Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Moderator: Redaktion
Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Vem har billigaste 350kW laddningen i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Verkar också sänkt till 2,00 på AC-laddare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Tycker de är trevligt de sänker priset men samtidigt är de lönt att låta de vara en skillnad på 30 öre per kWh mellan 50 kW laddare och de snabbare? Känns som de mest blir otydligt även om de bara skiljer typ 10-15 kr som mest på en laddning.Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fortums nya i Varberg är väldigt prisvärd om man kör typ e-tron. Ca 3,3 kr/kWh om bilen tar emot 150 kW.
Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25

2.5 km från mitt hem.. Dvs Löddeköpinge. Finnen i Varberg också har jag för mig.. Men jo de behövs många fler. 50lw finns dock på många ställen i södra Sverige.mr_tt skrev:Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Eons "UFC" finns tex längs E4 också, samt tvärs över Danmark.
Titta i deras app, eller annan laddkarta.
Titta i deras app, eller annan laddkarta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
I Sverige finns det 5 stationer ännu så länge som E.On Drive & Clever öppnat:mr_tt skrev:Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Löddeköpinge:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/de6yd
Munkedal:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/95r33
Värnamo:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/mmjjp
Varberg:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... berg/56djg
Eskilstuna:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/qw6ny
I Norge är 2st stationer öppna, Danmark 6st och Tyskland leder med 49st stationer i skrivande stund.
Nice de är så många i Tyskland, de kanske man kan utnyttja en dag när man åter får passera våra lands gränser..helix skrev:I Sverige finns det 5 stationer ännu så länge som E.On Drive & Clever öppnat:mr_tt skrev:Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Löddeköpinge:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/de6yd
Munkedal:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/95r33
Värnamo:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/mmjjp
Varberg:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... berg/56djg
Eskilstuna:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/qw6ny
I Norge är 2st stationer öppna, Danmark 6st och Tyskland leder med 49st stationer i skrivande stund.
Jag har alltid haft som vana att följa utbyggnaden i Tyskland. Men nu har jag av begripliga skäl inte gjort det på nästan ett helt år. Det känns väldigt avlägset att kunna åka till Tyskland inom överskådlig tid, så jag har inte brytt mig längre.chaffis75 skrev:Nice de är så många i Tyskland, de kanske man kan utnyttja en dag när man åter får passera våra lands gränser..
Men nu har jag kollat hur det ser ut på laddkartan. Herrejävlar alltså vad de bygger snabbladdare. Medan vi i Sverige kanske fått max en handfull HPC:er under året som gått, har Tyskland fått så många att man inte längre kan urskilja enstaka laddare när man tittar på kartan. Det är fullt överallt.
En viss skillnad mot när jag tittade senast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kul, tyskarna har bestämt sig och kör fullt ös mot elbilar och snabbladdare. Japp, 5,25 kr/kwh är rimligt för snabbladdning, även om det borde ner lite till mot 4 kr/kwh för att konkurrera med dieselpriset fullt ut. Bör vara billigare eftersom det tar längre tid att ladda.
Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja runt 4kr/kWh går gränsen IMO.
Hursomhelst så får man hoppas eon får upp en drös till UFCs, om inte annat för att piska ionity.
Eons UFCs är visserligen "bara" 175kw, men de är 4st per site AFAIK, dvs lika många som ionity.
Inte många bilar som kan ladda snabbare heller, och 5,25kr slår ju 8,70kr alla dagar i veckan.
Hursomhelst så får man hoppas eon får upp en drös till UFCs, om inte annat för att piska ionity.
Eons UFCs är visserligen "bara" 175kw, men de är 4st per site AFAIK, dvs lika många som ionity.
Inte många bilar som kan ladda snabbare heller, och 5,25kr slår ju 8,70kr alla dagar i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Ändå så är det ganska oväntat och överraskande, men glädjande, att e-on sänker priset så pass mycket. Jag hade snarare trott att trenden fortsätter uppåt. Bra att nån vågar sänka priset nu.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Ja man kan se detta som ett första steg.. När "volymerna" kommer upp så skulle jag kunna tänka mig att man kanske kan sänka priserna.mati skrev:Ändå så är det ganska oväntat och överraskande, men glädjande, att e-on sänker priset så pass mycket. Jag hade snarare trott att trenden fortsätter uppåt. Bra att nån vågar sänka priset nu.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Håller med att 4 kr per kWh känns rimligt men 5 kr är också ok men smärt gränsen.
Ionity priser är ju helt orimligt..
Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Känns som flera faktorer som spelar in just nu,
Någon enorm konkurrens kanske det inte rör sig om än men samtidigt vill
man nog knyta upp sina kunder tidigt i den här utvecklingen och bygga varumärket
Några stora volymer kanske det inte rör sig om heller än men samtidigt måste
man ju överleva och få någonting sålt iaf
Får se om det kan landa runt 4kr eller lägre rent allmänt
Någon enorm konkurrens kanske det inte rör sig om än men samtidigt vill
man nog knyta upp sina kunder tidigt i den här utvecklingen och bygga varumärket

Några stora volymer kanske det inte rör sig om heller än men samtidigt måste
man ju överleva och få någonting sålt iaf

Får se om det kan landa runt 4kr eller lägre rent allmänt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
5 kr är smärtgränsen, det tycker jag också. Samtidigt är 5:25kr för de allra flesta mycket billigare än Ionity, även för de som har abonnemang. För även om Ionity-abonnemanget kostar "bara" 3:50kr/kWh så måste man ju räkna in 2400kr i årskostnad. Det krävs ungefär 550 mil/år med snabbladdning hos Ionity för att man ska komma ner till 5:25kr/kWh.
Jag har räknat såhär
Prisskillnad e-on - Ionity: 5,25 - 3,50 = 1,75 kr/kWh
Abonnemanget: 2400 kr/år
2400kr/år / 1,75kr/kWh = 1371kWh/år
Dvs över 1371kWh/år blir Ionity billigare.
1371 kWh / 2,5 kWh/mil = 550 mil. Eller ännu fler mil för en snålare bil.
Vet inte hur många som snabbladdar så mycket. Jag gör inte det, och framförallt inte enbart hos Ionity.
Det är uppenbart att e-on måste anses vara jämförelsevis billigt i sammanhanget.
Jag har räknat såhär
Prisskillnad e-on - Ionity: 5,25 - 3,50 = 1,75 kr/kWh
Abonnemanget: 2400 kr/år
2400kr/år / 1,75kr/kWh = 1371kWh/år
Dvs över 1371kWh/år blir Ionity billigare.
1371 kWh / 2,5 kWh/mil = 550 mil. Eller ännu fler mil för en snålare bil.
Vet inte hur många som snabbladdar så mycket. Jag gör inte det, och framförallt inte enbart hos Ionity.
Det är uppenbart att e-on måste anses vara jämförelsevis billigt i sammanhanget.
Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
Vad jag kan se håller de borta alla elbilar med sina priser.LarsL skrev:Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
VW har väl andra priser för sina bilar, om jag läst rätt.nek0 skrev:Vad jag kan se håller de borta alla elbilar med sina priser.LarsL skrev:Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
LarsL skrev:VW har väl andra priser för sina bilar, om jag läst rätt.nek0 skrev:Vad jag kan se håller de borta alla elbilar med sina priser.LarsL skrev:Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Detta är rätt pris och betalmodell enl mig.
Kan man gå med vinst till det priset med dagens efterfrågan på snabbladdare och de kostnader som uppkommer med de höga effekterna? Eller du kanske tycker att någon annan ska gå flera miljoner i förlust så att elbilsägare kan ladda billigt?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Bee har inte varit nära av att gå +/-0 något år sen de startade trots att de endast ha 50 kW och tar 5 kr/kWh. Har vi något som helst bevis på att Tesla faktiskt går +/-0 på sina superchargers och inte tar pengar från bilförsäljningen för att finansiera dessa?
https://www.allabolag.se/5590007075/bee ... lutions-ab
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Inte alls förvånad att det går dåligt för Bee. Aldrig använt dom då deras pris per kwh är för högt. Dom prisar bort sig själva likt Ionity.vigge50 skrev:Kan man gå med vinst till det priset med dagens efterfrågan på snabbladdare och de kostnader som uppkommer med de höga effekterna? Eller du kanske tycker att någon annan ska gå flera miljoner i förlust så att elbilsägare kan ladda billigt?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Bee har inte varit nära av att gå +/-0 något år sen de startade trots att de endast ha 50 kW och tar 5 kr/kWh. Har vi något som helst bevis på att Tesla faktiskt går +/-0 på sina superchargers och inte tar pengar från bilförsäljningen för att finansiera dessa?
https://www.allabolag.se/5590007075/bee ... lutions-ab
Hade jag varit mångmiljonär i sek hade jag skapat ett långt mycket bättre laddnätverket än både Ionity och Bee.