Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Red Devil 69
Teslaägare

Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..

Inlägg av Red Devil 69 »

Jag bor i trakten kring Göteborg, har bilen utomhus hela året, vid vinterns ankomst så uppstår ju vissa saker med Teslan jämfört med andra bilar jag haft, om man inte är förberedd vill säga 😊.
Jag köpte bilen i maj begagnad, Model 3, 4-hjulsdriven, årsmodell 2020, den har gått kring 12.000 mil snart. Enligt tidigare ägare, så laddades den till vardags upp till 80 % i dennes ägo.

Första frågan :
Jag kör till vardags väldigt lite, och har egentligen inget behov av den laddas jämt eller upp till 80 %. Är det bättre för batteriet att jag laddar upp den till 50 % framöver, eller skall jag fortsätta med 80 % ?
På vintern, när det blir minusgrader, tänker jag att laddningskabeln sätts i dagligen om man vill avfrosta bilen etc (när det är minusgrader..) Skall jag sätta i laddningskabeln varje dag på sommaren, eller skall den ex gå ner till 20-30 % eller liknande ?

Andra frågan
För att bilen skall vara körklar på morgonen vid vintertid, någon praktisk skillnad på att använda schemaläggning eller avfrosta bilen ?

Tredje frågan
Jag kommer att resa bort 3-4 veckor över jul och nyår, jag lämnar Teslan hemma, och har inget behov av att den är körbar direkt när jag kommer hem. Vilket alternativ nedan skall jag agera efter :
-Låta den vara på 80 % när jag åker, och se hur mycket som är kvar när jag kommer hem, dvs inte ha laddningskabeln i. Bilen står utomhus hela tiden.
-Låta laddningskabeln var i hela tiden och bilen står på 80 %
-Låta laddningskabeln vara i hela tiden och bilen står på 50 %
-Skall jag använda funktionen ”Stäng av bilen” ?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..

Inlägg av tor-ake »

Red Devil 69 skrev: 10 dec 2024 16:04

Första frågan :
Jag kör till vardags väldigt lite, och har egentligen inget behov av den laddas jämt eller upp till 80 %. Är det bättre för batteriet att jag laddar upp den till 50 % framöver, eller skall jag fortsätta med 80 % ?
Batteriet degraderas betydligt långsammare vid 50 än vid 80%, se utförliga inlägg av "AAKEE"
På vintern, när det blir minusgrader, tänker jag att laddningskabeln sätts i dagligen om man vill avfrosta bilen etc (när det är minusgrader..)
Om kabeln inte redan sitter i kan du strunta i att plugga i. Elpriset är högt på morgonen, beroende på hur tidigt du vaknar så klart.
Skall jag sätta i laddningskabeln varje dag på sommaren, eller skall den ex gå ner till 20-30 % eller liknande ?
Varje dag - små cykler degraderar mindre än stora cykler.
Andra frågan
För att bilen skall vara körklar på morgonen vid vintertid, någon praktisk skillnad på att använda schemaläggning eller avfrosta bilen ?
Om du inte vill värma batteriet, och det behöver du inte om du inte ska ladda senare under dagen ellr vill ha starkare regenerering, är det faktiskt mer energieffektivt att använda "camp mode", det värmer enbart kupén, och drar bara någon eller ett par procent vid ett par minusgrader.
Tredje frågan
Jag kommer att resa bort 3-4 veckor över jul och nyår, jag lämnar Teslan hemma, och har inget behov av att den är körbar direkt när jag kommer hem. Vilket alternativ nedan skall jag agera efter :
-Låta den vara på 80 % när jag åker, och se hur mycket som är kvar när jag kommer hem, dvs inte ha laddningskabeln i. Bilen står utomhus hela tiden.
Kabeln i, och 50% i likhet med ovan.
Nej. Helt onödigt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

Jag bor i trakten kring Göteborg, har bilen utomhus hela året, vid vinterns ankomst så uppstår ju vissa saker med Teslan jämfört med andra bilar jag haft, om man inte är förberedd vill säga 😊.
Jag köpte bilen i maj begagnad, Model 3, 4-hjulsdriven, årsmodell 2020, den har gått kring 12.000 mil snart. Enligt tidigare ägare, så laddades den till vardags upp till 80 % i dennes ägo.

Första frågan :
På vintern, när det blir minusgrader, tänker jag att laddningskabeln sätts i dagligen om man vill avfrosta bilen etc (när det är minusgrader..) Skall jag sätta i laddningskabeln varje dag på sommaren, eller skall den ex gå ner till 20-30 % eller liknande ?

Andra frågan

Tredje frågan
1. Ja, det är bättre (om än väldigt liten skillnad) att ladda upp till 50% till vardags om du klarar dig på det.
2. Med schemaläggningen så slipper du komma ihåg att aktivera avfrostningen. Annars är det samma sak.
3. Låt kabeln vara i (eller ur, det spelar egentligen liten roll på så kort tid) och låt bilen stå med 50% laddning. Det sliter minst. Du behöver INTE använda funktionen "stäng av bilen".

Generellt kan man sammanfatta laddningsråden för bästa möjliga hållbarhet på batterierna med nedan.

a) Ladda lite/ofta - att fylla på 30%, 3 gånger sliter mindre än att fylla på med 90% en gång. Det alltså bättre att fylla på med dina förbrukade procentenheter efter varje dag.

b) Ladda till låg nivå - desto längre bilen står med hög laddnivå, desto mer sliter det. Så ladda till så låg nivå du kan utan att det negativt påverkar ditt användande av bilen. Klarar du dig med 50% laddning på en dag, ladda bara dit. Självklart laddar du till 100% de dagar du behöver det.

c) Ladda sent. Av samma anledning som ovan "desto längre bilen står med hög laddnivå, desto mer sliter det" - så är det bättre att ställa in bilen att ladda under natten så den blir klar strax innan morgonen/dagen börjar för dig. Ställ inte in bilen att börja ladda direkt när du kommer hem från jobbet och sätter i sladden. Har du timmdebitering på elen så blir det dubbel vinst då elen oftast kostar mindre på natten.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

En annan sak, om du inte ska köra bilen på ett tag, stäng av sentry mode, det drar ur batteriet på ett sätt man knappt tror är möjligt.

Jag kör jobbets beredskapsbil nån vecka i månaden, och får bilen då stå med sentry mode på jobbet en vecka så oroar man sej typ för att komma hem sen :(
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Vilken GULD-tråd för en nybörjare, tack !!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
3lancer

Inlägg av 3lancer »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 dec 2024 19:55
Vilken GULD-tråd för en nybörjare, tack !!
Observera dock att råden gäller för NMC/NCA och delvis skiljer sig för en bil med LFP-batteri 👍
Audi Q8 e-tron quattro 2024
Tesla M3 Highland RWD Ultra red 2024
Användarvisningsbild
Red Devil 69
Teslaägare

Inlägg av Red Devil 69 »

Hej igen !!
Tack för alla tips! Ber om ursäkt för sen återkoppling av olika anledningar.
Ok, då är det 50 % till vardags jag skall ladda framöver förstår jag.

Angående fråga 3, när jag lämnar Teslan 3-4 veckor.. På sätt och vis så hade det ju varit bra att slippa ha i en laddkabel i, då bilen står utomhus, man vet ju aldrig vad som händer...skadegörelse eller liknande.. Vad händer om jag lämnar bilen med 50 % eller 80 % laddning utan laddkabel i ? kommer det att vara 0 % när jag kommer hem ? tar bilen på något sätt skada av detta i så fall ? eller är det bara att sätta i laddkabeln vid hemkomst...

En fråga ang nedan mening...
"Observera dock att råden gäller för NMC/NCA och delvis skiljer sig för en bil med LFP-batteri 👍"
Vad menas med NMC/NCA samt LFP, är det olika batterityper ? Hur vet jag vilken typ som sitter i min bil ? Enligt bilden "Ytterligare fordonsinformation" på bildskärmen så står det hos mig "Typ av lågspänningsbatteri Bly"...

Trevlig helg !
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

hej!

fråga 2. Om du har long range så har du ej LFP.

fråga 3. Du behöver inte ha kabel i. Jag skulle aldrig ha det. Tesla har själv ej kablar i sina bilar.
Ställer du den med 50% så har du 48-49% efter några veckor. Den kan stå i ett år utan kabel i.....
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..å

Inlägg av AAKEE »

Red Devil 69 skrev: 13 dec 2024 17:22
Hej igen !!
Tack för alla tips! Ber om ursäkt för sen återkoppling av olika anledningar.
Ok, då är det 50 % till vardags jag skall ladda framöver förstår jag.

Angående fråga 3, när jag lämnar Teslan 3-4 veckor.. På sätt och vis så hade det ju varit bra att slippa ha i en laddkabel i, då bilen står utomhus, man vet ju aldrig vad som händer...skadegörelse eller liknande.. Vad händer om jag lämnar bilen med 50 % eller 80 % laddning utan laddkabel i ?
Vill du minimera degraderingen så är det 55% och lägre som gäller för en 2020 model3.

Teslor drar normalt ~ 1% i veckan så låmnar du med 20-55% är det ingen fara. (20% för att ha en god marginal).
En 2020 tesla kan ha ett trött lågvoltsbatteri (12V blybatteri) och när det är tillräckligt dåligt törs inte bilen somna, då drar den ungefär 7-8% per dygn.
Testa att låta bilen stå med sentry avslaget och se att den i princip inte drar något över natten.
Står den ute visar den lite lägre värde när batteriet är kallt.
Om lågvoltsbatteriet är okey och den inte drar ström så är 3-4v inget problem, du kan låmna med vilken SOC du vill (fast lägre SOC sliter mindre på batteriet. 50% eller så är helt ok.

Red Devil 69 skrev: 13 dec 2024 17:22
En fråga ang nedan mening...
"Observera dock att råden gäller för NMC/NCA och delvis skiljer sig för en bil med LFP-batteri 👍"
Vad menas med NMC/NCA samt LFP, är det olika batterityper ? Hur vet jag vilken typ som sitter i min bil ? Enligt bilden "Ytterligare fordonsinformation" på bildskärmen så står det hos mig "Typ av lågspänningsbatteri Bly"...

Trevlig helg !
Det är vilken kemi som lithiumbatteriet har.
Det finns flera olika med olika fördelar.

Du har NCA, men behöver bara veta att det är lägre degradering (ungefär halverad) vid 55% och lägre SOC.

Lågspänningsbatteriet är ”bilbatteriet”, dvs 12V blybatteri som sitter framför vindrutan i frunken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Red Devil 69
Teslaägare

Inlägg av Red Devil 69 »

Hej igen,
Tack för svar. Jag har inte haft sentry mode påkopplat någon gång ännu.
Bilen har nu stått parkerad utomhus ett drygt dygn (ca 28 timmar), och temperaturen har varit kring 0 grader. När jag parkerade den var det 73 % laddning, och laddningen är nu 72 % så det verkar ju inte hända så mycket. Hade laddningsprocenten minskat mer om det varit ex minus 10 grader ?
Jag tänker att jag lämnar bilen kring 50 % utan laddkabel under min frånvaro, så får vi se vad som händer. Mot förmodan om laddningen skulle gå ner till 0 %...... tar bilen skada på något sätt ?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Red Devil 69 skrev: 15 dec 2024 00:06
Hej igen,
Tack för svar. Jag har inte haft sentry mode påkopplat någon gång ännu.
Bilen har nu stått parkerad utomhus ett drygt dygn (ca 28 timmar), och temperaturen har varit kring 0 grader. När jag parkerade den var det 73 % laddning, och laddningen är nu 72 % så det verkar ju inte hända så mycket. Hade laddningsprocenten minskat mer om det varit ex minus 10 grader ?
Olika celltemperaturer och skillnaden i SOC beroende på det:
Cellt 20C Delta 0.1% at 54% SOC
Cellt 15C Delta 0.6% at 47% SOC
Cellt 14C Delta 0.65% at 50% SOC
Cellt 12C Delta 0.8% at 57% SOC
Cellt 10C Delta 0.8% at 70% SOC
Cellt 9.5C Delta 0.9% at 33% SOC
Cellt 6.5C Delta 1.1% at 50% SOC
Cellt 4C Delta 1.8% at 40% SOC
Cellt -2.5C Delta 2.6% at 55% SOC
Cellt -13C Delta 8.5% at 17% SOC
Cellt - 18C Delta 10% at 17%

Red Devil 69 skrev: 15 dec 2024 00:06
Jag tänker att jag lämnar bilen kring 50 % utan laddkabel under min frånvaro, så får vi se vad som händer. Mot förmodan om laddningen skulle gå ner till 0 %...... tar bilen skada på något sätt ?
Nej. Ned till 0% på skärmen är inga problem.
Det finns en del marginal under ”0%”.

Om batteriet går en bra bit under noll stänger det ned.
Då töms lågvoltsbatteriet tillslut eftersom det inte laddas, och det mår inte bra av att vara tomt. Är det lång tid behöver det bytas.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Red Devil 69
Teslaägare

Inlägg av Red Devil 69 »

Tack för svar. Ursäkta min okunskap, jag hänger inte riktigt med när det gäller tabellen med delta, men jag antar att SOC sjunker mer när det är kallt även på en parkerad bil, eller kanske inte påverkas så mycket ?

Tänker framöver, är det 50 % jag skall ladda till vardags ? det är det bästa för batteriet om jag fattar rätt ?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Red Devil 69 skrev: 15 dec 2024 19:27
Tack för svar. Ursäkta min okunskap, jag hänger inte riktigt med när det gäller tabellen med delta, men jag antar att SOC sjunker mer när det är kallt även på en parkerad bil, eller kanske inte påverkas så mycket ?

Tänker framöver, är det 50 % jag skall ladda till vardags ? det är det bästa för batteriet om jag fattar rätt ?
SOC sjunker med batteritemperaturen men det är inte ”riktig SOC”. Bilen visar lägre SOC men den mäter normal SOC ändå.

Jag har ofta haft både förra ovh nuvarande bil parkerad 1 vecka i taget ute i nordligaste Sverige.

Bilen drar ~1% i veckan oavsett, kyla gör ingen skillnad för riktig SOC.

Det blir på detta sätt:
Du parkerar bilen med låt oss säga 40%

När batteriet kallnar visar det olika beroende på batteritemperaturen. Batteriet är lite värmetrögt så det jämnar ut lite av svängningarna.

Är batteriet ~ 0C visar bilen cirka 2% mindre
Vid -2.5 ~ 2.5% lägre
Vid celltemp ~ -10C visar bilen 6-7% lägre (ur minnet).

Om bilen visar tex 35% pga nedkylt från 40% så är det fortfarande 40% kvar.

Går det en vecka sjunker riktig SOC till 39% och om då visar den 34% om batteriet är lika kallt som i exemplet ovan.

Skulle man ha väldigt låg SOC, nära noll kommer bilen fortfarande visa 0, eftersom den inte visar minus.
Så länge bilen inte dragit ut batteriet av mphon anledning, tex dåligt lågvoltsbatteri är det ingen fara att parkera med låg SOC. Man hamnar inte på minus på riktigt, utan det är bara en visning tesla valt att använda sig av.

Det blir aldrig farligt för stora HV-batteriet men om Lågvoltsbatteriet slutar laddas blir det dåligt rätt fort. Heunden till att hamna där är dovk oftast att det redan är dåligt så bilen inte törs ”sova”.

80% fungerar okey, det är upp till 80% tesla rekommenderar för dagligt bruk.

Om du håller 55% eller lägre kommer du ungefär halvera degraderingen, du har dock redan nu ganska lågt tempo på degraderingen pga bilens ålder.
(Jag hade kört 55% som standard för dagligt om det räcker, men det är jag det)

Du skulle kunna göra en energigrafsberäkning enligt detta:
IMG_2330.jpeg
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC % = Wh kapacitet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Red Devil 69
Teslaägare

Inlägg av Red Devil 69 »

Hej igen, verkligen tack för all info, jag återkommer med info efter min resa om SOC vid hemkomst och bild på energigrafsberäkning. God Jul och Gott Nytt År !
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag har som sagt ofta bilen parkerad en vecka (när jag kör jobbets bil under beredskap) utan möjlighet till laddning, med sentry drar det ca 2-3% per DAG, utan sentry tar det ca 2% på en vecka.

Idag när jag gick av min beredskap var der 1% mer än när jag lämnade bilen, men det beror nog på att idag var det +5 och när jag lämmnade den avr det ett antal minusgader (-5 ?)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 19 dec 2024 18:58
Jag har som sagt ofta bilen parkerad en vecka (när jag kör jobbets bil under beredskap) utan möjlighet till laddning, med sentry drar det ca 2-3% per DAG, utan sentry tar det ca 2% på en vecka.

Idag när jag gick av min beredskap var der 1% mer än när jag lämnade bilen, men det beror nog på att idag var det +5 och när jag lämmnade den avr det ett antal minusgader (-5 ?)
Sentry bör dra mer än 2-3% per dygn om det är på hela tiden.
En 2021 med Intel/HW3 drog 220W och min S med Ryzen/HW4 drar 290W

Så beroende på modell och batteristorlek ~ 6-7% per dygn.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag kan ha fel men jag vill minnas att jag fick det till 2-3% när jag faktiskt kollade, men jag lärde mej rätt snabbt att stänga av det på jobbet..

Det gjorde ju inte saken bättre att bilen i början hade OERHÖRT svårt att fatta när den befann sig på jobbet och därmed fick man dagligen kontrollera det och manuellt stänga av sentry, detta verkar av nån anledning funka bättre nu, så bra att jag eg bara kontollerar det när bilen ska stå hela veckor.

Det var en vecka i början där när jag inte gjorde det och batteriet var riktigt lågt efter en vecka..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

repulsiv skrev: 19 dec 2024 19:39
Jag kan ha fel men jag vill minnas att jag fick det till 2-3% när jag faktiskt kollade, men jag lärde mej rätt snabbt att stänga av det på jobbet..

Det gjorde ju inte saken bättre att bilen i början hade OERHÖRT svårt att fatta när den befann sig på jobbet och därmed fick man dagligen kontrollera det och manuellt stänga av sentry, detta verkar av nån anledning funka bättre nu, så bra att jag eg bara kontollerar det när bilen ska stå hela veckor.

Det var en vecka i början där när jag inte gjorde det och batteriet var riktigt lågt efter en vecka..
Kolla vad bilen tror den har för adress när du är där och lägg in den som en favorit + ställ in att Sentry inte är aktivt på favoriterna.

Jag bor på nr 8 men bilen tycker den är på nr 5 på samma gata när jag står i min carport.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 19 dec 2024 22:13
repulsiv skrev: 19 dec 2024 19:39

Kolla vad bilen tror den har för adress när du är där och lägg in den som en favorit + ställ in att Sentry inte är aktivt på favoriterna.

Jag bor på nr 8 men bilen tycker den är på nr 5 på samma gata när jag står i min carport.
Min bil anser att den är hemma även om jag parkerar upp till 400 meter hemifrån. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja jag tänkte på det när jag skrev. På jobbet verkar en och samma adress täcka hela området och det är flera hundra meter mellan änden på ena stora parkeringen och andra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Nu vågar jag fan inte röra nåt när det verkar fungera hyfsat.

Problemet är väl att jobbet är en adress som är ett ganska stort område, inklusive tre olika parkeringsytor, så man skulle ju kunna tro att det beror på var man parkerar på den, men det verkar inte riktigt vara så, nu parkerar jag oftast på ungefär samma ställe förvisso, men den har lyckats förstå att jag är på jobbet trots att jag fått ta en plats flera hundra meter bort, och ibland misslyckas den trots att jag står närmast entren.

Men som sagt, det fungerar mycket bättre nu än innan, jag misstänker att något har justerats.
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas51215

Inlägg av AndIT »

repulsiv skrev: 20 dec 2024 11:42

Nu vågar jag fan inte röra nåt när det verkar fungera hyfsat.

Problemet är väl att jobbet är en adress som är ett ganska stort område, inklusive tre olika parkeringsytor, så man skulle ju kunna tro att det beror på var man parkerar på den, men det verkar inte riktigt vara så, nu parkerar jag oftast på ungefär samma ställe förvisso, men den har lyckats förstå att jag är på jobbet trots att jag fått ta en plats flera hundra meter bort, och ibland misslyckas den trots att jag står närmast entren.

Men som sagt, det fungerar mycket bättre nu än innan, jag misstänker att något har justerats.
En teori, kan det vara så att den är mer förlåtande när det gäller ett jobb, eftersom man kanske (oftast?) inte har samma plats på ett arbete, medans man med "amerikanska mått" har samma position "hemma"?
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag skulle gissa att det är så.

Hemma parkerar jag ju alltid på exakt samma plats som är min egen uppfart så där har den nog aldrig misslyckats.
Användarvisningsbild
Red Devil 69
Teslaägare

Inlägg av Red Devil 69 »

Hej igen
När jag lämnade Teslan var laddningen i appen 73%. När jag kollade i appen i telefonen efter ca 1 vecka var laddningen 59%. Efter 2 veckor var laddningen i appen kvar på 59%. Efter 3 veckor var laddningen 57% i appen. Efter stått stilla i 4 och 1/2 vecka användes Teslan för första gången och då var laddningen i bilen 54%. Jag tog även ett kort på energi-grafen, bifogas nedan, då var laddningen 54%. Vad betyder energigrafen ? O
Energigraf Tesla.png
Om jag laddar bilen till 55% istället för 80% till vardags, då förlänger jag livslängden på batteriet..?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Normalt drar inte bilarna så myket som du hade mellan parkering och första koll.
Normal förbrukning är ~ 1% i veckan.

Men bilen kan möjligen ha hämtat en uppdatering eller annat, vilket kan dra en del ström.

Och när batteriet är kallt visas lägre laddningsnivå, ca 2-3% vid batteritemp 0C.

Energigrafen på bild visar bara när du kört med bilen, i den förbrukningskurvan du ser.
Det finns ”parkering” att välja på för att se lite data om tiden bilen vart parkerad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar