Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av R1883RM4n »

Hej
Jag behöver hjälp. På riktigt denna gången. :-)

Var ska jag tanka upp kärran för att ta mig ToR till Ukraina?

Jag siktar på att med några nyfunna vänner på nätet åka ner till Ukrainska gränsen med förnödenheter nämligen. Det vi trodde skulle bli problem, själva insamlandet visade sig gå av bara farten. Vi har redan så vi kan fylla fler bilar än vi har att tillgå för vår första vända.

Vi är glada amatörer och helt nya på detta med bistånd och att hjälpa på plats. Vi kommer ta våra egna privata bilar på första rundan som löst är planerad att avgå på tisdag eller onsdag nästa vecka. Vi har inte en spikas rutt än. Men jag kommer utgå från Linköping, fylla bilen i Vaxholm och troligen lämna Sverige via Nynäshamn.

Jag kommer ta vår Tesla Model 3 Standard Range Plus. De andra åker fossilt.

Det är här ni kommer in! Jag behöver er hjälp! Mellan jobb, familj och allt annat så känner jag mig plötsligt lite ensam i Teslan. Det skulle vara en otrolig trygghet att ha en virtuell shotgun/kartläsare som kan hjälpa mig att lägga upp tankstrategi och hjälpa mig att lyckas med detta projekt.

Är du/ni intresserade av att agera virtuell shotgun/kartläsare så hojta till!

P.s.
Någon som känner någon som känner någon som gillar att klistra Teslor i gult och blått utan att få betalt så hojta gärna. :-)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av Gargamel »

foliering en kort period bör inte lämna märken.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av dd88 »

Har flera vänner i Polen som är vid gränsen nu och det är kaos, ingen aning hur det ser ut med laddning men bensin och diesel är mer eller mindre slut.

Kolla även så det ni tar med er är vad som efterfrågats, senast jag pratade med dom så dumpades kläder på hög på en soptipp då det kommer på tok för mycket kläder.

Så kolla noga vad som efterfrågas innan ni ger er av.
23E89177-0292-4B1F-9BDE-2B24684614C3.png
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av R1883RM4n »

Tack för input. Anar att det är kaos. Det är inte säkert vi siktar på Polska gränsen till Ukraina just därför. Många som vill hjälpa nu i början. Hoppas bara att folk håller ut och även hjälper senare.

Det vi förstått har ett värde och kommer ha med oss är mobilladdare, powerbanks, iPhone/Android-sladdar, bandage, munskydd, hygienartiklar, handsprit, värktabletter, spel, leksaker och som sagt gosedjur.

Låter det som en lista som dina kontaktar kan nicka på?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av Gargamel »

Hade kunnat tänka mig att köra en liknande resa, men har inte råd att inte arbeta, pga corona som tömt kontot.
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av R1883RM4n »

Full förståelse för det. Jag siktar på betald semester. Men vi ska inte hänga läpp för det verken du eller jag. Du kan ju alltid bli virtuell kartläsare? :-)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av dd88 »

R1883RM4n skrev:
Tack för input. Anar att det är kaos. Det är inte säkert vi siktar på Polska gränsen till Ukraina just därför. Många som vill hjälpa nu i början. Hoppas bara att folk håller ut och även hjälper senare.

Det vi förstått har ett värde och kommer ha med oss är mobilladdare, powerbanks, iPhone/Android-sladdar, bandage, munskydd, hygienartiklar, handsprit, värktabletter, spel, leksaker och som sagt gosedjur.

Låter det som en lista som dina kontaktar kan nicka på?
Jag tror det bästa är att kontakta en av de organisationer som är verksamma längs med gränsen och kolla vart det behövs (och vad som behövs), som jag förstår det så har det sen invasionen påbörjats varit väldigt ostrukturerat men sen i början av helgen så har det börjat skötas mer centralt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av EnTraktor »

Det är inga problem att köra Gdansk - Rzeszow med Tesla. Gjorde den resan senast i november. Finns SuC, enstaka Ionity och polska laddnätverket Greenway. Tesla meddelande för någon timme sedan att SuC i Rzeszow är gratis att använda tills vidare. Om du behöver tips kring laddning i Polen så är det bara höra av dig. Har laddat där sedan 2015 när det fanns en enda 50 kW Chademo i hela landet.

Gdansk - Ciechocinek (SuC)
Chiechocinek - Lodz (Greenway)
Lodz - Katowice (SuC)
Katowice - Rzeszow (SuC)
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av rsk »

Gratis Supercharger-laddning vid Trzebownisko i Polen, Košice i Slovakien samt Miskolc och Debrecen i Ungern. (För alla bilmärken)
Kanske underlättar - kanske stationer att undvika pga ev. kö?

https://alltomelbil.se/tesla-laser-upp- ... att-ladda/
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av HelectriC »

Är det verkligen en bra idé att köra ner på eget initiativ? Verkar som det blir mer kaos än hjälper när frivilliga inte är organiserade genom ett officiellt hjälporgan :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av EnTraktor »

Polsk radio och TV uppmanar folk att inte komma dit och framförallt att inte skänka kläder. Redan nu finns hundratals kubikmeter med kläder som aldrig kommer komma till användning. Man rekommenderas donera pengar om man vill hjälpa till.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av R1883RM4n »

EnTraktor skrev:
Det är inga problem att köra Gdansk - Rzeszow med Tesla. Gjorde den resan senast i november. Finns SuC, enstaka Ionity och polska laddnätverket Greenway. Tesla meddelande för någon timme sedan att SuC i Rzeszow är gratis att använda tills vidare. Om du behöver tips kring laddning i Polen så är det bara höra av dig. Har laddat där sedan 2015 när det fanns en enda 50 kW Chademo i hela landet.

Gdansk - Ciechocinek (SuC)
Chiechocinek - Lodz (Greenway)
Lodz - Katowice (SuC)
Katowice - Rzeszow (SuC)


Tackar! Lysande information. :-)
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av R1883RM4n »

rsk skrev:
Gratis Supercharger-laddning vid Trzebownisko i Polen, Košice i Slovakien samt Miskolc och Debrecen i Ungern. (För alla bilmärken)
Kanske underlättar - kanske stationer att undvika pga ev. kö?

https://alltomelbil.se/tesla-laser-upp- ... att-ladda/
Tack och fasen också. Då kanske man ska undvika dem? Gratis är ju gott men kö vill jag inte ha.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av EnTraktor »

Powerbanks är en produkt som efterfrågas starkt vid gränsen. Många har rest i dagar och har slut på batteri i mobilen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av LarsL »

Ja, extremt viktigt att kontrollera varsom faktiskt behövs och var. Ingen mening att komma med ytterligare ett lass med kläder igen efter vad jag förstått, men har inte undersökt närmare. Genom att komma med fel saker skapar man mer oreda än nytta på plats.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av Skogslasse »

Tittade på den här rutten för några dagar sedan. Är beredd att plocka hem anställda till sitt svenska moderbolag
Med Norrköping som utgångort blev det Ystad-Sassnits, ladda i Poznan och Lodz samt Trzebownisko Polen är stort till ytan. Tror det kan vara mer troligt att det finns ström är bensin i regionen.

Spontant tror jag att behovet av mat typ, ris,pasta och andra torra varor är bättre hjälp än kläder.

Om TS vill ha hjälp av mig så skicka ett PM
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av EnTraktor »

En annan uppmaning från dom på plats är att donera saker i storpack. Donera inte 5 lösa tandborstar och 5 lösa tandkräm. Donera en kartong med 10-20 tandkräm. Är mycket enklare att hantera hela kartonger än när saker kommer styckvis. Men som sagt, powerbanks är det som behövs mest.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av fth »

R1883RM4n skrev:
Jag behöver hjälp. På riktigt denna gången. :-)
EnTraktor skrev:
Men som sagt, powerbanks är det som behövs mest.
Hur ser planerna ut, är du på G , eller har du redan åkt?

Om du passerar Stockholm på vägen så har jag letat fram sju powerbanks i gömmorna som jag kan skicka med dig, jag skickar med diverse USB-laddare och sladdar också i så fall.

/fth

Edit: jag hittade en till, så åtta :)
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av Jontez »

EnTraktor skrev:
En annan uppmaning från dom på plats är att donera saker i storpack. Donera inte 5 lösa tandborstar och 5 lösa tandkräm. Donera en kartong med 10-20 tandkräm. Är mycket enklare att hantera hela kartonger än när saker kommer styckvis. Men som sagt, powerbanks är det som behövs mest.
Om man köper en powerbank, är den uppladdad från början då? Har aldrig ägt en själv
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av EnTraktor »

Jontez skrev:
EnTraktor skrev:
En annan uppmaning från dom på plats är att donera saker i storpack. Donera inte 5 lösa tandborstar och 5 lösa tandkräm. Donera en kartong med 10-20 tandkräm. Är mycket enklare att hantera hela kartonger än när saker kommer styckvis. Men som sagt, powerbanks är det som behövs mest.
Om man köper en powerbank, är den uppladdad från början då? Har aldrig ägt en själv
Ca 50% skulle jag säga
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 jul 2020 20:56

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av johbe »

Att döma av vad som sägs på radio vore det nog klokare att köra det du samlat in till närmsta mottagare i Sverige så att leveransen kan samordnas. Verkar vara fullt av både mycket material och volontärer i flera polska städer redan.

Jag vill dock betona att jag tycker ditt engagemang är beundransvärt!
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av NiklasTesla »

Sitter själv och funderar på att köra ner men vad jag ser så kan en Tesla konvoj ner till Gränsen faktiskt gör skillnad fast på ett annat sätt nämligen att därifrån köra flyktingar vidare till andra EU länder.

Ex Vi i Tesla Sverige kör flyktingar från Polska gränsen norrut (väl framme upp med skylt ex gratis lift till Sverige). Tesla Holland kör flyktingar vidare västerut. Tesla Italien Söderut (osv). Bensin har blivit bristvara även vid Polsk/Ukrainska gränsen men sålänge elnätet är uppe så går det relativt lätta att med hjälp av SuC-Nätverket ta sig till och från Gränsen...

Tänker lite att Taxibilarna i Paris körde Soldater till Fronten WW1 Skulle det inte vara jäkligt fint om Teslabilar år 2022 tog flyktingar från Fronten.

MVH
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av Ptesla »

NiklasTesla skrev:
Sitter själv och funderar på att köra ner men vad jag ser så kan en Tesla konvoj ner till Gränsen faktiskt gör skillnad fast på ett annat sätt nämligen att därifrån köra flyktingar vidare till andra EU länder.

Ex Vi i Tesla Sverige kör flyktingar från Polska gränsen norrut (väl framme upp med skylt ex gratis lift till Sverige). Tesla Holland kör flyktingar vidare västerut. Tesla Italien Söderut (osv). Bensin har blivit bristvara även vid Polsk/Ukrainska gränsen men sålänge elnätet är uppe så går det relativt lätta att med hjälp av SuC-Nätverket ta sig till och från Gränsen...

Tänker lite att Taxibilarna i Paris körde Soldater till Fronten WW1 Skulle det inte vara jäkligt fint om Teslabilar år 2022 tog flyktingar från Fronten.

MVH
Jag skulle hemskt gärna vara del av ett sådant här initiativ. Kolla med Lucas Lundqvist, Hamid och gänget på Tesla West Sweden om dom vill vara med och arrangera kanske?

Om behovet finns, dvs. När jag kollar på diverse Facebook-grupper verkar det finnas många ukrainska familjer nere i Polen som gärna vill ta sig till Sverige.

Vad som är viktigt dock är ju att vi även kan erbjuda boende när de är framme i Sverige. Kanske går det att samordna med Facebook-grupperna där familjer erbjuder plats hemma och/eller migrationsverket?
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av EnTraktor »

Tanken är jättebra, men en Tesla konvoj i Polen är inte helt lyckat p.g.a. dom begränsade laddmöjligheterna. Tesla laddarna har 4 stolpar, Ionity har 2 stolpar och Greenway med några få undantag har 1 stolpe. Blir väldigt svårt ladda en konvoj. Men kör gärna en och en eller två och två.

En uppdatering från gränsen idag torsdag. Trycket på gränsövergången är lite lägre och väntetiden för passage är nere på ca 20 minuter.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Ukraina ToR - Virtuell shotgun/kartläsare sökes!!

Inlägg av maccis »

Bild
Körd
Skriv svar