The Boring Company

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: The Boring Company

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Ser ju supersäkert ut med ett stort hål i vägen utan räcken.
Jag antog att dom testar hissen, inte ett helt koncept.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14715
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Boring Company

Inlägg av LarsL »

Tänk er hur lång tid det skulle ta om alla åkte ner i en vanlig hiss en i taget. Ungefär så blir det med den här lösningen. Nästa bil måste vänta till föregående är avlämnad längst ner och sedan ska hissen upp igen.
Jämför sedan med hur det fungerar i en rulltrappa. Där behöver ingen vänta utan alla kan gå ner direkt och samma sak blir det med en spiralramp. Det är liksom inte en slump att tunnelbanor har rulltrappor ner till spåren och inte bara hissar.

Jag tror att Elon får lägga mer än 1-2% av sin tid på det här om det ska bli något.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: The Boring Company

Inlägg av wing »

LarsL skrev:
Tänk er hur lång tid det skulle ta om alla åkte ner i en vanlig hiss en i taget. Ungefär så blir det med den här lösningen. Nästa bil måste vänta till föregående är avlämnad längst ner och sedan ska hissen upp igen.
Jämför sedan med hur det fungerar i en rulltrappa. Där behöver ingen vänta utan alla kan gå ner direkt och samma sak blir det med en spiralramp. Det är liksom inte en slump att tunnelbanor har rulltrappor ner till spåren och inte bara hissar.

Jag tror att Elon får lägga mer än 1-2% av sin tid på det här om det ska bli något.
Nu finns det ju hisslösningar med bättre kapacitet, som klarar av flera hisskorgar i samma schack. Så nästa tunnelbanestation som byggs skulle kunna få hissar, och dessutom hissar som ansluter till närliggande byggnader. Visst vore det smidigt att kunna ta sig direkt från kontoret och perrongen?

https://multi.thyssenkrupp-elevator.com/en/

Jag antar att Elon tänker sig att utveckla sin hiss vidare åt det hållet. Fast egentligen borde han väl satsa på människohiss och garage när han ändå tunnlar runt. Varför ta med sig bilen upp i stadskärnan?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14715
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Boring Company

Inlägg av LarsL »

Ja, det finns smartare hisslösningar än den där. Det går tex ha den configurerad som ett transportband ungefär. Men det är inte det vi ser här utan detta är en glorifierad varutransporthiss.
Kör en vanlig ramp ner till tunneln så ha vi ett snabbt och driftsäkertsystem. Jag tror man klarar sig med en diameter av 15-20 meter men nerfarter behöver inte vara mer än kanske 5-10 meter lång och 2,5 meter bred.

Men det är klart det är inte lika fräckt... :roll:
Användarvisningsbild
Tomas_63
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2016 21:08

Re: The Boring Company

Inlägg av Tomas_63 »

Det behövs väl någon form av sluss om det ska vara undertryck i tunnelsystemet, det blir väl svårt med en ramp? Dessutom har han nog tänkt sig många hissar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14715
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Boring Company

Inlägg av LarsL »

Inget undertryck i biltunnlarna. Hade varit lite farligt om man sitter i den egna bilen.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: The Boring Company

Inlägg av JFAH »

Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman :-). Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: The Boring Company

Inlägg av Bonden Roger »

Hoppas att inte Transportstyrelsen är med och beslutar
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: The Boring Company

Inlägg av Svenssons »

JFAH skrev:
Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman :-). Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.
Tanken är nog inte att bilarna skall köra själva i tunnlarna. Dels skulle enbart rena elbilar vara tillåtna i tunnlarna och dels så ökar sannolikheten för en krock rejält. Bilarna ska ju transporteras på elektriska poddar vad jag fattar det som. Podden lär man behöva köra på uppe i frisk luft, inte nere i en tunnel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11063
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The Boring Company

Inlägg av Jerker »

Elon förklarade att det måste vara hissar eftersom nedfarter kräver väldig mycket större utrymme. Dessutom ska tunnlarna vara på olika djup vilket ytterligare komplicerar det med traditionella nerfarter. Därför blir det hissar.

Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: The Boring Company

Inlägg av JFAH »

Jerker skrev:
Elon förklarade att det måste vara hissar eftersom nedfarter kräver väldig mycket större utrymme. Dessutom ska tunnlarna vara på olika djup vilket ytterligare komplicerar det med traditionella nerfarter. Därför blir det hissar.

Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
Korrekt. Och när det gäller bilar gäller släden för att tryggt kunna paketera transporten. Detta sagt; jag tror fortfarande på en mängd olika varianter för nedfarter även så. Hissar är lämpade på trång utrymmen. Men emellanåt är det vesäntligt mycket bättre med hög genomströmning (ut från ett garage ex.) och det finns alltid möjligheter att växla nivåer också utan hiss i mer komplexa och stora tunnelsystem. Så tror knappast det blir allenarådande.

För hyperloop gäller helt andra spelregler. där måste liner och liknande vara av annat slag och man pratar massivt undertryck (inte för att det gör så stor praktiskt skillnad).
Senast redigerad av JFAH, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: The Boring Company

Inlägg av Svenssons »

Funderar Elon på detta också?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7483
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: The Boring Company

Inlägg av vigge50 »

Ingen trodde väll att Elon skulle låta detta företaget stå still?

Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.

Bild

Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.

Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.

https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: The Boring Company

Inlägg av FredrikR »

vigge50 skrev:
Ingen trodde väll att Elon skulle låta detta företaget stå still?

Tidigare i veckan fick de sin andra borrmaskin levererad som ska heta Line-storm refererat till en sång i filmen Frost.



Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.

Bild

Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.

Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.

https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/

Spontant känns det här helt galet. Hela "the Boring Company" känns som något Elon kommit på när han suttit i bilköer och bestämt sig för att nu kör vi. Jag säger inte att det är en dålig idé men vilken jäkla fart allt går med!
Behövs det inte inte utredningar, tillstånd, ekonomiska kalkyler? Avtal som ska slutas? m.m? Känns som att de bara bestämmer sig för att börja borra? Twittrar till någon borgmästare och så kör vi. Elon har makt :shock:

PS.Tror inte det är filmen Frost utan en poet vid namn Frost. :D
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
vigge50
Inlägg: 7483
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: The Boring Company

Inlägg av vigge50 »

Bara runt 150 meter än så länge men de artar sig

Bild
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: The Boring Company

Inlägg av Henrik Torphammar »

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11063
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The Boring Company

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
:lol:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: The Boring Company

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
:lol:
Ja det där var verkligen ett genombrott i leksaksbranschen. Haha.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: The Boring Company

Inlägg av TeslaTissel »

The Boring Company . Klipp via Twitter

https://electrek.co/2018/06/14/tesla-mo ... qus_thread

Men skall en åk så, då är risken det blir - eh Låååångtrråååkigt!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14715
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Boring Company

Inlägg av LarsL »

Fast det är ju tänkt att ersätta motorvägar och tunnelbana i city områden. Så det kommer bli ungefär lika tråkigt som att åka tunnelbana eller stå i motorvägskö.
vigge50
Inlägg: 7483
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: The Boring Company

Inlägg av vigge50 »

The Boring company har sen ett tag tillbaka grävt tunnel i Las Vegas och även i Los Angeles, nu söker de personal för ett hemligt tunnelprojekt med jobbområde i en stad mellan Las Vegas och Los Angeles, ska dessa två städer snart kopplas samman till ett större system?

https://www.teslarati.com/boring-compan ... ia-hiring/
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: The Boring Company

Inlägg av wcarlsson »

Kanske på sikt men det ser ju ut som ett första steg blir tunnel ut ur LA och tunnel in i LV. Vägen däremellan är ju ingen kö på direkt. Eller har jag missuppfattat, tunneln kanske är ämnad tågvagnar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: The Boring Company

Inlägg av Zalman3 »


Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2619
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: The Boring Company

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:

Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!


Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Boring Company

Inlägg av Jordad »

iAkita skrev:
Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.

Det här systemet är ett enkelt sätt att utveckla konceptet och även om det är ett mindre slutet system så har även det sina fördelar. Masstillverkade bilar är garanterat billigare än tåg och Boring bygger tunnlar billigt. Får det igång autonomin så kommer det endast krävas tunnelunderhåll och skötsel av bilarna. Det blir nog inga problem att få lönsamhet i ett sådant system.

Boring tillsammans med robotaxis är ett grymt koncept. Målet är ett myller av tunnlar under etablerade städer. Man sätter sig i en robotaxi som kör ett kvarter till närmaste hiss och sedan färdas man snabbt genom tunnelsystem till sin destination. Resor som i storstäder idag tar uppåt timmen kan kortas ner till 5-10 minuter.
Skriv svar