Frågor från en "nybörjare"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sixtenblixten
Teslaägare

Frågor från en "nybörjare"

Inlägg av Sixtenblixten »

Inte helt enkelt att få svar på alla frågor genom att söka i forumet, så jag testar att fresta ert tålamod.

Jag är medveten om att Model Y kanske är en bättre affär men jag är sugen på en bakhjulsdriven Model 3 som jag tycker är en snyggare bil och undrar om ni kan bidra med lite svar på mina frågor.

1. Stämmer mitt antagande att det är väldigt lite man kan påverka vid beställning, t.ex. om jag väljer svart inredning får jag dras med träimitationen på instrumentbrädan?

2. Men vart kan jag läsa om specifikationer i detalj, är det t.ex. värmepump och soltak på alla 2023-or

3. Ni som har en bakhjulsdriven - 23:a, vad har ni nått för räckvidd som bäst sommartid vid snäll körning?

4. Försäkringen är dubbelt så dyr som på min Leaf - 18, vet någon varför? Har bolagen haft höga ersättningskostnader för model 3?

5. Torpedväggen dvs väggen ut mot frunken verkar låg jämfört med många andra bilar. Har någon info om hur bilen klarar en krock med älg?

6. Vad har ni för erfarenhet av att beställa bilen via hemsidan. Det är väldigt skralt med info tycker jag. Om man t.ex. väljer en avbetalningslösning, vem står för finansieringen?
Tidigare en Nissan Leaf 40kWh - 18.
Numera en Model 3 - 23, bakhjulsdriven.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Frågor från en "nybörjare"

Inlägg av taliz »

1. Ja.

2. Ja (ej öppningsbart)

3. Googla "abrp" och experimentera

4. Den har också dubbelt(eller trippelt?) så många hästar. En BMW 3-serie med lika många hk kostar också betydligt mer än din Leaf...

5. Det är en relativt låg bil, älgar tenderar att vara rätt höga och lär nog åka in i vindrutan.

6. Brukar stå, DNB för det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sixtenblixten skrev: 16 maj 2023 19:01
1. Stämmer mitt antagande att det är väldigt lite man kan påverka vid beställning, t.ex. om jag väljer svart inredning får jag dras med träimitationen på instrumentbrädan? [...
Vet inte om du känner till det, men det ryktas om att det är en så kallad 'facelift' för Model 3 på g inom inte allt för lång tid (personligen ogillar jag skarpt uttrycket 'facelift', men nu kommer jag inte på ngn synonym jag skulle kunna använda istället)...

Det spekuleras i att träpanelerna (eller om det nu är imitation) kommer försvinna i och med den här faceliften. Istället har det talats om att det blir något svart eller mörkgrått material istället.

Här finns två trådar om den här faceliften på det här forumet:
viewtopic.php?t=31635
viewtopic.php?t=32739

Så du får väl känna efter... Beställa nu och kanske få en bil snabbt, eller vänta och kanske få en utan trä...

Annars finns det produkter från tredjepartstillverkare om man vill byta ut panelerna (eller kanske klä dem i folie). Som jag minns det finns det t.ex. pianosvart, kolfiber (riktig samt imitation) och alcantara. Kanske finns ännu fler alternativ.

Avsikten med det följande är inte att komma med någon slags pik om 'forumetikett', utan endast att ge möjlighet att lite snabbt kunna hitta en hel del info som redan finns... ;)

Som jag minns det så finns det en hel del skrivet om det här med produkter ifall man vill byta ut träpanelerna. Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Om du är intresserad av det kan du ju alltid testa att söka lite till – fast då med Google istället... ;)

Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model 3" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model S, Y och X. Men det kände du säkert till... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

forts.

Kan finnas ännu mer skrivet om det här på det amerikanska forumet som är rätt mkt större än det svenska. Det heter Tesla Motors Club.

Och om du vill söka på det forumet också så byter du ju bara ut "site:teslaclubsweden.se" mot motsvarande för det forumet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

2. Men vart kan jag läsa om specifikationer i detalj, är det t.ex. värmepump och soltak på alla 2023-or [...
Om du vill se alla specifikationer i detalj skulle jag nog fråga någon hos Tesla (om det nu inte är ngn annan här som kan svaret på den frågan...). Grejen är ju bara den att Teslaanställda tydligen kan vara 'lite knepiga' att få tag på 'i perioder'...

De flesta verkar rekommendera chattfunktionen. Den hittar du vardagar under kontorstid (med undantag för lunchtid) t.ex. på respektive bilmodells konfigurationssida. Osäker på när de öppnar. Tidigare idag var den iallafall öppen kl. 10.00. Vet dock inte ifall de öppnade tidigare.

Någon har kommit fram snabbt när han ringt telefonnumret till 'säljarna' uppe i Umeå. Verkar som de kan ha lite mindre att göra jämfört med de andra 'butikerna'...

Ytterligare någon hade fått svar inom 24 timmar via en av e-postadresserna till 'säljare' hos 'butik'. Dessa e-postadresser hittar du via hemsidan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
SwedishAdvocate

4. Försäkringen är dubbelt så dyr som på min Leaf - 18, vet någon varför? Har bolagen haft höga ersättningskostnader för model 3?
Från en annan tråd som inte specifikt handlar om 'basversionen' av Model 3. Men eftersom det är 'tillämpligt' även i det här fallet...
Dinsdale skrev: 11 maj 2023 06:40
...] När det gäller försäkringsbolag, se till att välja ett bolag som inte gör åldersavdrag för batteriet då det annars kan bli ofantligt dyrt om batteriet skulle skadas (tex om nån stjäl däcken för dig och lägger stenar under bilen). https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/

I TCOn för elbil, kom ihåg att också räkna in kostnaden för laddboxen och lastbalansering. För mig kostade det 8000 kr att installera laddbox med lastbalansering, då tog jag iofs en extra laddkabel också. De 8000 kommer ta mig fem-sex år att spara in för jag kör så lite.
Jag äger tyvärr inte själv elbil, så jag är ingen expert på det här, men det kan tydligen löna sig att kolla runt ordentligt bland försäkringsbolagen. Försäkringspremier kan tydligen variera betydligt beroende på många olika faktorer. Historiskt så verkar det som många valt Trygg Hansa eller WaterCircles. Jag vet dock inte vad just de här bolagen har för villkor just med tanke på det här med åldersavdrag...

Annars finns det trådar med rätt mycket skrivet om Model 3 och försäkring. Även här fungerar det att söka med Google i enlighet med vad jag beskrivit i mitt första inlägg ovan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 17 maj 2023 00:08
2. Men vart kan jag läsa om specifikationer i detalj, är det t.ex. värmepump och soltak på alla 2023-or [...
Om du vill läsa alla specifikationer i detalj skulle jag nog fråga Tesla. Grejen är ju bara den att de tydligen kan vara 'lite knepiga' att få tag på 'i perioder'.
Det korta svaret är att Tesla inte ger detaljerade specifikationer över hårdvara och funktioner. Man får bilen, ibland blir man positivt överraskad, ibland inte. Man äger bilen och får uppdateringar, ibland blir den sämre, ibland blir den bättre.

Värt att veta är att det är en fin bil, men inte premium i alla avseenden, och att det saknas t ex adaptiva strålkastare, blindspotvarning på backspeglar och parkeringssensorer.
SwedishAdvocate

5. Torpedväggen dvs väggen ut mot frunken verkar låg jämfört med många andra bilar. Har någon info om hur bilen klarar en krock med älg? [...
Å andra sidan verkar den ju vara rätt bra för att göra undanmanöver ifall det skulle dyka upp en älg... ;)

Och som alltid (?) när Teknikens Värld testar så är bilen enl. uppgift maxlastad.

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

forts.

Annars kanske BMW i4 skulle kunna vara ett alternativ. Har för mig att den också finns med bakhjulsdrift...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Inte helt enkelt att få svar på alla frågor genom att söka i forumet, så jag testar att fresta ert tålamod.

Jag är medveten om att Model Y kanske är en bättre affär men jag är sugen på en bakhjulsdriven Model 3 som jag tycker är en snyggare bil och undrar om ni kan bidra med lite svar på mina frågor.

1. Stämmer mitt antagande att det är väldigt lite man kan påverka vid beställning, t.ex. om jag väljer svart inredning får jag dras med träimitationen på instrumentbrädan?

2. Men vart kan jag läsa om specifikationer i detalj, är det t.ex. värmepump och soltak på alla 2023-or

3. Ni som har en bakhjulsdriven - 23:a, vad har ni nått för räckvidd som bäst sommartid vid snäll körning?

5. Torpedväggen dvs väggen ut mot frunken verkar låg jämfört med många andra bilar. Har någon info om hur bilen klarar en krock med älg?

6. Vad har ni för erfarenhet av att beställa bilen via hemsidan. Det är väldigt skralt med info tycker jag. Om man t.ex. väljer en avbetalningslösning, vem står för finansieringen?
Hej Sixten bara köra Model 3 är en jätterolig bil (kört över 15000 mil nu med vår LR AWD). Lite "småhacks" man måste lära sig bara (ex förvärma vintertid, skyddsfilm och/eller stänkskydd bakom hjulhus).

1. Ja du kan inte påverka så mycket kring extrautrustning (trä i mittpanel är standard men dock riktigt trä så du kan betsa mm (finns massa klipp Youtube)).

2. Soltak (ej öppningsbart) samt luftvärmepump är standard.

3. Har som "ECO-drivingrekord" sommartid legat kring 1kwh/10km (LR AWD) och misstänker att du kan pressa ner en Model 3 SR till liknande siffror om du är duktig (ca 1,85kwh/10km sedan köp men då är det mycket Autobahn i min körmix).

4. Ja det är tyvärr dyr försäkring för Teslas bilar (hög effekt misstänker jag påverkar mest samt dyrt/svårt att reparera vid krockar).

5. Borde klara krock med älg bättre än många bilar pga stark stolpe ovanför glasrutan fram samt starkare tak än plåttak pga glastaket. Avsaknad av motor fram är + vid frontalkrock och låg tyngdpunkt gör att bilen har svårt att välta förutom all aktiv och passiv säkerhet i övrigt.

6. Om du klickar på min profil eller någon annans profil här på Tesla Club så finns beställningslänk med referral (du kan behöva kopiera och sedan söka på koden i Google och sedan klicka vidare såg jag) så du får krediter som du kan använda till laddning eller köp av tillbehör. I övrigt kommer du efter beställning ha möjlighet att lägga upp finansiering via ex DnB (just nu är det billig ränta på 2,99%).

Bara hör av dig om du har fler frågor samt MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 3 gång.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 17 maj 2023 00:18
SwedishAdvocate skrev: 17 maj 2023 00:08
Om du vill läsa alla specifikationer i detalj skulle jag nog fråga Tesla. Grejen är ju bara den att de tydligen kan vara 'lite knepiga' att få tag på 'i perioder'.
...] Värt att veta är att det är en fin bil, men inte premium i alla avseenden, och att det saknas t ex adaptiva strålkastare, blindspotvarning på backspeglar och parkeringssensorer. [Min understrykn.]
På 2019 års modell (fast LR AWD) fanns/finns det dödavinkelvarning. Inte som i alla andra bilar där det är en lampa som indikerar i backspegeln, istället är det en varningssignal som ljuder. Fick erfara det här själv när jag lyckades missa en bil till höger om mig i stadstrafik sommaren '22. Det gick bra den gången. Accident avoided.

Det som har hänt sen dess är ju att ultraljudssensorerna försvunnit. Men jag gissar att Tesla nu istället använder kameror. Är dock ej ngn expert på det här så för säkerhet skull behöver du nog dubbelkolla dessa uppgifter.

Ang. parkeringssensorer: Tesla har ersatt dessa med ett kamerabaserat system. Är inte jätteinsatt i detta heller. Finns en tråd om detta på forumet. Tror det här är forumets 'master thread' ang. det nya systemet:
viewtopic.php?t=32584

Som jag minns det så har det varit lite blandade recensioner. I övrigt har ju bilen i alla fall en högupplöst backkamera.
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare

Inlägg av Lewkis »

SwedishAdvocate skrev: 17 maj 2023 00:16
Från en annan tråd som inte specifikt handlar om 'basversionen' av Model 3. Men eftersom det är 'tillämpligt' även i det här fallet...
Dinsdale skrev: 11 maj 2023 06:40
...] När det gäller försäkringsbolag, se till att välja ett bolag som inte gör åldersavdrag för batteriet då det annars kan bli ofantligt dyrt om batteriet skulle skadas (tex om nån stjäl däcken för dig och lägger stenar under bilen). https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/

I TCOn för elbil, kom ihåg att också räkna in kostnaden för laddboxen och lastbalansering. För mig kostade det 8000 kr att installera laddbox med lastbalansering, då tog jag iofs en extra laddkabel också. De 8000 kommer ta mig fem-sex år att spara in för jag kör så lite.
Jag äger tyvärr inte själv elbil, så jag är ingen expert på det här, men det kan tydligen löna sig att kolla runt ordentligt bland försäkringsbolagen. Försäkringspremier kan tydligen variera betydligt beroende på många olika faktorer. Historiskt så verkar det som många valt Trygg Hansa eller WaterCircles. Jag vet dock inte vad just de här bolagen har för villkor just med tanke på det här med åldersavdrag...

Annars finns det trådar med rätt mycket skrivet om Model 3 och försäkring. Även här fungerar det att söka med Google i enlighet med vad jag beskrivit i mitt första inlägg ovan.
Jag tycker inte man ska räkna in laddbox för TCO för en elbil. Den tillhör ju faktiskt inte bilen. Och kan användas till flera bilar.
Det vore som att räkna in Carport/garage i TCO för en bil i min värld :-)
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare

Inlägg av unumlapis »

Pris skilljer mycket från bolag och vart i landet du bor. För mig var Länsförsäkringar Skåne absolut billigast när jag kollade runt.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Lewkis skrev: 17 maj 2023 09:59
Jag tycker inte man ska räkna in laddbox för TCO för en elbil. Den tillhör ju faktiskt inte bilen. Och kan användas till flera bilar.
Instämmer, den extra kostnaden för lastbalansering i exemplet är inte heller nödvändig för dom flesta, jag tippar på att >90% inte har lastbalansering och klarar sig bra ändå.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

fth skrev: 17 maj 2023 10:39
Instämmer, den extra kostnaden för lastbalansering i exemplet är inte heller nödvändig för dom flesta, jag tippar på att >90% inte har lastbalansering och klarar sig bra ändå.

/fth
Ja så länge UMC och typ2-kabel ingår så får man ju faktiskt med laddare som den överväldigande majoriteten klarar sig bra med.
Hos många andra får man ju betala extra för sådant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

taliz skrev: 17 maj 2023 10:43
Ja så länge UMC och typ2-kabel ingår så får man ju faktiskt med laddare som den överväldigande majoriteten klarar sig bra med.
Jag menade iofs extrakostnaden för lastbalansering.

Det går förstås att klara sig med bara UMC eller motsvarande, men jag skulle nog varmt rekommendera att man installerar en box med trefas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

/fth
Håller med. Klarat mig finfint på medföljande UMC (enfasladdare till Model 3 för vanligt jordat eluttag upp till strax under 4kw).

Efter snart 16000mil körda med Model 3 planerar jag inte för någon laddbox.

MVH
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

/fth
Trodde dom flesta skickade med typ 2 och en kabel för hemmaladdning, vet inte vad umc står för man antar att det är det. Ofta är det nog tyvärr bara schucko och så öven till min ix50 men när jag fråga hur dom tänkte när dom skicka med en laddare som max kan ge 2.3 kW till en bil med ett batteri på 106 kWh, så låg det en röd trefasadapter i bilen när jag hämta den.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev: 17 maj 2023 11:19

/fth
Håller med. Klarat mig finfint på medföljande UMC (enfasladdare till Model 3 för vanligt jordat eluttag upp till strax under 4kw).

MVH
Tips är att hålla koll på elen i huset, är inte dimensionerat för kontinuerlig last med den effekten bara för att det går. Därför det är Max 10A på nyare kablar. Kör man max 6A så ska det vara lugnt Laddbox är en billig försäkring. Lite samma sak som att köra med dubbfria däck året om, bara för att det är lagligt så behöver det inte vara lämpligt.

Du gör som du vill utan mer ett svar till nybörjare, kan visa en bild från vårt brända uttag i stugan.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

Dafro skrev: 17 maj 2023 11:21

/fth
Trodde dom flesta skickade med typ 2 och en kabel för hemmaladdning, vet inte vad umc står för man antar att det är det. Ofta är det nog tyvärr bara schucko och så öven till min ix50 men när jag fråga hur dom tänkte när dom skicka med en laddare som max kan ge 2.3 kW till en bil med ett batteri på 106 kWh, så låg det en röd trefasadapter i bilen när jag hämta den.
Dom flesta skickade nog med både typ 2 och schuko tidigare.
VW är ett exempel på tillverkare som helt slutat skicka med Schuko. Det slutade dom med vid lansering av ID bilarna.
Så där får man nöja dig med typ 2 eller köpa till det du önskar.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Dafro skrev: 17 maj 2023 11:23

/fth

MVH
Tips är att hålla koll på elen i huset, är inte dimensionerat för kontinuerlig last med den effekten bara för att det går. Därför det är Max 10A på nyare kablar. Kör man max 6A så ska det vara lugnt Laddbox är en billig försäkring. Lite samma sak som att köra med dubbfria däck året om, bara för att det är lagligt så behöver det inte vara lämpligt.

Du gör som du vill utan mer ett svar till nybörjare, kan visa en bild från vårt brända uttag i stugan.
Ställa ned effekt samt hålla koll på vad som ligger på samma fas är såklart något man bör ha koll på.

Känn på kontakter om det blir varmt om ja byt helst och kan du inte så ställ ned till 5amp (brukar själv inte ladda över 10amp enfas). Vissa platser har jag ställt med till 6amp pga gamla kablar.

Dedikerade och nya uttag kan jag ibland använda 15amp enfas på.

För förtydligande samt MVH
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 17 maj 2023 00:22
forts.

Annars kanske BMW i4 skulle kunna vara ett alternativ. Har för mig att den också finns med bakhjulsdrift...
VW ID.3 och Cupra Born är tydligen också bakhjulsdrivna. Och folk verkar ju tycka Cupran är rolig att köra. Kan man tänka sig att lägga mycket kosing finns ju även Merca EQE. And finally: Porsche Taycan och Audi e-tron GT. Fast formgivningen på Taycan/e-tron GT verkar ju vara rätt lik Model 3 med typ liknande låga torpedväggar...

Helt eldrivna Opel Astra och Peugeot 308 kommer ju tydligen driva på framhjulen...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev: 17 maj 2023 13:05
Dafro skrev: 17 maj 2023 11:23

/fth

MVH

Ställa ned effekt samt hålla koll på vad som ligger på samma fas är såklart något man bör ha koll på.

Känn på kontakter om det blir varmt om ja byt helst och kan du inte så ställ ned till 5amp (brukar själv inte ladda över 10amp enfas). Vissa platser har jag ställt med till 6amp pga gamla kablar.

Dedikerade och nya uttag kan jag ibland använda 15amp enfas på.

För förtydligande samt MVH
läste strax under 4 kW. Men då har vi samsyn.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Sixtenblixten
Teslaägare

Inlägg av Sixtenblixten »

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara på mina frågor.
Tidigare en Nissan Leaf 40kWh - 18.
Numera en Model 3 - 23, bakhjulsdriven.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Dafro skrev: 17 maj 2023 11:21

/fth
Är den röda bara en adapter, så får du ju inte snabbare laddning för det, det ger dej bara möjlighet att utnyttja ett rött uttag. Dock kan du ju (utan problem) köra på med max 16 A då....
Att ladda med 3-fas med en riktig 3-faskabel ger betydligt mer.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar