Elpris och kr/mil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

Hej!
Många skriver ju att en elbil kostar 1-2 kr per mil, men om man räknar med att en elbil i Sverige drar 2 kWh/mil och att elen kostar 70 öre/kWh så blir det 1,4 kr/mil. Men sedan ska man lägga på en elnätsavgift på minst 50 öre/kWh, vilket ökar kostnaden/mil med minst en krona, till minst 2,4 kr. Detta är mer än vad många säger att det kostar att köra elbil. Räknar jag fel? Brukar ni räkna med elnätsavgiften? Vad kostar det egentligen?
Tacksam för svar! :)
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av EnTraktor »

Jag köper min el för ca 35 öre/kWh, inkl alla tillägg hamnar det på ca 85 öre/kWh.
Men det går köpa ännu billigare
Bild
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

EnTraktor skrev:
Jag köper min el för ca 35 öre/kWh, inkl alla tillägg hamnar det på ca 85 öre/kWh.
Men det går köpa ännu billigare
Bild
Är elnätsavgiften inräknad i det priset? Det skulle ju isåfall förklara saken...
Edit: Köper du miljömärkt el eller billigaste? Hur många kWh?
Senast redigerad av Laddvin, redigerad totalt 1 gånger.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av mahulkp »

EnTraktor skrev:
Jag köper min el för ca 35 öre/kWh, inkl alla tillägg hamnar det på ca 85 öre/kWh.
Men det går köpa ännu billigare
Bild
Jo men där är ju inte elnätsavgiften med. Den betalar du till nätägaren oavsett elleverantör och pris.

Å andra sidan så betalar man sällan för all el till bilen. Skulle gissa att ca 50% av min förbrukning kommer från SuC och andra laddställen som är gratis. Så i praktiken blir priset per mil ändå lägre.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Foluke »

OldschoolWarfare skrev:
Hej!
Många skriver ju att en elbil kostar 1-2 kr per mil, men om man räknar med att en elbil i Sverige drar 2 kWh/mil och att elen kostar 70 öre/kWh så blir det 1,4 kr/mil. Men sedan ska man lägga på en elnätsavgift på minst 50 öre/kWh, vilket ökar kostnaden/mil med minst en krona, till minst 2,4 kr. Detta är mer än vad många säger att det kostar att köra elbil. Räknar jag fel? Brukar ni räkna med elnätsavgiften? Vad kostar det egentligen?
Tacksam för svar! :)
Om elnätsavgiften är rörlig, d.v.s. varierar med förbrukningen, skall du räkna in den som kostnad.
Just nu är rörligt timpris, det du köper före alla avgifter, högt. Dock kommer man ner på mellan 25-30 öre mellan 00-05 på natten om man har timavräkning. I skrivande stund är det 51 öre...
Fortfarande är energipriser på Teslan lågt i jämförelse med alternativen.
Model S P85D,
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Mickep »

En intressant frågeställning som jag också är intresserad av.

en snabb titt visar att elpriset är närmare 80 öre/kWh än 70 (rörligt, var någon kampanj för 71 öre/kWh) men säg 80 öre
nätavgiften beror på var man bo men den billigaste jag sett var på 17 öre i överföringsavgift (det finns en fast abonnemangskostnad också men den kan man bortse från men säg 455 kr/mån för 16a säkring) vi rundar av det till 1 kr KWh som billigast. Det är alltså för att ladda hemma. då hamnar man nog på 2kr milen, men det är vid det lägsta priset. Skall man ladda på clever och andra betalstationer skall de givetvis ha ett påslag.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av AGCF »

OldschoolWarfare skrev:
Hej!
Många skriver ju att en elbil kostar 1-2 kr per mil, men om man räknar med att en elbil i Sverige drar 2 kWh/mil och att elen kostar 70 öre/kWh så blir det 1,4 kr/mil. Men sedan ska man lägga på en elnätsavgift på minst 50 öre/kWh, vilket ökar kostnaden/mil med minst en krona, till minst 2,4 kr. Detta är mer än vad många säger att det kostar att köra elbil. Räknar jag fel? Brukar ni räkna med elnätsavgiften? Vad kostar det egentligen?
Tacksam för svar! :)
Jag sitter med senaste elnätsfakturan. Elöverföringsavgiften är 19,80 öre inkl moms för mig i Östergötland. Tillsammans med elpriset (ca 30 öre + alla skatter och cert) på 70 öre blir det ca 90 öre. De 90 öre per kWh motsvarar alltså 1,8 kr per mil om man har en förbrukning på 2 kWh per mil.

Sedan har vi även en fast avgift för huvudsäkringen. Det har man ju oavsett elbil eller ej. MEN man kan vara tvungen att höja upp den säkringen om man ligger på gränsen innan. Enligt elektrikern handlar det om ca 500 kr per år för höjning från 16A till 20A och ytterligare 500 kr för 24A. Själv har jag villa med bergvärme och jag höjde upp den till 20A. Vi har två elbilar och kör totalt 4000 mil per år med de två. De 500 kr skulle då innebära ytterligare 13 öre per mil.

In alles 1,93 kr per mil.

Update. Jag laddar båda fordonen på natten mellan 23.30 och 06. Har helt rörligt pris. Därför har jag räknat med 70 öre inkl skatter.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av LarsL »

Jag har i sommar hamnat på 1,20kr/kWh, hade i vintras 88öre/kWh, inklusive allt. Jag delar alltså förbrukningen under perioden med slutsumman på fakturan. Det har blivit ganska rejält mycket dyrare nu alltså.
Men eftersom jag kör en Leaf så drar den bara 150Wh/km (på sommaren) så kostnaden per mil blir ändå bara 1,80kr.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Gustafsson »

Beroende på elbil är ju förbrukningen inte lika. De flesta vanliga mindre elbilar drar ju mindre än 200Wh/km. Många mil avverkar jag med ca 160-170Wh/km. Just Teslan går för min del till 30-40% på SC eller annan gratis el. Så jag tror att totalpriset mellan 1-2 kr/ mil håller bra för många användare.
Jag kopplar "alltid" i på laddare typ IKEA när jag är där, inte för kostnadens skull primärt utan för att visa på behovet av offentliga laddare och för att det fortfarande är kul att ladda !
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Mickep »

Sedan har vi en sak som folk brukar påpeka när det gäller bilar (som jag men en dåres envishet påpekar att det är helt vansinnigt att räkna med, det är alla omkostnader (skatt, avbetalning, värdeminskning, service, förbrukningsvaror, försäkring m.m.) men dessa saker gör att milkostnaderna skjuter i höjden. då brukar man passera 30 kr milen för en fossilbil) vet inte om detta kan vara intressant att räkna med. (personligen anser jag att man köper en bil och sedan glömmer man bort att man gjort investeringen med allt vad det innebär)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Sedan har vi en sak som folk brukar påpeka när det gäller bilar (som jag men en dåres envishet påpekar att det är helt vansinnigt att räkna med, det är alla omkostnader (skatt, avbetalning, värdeminskning, service, förbrukningsvaror, försäkring m.m.) men dessa saker gör att milkostnaderna skjuter i höjden. då brukar man passera 30 kr milen för en fossilbil) vet inte om detta kan vara intressant att räkna med. (personligen anser jag att man köper en bil och sedan glömmer man bort att man gjort investeringen med allt vad det innebär)
Nä, så är dumt att resonera särskilt med en elbil kontra fossil, om man tänker pengar. Det nya priset på en Nissan Leaf är 3500kr/månad om man leasar, det är också ungefär kostnaden om man köper och räknar på 8 års livslängd (batterigarantin). Det blir en totalkostnad för oss på ca 20kr/mil inklusive allt. Det är inte långt ifrån brytpunkten då det inte ens går att driva en fossilbil för samma pengar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Sedan har vi en sak som folk brukar påpeka när det gäller bilar (som jag men en dåres envishet påpekar att det är helt vansinnigt att räkna med, det är alla omkostnader (skatt, avbetalning, värdeminskning, service, förbrukningsvaror, försäkring m.m.) men dessa saker gör att milkostnaderna skjuter i höjden. då brukar man passera 30 kr milen för en fossilbil) vet inte om detta kan vara intressant att räkna med. (personligen anser jag att man köper en bil och sedan glömmer man bort att man gjort investeringen med allt vad det innebär)
Det är frestande att räkna så, i synnerhet när man kör nästan gratis med en elbil. Men det får man inte göra. Framförallt värdeminskningen, som är största kostnaden, får man inte glömma, såvida man inte planerar att behålla bilen livet ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Pro-Z »

Min gamla e-up kunde jag snitta under 100 wh/km. Med den kunde man komma ner i 70-80 öre/mil. Men med laddning på publika stolpar med en avgift på 4-5 kr/kwh drar det iväg där istället Teslan sänker totalkostnaden där det är gratis på superchargers ;)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

AGCF skrev:
OldschoolWarfare skrev:
Hej!
Många skriver ju att en elbil kostar 1-2 kr per mil, men om man räknar med att en elbil i Sverige drar 2 kWh/mil och att elen kostar 70 öre/kWh så blir det 1,4 kr/mil. Men sedan ska man lägga på en elnätsavgift på minst 50 öre/kWh, vilket ökar kostnaden/mil med minst en krona, till minst 2,4 kr. Detta är mer än vad många säger att det kostar att köra elbil. Räknar jag fel? Brukar ni räkna med elnätsavgiften? Vad kostar det egentligen?
Tacksam för svar! :)
Jag sitter med senaste elnätsfakturan. Elöverföringsavgiften är 19,80 öre inkl moms för mig i Östergötland. Tillsammans med elpriset (ca 30 öre + alla skatter och cert) på 70 öre blir det ca 90 öre. De 90 öre per kWh motsvarar alltså 1,8 kr per mil om man har en förbrukning på 2 kWh per mil.

Sedan har vi även en fast avgift för huvudsäkringen. Det har man ju oavsett elbil eller ej. MEN man kan vara tvungen att höja upp den säkringen om man ligger på gränsen innan. Enligt elektrikern handlar det om ca 500 kr per år för höjning från 16A till 20A och ytterligare 500 kr för 24A. Själv har jag villa med bergvärme och jag höjde upp den till 20A. Vi har två elbilar och kör totalt 4000 mil per år med de två. De 500 kr skulle då innebära ytterligare 13 öre per mil.

In alles 1,93 kr per mil.

Update. Jag laddar båda fordonen på natten mellan 23.30 och 06. Har helt rörligt pris. Därför har jag räknat med 70 öre inkl skatter.
Tack för ett nogrannt svar! :)
Vi har också 20A säkring i huset. Men du räknade alltså kostnaden för den högre säkringen på endast bilarnas konsumtion, utan att räkna med det resterande hushållet. Dessutom räknade du antagligen 4000 mil = 4000 kWh, vilket låter lite för lite. Med mitt exempel på 2kWh/mil skulle dina 4000 mil bli 8000 kWh = 6,3 öre/mil, istället för 13.
Räknar man med ett hushåll på 16000 kWh/år + 8000 kWh (för bil-mil) = 24000 kWh så skulle den högre säkringen kosta 2,1 öre/kWh.

Hur som helst så är jag glad att du delade med dig av dina siffror! :)
Här i Flen - Södermanland där jag bor, är nätavgiften hela 93,8 öre/kWh = 1,88 kr/mil. Räknar man ett elpris på 70 öre/kWh blir det 1,4 kr/mil.
Totalt blir alltså min energikostnad per mil 1,4 + 1,88 = 3,28 kr/mil.

Kul att elnätet är dyrare än elen...
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

Pro-Z skrev:
Min gamla e-up kunde jag snitta under 100 wh/km. Med den kunde man komma ner i 70-80 öre/mil. Men med laddning på publika stolpar med en avgift på 4-5 kr/kwh drar det iväg där istället Teslan sänker totalkostnaden där det är gratis på superchargers ;)
Hur gick det på vintern? Ökade förbrukningen mycket?
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av LarsL »

Med de priserna så borde en solcells anläggning inte vara långt borta?
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

LarsL skrev:
Med de priserna så borde en solcells anläggning inte vara långt borta?
Haha, bra tänkt ;)

"Tyvärr" är jag fortfarande inneboende hos föräldrarna, så det är dem som drar i spakarna. :)
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av mahulkp »

OldschoolWarfare skrev:
LarsL skrev:
Med de priserna så borde en solcells anläggning inte vara långt borta?
Haha, bra tänkt ;)

"Tyvärr" är jag fortfarande inneboende hos föräldrarna, så det är dem som drar i spakarna. :)
Och betalar elräkningen...? Bild
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

mahulkp skrev:
OldschoolWarfare skrev:
LarsL skrev:
Med de priserna så borde en solcells anläggning inte vara långt borta?
Haha, bra tänkt ;)

"Tyvärr" är jag fortfarande inneboende hos föräldrarna, så det är dem som drar i spakarna. :)
Och betalar elräkningen...? Bild
Exakt... ;)
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 416
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av DSV »

OldschoolWarfare skrev:
AGCF skrev:
OldschoolWarfare skrev:
Hej!
Många skriver ju att en elbil kostar 1-2 kr per mil, men om man räknar med att en elbil i Sverige drar 2 kWh/mil och att elen kostar 70 öre/kWh så blir det 1,4 kr/mil. Men sedan ska man lägga på en elnätsavgift på minst 50 öre/kWh, vilket ökar kostnaden/mil med minst en krona, till minst 2,4 kr. Detta är mer än vad många säger att det kostar att köra elbil. Räknar jag fel? Brukar ni räkna med elnätsavgiften? Vad kostar det egentligen?
Tacksam för svar! :)
Jag sitter med senaste elnätsfakturan. Elöverföringsavgiften är 19,80 öre inkl moms för mig i Östergötland. Tillsammans med elpriset (ca 30 öre + alla skatter och cert) på 70 öre blir det ca 90 öre. De 90 öre per kWh motsvarar alltså 1,8 kr per mil om man har en förbrukning på 2 kWh per mil.

Sedan har vi även en fast avgift för huvudsäkringen. Det har man ju oavsett elbil eller ej. MEN man kan vara tvungen att höja upp den säkringen om man ligger på gränsen innan. Enligt elektrikern handlar det om ca 500 kr per år för höjning från 16A till 20A och ytterligare 500 kr för 24A. Själv har jag villa med bergvärme och jag höjde upp den till 20A. Vi har två elbilar och kör totalt 4000 mil per år med de två. De 500 kr skulle då innebära ytterligare 13 öre per mil.

In alles 1,93 kr per mil.

Update. Jag laddar båda fordonen på natten mellan 23.30 och 06. Har helt rörligt pris. Därför har jag räknat med 70 öre inkl skatter.
Tack för ett nogrannt svar! :)
Vi har också 20A säkring i huset. Men du räknade alltså kostnaden för den högre säkringen på endast bilarnas konsumtion, utan att räkna med det resterande hushållet. Dessutom räknade du antagligen 4000 mil = 4000 kWh, vilket låter lite för lite. Med mitt exempel på 2kWh/mil skulle dina 4000 mil bli 8000 kWh = 6,3 öre/mil, istället för 13.
Räknar man med ett hushåll på 16000 kWh/år + 8000 kWh (för bil-mil) = 24000 kWh så skulle den högre säkringen kosta 2,1 öre/kWh.

Hur som helst så är jag glad att du delade med dig av dina siffror! :)
Här i Flen - Södermanland där jag bor, är nätavgiften hela 93,8 öre/kWh = 1,88 kr/mil. Räknar man ett elpris på 70 öre/kWh blir det 1,4 kr/mil.
Totalt blir alltså min energikostnad per mil 1,4 + 1,88 = 3,28 kr/mil.

Kul att elnätet är dyrare än elen...
AGCF räknar helt rätt.Går inte slå ut kostnaden för förhöjd säkring på hela förbrukningen, det är ju en kostnad man har pga elbilen och då måste man slut merkostnaden enbart på de kwh som man använder för bilen. Eller per mil. Undrar dock om det bara är 500 för att öka från 16 till 20A, vi får ge närmare 1500 för det steget.

93.8öre/kwh i överföring, då bör du nog kolla elräkningen igen. Låter mer som el och överföring. Vad jag kan se så är elnätsavgiften i flen (vattenfall elnätsdistribution, område söder) 29öre/kwh https://www.vattenfalleldistribution.se ... atspriser/.
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

DSV skrev:
OldschoolWarfare skrev:
AGCF skrev:
OldschoolWarfare skrev:
Hej!
Många skriver ju att en elbil kostar 1-2 kr per mil, men om man räknar med att en elbil i Sverige drar 2 kWh/mil och att elen kostar 70 öre/kWh så blir det 1,4 kr/mil. Men sedan ska man lägga på en elnätsavgift på minst 50 öre/kWh, vilket ökar kostnaden/mil med minst en krona, till minst 2,4 kr. Detta är mer än vad många säger att det kostar att köra elbil. Räknar jag fel? Brukar ni räkna med elnätsavgiften? Vad kostar det egentligen?
Tacksam för svar! :)
Jag sitter med senaste elnätsfakturan. Elöverföringsavgiften är 19,80 öre inkl moms för mig i Östergötland. Tillsammans med elpriset (ca 30 öre + alla skatter och cert) på 70 öre blir det ca 90 öre. De 90 öre per kWh motsvarar alltså 1,8 kr per mil om man har en förbrukning på 2 kWh per mil.

Sedan har vi även en fast avgift för huvudsäkringen. Det har man ju oavsett elbil eller ej. MEN man kan vara tvungen att höja upp den säkringen om man ligger på gränsen innan. Enligt elektrikern handlar det om ca 500 kr per år för höjning från 16A till 20A och ytterligare 500 kr för 24A. Själv har jag villa med bergvärme och jag höjde upp den till 20A. Vi har två elbilar och kör totalt 4000 mil per år med de två. De 500 kr skulle då innebära ytterligare 13 öre per mil.

In alles 1,93 kr per mil.

Update. Jag laddar båda fordonen på natten mellan 23.30 och 06. Har helt rörligt pris. Därför har jag räknat med 70 öre inkl skatter.
Tack för ett nogrannt svar! :)
Vi har också 20A säkring i huset. Men du räknade alltså kostnaden för den högre säkringen på endast bilarnas konsumtion, utan att räkna med det resterande hushållet. Dessutom räknade du antagligen 4000 mil = 4000 kWh, vilket låter lite för lite. Med mitt exempel på 2kWh/mil skulle dina 4000 mil bli 8000 kWh = 6,3 öre/mil, istället för 13.
Räknar man med ett hushåll på 16000 kWh/år + 8000 kWh (för bil-mil) = 24000 kWh så skulle den högre säkringen kosta 2,1 öre/kWh.

Hur som helst så är jag glad att du delade med dig av dina siffror! :)
Här i Flen - Södermanland där jag bor, är nätavgiften hela 93,8 öre/kWh = 1,88 kr/mil. Räknar man ett elpris på 70 öre/kWh blir det 1,4 kr/mil.
Totalt blir alltså min energikostnad per mil 1,4 + 1,88 = 3,28 kr/mil.

Kul att elnätet är dyrare än elen...
AGCF räknar helt rätt.Går inte slå ut kostnaden för förhöjd säkring på hela förbrukningen, det är ju en kostnad man har pga elbilen och då måste man slut merkostnaden enbart på de kwh som man använder för bilen. Eller per mil. Undrar dock om det bara är 500 för att öka från 16 till 20A, vi får ge närmare 1500 för det steget.

93.8öre/kwh i överföring, då bör du nog kolla elräkningen igen. Låter mer som el och överföring. Vad jag kan se så är elnätsavgiften i flen (vattenfall elnätsdistribution, område söder) 29öre/kwh https://www.vattenfalleldistribution.se ... atspriser/.
Som sagt har vi också 20A säkring hemma, precis som han, men vi har ingen elbil för det. Vi betalar den avgiften ändå. Alltså kan man slå ut den på hela förbrukningen. Anledningen till 20A är tydligen för att ha tillräckligt med kräm till elpannan.

Jag kollade upp nätavgiften på en inofficiell sida, så det kan ju mycket väl vara så att den var inkorrekt. Jag tittade på Vattenfalls sida också, men det var mycket olika siffror där så jag hade lite svårt att hitta rätt. Man kan ju alltid hoppas att du har rätt. Får kontrollera räkningen. :)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 416
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av DSV »

OldschoolWarfare skrev:
Som sagt har vi också 20A säkring hemma, precis som han, men vi har ingen elbil för det. Vi betalar den avgiften ändå. Alltså kan man slå ut den på hela förbrukningen. Anledningen till 20A är tydligen för att ha tillräckligt med kräm till elpannan.

Jag kollade upp nätavgiften på en inofficiell sida, så det kan ju mycket väl vara så att den var inkorrekt. Jag tittade på Vattenfalls sida också, men det var mycket olika siffror där så jag hade lite svårt att hitta rätt. Man kan ju alltid hoppas att du har rätt. Får kontrollera räkningen. :)
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Fast då behöver du ha 20A säkring även om du inte kör elbil så det är också fel att lägga den kostnaden till last för elbilskostnaden. Å andra sidan kan det vara så att ni måste höja från 20->25A istället och då är det den merkostnaden man ska räkna in.
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Laddvin »

DSV skrev:
OldschoolWarfare skrev:
Som sagt har vi också 20A säkring hemma, precis som han, men vi har ingen elbil för det. Vi betalar den avgiften ändå. Alltså kan man slå ut den på hela förbrukningen. Anledningen till 20A är tydligen för att ha tillräckligt med kräm till elpannan.

Jag kollade upp nätavgiften på en inofficiell sida, så det kan ju mycket väl vara så att den var inkorrekt. Jag tittade på Vattenfalls sida också, men det var mycket olika siffror där så jag hade lite svårt att hitta rätt. Man kan ju alltid hoppas att du har rätt. Får kontrollera räkningen. :)
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Fast då behöver du ha 20A säkring även om du inte kör elbil så det är också fel att lägga den kostnaden till last för elbilskostnaden. Å andra sidan kan det vara så att ni måste höja från 20->25A istället och då är det den merkostnaden man ska räkna in.
Du har rätt. Men med tanke på hur lite pengar det handlade om för säkringen så spelar det ju ingen större roll hur man räknar.

Det som är mest intressant är ju hur stor nätavgiften är, och om en kWh kostar över 1,5 kr som jag trodde... :)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av far1far2 »

Teslaclub Sweden!?
X100 lev.14/8-18.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Basunen »

Med egen solenergianläggning producerar du för 50-70 öre/kWh. Då slipper du energiskatt, moms och nätavgifter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Skriv svar