Fläckar på kromet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare

Fläckar på kromet?

Inlägg av Ioannis »

Hej! Jag lämnade min nya bil för att tvättas idag och fick den tillbaka med fläckar på kromet runt fönstren (endast på ena sidan av någon anledning). Killen där var för snabb med att säga att det inte var dem som gjorde det, vilket var misstänksamt i sig men hur som. Fläckarna går inte bort med mitt fiberduk, men det borde ändå gå att få bort dem på något sätt, eller? Det borde väl gå att polera bort dem? (Ja, ingen riktigt bilmänniska här, så alla tips välkomna).

Tack på förhand!
M3 Long Range 2020 - Midnight Silver - Helsvart interiör - 18" Aero-fälgar
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fläckar på kromet?

Inlägg av Bjelke »

Har bilen lackskydd? Isf skulle det kunna vara att dom kommit åt listen när dom polerade... Dom som
gjorde lackskyddet alltså...
Annars vet jag inte...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är det inte så att det potentiellt kan skadas av avfettning?
En anledning att man bara sprejar det på undre delen av bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare

Inlägg av Ioannis »

Inget lackskydd, nej. Den handtvättades och enl deras sida använder dem även "quick wax". Undrar om det är detta som orsakat fläckarna på kromet.
Har någon använt Autosol metal polish? Undrar om det kan användas för att polera bort fläckarna?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

AUTOSOL ska du nog undvika, kromet är säkert väldigt tunt så det är lätt att polera igenom. Testa i så fall hellre lite av fattning på en trasa lite försiktigt där det inte syns, först. Om det är något polermedel så borde det lossna av det. Om det inte är silikon (eller ceramic som de kallar det) för då hjälper inte avfettning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Frågan är - *är* det krom? Eller är det eloxerad aluminum? Vet att mercedes har kört med eloxerad aluminium på de blänkande bitarna ända sedan 80-talet. Ser ut som krom men det kan bli "moln"-iga fläckar som inte går att polera bort. Det man gör för att snygga till dem är att stryka på en polymerlösning som på något sätt tar bort fläckarna. Åtminstone tillfälligt tills polymeren brutits ned.

Eller köpa nya lister. I fallet 80-talsmercedes kan det vara prohibitivt dyrt, så därför finns det "aluminium restorer" att beställa.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare

Inlägg av Ioannis »

Jag får väl se. Jag har bokat en tid senare idag på CleanCars vid Fridhemsplan, så ska de titta på det och förhoppningsvis fixa det.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

taliz skrev:
Är det inte så att det potentiellt kan skadas av avfettning?
En anledning att man bara sprejar det på undre delen av bilen.
Är inte orsaken till detta att man vill undvika att den rinner in avfettning ner i dörren om man sprutar ovanför sidofönsterna. Detta kan leda till invändiga rostangrepp om det går för långt. Men jag kan ha fel, var 1 år sedan jag läste om detta. :D och har taskigt minne.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare

Inlägg av Ioannis »

Lite återkoppling om detta i fall någon undrar samt lite kredit till CleanCars i Fridhemsplan!

Jag har haft bilen sedan igår hos dem, efter att de direkt erbjudit en kostnadsfri bedömning. Enligt Simon som driver CleanCars var detta en rätt så typisk skada med oxidering och korrosion som kan inträffa när man använder (för) starka medel på krom vid tvättningen. Han garanterade inte att det går att återställa helt men sa att de skulle göra allt de kunde. Och det gjorde dem. Efter 3 timmars noggrant arbete, och kontinuerlig uppdatering via SMS med bilder och allt (top-notch service!) kunde de återställa kromet till helt nyskick och utan att använda något medel som potentiellt skulle kunna skada kromet ytterligare eller på sikt. De körde, vad jag förstå, en 3-stegs behandling med polering.

Jag blev verkligen imponerad av deras service och bemötande och har redan bokat lackskydd hos dem nästa vecka.

Lite bilder innan:
FullSizeR-1.jpg
FullSizeR-2.jpg
FullSizeR-3.jpg
Efter-bilder följer - jag kan tydligen inte bifoga flera här.
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare

Inlägg av Ioannis »

Under "operationen":
FullSizeR.jpg
IMG_5540.jpg
Och resultatet:
IMG_6742.jpeg
Så, lesson learnt, aldrig igen tvätta bilen hos någon som inte bevisat att man är seriös och jag kommer nog att fortsätta använda CleanCars även för biltvätt (det fanns en Tesla till som tvättades där imorse när jag skulle hämta min bil :D )
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ser ut som att de körde en polering. Bra att veta att det går att göra det. Rapportera gärna om fläckarna kommer tillbaka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare

Inlägg av Ioannis »

tor-ake skrev:
Ser ut som att de körde en polering. Bra att veta att det går att göra det. Rapportera gärna om fläckarna kommer tillbaka.
Ja, det gjorde dem. Jag rapporterar gärna om de kommer tillbaka, men hoppas verkligen att de inte gör det 8-)
Skriv svar