Frigus ICE?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjork
Teslaägare

Frigus ICE?

Inlägg av Bjork »

Verkar finnas goda belägg för att 235/55 18 är att föredra till MY sett ur perspektiv komfort, köregenskaper och säkerhet. Megahjul har ju övertygande resonemang om Frigus förträfflighet med naturgummi som är mjukt längre, biologiskt nedbrytbart och kommer med ett innovativt däckmönster som leder bort vatten och minskar risk för vattenplaning.

Hursomhelst - jag hittar inga hyfsat oberoende tester av Frigus ICE-däcken? Hur är bromsegenskaper och vägegenskaper? Är det ett säkert däck? För mig är vägegenskaper/säkerhet prio 1, komfort/ljudnivå/förbrukning prio 2. Vågar man chansa på ett Frigus ICE eller är ett klassiskt kvalitetsdäck som Michelin/Goodyear/Nokian med dubb det bättre alternativet? Avser körning med MY RWD i mellansverige.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frigus ICE?

Inlägg av mikebike »

Nä, just för vinterbruk vill jag nog ha dokumenterat bra däck.
Screenshot_20240926_100404_Samsung Notes.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Frigus är väl Megahjuls ”private branding”-däck som de köper in från någon kinesisk tillverkare. De kan säkert vara bra men jag skulle inte våga chansa när det gäller vinterdäck. Jag köpte nya Continental VikingContact 8 nu i höst. Version 7 har ju vunnit en massa tester senaste åren och tänker att 8 måste väl vara ännu bättre.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 26 sep 2024 18:55
Frigus är väl Megahjuls ”private branding”-däck som de köper in från någon kinesisk tillverkare. De kan säkert vara bra men jag skulle inte våga chansa när det gäller vinterdäck. Jag köpte nya Continental VikingContact 8 nu i höst. Version 7 har ju vunnit en massa tester senaste åren och tänker att 8 måste väl vara ännu bättre.
Enligt Teknikens Världs test ovan så är 8:an bättre än 7:an som jag själv kör på.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja Continentals däck är otroligt bra, vi har det på båda bilarna nu (efter att
ha tröttnat på Michelin och Nokia) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Jag tittade på Frigus för ett par år sedan men drog öronen åt mig efter att jag inte lyckades hitta ett enda oberoende och trovärdigt test på dem. De är kanske helt OK, men jag kör hellre på något som fått vettiga betyg i objektiva tester.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RareEarth skrev: 26 sep 2024 18:55
Precis så.

Jag tycker att hela Megahjuls trovärdighet försvinner när man läser på deras hemsida om däck. Enligt dem är Frigus helt överlägsna alla premiummärken på alla punkter. Grepp på alla underlag, motstånd mot vattenplaning, livslängd, rullmotstånd, ljud och komfort.

Det finns inga som helst oberoende tester som backar upp alla Megahjuls påstående. Och det säger sig själv att ett okänt billigt kinesiskt budgetmärke inte är bättre än de största premiummärkena som lägger miljarder på utveckling av sina däck.

När jag för några år sedan försökte köpa komplettera vinterhjul (däck+fälgar) från Megahjul så fick jag stark avrådan från dem att välja Nokian, Michelin, Pirelli och Goodyear. Dessa ansågs direkt olämpliga på en Tesla enligt Megahjul. Det enda däcken som dög enligt dem var Frigus som dom rekommenderade starkt.

Där och då tappade de all trovärdighet hos mig. Det slutade med att jag köpte fälgar i Sverige och beställde de däck jag ville ha online istället.

De har säkert kunskapen kring fälgar till Tesla, men jag har noll förtroende för dem.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag har continental viking 7 på min model MYP.
Har 19 tum och kör upp till fjällen 4-6 gånger per år.

De funkar otroligt bra och har bra grepp.
Hade dem på min xc90 tidigare också och har varit väldigt nöjd även där.

Man ska inte chansa med vinterdäck.

Goodyear har fått bra betyg på is och mot vattenplaning, men fått kritik för att de på is kan släppa lite plötsligt när man kommer över en viss punkt.
Så det blev continental viking för mig.
Det står att de har lite sämre grepp i vatten, men jag sänker hellre hastigheten vid mycket regn och har bra grepp på is och snö.

Att man inte tar med frigus vid test, så man har ett ordentligt och trovärdigt resultat att gå på, gör att jag drar öronen åt mig... 😀
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Jag haft haft en uppsättning av dessa och dom fungerade förvånansvärt bra.

Tysta och lätt rullade.
Upplevde dom som komfort däck, lite mjuka som krävde aningen högre däcktryck.

Dock är dom ingen höjdare på hal is men frågan är hur mycket bättre ett annan friktionsdäck hade varit just då.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tomsgbg skrev: 28 sep 2024 09:10
Jag haft haft en uppsättning av dessa och dom fungerade förvånansvärt bra.

Tysta och lätt rullade.
Upplevde dom som komfort däck, lite mjuka som krävde aningen högre däcktryck.

Dock är dom ingen höjdare på hal is men frågan är hur mycket bättre ett annan friktionsdäck hade varit just då.
Du sätter fingret på spiken här - det är extremt svårt att som vanlig förare jämföra olika däck eftersom man inte har däcken i exakt samma förhållande.

Att frigus upplevs som extra tysta gör mig misstänksam eftersom däckdesign är en extremt fin balansgång. Ett mönster och en gummiblandning som är tyst presterar med stor sannolikhet sämre på något annat, antingen is- eller våtgrepp. Det är därför toppdäcken inom en kategori är väldigt lika, inget som sticker ut åt något håll. Annars hade ju t.ex. Michelin gjort ett däck som var jättebra på något de andra inte var bra på, och tagit bra betalt för det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 26 sep 2024 10:04
Nä, just för vinterbruk vill jag nog ha dokumenterat bra däck.
Håller med till 100% SOC.

Brukar ioffsg köpa sommardäck på test också, men rent krasst - ska man snåla på något är det inte vinterdäck. Risken man blir kylarprydnad på något stort och tungt eller fpr en älg som besökare i kupen :shock:

Bra bildäck = säkerhet, alldeles särskilt på vintern.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar