Tips på första elbil?
Moderator: Redaktion
Tips på första elbil?
Hej allesammans!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Re: Tips på första elbil?
Här kan du nog hitta en del intressant.
viewtopic.php?t=32886
viewtopic.php?t=32886
Ioniq 5 FE AWD
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tips på första elbil?
Skulle gå på Model 3 SR då den nu kommit ned rejält i pris samt har låg driftskostnad (garanti påverkas ej av service så på ca15000mil har service (torkarblad, spolarvätska och kupéfilter som man byter själv) gått på ca 1000sek (borträknat däck) .Zenatoh skrev: ↑09 maj 2023 14:48Hej allesammans!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Bilen är en slitvarg men följande är vanliga fel:
-Kolla att värmen fungerar som den skall.
-Kolla lack bakom däck vid hjulhus och sparklådor (under dörrarna).
-Kolla även om framvagn knarrar (gummibälg som börjat torka på övre länkarm).
MVH
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
Här är en inte så gammal tråd som utvecklar en eller flera av punkterna ovan:NiklasTesla skrev: ↑09 maj 2023 16:38Skulle gå på Model 3 SR då den nu kommit ned rejält i pris samt har låg driftskostnad (garanti påverkas ej av service så på ca15000mil har service (torkarblad, spolarvätska och kupéfilter som man byter själv) gått på ca 1000sek (borträknat däck) .
Bilen är en slitvarg men följande är vanliga fel:
-Kolla att värmen fungerar som den skall.
-Kolla lack bakom däck vid hjulhus och sparklådor (under dörrarna).
-Kolla även om framvagn knarrar (gummibälg som börjat torka på övre länkarm).
MVH
viewtopic.php?t=32241
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
Är långt ifrån ngn expert på det här, men som jag förstått det så kan det – som med många andra bilar som hade ett högt nypris – finnas vissa risker för reperationskostnader som väl får betecknas som 'icke-trivila'...
Det beror väl även så klart på hur mycket du kan och/eller gillar att fixa själv.
Luftfjädring är kanske mer felfri och hållbar än vad jag hade fått intrycket av innan, men det har hänt att det uppstått fel på den t.ex.
Det öppningsbara glastaket är en annan komponent som kan behöva åtgärder. Men det gäller väl även för andra tillverkare och inte enbart Model S.
Avsikten med det följande är inte att komma med någon slags pik om 'forumetikett', utan endast att ge möjlighet att lite snabbt kunna hitta en hel del info som redan finns...
Som jag minns det så finns det en hel del skrivet om det här i andra trådar. Om du är intresserad av det kan du testa att söka lite...
Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:
site:teslaclubsweden.se
...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.
Och vill man t.ex. söka efter "Model S" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, Y och X. Men det kände du säkert till...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
forts.
Om du bor i Sthlm med omnejd verkar Grufman bil vara en bilverkstad som kan vara ett alternativ till Teslas egna verkstäder. Finns kanske fler bra 'externa' verkstäder i Sthlm och på andra ställen...
Om du bor i Sthlm med omnejd verkar Grufman bil vara en bilverkstad som kan vara ett alternativ till Teslas egna verkstäder. Finns kanske fler bra 'externa' verkstäder i Sthlm och på andra ställen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
Vet ju inte hur bra koll du har på Model S, så för säkerhets skull...
På de äldre Model S så hade inte alla bilarna öppningsbart glastak. En del hade plåttak.
Och någon gång under produktionen så tillkom även det icke öppningsbara glastaket. Som jag förstått det så har det inte varit några problem med det här ej öppningsbara glastaket. Däremot så har jag för mig att det kanske inte finns fästen för att montera takräcken på alla sorters tak (för t.ex. takbox). Har även för mig att det åtm. har gått att eftermontera sådana här takräckesfästen för vissa tak hos Tesla – men kan ha fel ang. det... Olika sorters glastak kan kanske även vara dyra att byta ifall de skulle få sprickbildning till följd av stenskott. Kanske således kan löna sig att skydda med PPF. Men det är sannolikt inte unikt för Model S eller andra modeller från Tesla.
Vidare så hade inte alla tidiga Model S luftfjädring. Vissa hade mekanisk fjädring. Som jag minns det har den 'fjädringvarianten' fått bra betyg/recensioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
En grej till ang. Model S:
Det har tyvärr förekommit tämligen allvarliga fel på någon hjulupphängningskomponent hos äldre Model S (och även hos äldre Model X). Om jag vore spekulant på en äldre Model S skulle jag kolla upp så att de här komponenterna har blivit utbytta mot de nya uppdaterade hjulupphängningskomponenterna. Har sett ngn prisuppgift om att det här skulle kosta ca 16.000 SEK att åtgärda. Men det får du dubbelkolla.
Finns mer info t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
Det har tyvärr förekommit tämligen allvarliga fel på någon hjulupphängningskomponent hos äldre Model S (och även hos äldre Model X). Om jag vore spekulant på en äldre Model S skulle jag kolla upp så att de här komponenterna har blivit utbytta mot de nya uppdaterade hjulupphängningskomponenterna. Har sett ngn prisuppgift om att det här skulle kosta ca 16.000 SEK att åtgärda. Men det får du dubbelkolla.
Finns mer info t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
forts.
Även de motoriserade handtagen på Model S kan falera. Hur pass vanligt och hur mkt det kostar att åtgärda vet jag dock inte.
Även de motoriserade handtagen på Model S kan falera. Hur pass vanligt och hur mkt det kostar att åtgärda vet jag dock inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tips på första elbil?
Jag tycker en begagnad Kia e-Niro låter som ett bra alternativ. Snål, lång räckvidd, hyfsat pigg, tillräckliga utrymmen för de flesta behov, och en app där du kan styra det mesta. Potentiellt negativa punkter är att den inte snabbladdar jättesnabbt och kanske inte har den tystaste kupén. Men som helhet en riktigt vettig elbil som var före sin tid (bortsett från Tesla förstås).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tips på första elbil?
Om dom inte var så jääääääkla tråkiga(särskilt utseendet) så hade jag nog köpt en nu.iAkita skrev: ↑10 maj 2023 17:27Jag tycker en begagnad Kia e-Niro låter som ett bra alternativ. Snål, lång räckvidd, hyfsat pigg, tillräckliga utrymmen för de flesta behov, och en app där du kan styra det mesta. Potentiellt negativa punkter är att den inte snabbladdar jättesnabbt och kanske inte har den tystaste kupén. Men som helhet en riktigt vettig elbil som var före sin tid (bortsett från Tesla förstås).
Kanske man kunnat rädda det lite med typ 21" hjul, men det ser ut som typ 18" eller nått sånt pyttigt är max.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tips på första elbil?
18" pyttehjul var vad du hade på din M3P va? I vilket fall, den lär ju inte bli tystare med 21" hjul heller (om du nu fick på dem).taliz skrev: ↑10 maj 2023 17:53Om dom inte var så jääääääkla tråkiga(särskilt utseendet) så hade jag nog köpt en nu.iAkita skrev: ↑10 maj 2023 17:27Jag tycker en begagnad Kia e-Niro låter som ett bra alternativ. Snål, lång räckvidd, hyfsat pigg, tillräckliga utrymmen för de flesta behov, och en app där du kan styra det mesta. Potentiellt negativa punkter är att den inte snabbladdar jättesnabbt och kanske inte har den tystaste kupén. Men som helhet en riktigt vettig elbil som var före sin tid (bortsett från Tesla förstås).
Kanske man kunnat rädda det lite med typ 21" hjul, men det ser ut som typ 18" eller nått sånt pyttigt är max.
Men en prisvärd och funktionell elbil är det fortfarande, om man letar efter något i det prisintervall som är intressant för TS. Några designpriser vinner den däremot inte nej.
Glömde förresten att nämna att helljusen är ganska kass, om det är viktigt för en.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tips på första elbil?
Vi har en ioniq 28kwh som enda bil med 3 st barnstolar. Kör 3000 mil per år. Kan bara rekommendera den varmt. Service är billig, 1800 kr per år (behålla garantin). Komfortabel, laddar hyfsat snabbt, snål. Har inte app men förväntningar går bra med timer.Zenatoh skrev: ↑09 maj 2023 14:48Hej allesammans!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Tips på första elbil?
Ja, men M3P kunde man ju drifta med. Då är det bra med billiga däck.iAkita skrev: ↑10 maj 2023 22:3118" pyttehjul var vad du hade på din M3P va? I vilket fall, den lär ju inte bli tystare med 21" hjul heller (om du nu fick på dem).taliz skrev: ↑10 maj 2023 17:53Om dom inte var så jääääääkla tråkiga(särskilt utseendet) så hade jag nog köpt en nu.iAkita skrev: ↑10 maj 2023 17:27Jag tycker en begagnad Kia e-Niro låter som ett bra alternativ. Snål, lång räckvidd, hyfsat pigg, tillräckliga utrymmen för de flesta behov, och en app där du kan styra det mesta. Potentiellt negativa punkter är att den inte snabbladdar jättesnabbt och kanske inte har den tystaste kupén. Men som helhet en riktigt vettig elbil som var före sin tid (bortsett från Tesla förstås).
Kanske man kunnat rädda det lite med typ 21" hjul, men det ser ut som typ 18" eller nått sånt pyttigt är max.
Men en prisvärd och funktionell elbil är det fortfarande, om man letar efter något i det prisintervall som är intressant för TS. Några designpriser vinner den däremot inte nej.
Glömde förresten att nämna att helljusen är ganska kass, om det är viktigt för en.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Tips på första elbil?
Av de tre du nämnt är nog Hyundai det billigaste alternativet.Zenatoh skrev: ↑09 maj 2023 14:48Hej allesammans!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Tesla har väldigt dyr vagnskadeförsäkring när du efter tre år behöver helförsäkring (om bilen är svensksåld, annars behöver du helförsäkring direkt). Dessutom är de väldigt motorstarka, vilket sliter däck och kan dra upp försäkringspremien ytterligare. Glastaket på model 3/Y sitter väldigt utsatt för stenskott, att reparera det kostar ca 13500 kr i självrisk på vagnskadegarantin, antagligen något liknande med helförsäkring. Öht är model 3 en stenskottsmagnet, kanske för att den är så låg. Glastak är, just för det går på vagnskada och inte glasskada, bra att undvika öht.
Model S verkar det vara mycket problem med på alla möjliga sätt, och eftersom det är en Tesla är reparationerna dyra.
Alla bilar kan behöva service, är bilen ny kan du dessutom vara berättigad till garantiåtgärder, då underlättar det kraftigt att ha tillgång till en auktoriserad verkstad i närheten.
När det gäller försäkringsbolag, se till att välja ett bolag som inte gör åldersavdrag för batteriet då det annars kan bli ofantligt dyrt om batteriet skulle skadas (tex om nån stjäl däcken för dig och lägger stenar under bilen). https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/
I TCOn för elbil, kom ihåg att också räkna in kostnaden för laddboxen och lastbalansering. För mig kostade det 8000 kr att installera laddbox med lastbalansering, då tog jag iofs en extra laddkabel också. De 8000 kommer ta mig fem-sex år att spara in för jag kör så lite.
Model 3 SR+ 18" 2021
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
Gissar att det går att minimera risken för stenskott i glastaket på en Model 3 genom att skydda taket med PPF. Vet dock inte vad det kan tänkas kosta...Dinsdale skrev: ↑11 maj 2023 06:40...] Glastaket på model 3/Y sitter väldigt utsatt för stenskott, att reparera det kostar ca 13500 kr i självrisk på vagnskadegarantin, antagligen något liknande med helförsäkring. Öht är model 3 en stenskottsmagnet, kanske för att den är så låg. Glastak är, just för det går på vagnskada och inte glasskada, bra att undvika öht. [...
Jag har kört mycket motorväg mellan Malmö/Lund och Åstorp här nere i Skåune... De här milen har jag kört med "låga", eller med andra ord, helt vanliga bilar – nämligen gasdrivna VW Golf och Passat kombi.
IMO är tricket för att undvika stenskott att hålla tillräckligt med avstånd till framförvarande bil. Det gäller även att hålla avstånd i sidled. Det här tycker jag är enklast att göra i vänster körfält – men visst... Det förekommer med regelbundenhet att folk 'går' ut i vänsterfilen framför en och då kan avståndet bli för litet (Vilket väl i och för sig känns om att det borde vara enklare att reglera med genereringen i en Model 3. I en fossilare tar det emot att ta bort hastighet med bromsarna. För mig iallafall)... Håller man inte avstånd till bilarna runt omkring en så är min erfarenhet att risken för stenskott ökar markant...
Jag har dock i princip inte alls kört motorväg runt Sthlm el. Gbg. Trafiken där kanske utgör ytterligare en 'högre svårighetsgrad'...
Har heller inte kört så mycket motortrafikled. Där är det ju knepigare med avstånd i sidled...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tips på första elbil?
Vill även tipsa om beg VW ID3, vi köpte en sån för ca 2 mån sedan (en 2022, kostade en bit över 300k, privat säljare), suverän elbil, vi är klart nöjda, tyst och bekväm, rymlig både fram och bak, välbyggd, solid. Lite småbuggar i mjukvaran kvar (har 3.0 idag) men hoppas de fixar det med 3.2 som är på g i sommar.Zenatoh skrev: ↑09 maj 2023 14:48Hej allesammans!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Hade först siktet inställt på en beg Tesla model 3, för max 400k. Hade förläst mig på denna, bla på detta utmärkta forum , var rustad till tänderna med specialfrågor om ditten och datten...
Provkörde och kollade på 3st beg 3or, alla privata säljare, årsm 2019, men blev mer och mer tveksam för varje test. Ville inte fatta det först (och nu svär jag i kyrkan här ) men model 3 (iallafall årsm 2019) är ju bullriga, skramliga, stötiga, obekväma att köra långt med, och dyra att försäkra (11-1200 per mån). Överhypad och överprisad om du frågar mig idag (så lät det inte för några månader sedan )
Droppen var den sista model 3 vi testade, en pedantskött fin 2019 med låga mil, som nog skulle gå att pruta ner till 400k jämt. Säljaren bodde en bit bort så vi tog vår gamla BMW 520 2015 diesel (det var för långt vår gamla Zoe 2017). Vi var nära att slå till men beslöt att sova på saken, vilket var tur, för när vi körde hem med BMWn var det slående hur mycket tystare och bekvämare BMWn är att köra långt med. Polletten trillade verkligen ner här. Hmm, vi var alltså på väg att köpa en Tesla 3 för 400k och sälja BMWn för ca 150k, 250k emellan! Nog för att vi gillar elbilar men detta hade ju varit hål i huvudet..
Så vi skippade vår plan A (som var att byta ut vår BMW 2015 mot en beg model 3 med dragkrok) och gick över till plan B; att byta ut vår gamla Zoe 2017 till en modernare och bättre elbil (och behålla BMWn, som har dragkrok som vi behöver ibland).
Jag gjorde en ganska noggrann utvärdering och läste på om och testade ett antal olika beg elbilar i 250-400k klassen, och fann att en beg ID3 var bäst (ja faktiskt bättre än en beg Tesla model 3)
(Ett minimikrav jag hade var 3fas laddare, en hel del annars vettiga beg elbilar har endast 1fas laddare och de åkte bort från min lista)
Re: Tips på första elbil?
Tack allesammans för era utvärderingar.
Känns som att det lutar mer och mer åt antingen en ID3 eller Hyundai.
Har provkört en M3 2019 i dagarna och kommit fram till att dom är bullriga som tusan.
Samt att försäkringspremien stack iväg rätt ordentligt.
Känns som att det lutar mer och mer åt antingen en ID3 eller Hyundai.
Har provkört en M3 2019 i dagarna och kommit fram till att dom är bullriga som tusan.
Samt att försäkringspremien stack iväg rätt ordentligt.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tips på första elbil?
Själv har jag valt att skippa laddbox till huset då medföljande enfasladdare på upp till strax under 4kw räcker gott och väl. Efter ca 15000mil körde med Model 3 känner jag fortfarande inget behov.Dinsdale skrev: ↑11 maj 2023 06:40Av de tre du nämnt är nog Hyundai det billigaste alternativet.Zenatoh skrev: ↑09 maj 2023 14:48Hej allesammans!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Tesla har väldigt dyr vagnskadeförsäkring när du efter tre år behöver helförsäkring (om bilen är svensksåld, annars behöver du helförsäkring direkt). Dessutom är de väldigt motorstarka, vilket sliter däck och kan dra upp försäkringspremien ytterligare. Glastaket på model 3/Y sitter väldigt utsatt för stenskott, att reparera det kostar ca 13500 kr i självrisk på vagnskadegarantin, antagligen något liknande med helförsäkring. Öht är model 3 en stenskottsmagnet, kanske för att den är så låg. Glastak är, just för det går på vagnskada och inte glasskada, bra att undvika öht.
Model S verkar det vara mycket problem med på alla möjliga sätt, och eftersom det är en Tesla är reparationerna dyra.
Alla bilar kan behöva service, är bilen ny kan du dessutom vara berättigad till garantiåtgärder, då underlättar det kraftigt att ha tillgång till en auktoriserad verkstad i närheten.
När det gäller försäkringsbolag, se till att välja ett bolag som inte gör åldersavdrag för batteriet då det annars kan bli ofantligt dyrt om batteriet skulle skadas (tex om nån stjäl däcken för dig och lägger stenar under bilen). https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/
I TCOn för elbil, kom ihåg att också räkna in kostnaden för laddboxen och lastbalansering. För mig kostade det 8000 kr att installera laddbox med lastbalansering, då tog jag iofs en extra laddkabel också. De 8000 kommer ta mig fem-sex år att spara in för jag kör så lite.
MVH
Re: Tips på första elbil?
Om det är e-kona du funderar på så tänk på att de inte fick 3fas laddare förrän årsm 2020 (måste vara tillverkade efter 1 jan 2020 läste jag nånstans). Jag tyckte dessutom att e-konan var lika bullrig som tesla m3, samt att baksätet och bagaet är trångt. Id3 bättre än e-kona alltså, enligt mig
Den gamla ioniq finns, mig veterligen, endast med 1fas laddare så den har jag inte kollat in denna gång (vill minnas att den också var bullrig när jag testade den för ett par år sedan)
Re: Tips på första elbil?
Att ladda med 16A i schuko vilket jag antar att det är inget jag skulle rekommendera till någon som ska skaffa elbil men med ett cee kan det väl vara ok eller om man ställer ner laddströmmen till 6A men aldrig 16A, numer är det väl max 10A av en anledning men även det ör högt för konstant användning.NiklasTesla skrev: ↑11 maj 2023 11:53Själv har jag valt att skippa laddbox till huset då medföljande enfasladdare på upp till strax under 4kw räcker gott och väl. Efter ca 15000mil körde med Model 3 känner jag fortfarande inget behov.Dinsdale skrev: ↑11 maj 2023 06:40Av de tre du nämnt är nog Hyundai det billigaste alternativet.Zenatoh skrev: ↑09 maj 2023 14:48Hej allesammans!
Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.
Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.
Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.
Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?
Tips mottages gärna!
Tesla har väldigt dyr vagnskadeförsäkring när du efter tre år behöver helförsäkring (om bilen är svensksåld, annars behöver du helförsäkring direkt). Dessutom är de väldigt motorstarka, vilket sliter däck och kan dra upp försäkringspremien ytterligare. Glastaket på model 3/Y sitter väldigt utsatt för stenskott, att reparera det kostar ca 13500 kr i självrisk på vagnskadegarantin, antagligen något liknande med helförsäkring. Öht är model 3 en stenskottsmagnet, kanske för att den är så låg. Glastak är, just för det går på vagnskada och inte glasskada, bra att undvika öht.
Model S verkar det vara mycket problem med på alla möjliga sätt, och eftersom det är en Tesla är reparationerna dyra.
Alla bilar kan behöva service, är bilen ny kan du dessutom vara berättigad till garantiåtgärder, då underlättar det kraftigt att ha tillgång till en auktoriserad verkstad i närheten.
När det gäller försäkringsbolag, se till att välja ett bolag som inte gör åldersavdrag för batteriet då det annars kan bli ofantligt dyrt om batteriet skulle skadas (tex om nån stjäl däcken för dig och lägger stenar under bilen). https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/
I TCOn för elbil, kom ihåg att också räkna in kostnaden för laddboxen och lastbalansering. För mig kostade det 8000 kr att installera laddbox med lastbalansering, då tog jag iofs en extra laddkabel också. De 8000 kommer ta mig fem-sex år att spara in för jag kör så lite.
MVH
27,8 kWp solceller
Re: Tips på första elbil?
Då kör du på 16A med kraftigare "byggeluttag" antar jag? (Tesla har nog kraftigare enfas laddare?)NiklasTesla skrev: ↑11 maj 2023 11:53
Själv har jag valt att skippa laddbox till huset då medföljande enfasladdare på upp till strax under 4kw räcker gott och väl. Efter ca 15000mil körde med Model 3 känner jag fortfarande inget behov.
MVH
Ja det funkar också men det tar 3 ggr så lång tid att ladda jmfrt med 3fas laddbox.
De enfasladdare (av "farmorladdare-typ") jag använt annars har varit på max 10A med vanligt schukouttag, då får man 2.3 kW, tar lång att att ladda, och nästan oanvändbart på vintern då viss del av energin går till att värma batteriet.
För oss är 3fas en "no-brainer". Vi kör timtaxa och vill kunna "trycka i" dagsbehovet på den tidlucka (ofta 2-3h) elen är billig på natten. Vi bor i Zon4, ser ev annorlunda ut uppåt i landet ( i "rea-zonerna" ) Ett annat vanligt "usecase" för oss är att man kört en långtur en helgdag på förmiddagen, kommer hem på eftermiddagen med nästan tomt batteri och typ 3 timmar senare ska man iväg igen och behöver ladda rejält, då är 3fas ett måste.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
Det är ju det där med åldersavdrag för batteriet – den biten har jag inte koll på. Men hittills verkar det som de flesta försäkrat sina Model 3 hos Trygg Hansa eller WaterCircles. Det finns även en hel del trådar om just det här med Model 3 och försäkring. Som jag minns det så är en kort sammanfattning att det kan variera fullkomligt hej vilt mellan olika bolag beroende på en massa olika faktorer. Verkar således kunna löna sig att kolla runt ordentligt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
Det här med bullriga bilar verkar vara rätt individuellt från person till person. Jag har inte kört så mkt Model 3. Och tyvärr har jag kanske bara kört ngn enstaka mil motorväg (110 km/h). Det mesta (ca 4 timmar) har varit motortrafikled, så runt 104 km/h. Den Model 3 AWD LR jag har kört är annars ett tidigt ex. från mars 2019. Med reservation för att jag som sagt inte legat konstant i högre hastigheter än 104 km/h så tycker jag annars att ljudnivån invändigt var likvärdig med sista generationens V70, förra generationens V60, förra generationens VW Passat kombi samt förra generationens VW Golf kombi...
Den Model 3 jag körde hade 18-tumsfälgarna och korrekt däcktryck.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips på första elbil?
I inlägget ovan jämförde jag ju ljudnivån invändigt i en tidig 2019 Model 3 AWD LR med sista generationens V70, förra generationens V60, förra generationens VW Passat kombi samt förra generationens VW Golf kombi. Jag tycker även komfort/bekvämlighet och vägegenskaper hos den här M3an är jämförbara med alla de ovanstående bilarna. Tyngdpunkten är ju lägre i Teslan och det tycker jag man märker. Om något tycker jag fjädringskomforten är snäppet bättre i Teslan jämfört med en ~2016 gasdriven VW Golf Kombi med 16-tumsfälgarna.
Den M3an jag körde hade som sagt 18-tumsfälgarna och korrekt däcktryck.
När den här bilen var ny hade den inga missljud/skrammel inne i kupén. När jag körde den i somras så var det något slags missljud som irriterade lite intermittent kring övre delen av B-stolpen på förarsidan när man låg runt 100 km/h på motortrafikled. Jag är dock osäker på ifall ägaren till den bilen har demonterat interiören här. Vid den tidpunkten jag senast körde den här M3an hade han installerat två stycken olika eftermarknads-HUD...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting