Tyvärr sitter man fortfarande lite för högt, går inte att få ner stolen till normal sedannivå, känns lite SUVigt, men det var ju samma i den gamla M3 också.
Det här förstår jag inte alls. Man sitter ju lågt i Model 3. Du har ju en i4. Den är mer SUV-aktig.
Håller med. Jag har alltid gillat att sitta lågt, men har inte känt någon begränsning alls på det området i Model 3.
Det här är bara en gissning, men kanske kan man uppleva det olika beroende på vilken referenspunkt man använder. När jag sitter lågt i en bil är det i förhållande till vägbanan. Men kanske kan man också välja att använda glasytornas nederdel som referenspunkt.
För mig är värdet av att sitta lågt att bättre känna och kontrollera bilen vid aktiv körning. Glasrutorna får gärna gå lågt också.
Tyvärr sitter man fortfarande lite för högt, går inte att få ner stolen till normal sedannivå, känns lite SUVigt, men det var ju samma i den gamla M3 också.
Det här förstår jag inte alls. Man sitter ju lågt i Model 3. Du har ju en i4. Den är mer SUV-aktig.
Håller med. Jag har alltid gillat att sitta lågt, men har inte känt någon begränsning alls på det området i Model 3.
Det här är bara en gissning, men kanske kan man uppleva det olika beroende på vilken referenspunkt man använder. När jag sitter lågt i en bil är det i förhållande till vägbanan. Men kanske kan man också välja att använda glasytornas nederdel som referenspunkt.
För mig är värdet av att sitta lågt att bättre känna och kontrollera bilen vid aktiv körning. Glasrutorna får gärna gå lågt också.
Jag tror också det är en referensgrej. Man sitter högre i i4 men rutorna, särskilt vindrutan, går ju mkt högre. I Model 3 sitter man i en glasbubbla.
Ja precis, man sitter liksom på utställning i Model 3. I både i4 och Taycan är man mer inuti bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja precis, man sitter liksom på utställning i Model 3. I både i4 och Taycan är man mer inuti bilen.
Du menar att man är mer instängd i i4 och Taycan. Det är ju att sitta lågt i förhållande till vägbanan som är relevant för köregenskaperna och manövrerandet av bilen vid aktiv körning. Glaspartierna är ju mer en fråga om personlig smak, lite som vilken färg man tycker är snyggast. Personligen tycker jag inte alls om t ex hög sidolinje.
Ja precis, man sitter liksom på utställning i Model 3. I både i4 och Taycan är man mer inuti bilen.
Du menar att man är mer instängd i i4 och Taycan. Det är ju att sitta lågt i förhållande till vägbanan som är relevant för köregenskaperna och manövrerandet av bilen vid aktiv körning. Glaspartierna är ju mer en fråga om personlig smak, lite som vilken färg man tycker är snyggast. Personligen tycker jag inte alls om t ex hög sidolinje.
Nja, inte helt. Det känns inte som jag sitter särskilt lågt i Model 3. Svårt att förklara. Men det kan säkert ha med fönsterlinjen att göra. Hade jag fått ner stolen i Model 3 5cm, så hade det varit perfekt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Hämtade Model 3 idag och det är en tydlig förbättring på det mesta, ljudisolering, fjädringen, materialkvalitet. Det känns som Model 3 har gått från ungdom till vuxen Tyvärr sitter man fortfarande lite för högt, går inte att få ner stolen till normal sedannivå, känns lite SUVigt, men det var ju samma i den gamla M3 också. Att ta bort blinkersspaken för att spara 3 dollar känns som något av det dummaste jag varit med om. Riktigt kass ersättning med rattknappar. Jag läste t.o.m. en artikel idag om att norska körskolor går samman för att bojkotta bilar med blinkersknappar eftersom det är så lätt att eleverna kuggar vid uppkörning och specielt ut av rondell.
Det var lite spännande att köra på sommardäck bort till däckverkstaden, halt som fasen
Allt som allt nöjd med bytet mellan gamla och nya Model 3
Tycker jag sitter riktigt lågt och fint i min M3 2021 (Fremont) precis som i min M3 2019 (också Fremont), men däremot så är jag mycket missnöjd med de korta stolsdynorna i min 2021 jämfört med andra bilar (inklusive min 2019 M3).
Precis som du är jag mest skeptisk till att bli av med blinkersspaken på nya Highland. Är inte heller fan av touchknappar i bilen (föredrar mekaniska knappar om det väl skall vara fysiska knappar). Men annars så ser jag framemot förbättringarna du nämner när det blir aktuellt för mig att byta till Highland (väntar på P-modellen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ja precis, man sitter liksom på utställning i Model 3. I både i4 och Taycan är man mer inuti bilen.
Du menar att man är mer instängd i i4 och Taycan. Det är ju att sitta lågt i förhållande till vägbanan som är relevant för köregenskaperna och manövrerandet av bilen vid aktiv körning. Glaspartierna är ju mer en fråga om personlig smak, lite som vilken färg man tycker är snyggast. Personligen tycker jag inte alls om t ex hög sidolinje.
Nja, inte helt. Det känns inte som jag sitter särskilt lågt i Model 3. Svårt att förklara. Men det kan säkert ha med fönsterlinjen att göra. Hade jag fått ner stolen i Model 3 5cm, så hade det varit perfekt.
Jag håller med om att man inte kan sitta så lågt som man vill i M3. När jag går från min Polestar till Model 3 känns sittställningen i Model 3 nästan lite SUV-ig. Min känsla är att det är sittdyna i förhållande till ratt och golv som ger känslan av att sitta högt och upprätt i Model 3. Kanske är det även förhållandet mellan pedaler och ratt.
Jag får helt klart en upprätt och högtsittande känsla i Model 3 jämfört med Polestaren. Jämfört med Model Y som könns riktigt SUV-ig är däremot sittställningen i Model 3 betydligt lägre.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag håller med om att man inte kan sitta så lågt som man vill i M3. När jag går från min Polestar till Model 3 känns sittställningen i Model 3 nästan lite SUV-ig. Min känsla är att det är sittdyna i förhållande till ratt och golv som ger känslan av att sitta högt och upprätt i Model 3. Kanske är det även förhållandet mellan pedaler och ratt.
Jag tror inte det är stolen som är för hög i Model 3 (eller så har de ändrat jämfört med den jag har, tillverkad i aug 2020 i Fremont). Jag skulle definitivt säga att den är lägre än i Polestar 2, i förhållande till vägen. Däremot kan man ju tycka att andra delar av Model 3 (t ex karossidornas avslutning uppåt) skulle kunna vara högre, men det sista är förstås en smaksak. Jag vill att de ska vara låga, eftersom sikten då blir bättre. SUV-känsla för mig är att sitta högt i förhållande till vägen och att bilen känns tung, framför allt vid kurvtagning. I de avseendena är både i4 och P2 sämre än M3, fast i viss mån kompenserar de andra två med bättre fjädring.
Så här ser min vita Highland ut i appen, inte många rätt där
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ni får väl tejpa underdelen av fönsterna så ni får känslan av att sitta lågt.
Ja
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I stort sett min fru som kör Model 3 och hon sitter med stolen i högsta position, så inget stort problem för oss egentligen. Jag fortsätter med Porschen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I stort sett min fru som kör Model 3 och hon sitter med stolen i högsta position, så inget stort problem för oss egentligen. Jag fortsätter med Porschen
I stort sett min fru som kör Model 3 och hon sitter med stolen i högsta position, så inget stort problem för oss egentligen. Jag fortsätter med Porschen
BMWn då?
Ska säljas, blir lite mkt med tre bilar av ungefär samma sort.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har försökt hitta var man stänger av pling som kommer varje gång man kör några kmh för fort? Har även letat i instruktionsboken.
Jag vet att man måste deaktivera varje gång enligt EU.
Funderar också på hur man enbart aktiverar adaptiv farthållare utan styrning.
Please help!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har försökt hitta var man stänger av pling som kommer varje gång man kör några kmh för fort? Har även letat i instruktionsboken.
Jag vet att man måste deaktivera varje gång enligt EU.
Funderar också på hur man enbart aktiverar adaptiv farthållare utan styrning.
Please help!
Är det inte en högtalarsymbol vid hastighetsskylten? Man ska kunna trycka där för att mutea AFAIK.
Har försökt hitta var man stänger av pling som kommer varje gång man kör några kmh för fort? Har även letat i instruktionsboken.
Jag vet att man måste deaktivera varje gång enligt EU.
Funderar också på hur man enbart aktiverar adaptiv farthållare utan styrning.
Please help!
Är det inte en högtalarsymbol vid hastighetsskylten? Man ska kunna trycka där för att mutea AFAIK.
Funkar inte
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har försökt hitta var man stänger av pling som kommer varje gång man kör några kmh för fort? Har även letat i instruktionsboken.
Jag vet att man måste deaktivera varje gång enligt EU.
Funderar också på hur man enbart aktiverar adaptiv farthållare utan styrning.
Please help!
Är det inte en högtalarsymbol vid hastighetsskylten? Man ska kunna trycka där för att mutea AFAIK.
Funkar inte
Måste göra det varje körning, den återställs när bilen går in i P.
Har försökt hitta var man stänger av pling som kommer varje gång man kör några kmh för fort? Har även letat i instruktionsboken.
Jag vet att man måste deaktivera varje gång enligt EU.
Funderar också på hur man enbart aktiverar adaptiv farthållare utan styrning.
Please help!
Är det inte en högtalarsymbol vid hastighetsskylten? Man ska kunna trycka där för att mutea AFAIK.
Funkar inte
Måste göra det varje körning, den återställs när bilen går in i P.
Det vet jag, men det funkar alltså aldrig, går inte att trycka på symbolen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har försökt hitta var man stänger av pling som kommer varje gång man kör några kmh för fort? Har även letat i instruktionsboken.
Jag vet att man måste deaktivera varje gång enligt EU.
Funderar också på hur man enbart aktiverar adaptiv farthållare utan styrning.
Please help!
Är det inte en högtalarsymbol vid hastighetsskylten? Man ska kunna trycka där för att mutea AFAIK.
Funkar inte
Måste göra det varje körning, den återställs när bilen går in i P.
Det vet jag, men det funkar alltså aldrig, går inte att trycka på symbolen.
Udda, jag gör det liksom på hastighetsskylten mer, så ersätts högtalaren med en mute-symbol.
Är det inte en högtalarsymbol vid hastighetsskylten? Man ska kunna trycka där för att mutea AFAIK.
Funkar inte
Måste göra det varje körning, den återställs när bilen går in i P.
Det vet jag, men det funkar alltså aldrig, går inte att trycka på symbolen.
Udda, jag gör det liksom på hastighetsskylten mer, så ersätts högtalaren med en mute-symbol.
Jag har testat att trycka överallt inkl kort och lång tryck
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Upptäckte att det inte var någon dragkrok på bilen, som beställt. Skrev en servicebegäran och tydligen hade dom glömt att montera. Fick tid för eftermontering nästa vecka. Hur kan man glömma det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Upptäckte att det inte var någon dragkrok på bilen, som beställt. Skrev en servicebegäran och tydligen hade dom glömt att montera. Fick tid för eftermontering nästa vecka. Hur kan man glömma det?
Kanske bara är själva löstagbara kroken de glömt att lägga i bakluckan?
Hände mig på min förra MY och jag var ju lite klantig som glömde kolla efter den när jag hämtade ut bilen. La serviceärende och de svängde förbi med den några dagar senare.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld