AGCF skrev:OldschoolWarfare skrev:Hej!
Många skriver ju att en elbil kostar 1-2 kr per mil, men om man räknar med att en elbil i Sverige drar 2 kWh/mil och att elen kostar 70 öre/kWh så blir det 1,4 kr/mil. Men sedan ska man lägga på en elnätsavgift på minst 50 öre/kWh, vilket ökar kostnaden/mil med minst en krona, till minst 2,4 kr. Detta är mer än vad många säger att det kostar att köra elbil. Räknar jag fel? Brukar ni räkna med elnätsavgiften? Vad kostar det egentligen?
Tacksam för svar!

Jag sitter med senaste elnätsfakturan. Elöverföringsavgiften är 19,80 öre inkl moms för mig i Östergötland. Tillsammans med elpriset (ca 30 öre + alla skatter och cert) på 70 öre blir det ca 90 öre. De 90 öre per kWh motsvarar alltså 1,8 kr per mil om man har en förbrukning på 2 kWh per mil.
Sedan har vi även en fast avgift för huvudsäkringen. Det har man ju oavsett elbil eller ej. MEN man kan vara tvungen att höja upp den säkringen om man ligger på gränsen innan. Enligt elektrikern handlar det om ca 500 kr per år för höjning från 16A till 20A och ytterligare 500 kr för 24A. Själv har jag villa med bergvärme och jag höjde upp den till 20A. Vi har två elbilar och kör totalt 4000 mil per år med de två. De 500 kr skulle då innebära ytterligare 13 öre per mil.
In alles 1,93 kr per mil.
Update. Jag laddar båda fordonen på natten mellan 23.30 och 06. Har helt rörligt pris. Därför har jag räknat med 70 öre inkl skatter.
Tack för ett nogrannt svar!

Vi har också 20A säkring i huset. Men du räknade alltså kostnaden för den högre säkringen på endast bilarnas konsumtion, utan att räkna med det resterande hushållet. Dessutom räknade du antagligen 4000 mil = 4000 kWh, vilket låter lite för lite. Med mitt exempel på 2kWh/mil skulle dina 4000 mil bli 8000 kWh = 6,3 öre/mil, istället för 13.
Räknar man med ett hushåll på 16000 kWh/år + 8000 kWh (för bil-mil) = 24000 kWh så skulle den högre säkringen kosta 2,1 öre/kWh.
Hur som helst så är jag glad att du delade med dig av dina siffror!

Här i Flen - Södermanland där jag bor, är nätavgiften hela 93,8 öre/kWh = 1,88 kr/mil. Räknar man ett elpris på 70 öre/kWh blir det 1,4 kr/mil.
Totalt blir alltså min energikostnad per mil 1,4 + 1,88 = 3,28 kr/mil.
Kul att elnätet är dyrare än elen...