Polestarägare funderar på Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jist

Polestarägare funderar på Tesla

Inlägg av Jist »

Hej
Kör en Poelstar 2 idag som jag är mycket nöjd med men Tesla lockar väldigt mycket. Tyvärr får jag nog inte in en long range i mitt företags budget och har därför lite frågor om Standard range. Vore väldigt tacksam för lite feedback.

1. Vad är räckvidden på motorväg (110 km/h) under bra förhållanden?
2. Vad är räckvidden en vinterdag med -10 och samma hastighet?
3. Hur är laddhastigheten, förstått att LFP-batterier inte är det bästa.

Har en Poelstar 2 long range och kommer ca 30-40 mil given ovan så ltie det jag jämför med.

All input är välkommen :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Polestarägare funderar på Tesla

Inlägg av tor-ake »

Kolla på abetterrouteplanner.com och jämför dina resor.

Laddhastigheten på LFP är excellent - när de är varma. Man måste navigera till supercharger eller annan snabbladdare i navigatorn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Gissar att du kommer 35-40mil@110km/h sommartid och
30-33mil vid -10 grader.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Vilken årsmodell av polestar 2 har du? Jag upplever, men det är förstås bara en persons observation, att när jag snabbladdar med min SR+ att om det står en polestar 2 där när jag anländer så står den kvar där när jag åker också.
SR+ laddar kanske inte lika snabbt, men eftersom bilen är väsentligt snålare behöver jag inte ladda lika mycket innan jag kan fortsätta resan är min gissning.

Jag tror inte det gäller senare årsmodeller av Polestar 2, 2024 verkar riktigt bra, men fortfarande måste man ju ladda i fler kWh i en sådan för att komma samma sträcka.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jist

Inlägg av Jist »

tor-ake skrev: 06 sep 2024 15:30

Laddhastigheten på LFP är excellent - när de är varma. Man måste navigera till supercharger eller annan snabbladdare i navigatorn.
Ja, förvärning är ju inget problem det sköter bilen. Men läst att det kan krävas flera timmars förvärming när det är riktigt kallt och det lite udda :)

Nogo skrev: 06 sep 2024 16:33
30-33mil vid -10 grader.
Skulle jag göra det så beställer jag direkt :) Såg ett klipp med Björn Nyland och där var förbrukningen på en LR 226 i 120 km/h och +3 grader. Det skulle göra att en SR bara kommer 25 mil vid +3, och det skrämmer mig lite.

Dinsdale skrev: 06 sep 2024 16:48
Vilken årsmodell av polestar 2 har du? Jag upplever, men det är förstås bara en persons observation, att när jag snabbladdar med min SR+ att om det står en polestar 2 där när jag anländer så står den kvar där när jag åker också.
SR+ laddar kanske inte lika snabbt, men eftersom bilen är väsentligt snålare behöver jag inte ladda lika mycket innan jag kan fortsätta resan är min gissning.

Jag tror inte det gäller senare årsmodeller av Polestar 2, 2024 verkar riktigt bra, men fortfarande måste man ju ladda i fler kWh i en sådan för att komma samma sträcka.
Jag har en 2021, den är betydligt törstigare än en Tesla men verkar som just SR med LFP drar iväg förbrukningsmässigt när det är kallt, räckvidden på sommaren klarar jag mig på. Lite synd att inte LR finns utan AWD både för pris och förbrukning, hade passat bättre budgetmässigt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jist skrev: 06 sep 2024 17:15
Men läst att det kan krävas flera timmars förvärming när det är riktigt kallt och det lite udda :)
Model 3 värmer batteriet genom att köra motorerna i ett ineffektivt läge och skicka den överskottsvärmen till batteriet. I och med att Standard Range bara har en motor så värmer den med lägre effekt än Long Range och P. Då tar det också mer tid att värma på vintern.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nyland nämns och länkas till ovan.

Här är hans kalkylark med samtliga räckviddstester.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Han har ju testat många bilmodeller i både sommar- och vinterväglag. Dock inte i 110 km/h och inte alltid i -10 grader C, men han har siffror för 90 och 120 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Ja, förvärning är ju inget problem det sköter bilen. Men läst att det kan krävas flera timmars förvärming när det är riktigt kallt och det lite udda :)

30-33mil vid -10 grader.
Skulle jag göra det så beställer jag direkt :) Såg ett klipp med Björn Nyland och där var förbrukningen på en LR 226 i 120 km/h och +3 grader. Det skulle göra att en SR bara kommer 25 mil vid +3, och det skrämmer mig lite.

Jag har en 2021, den är betydligt törstigare än en Tesla men verkar som just SR med LFP drar iväg förbrukningsmässigt när det är kallt, räckvidden på sommaren klarar jag mig på. Lite synd att inte LR finns utan AWD både för pris och förbrukning, hade passat bättre budgetmässigt.
Enligt abetterrouteplanner har din Polestar och min SR+ samma restid på sommaren. Ändrar jag till -5 så blir det tre minuter längre med SR+. Om du hade bytt till en SR+ av samma årsmodell som din Polestar borde du inte märka nån skillnad på långresor. Den nya model 3 RWD har 10% större batteri och drar mindre än min, så det borde göra dina resor kortare. Inte längre.

Står du i varmgarage eller står du parkerad ute?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

30-33mil vid -10 grader.

Knappt någon skillnad på +3 och -10 enligt mig. Vind och blött underlag ökar förbrukningen betydligt mer. Jag kör 120km/h och jag snittar på 187wh/km över hela året.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vi har en Y SR och snabbladdningen är verkligen inte att klaga på. Visst, den maxar på 175 kW men å andra sidan håller den det till 70% vilket väger upp en hel del. När vi är ute och långkör så upplever vi aldrig att laddpauserna är långa. Ska vi fika/äta en bit är bilen alltid fulladdad innan vi är klara. Även vid kisspauser känns den extra laddtiden helt OK.

Jag hade tidigare en model 3 SR+ 2019 och det är först nu med Y som man öht inte längre alls tycker att laddpauserna stör resrytmen.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Jerker skrev: 07 sep 2024 09:12
Vi har en Y SR och snabbladdningen är verkligen inte att klaga på. Visst, den maxar på 175 kW men å andra sidan håller den det till 70% vilket väger upp en hel del. När vi är ute och långkör så upplever vi aldrig att laddpauserna är långa. Ska vi fika/äta en bit är bilen alltid fulladdad innan vi är klara. Även vid kisspauser känns den extra laddtiden helt OK.

Jag hade tidigare en model 3 SR+ 2019 och det är först nu med Y som man öht inte längre alls tycker att laddpauserna stör resrytmen.
Håller med. Y SR är nästan i paritet med LR tack vare att den håller hastigheten så länge. Lätt att göra korta stopp också då man inte behöver låta batteriet gå ner så långt om det inte passar att stanna vid det tillfället.
Man har hög hastighet på laddningen under ett stort spann.
Jist

Inlägg av Jist »

Dinsdale skrev: 06 sep 2024 18:37
Enligt abetterrouteplanner har din Polestar och min SR+ samma restid på sommaren. Ändrar jag till -5 så blir det tre minuter längre med SR+. Om du hade bytt till en SR+ av samma årsmodell som din Polestar borde du inte märka nån skillnad på långresor. Den nya model 3 RWD har 10% större batteri och drar mindre än min, så det borde göra dina resor kortare. Inte längre.

Så du har en SR med LFP och mindre batteri än Highland? Under sämsta möjliga förhållanden, kommer du 20 eller 25 mil då skulle du säga? Jag har varmgarage (när jag orkar backa in) och det håller minst +5 grader på vintern.

Kan relatera till det där, tycker nästan laddpauserna är något jag ser fram emot, koppla bort körningen lite, sträcka på benen och kolla mobilen. Problemet blir väl när det är -10 grader och en jobbresa med motorväg. Kommer jag 25 mil och laddar till 80% och vill komma fram med 10% är det ju 25 mil x 70% = 17,5 mil mellan laddstoppen och det är lite lite. Men då är det ju extremfall också.
Xeik skrev: 07 sep 2024 09:23

Håller med. Y SR är nästan i paritet med LR tack vare att den håller hastigheten så länge. Lätt att göra korta stopp också då man inte behöver låta batteriet gå ner så långt om det inte passar att stanna vid det tillfället.
Man har hög hastighet på laddningen under ett stort spann.
Tack för input! Hur länge behöver du förvärma en riktigt kall dag och drar det upp förbrukningen avsevärt?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Det låter som att du har BYDs Blade-batteri? Det håller vad jag förstår laddhastigheten uppe längre än batteriet från CATL men det batteriet finns tyvärr inte i Model 3 RWD. Med det sagt är inte CATL dåligt heller, bara inte lika bra.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Jist skrev: 07 sep 2024 11:30

Så du har en SR med LFP och mindre batteri än Highland? Under sämsta möjliga förhållanden, kommer du 20 eller 25 mil då skulle du säga? Jag har varmgarage (när jag orkar backa in) och det håller minst +5 grader på vintern.
Står du i varmgarage behöver du inte förvärma ur snabbladdningsperspektiv, vilket är praktiskt. Ej heller går batterivärmaren igång på korta turer vintertid som den gör om du står ute eller i kallgarage.

Det sämsta jag varit med om var snö med snöslask, minusgrader och motvind. Det var en resa på 21 mil nästan enbart motorväg som jag behövde ladda på några procent på en AC-laddare. Jag hade förvärmt innan avfärd, men parkerade utomhus. Hade det inte snöat hade det varit lugnt.

Enda gången jag upplevt långsam laddhastighet var när vi åkte söderut från sthlm i -10 och pga barn stannade i Norrköping istf Linköping som var planerat. Då fick jag bara 40 kW eller nåt sånt på icke-delad stolpe. Testade även byta stolpe, så det var att batteriet var kallt. Men förvärmer man (eller utgår från varmgarage) och följer resplanen hinner bilen värma batteriet tillräckligt för att laddningen ska gå lika snabbt som på sommaren.

Om du skulle byta till en SR+ tror jag du skulle uppleva att resorna tar ungefär lika lång tid som idag. SR+ laddar långsammare men den är också mycket snålare, så det går på ett ut.

Skaffar du en RWD, och då särskilt Highland, tror jag du kommer uppleva att resorna tar kortare tid än idag. De resor du idag kan göra utan att ladda borde du kunna göra med RWD också, men du borde ha mer procent kvar när du anländer.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Dinsdale skrev:

Det låter som att du har BYDs Blade-batteri? Det håller vad jag förstår laddhastigheten uppe längre än batteriet från CATL men det batteriet finns tyvärr inte i Model 3 RWD. Med det sagt är inte CATL dåligt heller, bara inte lika bra.
Vet inte vad vi har. Det är iaf en Berlintillverkad.
Jist

Inlägg av Jist »

Dinsdale skrev: 07 sep 2024 15:35

Står du i varmgarage behöver du inte förvärma ur snabbladdningsperspektiv, vilket är praktiskt. Ej heller går batterivärmaren igång på korta turer vintertid som den gör om du står ute eller i kallgarage.

Det sämsta jag varit med om var snö med snöslask, minusgrader och motvind. Det var en resa på 21 mil nästan enbart motorväg som jag behövde ladda på några procent på en AC-laddare. Jag hade förvärmt innan avfärd, men parkerade utomhus. Hade det inte snöat hade det varit lugnt.

Enda gången jag upplevt långsam laddhastighet var när vi åkte söderut från sthlm i -10 och pga barn stannade i Norrköping istf Linköping som var planerat. Då fick jag bara 40 kW eller nåt sånt på icke-delad stolpe. Testade även byta stolpe, så det var att batteriet var kallt. Men förvärmer man (eller utgår från varmgarage) och följer resplanen hinner bilen värma batteriet tillräckligt för att laddningen ska gå lika snabbt som på sommaren.

Om du skulle byta till en SR+ tror jag du skulle uppleva att resorna tar ungefär lika lång tid som idag. SR+ laddar långsammare men den är också mycket snålare, så det går på ett ut.

Skaffar du en RWD, och då särskilt Highland, tror jag du kommer uppleva att resorna tar kortare tid än idag. De resor du idag kan göra utan att ladda borde du kunna göra med RWD också, men du borde ha mer procent kvar när du anländer.
Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag överväger :D Tror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Släpp ångesten. Även om räckvidden kanske är något kortare än din Polestar så räcker den gott och väl. Har själv kört 3700 mil på dryga året utan att sakna LR speciellt många ggr. Bilen laddar i tillräckligt snabbt. Ca 1,6 kWh/mil i 110 km/h en sommardag. På vintern se till att förvärma batteriet innan avfärd.
MY RWD Vit 2023
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Jist skrev: 06 sep 2024 14:56
Hej
Kör en Poelstar 2 idag som jag är mycket nöjd med men Tesla lockar väldigt mycket. Tyvärr får jag nog inte in en long range i mitt företags budget och har därför lite frågor om Standard range. Vore väldigt tacksam för lite feedback.

Har en Poelstar 2 long range och kommer ca 30-40 mil given ovan så ltie det jag jämför med.

Vad är det som gör att du funderar på Tesla i stället för Polestaren? Något speciellt dåligt/mindre bra med Polestaren? Min undran är för att jag funderar på en Polestar när leasingen går ut på min EQB, som jag är fruktansvärt nöjd med. Kan mycket väl bli att jag ändå fortsätter med Mercedes, men Polestar har något som lockar mig, men vad kan jag inte sätta fingret på.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag funderade också på att gå över till Model 3 efter min Polestar fast till en Performance. Men efter att ha kört lite längre sträckor med mina föräldrars Model 3 LR under försommaren för att se hur AP har utvecklats så fick det bli en annan bil istället. Jag skulle inte kunna få en avslappnad körning med Teslas AP med tanke på hur dåligt den fungerar numera. För mig är pilot assist/autopilot viktigt och Teslas fungerar alldeles för dåligt med ideliga och kraftiga spökbromsningar på ett sätt som jag aldrig upplevt med något annat bilmärke. Dessutom är jag tveksam till att ha en bil utan USS eftersom min parkeringsplats ligger till så att det är viktigt att ha god precision på parkeringshjälpen. Men det var Teslas undermåliga förarstöd som avgjorde att det inte blev en Tesla den här gången.

Räckvidden på en ny Model 3 Rwd tror jag däremot skulle klara en jämförelse med min Polestar 2 LR awd som har den äldre drivlinan. De verkar ungefär likvärdiga. Men längre räckvidd är ju trevligt :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mikaELbil skrev: 08 sep 2024 21:04
Jist skrev: 06 sep 2024 14:56
Hej

Vad är det som gör att du funderar på Tesla i stället för Polestaren? Något speciellt dåligt/mindre bra med Polestaren? Min undran är för att jag funderar på en Polestar när leasingen går ut på min EQB, som jag är fruktansvärt nöjd med. Kan mycket väl bli att jag ändå fortsätter med Mercedes, men Polestar har något som lockar mig, men vad kan jag inte sätta fingret på.
För min del så tar det emot att köpa en likadan bil två gånger i rad. Jag har gjort det en gång och tyckte det var tråkigt :)

Annars har jag varit supernöjd med min Polestar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Zee

Inlägg av Zee »

Hej.
Du kan kolla med recension av M3 LFP nedan. Kag har en BMW i4 M50 också och M3 LFP är alltid ca 5 kW/100km effektivare. Sen kör man kanske M50:n hårdare för att.. tja varför inte. :)

Sommartid körde jag M3 LFP enligt skyltad hastighet över 10 mil motorväg och 3 mil 50-70 km/h och fixade det på ca 11-12 kW/100km. Typiskt ligger vi på 14 kW/100km. Kan nog köra närmare 40 mil sommartid. Vintertid kanske 16-17-18 kW/100km och 30-35 mil.

Tesla M3 RWD LFP 2021-2024 är väl en av de snålaste bilarna som finns, Tesla björn Testade M3 RWD LFP Highland nyligen tror jag, hamnade typ i topp i hans excel.

viewtopic.php?t=33714
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Zee skrev: 08 sep 2024 21:10
Hej.
Du kan kolla med recension av M3 LFP nedan. Kag har en BMW i4 M50 också och M3 LFP är alltid ca 5 kW/100km effektivare. Sen kör man kanske M50:n hårdare för att.. tja varför inte. :)
Är det något Teslan är bättre på?
Ja menar i4 är en klart dyrare bil.
Intressant med en jämförelse från någon som lever med båda
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jist skrev: 08 sep 2024 17:26
Dinsdale skrev: 07 sep 2024 15:35

Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag överväger :D Tror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
Vill kommentera denna diskussionen ändå för jag tror att vi gått lite vilse. När du säger "värsta förhållanden" då undrar jag om du verkligen har varit ute och åkt långfärd med bråttom i minus 30 eller pulsat 50 mil i snöstorm med polestaren, och det är detta du vill veta hur M3 RWD klarar? Jag skulle drista mig till att säga att du i alla lägen kommer finna att just på energihanteringspunkten är Model 3 snäppet bättre och 60kWh räcker *mycket* längre än de 75 som är i polestaren.
Screenshot from 2024-09-09 08-37-44.png
Screenshot from 2024-09-09 08-36-43.png
Jag har inte kört Polestaren, alls, men data från Abetterrouteplanner brukar vara tillförlitliga. Här har jag lagt in minus 30, snö på vägen och 10m/s motvind på en resa från Upplands väsby till Sundsvall, och som du ser är den ena bilen 15 minuter snabbare och du kan faktiskt hoppa över superchargers i minus 30 medan den andra *måste* stanna i Gävle. Ja det är Polestaren som enligt beräkningen har 10% redan i Gävle.
Model 3, pre highland med LFP har jag kört fram och tillbaka till Jämtland med i alla väder från +30 till -32, ofta med släpvagn och effektiviteten är helt sjuk jämfört med allt annat på marknaden. Annars hade jag köpt en annan bil för länge sedan. Den nuvarande är min andra M3.
Jist

Inlägg av Jist »

Freez skrev: 08 sep 2024 20:46
Släpp ångesten. Även om räckvidden kanske är något kortare än din Polestar så räcker den gott och väl. Har själv kört 3700 mil på dryga året utan att sakna LR speciellt många ggr. Bilen laddar i tillräckligt snabbt. Ca 1,6 kWh/mil i 110 km/h en sommardag. På vintern se till att förvärma batteriet innan avfärd.
Ja, jag brukar vara den som klankar ner på bensinfolk över elbilsångest så känns lite ovant :-) Sommartid är jag itne det minsta orolig och vintertid handlar det ju om att ladda något mer bara så det kommer gå bra :)

mikaELbil skrev: 08 sep 2024 21:04
Hel ärligt så älskar jag mina Polestar, det är en helt fantastisk bil som blivit markant bättre sedan 2021 då jag plockade ut min. Räckvidden och effektiviteten har utökats en hel del. Dock är det en företagsleasing och emd räntor, inflation och bortblockad subvention får jag svårt att få in en Poelstar i företagets budget genom det Leasingbolaget jag måste använda. Utöver det känns det lite kul att testa något nytt för en tekniknörd som mig :) Kan inte lova att Polestaren är perfekt för dig men det är en bil som fungerar otroligt bra både som bil och elbil.

Maw skrev: 08 sep 2024 21:06
Jag funderade också på att gå över till Model 3 efter min Polestar fast till en Performance. Men efter att ha kört lite längre sträckor med mina föräldrars Model 3 LR under försommaren för att se hur AP har utvecklats så fick det bli en annan bil istället. Jag skulle inte kunna få en avslappnad körning med Teslas AP med tanke på hur dåligt den fungerar numera. För mig är pilot assist/autopilot viktigt och Teslas fungerar alldeles för dåligt med ideliga och kraftiga spökbromsningar på ett sätt som jag aldrig upplevt med något annat bilmärke. Dessutom är jag tveksam till att ha en bil utan USS eftersom min parkeringsplats ligger till så att det är viktigt att ha god precision på parkeringshjälpen. Men det var Teslas undermåliga förarstöd som avgjorde att det inte blev en Tesla den här gången.

Räckvidden på en ny Model 3 Rwd tror jag däremot skulle klara en jämförelse med min Polestar 2 LR awd som har den äldre drivlinan. De verkar ungefär likvärdiga. Men längre räckvidd är ju trevligt :)
Om räckvidden gör mig orolig är det AP som får mig att ligga vaken på nätterna ;) Sedan adaptive cruise control lanserades så har min bilkörning blivit mer avslappnad, säkrare och mindre hetsig. Den fungerar alltid perfekt på Polestar och jag vet att det inte kommer göra det på Teslan. Finns alldeles för många klipp där Teslor bromsar helt utan anledning. Dock verkar de som kör FSD inte had et problemet längre så kanske är det något som kommer till vanliga AP i en uppdatering. Tror som du att räckvidden är jämförbar.

tor-ake skrev: 09 sep 2024 08:47

Vill kommentera denna diskussionen ändå för jag tror att vi gått lite vilse. När du säger "värsta förhållanden" då undrar jag om du verkligen har varit ute och åkt långfärd med bråttom i minus 30 eller pulsat 50 mil i snöstorm med polestaren, och det är detta du vill veta hur M3 RWD klarar? Jag skulle drista mig till att säga att du i alla lägen kommer finna att just på energihanteringspunkten är Model 3 snäppet bättre och 60kWh räcker *mycket* längre än de 75 som är i polestaren.
Screenshot from 2024-09-09 08-37-44.png
Screenshot from 2024-09-09 08-36-43.png
Jag har inte kört Polestaren, alls, men data från Abetterrouteplanner brukar vara tillförlitliga. Här har jag lagt in minus 30, snö på vägen och 10m/s motvind på en resa från Upplands väsby till Sundsvall, och som du ser är den ena bilen 15 minuter snabbare och du kan faktiskt hoppa över superchargers i minus 30 medan den andra *måste* stanna i Gävle. Ja det är Polestaren som enligt beräkningen har 10% redan i Gävle.
Model 3, pre highland med LFP har jag kört fram och tillbaka till Jämtland med i alla väder från +30 till -32, ofta med släpvagn och effektiviteten är helt sjuk jämfört med allt annat på marknaden. Annars hade jag köpt en annan bil för länge sedan. Den nuvarande är min andra M3.
Tack för din input, och du har helt rätt. När jag skriver "värsta" så är det mer i nivå med -15 till -20 och motorväg då jag bor i Närke och bara åker till Norrland eller fjällen två gånger på vintern. Det mindre batteriet verkar kompeseras fint av effektivare drivlina. Det jag tror är en osäkerhetsfaktor för mig är LFP, ineffektiv och framförallt lång förvärmning och att den verkar tappa mycket batteri vid kallt väder. Men dina erfarenheter bådar ju gott, det är verkligen extrema scenarion du beskriver och är det kallare än -20 vet jag inte om jag skulle välja att åka den dagen faktiskt.
Lyckas inte hitta hur man ändrar temperaturen i ABRP, vet att jag gjort det tidigare. Kanske är Premium-funktion?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jist skrev: 09 sep 2024 09:22
Tack för din input, och du har helt rätt. När jag skriver "värsta" så är det mer i nivå med -15 till -20 och motorväg då jag bor i Närke och bara åker till Norrland eller fjällen två gånger på vintern. Det mindre batteriet verkar kompeseras fint av effektivare drivlina. Det jag tror är en osäkerhetsfaktor för mig är LFP, ineffektiv och framförallt lång förvärmning och att den verkar tappa mycket batteri vid kallt väder. Men dina erfarenheter bådar ju gott, det är verkligen extrema scenarion du beskriver och är det kallare än -20 vet jag inte om jag skulle välja att åka den dagen faktiskt.
Lyckas inte hitta hur man ändrar temperaturen i ABRP, vet att jag gjort det tidigare. Kanske är Premium-funktion?
De har flyttat den inställningen till hamburgermenyn till höger
Screenshot from 2024-09-09 09-28-06.png
Förvärmningen är bara så lång den behöver vara, och den är allt annat än ineffektiv. Teslan har en mackapär som heter octovalve som sitter ihop med "supermanifold" där all värme som genereras överallt i maskineriet samlas och växlas upp med värmepumpen och skickas dit det behövs. Helt onödigt att veta om man inte är ingenjör, men poängen är att bilen är snål på energin. Utom en stenkorkad grej och det är att "Sentry mode" fullkomligt slukar energi, eftersom den håller igång självkörningsdatorn och värmeslingan uppe i framrutan, så kan lätt dra flera kWh per dygn.

När jag varit uppe i stugan i jämtland och det var -30 eller nära -30 flera gånger i vintras, då hade jag bilen ipluggad och laddade natten och morgonen innan hemresan så att batteriet var närmare noll än -30. När jag kom ner till hudiksvall efter cirka tre timmars körning då hade förvärmningen tagit 3-5% lite svårt att säga men om man navigerar till Superchargern jämfört med Burger King strax bredvid så skiljer det sig 3-5% i räckviddsberäkningen.

På det sista benet i din resa får du dessutom "tillbaka" energin, när du inte längre navigerar till supercharger så plockar värmepumpen successivt tillbaka värmen från batteriet och trycker in den i kupén, så du har gratis värme i ett par timmar och förbrukning ungefär som på sommaren förutom att luftmotståndet är högre i kall luft.

Som sista bonus så behöver man inte vara ingenjör för att använda grejerna, det enda man behöver komma ihåg är att ladda bilen innan man åker, och att låta bilens navigator planera resan.
Skriv svar