3 barn bak model Y
Moderator: Redaktion
3 barn bak model Y
Hej
Jag funderar på att införskaffa mig en model Y. problemet/funderingen jag har är dock hur det blir med 3 barn bak? 2st 8åringar på bälteskudde och en 5åring på bältesstol(framvänd).
Har någon erfarenhet med liknande set-up? har du bilder? vad har du för modeller på kuddarna/stolen?
Tack och bock!
Jag funderar på att införskaffa mig en model Y. problemet/funderingen jag har är dock hur det blir med 3 barn bak? 2st 8åringar på bälteskudde och en 5åring på bältesstol(framvänd).
Har någon erfarenhet med liknande set-up? har du bilder? vad har du för modeller på kuddarna/stolen?
Tack och bock!
Re: 3 barn bak model Y
Grannarna lyckas men det kräver smala bälteskuddar och är inte helt smärtfritt. De körde iaf ett tag med bältesförlängare vilket inte är tillåtet för annat än packning egentligen.nikham skrev: ↑11 okt 2024 07:36Hej
Tack och bock!
Är också intresserad av hur detta är möjligt. Jag har två framåtvända och en bakåtvänd och det går in där bak, men det är ju typ omöjligt att nå ner för att kunna sätta i bältet.
MY LR
-
Medan vi väntar på mer feedback kanske det kan finnas ngn info i en av de tidigare trådarna. Du kan hitta några genom att t.ex mata in det här i Google:nikham skrev: ↑11 okt 2024 07:36Hej
Tack och bock!
site:teslaclubsweden.se "model y" barn
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Hej,
Det funkar ypperligt! Har tre kids 10, 8 och 6 år. två av dom har bälteskudde och ingen har problem med plats.
Det funkar ypperligt! Har tre kids 10, 8 och 6 år. två av dom har bälteskudde och ingen har problem med plats.
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Nu finns ju 7-sitsvarianten att beställa (i LR AWD-utförande), det kanske kan vara ett alternativ?nikham skrev: ↑11 okt 2024 07:36Hej
Tack och bock!
Vi hade tre barn bak, på långresor. När vi var i stan o det var mycket in-ut så var det smidigare att låta en vuxen sitta bakom föraren.
När vi åkte långt hade vi barnet i stol bakom föraren, o sedan dom två på kudde bredvid. Väl på plats gick det bra, det var vägen dit som var hemsk. (Frun orkade knappt sätta in barnen då man ibland måste lyfta kuddar samtidigt som barnen sitter på, i konstigt böjt läge med halva kroppen inne i bilen o andra utanför).
Men i ditt läge misstänker jag att kudde är ett minne blott om ca 1år? (135cm). Så jag hade kört på o räknat med att vara förbannad varje gång jag sätter in barnen.
Vi köpte en Kia ev97sits, väldigt mycket bättre nu när barnen kan sätta sig själv (öppna, gå in, stänga, sätta på sig bältena) längst bak. På långresor kör vi den som 5sits
När vi åkte långt hade vi barnet i stol bakom föraren, o sedan dom två på kudde bredvid. Väl på plats gick det bra, det var vägen dit som var hemsk. (Frun orkade knappt sätta in barnen då man ibland måste lyfta kuddar samtidigt som barnen sitter på, i konstigt böjt läge med halva kroppen inne i bilen o andra utanför).
Men i ditt läge misstänker jag att kudde är ett minne blott om ca 1år? (135cm). Så jag hade kört på o räknat med att vara förbannad varje gång jag sätter in barnen.
Vi köpte en Kia ev97sits, väldigt mycket bättre nu när barnen kan sätta sig själv (öppna, gå in, stänga, sätta på sig bältena) längst bak. På långresor kör vi den som 5sits
Inte svaret på din fråga, vill bara säga att Model Y LR (4WD) finns att beställa med en tredje sätesrad även från Berlin nu. Om där ev blir utökning. 

Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Antar att man offrar en del av den bakre undre trunken?
Vet någon hur mycket?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Se separat tråd om detta, jag lade in bilder på skillnaderna i lastutrymme för 5/7-sits där.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071