få investeringar i grön teknik att framstå som dåliga.

Det är ganska harmlöst att kalla något för en bubbla. Det är ett påstående om framtiden vilket inte går att motbevisa. Svaret finns i framtiden.

Det lät likadant om elbilar för något år sen. Rösterna kommer ungefär från samma håll. De hörs till viss del fortfarande.

All investering i ny teknik är såklart förknippat med risk. Men om det nu är något vi borde uppmana företag att ta risk i så är det i tekniker som har potential att göra världen lite bättre.

Vi ska inte låta bakåtsträvarna sitta i förarsätet.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Then you win.”
Skriv svar