Vad behövs för däckbyte?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

maangee

Vad behövs för däckbyte?

Inlägg av maangee »

Har alltid skiftat sommar/vinterdäck själv på mina bilar och tänkte fortsätta med det, men vill lyfta bilen rätt naturligtvis iom känsliga delar undertill.

Bilen är en Highland (2025) som är tillverkad i Kina. Vilka ”kuddar” passar? Har sett olika men en del verkar vara för generationen innan Highland. Ngn som lyft bilen med rätt ”kuddar” får gärna länka så att jag kan beställa ett par :)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Vad behövs för däckbyte?

Inlägg av Lophornis »

Lyftpuckar
https://hamphi.com/products/tesla-jackp ... med-o-ring

Du behöver även en momentnyckel som klarar 175Nm.
Du får lossa muttrar med valfritt verktyg, men en mutterknackare är art föredra.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

maangee skrev: 01 aug 2025 06:38
Har alltid skiftat sommar/vinterdäck själv på mina bilar och tänkte fortsätta med det, men vill lyfta bilen rätt naturligtvis iom känsliga delar undertill.

Bilen är en Highland (2025) som är tillverkad i Kina. Vilka ”kuddar” passar? Har sett olika men en del verkar vara för generationen innan Highland. Ngn som lyft bilen med rätt ”kuddar” får gärna länka så att jag kan beställa ett par :)
En lyftpuckar och momentnyckel underlättar helt klart men inget är egentligen nödvändigt.
Har man bytt hjul i alla år utan momentnyckel så går det fint att fortsätta(har själv momentnyckel och insett att jag alltid dragit allt för hårt utan problem).
Lyftpucken ha en liten tapp för att undelätta att hitta rätt och med fördelen att den sitter kvar under bilen när man flyttar domkraften men har man en "platt" platta på domkraften eller vilken gummikudde som helst så blir det samma sak så länge du centrerar domkraften och lyfter på området där hålet sitter.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Det finns inget känsligt på lyftpunkterna. En vanlig domkraft duger bra.
maangee

Inlägg av maangee »

Lophornis skrev: 01 aug 2025 09:17
Lyftpuckar

Du får lossa muttrar med valfritt verktyg, men en mutterknackare är art föredra.
Hade sett dessa innan. Men läste någonstans att det inte var självklart vilka mm just en Highland (Kina) krävde. Kanske du vet?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

maangee skrev: 01 aug 2025 10:45
Lophornis skrev: 01 aug 2025 09:17
Lyftpuckar

Hade sett dessa innan. Men läste någonstans att det inte var självklart vilka mm just en Highland (Kina) krävde. Kanske du vet?

"För att veta vilken storlek du behöver måste du mäta under din bil. Generellt behöver Model Y bilar tillverkade 2024 i Berlin den mindre storleken på 20 mm medan övriga bilar behöver 25 mm men för att vara säker rekommenderar vi att du kontrollerar vilken storlek just din bil behöver"
Står det i texten. Så bästa är att lägga sig på backen och mäta hålet i bilen. Min förra non Highland men från Kina hade 25mm och de passar även i min Kina Highland. Men kolla din för säkerhets skull.
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Ett tips om du köper lyftpuck med pinne är att kontrollera att den verkligen passar till din bil innan du lyfter med domkraft. Lyftpuckens pinne får varken vara för bred eller för lång. Kontrollera genom att trycka dit den med handkraft och se att den går in helt.

Jag såg en bild på Facebook där någon lyft sin bil med lyftpuck med för bred pinne. Domkraften pressade in den för tjocka pinnen i hålet med resultatet att plåten runt hålen som lyftpuckens pinne går in i fick sprickor. Inte så kul.
Model Y LR AWD -24
maangee

Inlägg av maangee »

mussla skrev: 03 aug 2025 07:53
Ett tips om du köper lyftpuck med pinne är att kontrollera att den verkligen passar till din bil innan du lyfter med domkraft. Lyftpuckens pinne får varken vara för bred eller för lång. Kontrollera genom att trycka dit den med handkraft och se att den går in helt.

Jag såg en bild på Facebook där någon lyft sin bil med lyftpuck med för bred pinne. Domkraften pressade in den för tjocka pinnen i hålet med resultatet att plåten runt hålen som lyftpuckens pinne går in i fick sprickor. Inte så kul.
Ska mäta och testa själv. Men ngn har säkert en likadan bil som mig och kan underlätta mitt eget undersökande :)
maangee

Inlägg av maangee »

Dum fråga kanske…..

Men varför köpa fyra ”puckar”, man hissar väl oftast ett hjul i taget? Såg att de sålde 4-pack nämligen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det behövs bara en om man inte ska lyfta bilen.

De är dock lätta att glömma kvar så då kan en reserv vara bra :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
maangee

Inlägg av maangee »

Är man inte safe om man köper 20mm även om hålet är 25mm? Eller blir det ostabilt?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

maangee skrev: 03 aug 2025 10:37

Är man inte safe om man köper 20mm även om hålet är 25mm? Eller blir det ostabilt?
Mindre pinne funkar. Pinnens syfte är att underlätta placering av klossen. Det går bra utan pinne också. En del använder en hockeypuck tex
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

maangee skrev: 03 aug 2025 10:37

Styrtappen har inget med stabiliteten att göra alls, den hjälper bara till att centrera domkraften över lyftzonen, hittar du rätt dimension så är fördelen att den hänger kvar medan du justerar domkraften men fyller ingen annan funktion.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

maangee skrev: 03 aug 2025 09:16
Dum fråga kanske…..

Men varför köpa fyra ”puckar”, man hissar väl oftast ett hjul i taget? Såg att de sålde 4-pack nämligen.
Köp 4st det är bra om du måste akut in på en icke tesla verkstad då har du med dig dom I bilen så de lyfter rätt.
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Sannolikhetn att den verkstan skulle leta rätt på dina lyftpuckar och faktiskt använda dom känsn rätt låg dock, det förutsätter nästan att man står brevid och övervakar det.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

repulsiv skrev: 03 aug 2025 13:43
Sannolikhetn att den verkstan skulle leta rätt på dina lyftpuckar och faktiskt använda dom känsn rätt låg dock, det förutsätter nästan att man står brevid och övervakar det.
Ja de gånger min bil lyfts på verkstad har de använt deras vanliga utrustning, har inte riktigt förstått varför man plötsligt skulle missa lyftpunkten bara för att det är en Tesla?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Earplugged skrev: 03 aug 2025 22:33
repulsiv skrev: 03 aug 2025 13:43
Ja de gånger min bil lyfts på verkstad har de använt deras vanliga utrustning, har inte riktigt förstått varför man plötsligt skulle missa lyftpunkten bara för att det är en Tesla?
Jag tror att detta kommer från däckbytarfirmor. Under högsäsong har de ofta tillfällig personal som kanske bara slänger under gummilimpor mellan bilen och lyften (som tydligen skall vara no-no för elbilar). Är man orolig kan man titta på när de lyfter bilen för att försäkra sig om att de lyfter på rätt punkter - med sina egna klossar eller lyftpuckar.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar