Jag köpte bilen i maj begagnad, Model 3, 4-hjulsdriven, årsmodell 2020, den har gått kring 12.000 mil snart. Enligt tidigare ägare, så laddades den till vardags upp till 80 % i dennes ägo.
Första frågan :
Jag kör till vardags väldigt lite, och har egentligen inget behov av den laddas jämt eller upp till 80 %. Är det bättre för batteriet att jag laddar upp den till 50 % framöver, eller skall jag fortsätta med 80 % ?
På vintern, när det blir minusgrader, tänker jag att laddningskabeln sätts i dagligen om man vill avfrosta bilen etc (när det är minusgrader..) Skall jag sätta i laddningskabeln varje dag på sommaren, eller skall den ex gå ner till 20-30 % eller liknande ?
Andra frågan
För att bilen skall vara körklar på morgonen vid vintertid, någon praktisk skillnad på att använda schemaläggning eller avfrosta bilen ?
Tredje frågan
Jag kommer att resa bort 3-4 veckor över jul och nyår, jag lämnar Teslan hemma, och har inget behov av att den är körbar direkt när jag kommer hem. Vilket alternativ nedan skall jag agera efter :
-Låta den vara på 80 % när jag åker, och se hur mycket som är kvar när jag kommer hem, dvs inte ha laddningskabeln i. Bilen står utomhus hela tiden.
-Låta laddningskabeln var i hela tiden och bilen står på 80 %
-Låta laddningskabeln vara i hela tiden och bilen står på 50 %
-Skall jag använda funktionen ”Stäng av bilen” ?