Jag antog att dom testar hissen, inte ett helt koncept.LarsL skrev:Ser ju supersäkert ut med ett stort hål i vägen utan räcken.
The Boring Company
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: The Boring Company
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: The Boring Company
Tänk er hur lång tid det skulle ta om alla åkte ner i en vanlig hiss en i taget. Ungefär så blir det med den här lösningen. Nästa bil måste vänta till föregående är avlämnad längst ner och sedan ska hissen upp igen.
Jämför sedan med hur det fungerar i en rulltrappa. Där behöver ingen vänta utan alla kan gå ner direkt och samma sak blir det med en spiralramp. Det är liksom inte en slump att tunnelbanor har rulltrappor ner till spåren och inte bara hissar.
Jag tror att Elon får lägga mer än 1-2% av sin tid på det här om det ska bli något.
Jämför sedan med hur det fungerar i en rulltrappa. Där behöver ingen vänta utan alla kan gå ner direkt och samma sak blir det med en spiralramp. Det är liksom inte en slump att tunnelbanor har rulltrappor ner till spåren och inte bara hissar.
Jag tror att Elon får lägga mer än 1-2% av sin tid på det här om det ska bli något.
Re: The Boring Company
Nu finns det ju hisslösningar med bättre kapacitet, som klarar av flera hisskorgar i samma schack. Så nästa tunnelbanestation som byggs skulle kunna få hissar, och dessutom hissar som ansluter till närliggande byggnader. Visst vore det smidigt att kunna ta sig direkt från kontoret och perrongen?LarsL skrev:Tänk er hur lång tid det skulle ta om alla åkte ner i en vanlig hiss en i taget. Ungefär så blir det med den här lösningen. Nästa bil måste vänta till föregående är avlämnad längst ner och sedan ska hissen upp igen.
Jämför sedan med hur det fungerar i en rulltrappa. Där behöver ingen vänta utan alla kan gå ner direkt och samma sak blir det med en spiralramp. Det är liksom inte en slump att tunnelbanor har rulltrappor ner till spåren och inte bara hissar.
Jag tror att Elon får lägga mer än 1-2% av sin tid på det här om det ska bli något.
https://multi.thyssenkrupp-elevator.com/en/
Jag antar att Elon tänker sig att utveckla sin hiss vidare åt det hållet. Fast egentligen borde han väl satsa på människohiss och garage när han ändå tunnlar runt. Varför ta med sig bilen upp i stadskärnan?
Re: The Boring Company
Ja, det finns smartare hisslösningar än den där. Det går tex ha den configurerad som ett transportband ungefär. Men det är inte det vi ser här utan detta är en glorifierad varutransporthiss.
Kör en vanlig ramp ner till tunneln så ha vi ett snabbt och driftsäkertsystem. Jag tror man klarar sig med en diameter av 15-20 meter men nerfarter behöver inte vara mer än kanske 5-10 meter lång och 2,5 meter bred.
Men det är klart det är inte lika fräckt...
Kör en vanlig ramp ner till tunneln så ha vi ett snabbt och driftsäkertsystem. Jag tror man klarar sig med en diameter av 15-20 meter men nerfarter behöver inte vara mer än kanske 5-10 meter lång och 2,5 meter bred.
Men det är klart det är inte lika fräckt...
Re: The Boring Company
Det behövs väl någon form av sluss om det ska vara undertryck i tunnelsystemet, det blir väl svårt med en ramp? Dessutom har han nog tänkt sig många hissar.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: The Boring Company
Inget undertryck i biltunnlarna. Hade varit lite farligt om man sitter i den egna bilen.
Re: The Boring Company
Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman . Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: The Boring Company
Tanken är nog inte att bilarna skall köra själva i tunnlarna. Dels skulle enbart rena elbilar vara tillåtna i tunnlarna och dels så ökar sannolikheten för en krock rejält. Bilarna ska ju transporteras på elektriska poddar vad jag fattar det som. Podden lär man behöva köra på uppe i frisk luft, inte nere i en tunnel.JFAH skrev:Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman . Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: The Boring Company
Elon förklarade att det måste vara hissar eftersom nedfarter kräver väldig mycket större utrymme. Dessutom ska tunnlarna vara på olika djup vilket ytterligare komplicerar det med traditionella nerfarter. Därför blir det hissar.
Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
Re: The Boring Company
Korrekt. Och när det gäller bilar gäller släden för att tryggt kunna paketera transporten. Detta sagt; jag tror fortfarande på en mängd olika varianter för nedfarter även så. Hissar är lämpade på trång utrymmen. Men emellanåt är det vesäntligt mycket bättre med hög genomströmning (ut från ett garage ex.) och det finns alltid möjligheter att växla nivåer också utan hiss i mer komplexa och stora tunnelsystem. Så tror knappast det blir allenarådande.Jerker skrev:Elon förklarade att det måste vara hissar eftersom nedfarter kräver väldig mycket större utrymme. Dessutom ska tunnlarna vara på olika djup vilket ytterligare komplicerar det med traditionella nerfarter. Därför blir det hissar.
Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
För hyperloop gäller helt andra spelregler. där måste liner och liknande vara av annat slag och man pratar massivt undertryck (inte för att det gör så stor praktiskt skillnad).
Senast redigerad av JFAH, redigerad totalt 1 gånger.
Re: The Boring Company
Funderar Elon på detta också?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: The Boring Company
Ingen trodde väll att Elon skulle låta detta företaget stå still?
Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.
Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.
Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.
https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/
Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.
Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.
Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.
https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: The Boring Company
vigge50 skrev:Ingen trodde väll att Elon skulle låta detta företaget stå still?
Tidigare i veckan fick de sin andra borrmaskin levererad som ska heta Line-storm refererat till en sång i filmen Frost.
Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.
Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.
Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.
https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/
Spontant känns det här helt galet. Hela "the Boring Company" känns som något Elon kommit på när han suttit i bilköer och bestämt sig för att nu kör vi. Jag säger inte att det är en dålig idé men vilken jäkla fart allt går med!
Behövs det inte inte utredningar, tillstånd, ekonomiska kalkyler? Avtal som ska slutas? m.m? Känns som att de bara bestämmer sig för att börja borra? Twittrar till någon borgmästare och så kör vi. Elon har makt
PS.Tror inte det är filmen Frost utan en poet vid namn Frost.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: The Boring Company
Ja det där var verkligen ett genombrott i leksaksbranschen. Haha.Jerker skrev:Henrik Torphammar skrev:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: The Boring Company
The Boring Company . Klipp via Twitter
https://electrek.co/2018/06/14/tesla-mo ... qus_thread
Men skall en åk så, då är risken det blir - eh Låååångtrråååkigt!
https://electrek.co/2018/06/14/tesla-mo ... qus_thread
Men skall en åk så, då är risken det blir - eh Låååångtrråååkigt!
Re: The Boring Company
Fast det är ju tänkt att ersätta motorvägar och tunnelbana i city områden. Så det kommer bli ungefär lika tråkigt som att åka tunnelbana eller stå i motorvägskö.
Re: The Boring Company
The Boring company har sen ett tag tillbaka grävt tunnel i Las Vegas och även i Los Angeles, nu söker de personal för ett hemligt tunnelprojekt med jobbområde i en stad mellan Las Vegas och Los Angeles, ska dessa två städer snart kopplas samman till ett större system?
https://www.teslarati.com/boring-compan ... ia-hiring/
https://www.teslarati.com/boring-compan ... ia-hiring/
Re: The Boring Company
Kanske på sikt men det ser ju ut som ett första steg blir tunnel ut ur LA och tunnel in i LV. Vägen däremellan är ju ingen kö på direkt. Eller har jag missuppfattat, tunneln kanske är ämnad tågvagnar?
Re: The Boring Company
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Boring Company
Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.Zalman3 skrev:
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.iAkita skrev:Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Det här systemet är ett enkelt sätt att utveckla konceptet och även om det är ett mindre slutet system så har även det sina fördelar. Masstillverkade bilar är garanterat billigare än tåg och Boring bygger tunnlar billigt. Får det igång autonomin så kommer det endast krävas tunnelunderhåll och skötsel av bilarna. Det blir nog inga problem att få lönsamhet i ett sådant system.
Boring tillsammans med robotaxis är ett grymt koncept. Målet är ett myller av tunnlar under etablerade städer. Man sätter sig i en robotaxi som kör ett kvarter till närmaste hiss och sedan färdas man snabbt genom tunnelsystem till sin destination. Resor som i storstäder idag tar uppåt timmen kan kortas ner till 5-10 minuter.