Bilen är en Highland (2025) som är tillverkad i Kina. Vilka ”kuddar” passar? Har sett olika men en del verkar vara för generationen innan Highland. Ngn som lyft bilen med rätt ”kuddar” får gärna länka så att jag kan beställa ett par

Moderator: Redaktion
En lyftpuckar och momentnyckel underlättar helt klart men inget är egentligen nödvändigt.maangee skrev: ↑01 aug 2025 06:38Har alltid skiftat sommar/vinterdäck själv på mina bilar och tänkte fortsätta med det, men vill lyfta bilen rätt naturligtvis iom känsliga delar undertill.
Bilen är en Highland (2025) som är tillverkad i Kina. Vilka ”kuddar” passar? Har sett olika men en del verkar vara för generationen innan Highland. Ngn som lyft bilen med rätt ”kuddar” får gärna länka så att jag kan beställa ett par![]()
Hade sett dessa innan. Men läste någonstans att det inte var självklart vilka mm just en Highland (Kina) krävde. Kanske du vet?Lophornis skrev: ↑01 aug 2025 09:17Lyftpuckar
https://hamphi.com/products/tesla-jackp ... med-o-ring
Du behöver även en momentnyckel som klarar 175Nm.
Du får lossa muttrar med valfritt verktyg, men en mutterknackare är art föredra.
maangee skrev: ↑01 aug 2025 10:45Hade sett dessa innan. Men läste någonstans att det inte var självklart vilka mm just en Highland (Kina) krävde. Kanske du vet?Lophornis skrev: ↑01 aug 2025 09:17Lyftpuckar
https://hamphi.com/products/tesla-jackp ... med-o-ring
Du behöver även en momentnyckel som klarar 175Nm.
Du får lossa muttrar med valfritt verktyg, men en mutterknackare är art föredra.
Ska mäta och testa själv. Men ngn har säkert en likadan bil som mig och kan underlätta mitt eget undersökandemussla skrev: ↑03 aug 2025 07:53Ett tips om du köper lyftpuck med pinne är att kontrollera att den verkligen passar till din bil innan du lyfter med domkraft. Lyftpuckens pinne får varken vara för bred eller för lång. Kontrollera genom att trycka dit den med handkraft och se att den går in helt.
Jag såg en bild på Facebook där någon lyft sin bil med lyftpuck med för bred pinne. Domkraften pressade in den för tjocka pinnen i hålet med resultatet att plåten runt hålen som lyftpuckens pinne går in i fick sprickor. Inte så kul.
Är man inte safe om man köper 20mm även om hålet är 25mm? Eller blir det ostabilt?mussla skrev: ↑03 aug 2025 07:53Ett tips om du köper lyftpuck med pinne är att kontrollera att den verkligen passar till din bil innan du lyfter med domkraft. Lyftpuckens pinne får varken vara för bred eller för lång. Kontrollera genom att trycka dit den med handkraft och se att den går in helt.
Jag såg en bild på Facebook där någon lyft sin bil med lyftpuck med för bred pinne. Domkraften pressade in den för tjocka pinnen i hålet med resultatet att plåten runt hålen som lyftpuckens pinne går in i fick sprickor. Inte så kul.
Mindre pinne funkar. Pinnens syfte är att underlätta placering av klossen. Det går bra utan pinne också. En del använder en hockeypuck texmaangee skrev: ↑03 aug 2025 10:37Är man inte safe om man köper 20mm även om hålet är 25mm? Eller blir det ostabilt?mussla skrev: ↑03 aug 2025 07:53Ett tips om du köper lyftpuck med pinne är att kontrollera att den verkligen passar till din bil innan du lyfter med domkraft. Lyftpuckens pinne får varken vara för bred eller för lång. Kontrollera genom att trycka dit den med handkraft och se att den går in helt.
Styrtappen har inget med stabiliteten att göra alls, den hjälper bara till att centrera domkraften över lyftzonen, hittar du rätt dimension så är fördelen att den hänger kvar medan du justerar domkraften men fyller ingen annan funktion.maangee skrev: ↑03 aug 2025 10:37Är man inte safe om man köper 20mm även om hålet är 25mm? Eller blir det ostabilt?mussla skrev: ↑03 aug 2025 07:53Ett tips om du köper lyftpuck med pinne är att kontrollera att den verkligen passar till din bil innan du lyfter med domkraft. Lyftpuckens pinne får varken vara för bred eller för lång. Kontrollera genom att trycka dit den med handkraft och se att den går in helt.
Köp 4st det är bra om du måste akut in på en icke tesla verkstad då har du med dig dom I bilen så de lyfter rätt.
Ja de gånger min bil lyfts på verkstad har de använt deras vanliga utrustning, har inte riktigt förstått varför man plötsligt skulle missa lyftpunkten bara för att det är en Tesla?
Jag tror att detta kommer från däckbytarfirmor. Under högsäsong har de ofta tillfällig personal som kanske bara slänger under gummilimpor mellan bilen och lyften (som tydligen skall vara no-no för elbilar). Är man orolig kan man titta på när de lyfter bilen för att försäkra sig om att de lyfter på rätt punkter - med sina egna klossar eller lyftpuckar.Earplugged skrev: ↑03 aug 2025 22:33Ja de gånger min bil lyfts på verkstad har de använt deras vanliga utrustning, har inte riktigt förstått varför man plötsligt skulle missa lyftpunkten bara för att det är en Tesla?
Ja visst finns det ärthjärnor som kan ställa till det, dock undrar man om någon modern bil klara att lyftas utanför de anvisade lyftpunkterna, sitter ju mest plast och tunna släta material under alla bilar idag som döljer underredet och som skulle spricka eller deformeras om man försöker lyfta där.mussla skrev: ↑04 aug 2025 10:19Jag tror att detta kommer från däckbytarfirmor. Under högsäsong har de ofta tillfällig personal som kanske bara slänger under gummilimpor mellan bilen och lyften (som tydligen skall vara no-no för elbilar). Är man orolig kan man titta på när de lyfter bilen för att försäkra sig om att de lyfter på rätt punkter - med sina egna klossar eller lyftpuckar.Earplugged skrev: ↑03 aug 2025 22:33Ja de gånger min bil lyfts på verkstad har de använt deras vanliga utrustning, har inte riktigt förstått varför man plötsligt skulle missa lyftpunkten bara för att det är en Tesla?