Gustafsson skrev: ↑07 jan 2025 11:43
Det är säkert möjligt att köpa en äldre S och få bra ekonomi i det. Min 2018 har sjunkit 1,1 m i värde på 6 år, 183000:- / år. Det är alltså inte särskilt billigt att köpa nytt heller. Den har nu gått 20000 mil och värderad av värderingsman inför utköp privat.
Svårigheten är att hitta ett objekt som håller bra. Det finns ju en bias som gör att ägare som står inför större kostnader gärna säljer sin bil och därmed är de som är till salu sannolikt mer problemfyllda än de som behålls.
Min har nästan varit helt problemfri under senare år och då jag kör mycket med den är fri SuC, fri premium connection, och ytterligare 1,5 års batterigaranti inte fel att ha. Med det sagt kan även relativt dyra reparationer vara OK om man inte köper ”för dyrt”.
Lite samma här, jag har också en problemfri 2018 med fri SuC och kommer nog
att behålla den ett tag till fast jag normalt sett inte brukar ha bilarna kvar mer
än typ 3-4 år max.
Och dom med problem säljs nog snabbare. Och dessa syns ju mer på forum och
liknande, så att dessa problem upplevs som värre än dom kanske är, men att byta
batteri efter garantin är sjukt dyrt (hos Tesla) och även att laga kan bli dyrt om
batteriet krånglar.
Men samtidigt så kan en model S vara ganska billig i övrigt (förutom om luftfjädringen
jäklas tex), många delar är helt standard och inte så dyra att laga
Jag skulle nog undvika luftfjädring och panorama tak om jag köpte en äldre
model S (luftfjädring blev dock standard efter nåt år så där finns det inget alternativ).