Freez skrev: ↑08 sep 2024 20:46
Släpp ångesten. Även om räckvidden kanske är något kortare än din Polestar så räcker den gott och väl. Har själv kört 3700 mil på dryga året utan att sakna LR speciellt många ggr. Bilen laddar i tillräckligt snabbt. Ca 1,6 kWh/mil i 110 km/h en sommardag. På vintern se till att förvärma batteriet innan avfärd.
Ja, jag brukar vara den som klankar ner på bensinfolk över elbilsångest så känns lite ovant

Sommartid är jag itne det minsta orolig och vintertid handlar det ju om att ladda något mer bara så det kommer gå bra
mikaELbil skrev: ↑08 sep 2024 21:04
Vad är det som gör att du funderar på Tesla i stället för Polestaren? Något speciellt dåligt/mindre bra med Polestaren? Min undran är för att jag funderar på en Polestar när leasingen går ut på min EQB, som jag är fruktansvärt nöjd med. Kan mycket väl bli att jag ändå fortsätter med Mercedes, men Polestar har något som lockar mig, men vad kan jag inte sätta fingret på.
Hel ärligt så älskar jag mina Polestar, det är en helt fantastisk bil som blivit markant bättre sedan 2021 då jag plockade ut min. Räckvidden och effektiviteten har utökats en hel del. Dock är det en företagsleasing och emd räntor, inflation och bortblockad subvention får jag svårt att få in en Poelstar i företagets budget genom det Leasingbolaget jag måste använda. Utöver det känns det lite kul att testa något nytt för en tekniknörd som mig

Kan inte lova att Polestaren är perfekt för dig men det är en bil som fungerar otroligt bra både som bil och elbil.
Maw skrev: ↑08 sep 2024 21:06
Jag funderade också på att gå över till Model 3 efter min Polestar fast till en Performance. Men efter att ha kört lite längre sträckor med mina föräldrars Model 3 LR under försommaren för att se hur AP har utvecklats så fick det bli en annan bil istället. Jag skulle inte kunna få en avslappnad körning med Teslas AP med tanke på hur dåligt den fungerar numera. För mig är pilot assist/autopilot viktigt och Teslas fungerar alldeles för dåligt med ideliga och kraftiga spökbromsningar på ett sätt som jag aldrig upplevt med något annat bilmärke. Dessutom är jag tveksam till att ha en bil utan USS eftersom min parkeringsplats ligger till så att det är viktigt att ha god precision på parkeringshjälpen. Men det var Teslas undermåliga förarstöd som avgjorde att det inte blev en Tesla den här gången.
Räckvidden på en ny Model 3 Rwd tror jag däremot skulle klara en jämförelse med min Polestar 2 LR awd som har den äldre drivlinan. De verkar ungefär likvärdiga. Men längre räckvidd är ju trevligt
Om räckvidden gör mig orolig är det AP som får mig att ligga vaken på nätterna

Sedan adaptive cruise control lanserades så har min bilkörning blivit mer avslappnad, säkrare och mindre hetsig. Den fungerar alltid perfekt på Polestar och jag vet att det inte kommer göra det på Teslan. Finns alldeles för många klipp där Teslor bromsar helt utan anledning. Dock verkar de som kör FSD inte had et problemet längre så kanske är det något som kommer till vanliga AP i en uppdatering. Tror som du att räckvidden är jämförbar.
tor-ake skrev: ↑09 sep 2024 08:47
Vill kommentera denna diskussionen ändå för jag tror att vi gått lite vilse. När du säger "värsta förhållanden" då undrar jag om du verkligen har varit ute och åkt långfärd med bråttom i minus 30 eller pulsat 50 mil i snöstorm med polestaren, och det är detta du vill veta hur M3 RWD klarar? Jag skulle drista mig till att säga att du i alla lägen kommer finna att just på energihanteringspunkten är Model 3 snäppet bättre och 60kWh räcker *mycket* längre än de 75 som är i polestaren.
Screenshot from 2024-09-09 08-37-44.png
Screenshot from 2024-09-09 08-36-43.png
Jag har inte kört Polestaren, alls, men data från Abetterrouteplanner brukar vara tillförlitliga. Här har jag lagt in minus 30, snö på vägen och 10m/s motvind på en resa från Upplands väsby till Sundsvall, och som du ser är den ena bilen 15 minuter snabbare och du kan faktiskt hoppa över superchargers i minus 30 medan den andra *måste* stanna i Gävle. Ja det är Polestaren som enligt beräkningen har 10% redan i Gävle.
Model 3, pre highland med LFP har jag kört fram och tillbaka till Jämtland med i alla väder från +30 till -32, ofta med släpvagn och effektiviteten är helt sjuk jämfört med allt annat på marknaden. Annars hade jag köpt en annan bil för länge sedan. Den nuvarande är min andra M3.
Tack för din input, och du har helt rätt. När jag skriver "värsta" så är det mer i nivå med -15 till -20 och motorväg då jag bor i Närke och bara åker till Norrland eller fjällen två gånger på vintern. Det mindre batteriet verkar kompeseras fint av effektivare drivlina. Det jag tror är en osäkerhetsfaktor för mig är LFP, ineffektiv och framförallt lång förvärmning och att den verkar tappa mycket batteri vid kallt väder. Men dina erfarenheter bådar ju gott, det är verkligen extrema scenarion du beskriver och är det kallare än -20 vet jag inte om jag skulle välja att åka den dagen faktiskt.
Lyckas inte hitta hur man ändrar temperaturen i ABRP, vet att jag gjort det tidigare. Kanske är Premium-funktion?