Bilens värde efter 30 000 mil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

CarlCh

Bilens värde efter 30 000 mil?

Inlägg av CarlCh »

Hej TCS,

Själv har man ju alltid vart sugen på att skaffa en elbil med budgeten är liten och tyvär inte så mycket att spendera på en bil, men runt 200 000kr får nog vara taket med jag kan spendera.
Ibland kommer det ut exemplar på kvd och andra firmor där en Tesla Model S med 30 000mil för ca 200 000kr och man tänker, det är kanske jag har råd med 😊

Men hur långt till kommer de att rulla? när anses bilen vara förbrukad?

Sjävklart finns det extrema bilar med 70k mil, de känns orealistiskt för majoriteten bilar.
Men många av bilarna kommer ju förr eller tidigare komma upp i de miltalen, 25-30 tusen.

hittade en bil på kvd innom budget:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... mpaign=buy

köper men grisen i säcken?

Tack för svar!
Nect
elbilist

Re: Bilens värde efter 30 000 mil?

Inlägg av Nect »

CarlCh skrev: 06 jan 2025 18:15
Hej TCS,

Själv har man ju alltid vart sugen på att skaffa en elbil med budgeten är liten och tyvär inte så mycket att spendera på en bil, men runt 200 000kr får nog vara taket med jag kan spendera.
Ibland kommer det ut exemplar på kvd och andra firmor där en Tesla Model S med 30 000mil för ca 200 000kr och man tänker, det är kanske jag har råd med 😊

Sjävklart finns det extrema bilar med 70k mil, de känns orealistiskt för majoriteten bilar.
Men många av bilarna kommer ju förr eller tidigare komma upp i de miltalen, 25-30 tusen.

Tack för svar!
Just den aktuella bilen är en forumsmedlem som säljer.

Se viewtopic.php?p=832601#p832601
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
CarlCh

Inlägg av CarlCh »

Jaha, tack för länken.
svårt att veta varför han säljer men kanske ska byta bil.

Hur resonerar ni andra som har bilar med är 30 000mil på mätaren?

Många bilar har fortfarande garanti kvar.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Bilen i fråga har batterigaranti några månader till men vad som händer därefter är ytterst svårt att svara på.
Det framgår inte om batteriet är bytt om inte kan det vara värt att kalkylera med det.

Äldre model s är billiga.
Många som har bilar med många mil väljer att behålla bilen för man får inte så mycket på andrahandsmarknaden och kör man mycket och långt kan det vara värt att behålla så länge man undviker de dyraste repetitionerna.

Vill du ha bättre nattsömn kan du få en 3 med 2-3 års batterigaranti för strax över 200.
Senast redigerad av Vindens, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -20
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

CarlCh skrev: 06 jan 2025 18:41
Jaha, tack för länken.
svårt att veta varför han säljer men kanske ska byta bil.

Hur resonerar ni andra som har bilar med är 30 000mil på mätaren?

Många bilar har fortfarande garanti kvar.
Gå in på tråden jag länkade till så kan du fråga honom själv! 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

CarlCh skrev: 06 jan 2025 18:15
Hej TCS,

Tack för svar!
Jag hade hellre lagt pengarna på en Model 3 som har batterigaranti ett par år. Äldre Model s och Model x är inte billiga bilar att hålla i drift. Det är mycket som går sönder och det är dyra reparationer. Model 3 är mycket billigare i drift.

Den här videon går in mer på vad som går sönder:
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Soeri
Teslaägare

Inlägg av Soeri »

Den var ju inte direkt billig. Framlycktorna kostar ju 13.000:-/st att byta och laddluckan några tusen. Han sålde den nog på KVD för att slippa fixa den själv tror jag.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Soeri skrev: 06 jan 2025 20:46
Den var ju inte direkt billig. Framlycktorna kostar ju 13.000:-/st att byta och laddluckan några tusen. Han sålde den nog på KVD för att slippa fixa den själv tror jag.
230 inkl förmedlingsavgift.
Bra pris för säljaren.
Förutom de kostnader du nämner så går ett bytt batteri på 150-200? Kan bli en dyr bil med otur.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag tror att gamla elbilar kommer tilltala avancerade hemmafixare, så marknaden för dessa kommer nog vara kvar i många år framöver. Äldre Model S är en enkel konstruktion som det kommer gå att hålla i liv i länge, länge.. Och när man tröttnat så har man grunden till ett hemmabatteri med hyfsad spec. Värdet på bilen då blir förmodligen skärpunkten mellan vad ett nytt hemmabatteri kostar att installera i ett hus (med samma spec) och vad en hempulare tycker att det är värt att lägga ner i jobb för att konvertera sin gamla elbil för ett nytt liv som husbatteri. I alla fall så länge detta inte görs otillgängligt av någon elak regering.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Innan du köper en äldre Model S hade jag rekommenderat dig att läsa alla inlägg och videor som Grufman Bil AB har på Facebook om dessa.

Efter det tror jag inte att du vill köpa en äldre Model S
längre, om du inte har ett rejält konto för reparationer.

Sen skulle jag inte rekommendera någon att köpa en bil som rullat 30 000 mil, oavsett bil och drivmedel. Med mindre att man är beredd på att förlora pengarna man lagt i ”investeringen” över en natt.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Så hur ny (vilken årsmodell) ska en Tesla S vara enl er, för att vara OK att köpa?
Att den är helt igenom Alu gör att den inte rostar, som en vanlig bil tex Tesla 3.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
manneson

Inlägg av manneson »

Sportbilsentusiasten skrev: 07 jan 2025 10:50
Så hur ny (vilken årsmodell) ska en Tesla S vara enl er, för att vara OK att köpa?
Att den är helt igenom Alu gör att den inte rostar, som en vanlig bil tex Tesla 3.
Aluminium korroderar också. Men problemen med S och X är att allt annat går sönder. Finns nästan inget på bilen som inte strular. Som sagt se Grufmans video ovan. :lol:

Nog mindre risk för dyra reparationer med en sån här(och ungefär lika bekväm/praktisk): https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-239921
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är säkert möjligt att köpa en äldre S och få bra ekonomi i det. Min 2018 har sjunkit 1,1 m i värde på 6 år, 183000:- / år. Det är alltså inte särskilt billigt att köpa nytt heller. Den har nu gått 20000 mil och värderad av värderingsman inför utköp privat.
Svårigheten är att hitta ett objekt som håller bra. Det finns ju en bias som gör att ägare som står inför större kostnader gärna säljer sin bil och därmed är de som är till salu sannolikt mer problemfyllda än de som behålls.
Min har nästan varit helt problemfri under senare år och då jag kör mycket med den är fri SuC, fri premium connection, och ytterligare 1,5 års batterigaranti inte fel att ha. Med det sagt kan även relativt dyra reparationer vara OK om man inte köper ”för dyrt”.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

manneson skrev: 07 jan 2025 11:33
Aluminium korroderar också. Men problemen med S och X är att allt annat går sönder. Finns nästan inget på bilen som inte strular. Som sagt se Grufmans video ovan. :lol:

Nog mindre risk för dyra reparationer med en sån här(och ungefär lika bekväm/praktisk): https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-239921
Själv tycker jag rosten och kassa funktioner (skärm o app tex) är jobbigare än ev småfel.
Men onekligen är tidiga ID.4 prisvärda
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Soeri
Teslaägare

Inlägg av Soeri »

ID.4 krånglar dom med, batteriluckor, handtag, värmepumpar, däckslitage, bakvagn, korta garantier mm så dom blir nog inte billigare än äldre Teslor när dom också blir till åren.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev: 07 jan 2025 11:43
Det är säkert möjligt att köpa en äldre S och få bra ekonomi i det. Min 2018 har sjunkit 1,1 m i värde på 6 år, 183000:- / år. Det är alltså inte särskilt billigt att köpa nytt heller. Den har nu gått 20000 mil och värderad av värderingsman inför utköp privat.
Svårigheten är att hitta ett objekt som håller bra. Det finns ju en bias som gör att ägare som står inför större kostnader gärna säljer sin bil och därmed är de som är till salu sannolikt mer problemfyllda än de som behålls.
Min har nästan varit helt problemfri under senare år och då jag kör mycket med den är fri SuC, fri premium connection, och ytterligare 1,5 års batterigaranti inte fel att ha. Med det sagt kan även relativt dyra reparationer vara OK om man inte köper ”för dyrt”.
Lite samma här, jag har också en problemfri 2018 med fri SuC och kommer nog
att behålla den ett tag till fast jag normalt sett inte brukar ha bilarna kvar mer
än typ 3-4 år max.
Och dom med problem säljs nog snabbare. Och dessa syns ju mer på forum och
liknande, så att dessa problem upplevs som värre än dom kanske är, men att byta
batteri efter garantin är sjukt dyrt (hos Tesla) och även att laga kan bli dyrt om
batteriet krånglar.
Men samtidigt så kan en model S vara ganska billig i övrigt (förutom om luftfjädringen
jäklas tex), många delar är helt standard och inte så dyra att laga :)
Jag skulle nog undvika luftfjädring och panorama tak om jag köpte en äldre
model S (luftfjädring blev dock standard efter nåt år så där finns det inget alternativ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
CarlCh

Inlägg av CarlCh »

Gustafsson skrev: 07 jan 2025 11:43
jäklar, det är mycket pengar!!!
somdu skriver, 1,5 års batterigaranti, gör någ mycket för värdet för bilen. men de nyafre bilarna har väll inte fri premium connection?
CarlCh

Inlägg av CarlCh »

Tack för alla svar! :)
såg youtube filmen, verkar som det mycket problem..
Innan man köper en gammal bil så kanske man ska veta vad man ger sig in på, har försökt kollat upp priser vad reparationer kostar men det är lite svårt.
Vad kostar det att laga t.ex.
Luftfjädringen?
PTC- värmare?
Länkarmar? (är man väll tvungen att byta enligt grufman, youtube)
Styrleder?
dörrhantag?

Vid service, smörjer man bara bromsarna och lagar Ac:n?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

CarlCh skrev: 14 jan 2025 13:08
Innan man köper en gammal bil så kanske man ska veta vad man ger sig in på, har försökt kollat upp priser vad reparationer kostar men det är lite svårt.
Luftfjädringen?
PTC- värmare?
Länkarmar? (är man väll tvungen att byta enligt grufman, youtube) […
Tesla började använda andra nykonstruerade länkarmar ngn gång kring 2018. Är bilen så här gammal eller äldre hade jag kontrollerat ifall dessa är bytta eller ej. Tror inte det är 'jättedyrt' att byta, men nu minns jag inte vad det kostar… 6K? 10K? Prisuppgiften finns på forumet någonstans i en eller flera trådar. Det kostar iallafall inte 16K.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NiV3Rt
Teslaägare

Inlägg av NiV3Rt »

Soeri skrev: 08 jan 2025 15:44

ID.4 krånglar dom med, batteriluckor, handtag, värmepumpar, däckslitage, bakvagn, korta garantier mm så dom blir nog inte billigare än äldre Teslor när dom också blir till åren.
Lite min känsla med efter att ha haft 3st Volkswagen under totalt 5 år som tjänstebil var av den sista var en ID4. Total tid inne på verkstad var strax över 3 månader och merparten av tiden stod de bilar med batteri för (passat gte och ID4).
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare

Inlägg av EnzoF1 »

Med tanke på värdeminskningen på t ex en ny My så kan man ju knappast säga att det blir så
Dyrt med en beg s. Min är uppe i +31k mil och jag har inte lagt så mkt på reparationer. Känns fortfarande fräsch. Går skönare på motorväg än vår My23. Jag gillar stolarna bättre. Blir det en batterirep så småningom må det vara hänt. Pendlar 20 mil om dagen så det blir ett schysst avdrag. Pengar man kan lägga i en repfond. Det dyraste jag fått laga är handbromsoken. Annars är det lite länkarmar. Vindrutetorkarens länkage (oem del för 1600) lite handtag men peppar peppar verkar de hålla nu. Samt en luftbälg. Om man köper en beg ms för 300 så motsvarar ju det värdeminskningen på en my på några år. Och värdelös lär inte ms vara om tre år.
Det är en sen 2015 så vad jag förstår är det rev D på batteriet och de ska hålla bra. Degraderingen har i princip avstannat skulle jag säga. Knappt hänt nåt de senaste 2 åren
2015 MS85D Ocean Blue - 30 k mil and rocking
2023 MYLR AWD Vit
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Nä, ska man ha låg värdeminskning ska man nog gå på diesel!
Här är en ID.4 Pro Performance, 2021 med 17 kmil, begärt pris 219' på firma https://www.blocket.se/annons/1002229677
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Arctic Drifter skrev: 15 jan 2025 14:08

Här är en ID.4 Pro Performance, 2021 med 17 kmil, begärt pris 219' på firma https://www.blocket.se/annons/1002229677
Eller behålla bilen väldigt länge, typ 8-10 år minst :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Bjelke skrev: 16 jan 2025 08:14
Arctic Drifter skrev: 15 jan 2025 14:08
Eller behålla bilen väldigt länge, typ 8-10 år minst :mrgreen: :lol:
Jo, det är mitt mission nu. Eller i alla fall i många mil (beror ju på hur mycket man kör).

MYP'en har passerat 10 000 mil nu, 400k kanske vore realistiskt vid en försäljning. Det ger en värdeminskning på 33 kr/mil.
Hade vi inte gått på el hade det då blivit en X3 xDrive20d M-sport, de låg på runt 650 k nya då. De står sig också ganska precis runt 400 k nu räknat på 10 000 mil. Så även om det vore 80 k mindre i värdeminskning så hade merkostnad för drivmedel och service lätt ätit upp de 80k.

Nä, nu är det bara att sikta på 20 000 mil!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

CarlCh skrev: 14 jan 2025 13:08
Luftfjädringen?
PTC- värmare?
Länkarmar? (är man väll tvungen att byta enligt grufman, youtube)
Styrleder?
dörrhantag?

Vid service, smörjer man bara bromsarna och lagar Ac:n?
Det är värt att skriva att det gäller främst bilar innan 2016.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar