3 barn bak model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

nikham

3 barn bak model Y

Inlägg av nikham »

Hej
Jag funderar på att införskaffa mig en model Y. problemet/funderingen jag har är dock hur det blir med 3 barn bak? 2st 8åringar på bälteskudde och en 5åring på bältesstol(framvänd).

Har någon erfarenhet med liknande set-up? har du bilder? vad har du för modeller på kuddarna/stolen?

Tack och bock!
Dreas89
elbilist

Re: 3 barn bak model Y

Inlägg av Dreas89 »

nikham skrev: 11 okt 2024 07:36
Hej
Jag funderar på att införskaffa mig en model Y. problemet/funderingen jag har är dock hur det blir med 3 barn bak? 2st 8åringar på bälteskudde och en 5åring på bältesstol(framvänd).

Har någon erfarenhet med liknande set-up? har du bilder? vad har du för modeller på kuddarna/stolen?

Tack och bock!
Grannarna lyckas men det kräver smala bälteskuddar och är inte helt smärtfritt. De körde iaf ett tag med bältesförlängare vilket inte är tillåtet för annat än packning egentligen.
Stirrah

Inlägg av Stirrah »

Är också intresserad av hur detta är möjligt. Jag har två framåtvända och en bakåtvänd och det går in där bak, men det är ju typ omöjligt att nå ner för att kunna sätta i bältet.
MY LR
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hej

Tack och bock!
Medan vi väntar på mer feedback kanske det kan finnas ngn info i en av de tidigare trådarna. Du kan hitta några genom att t.ex mata in det här i Google:

site:teslaclubsweden.se "model y" barn
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Obit
Teslaägare

Inlägg av Obit »

Hej,

Det funkar ypperligt! Har tre kids 10, 8 och 6 år. två av dom har bälteskudde och ingen har problem med plats.
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

Hej

Tack och bock!
Nu finns ju 7-sitsvarianten att beställa (i LR AWD-utförande), det kanske kan vara ett alternativ?
Matte

Inlägg av Matte »

Vi hade tre barn bak, på långresor. När vi var i stan o det var mycket in-ut så var det smidigare att låta en vuxen sitta bakom föraren.

När vi åkte långt hade vi barnet i stol bakom föraren, o sedan dom två på kudde bredvid. Väl på plats gick det bra, det var vägen dit som var hemsk. (Frun orkade knappt sätta in barnen då man ibland måste lyfta kuddar samtidigt som barnen sitter på, i konstigt böjt läge med halva kroppen inne i bilen o andra utanför).

Men i ditt läge misstänker jag att kudde är ett minne blott om ca 1år? (135cm). Så jag hade kört på o räknat med att vara förbannad varje gång jag sätter in barnen.

Vi köpte en Kia ev97sits, väldigt mycket bättre nu när barnen kan sätta sig själv (öppna, gå in, stänga, sätta på sig bältena) längst bak. På långresor kör vi den som 5sits
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare

Inlägg av MatsJ »

Inte svaret på din fråga, vill bara säga att Model Y LR (4WD) finns att beställa med en tredje sätesrad även från Berlin nu. Om där ev blir utökning. ;)
MYLR7.jpg
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

MatsJ skrev: 15 okt 2024 08:51
Inte svaret på din fråga, vill bara säga att Model Y LR (4WD) finns att beställa med en tredje sätesrad även från Berlin nu. Om där ev blir utökning. ;)
Antar att man offrar en del av den bakre undre trunken?
Vet någon hur mycket?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Ilduce77 skrev: 16 okt 2024 13:35
MatsJ skrev: 15 okt 2024 08:51
Antar att man offrar en del av den bakre undre trunken?
Vet någon hur mycket?
Se separat tråd om detta, jag lade in bilder på skillnaderna i lastutrymme för 5/7-sits där.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare