Hej,
Är det någon som fått en Tesla Model 3 med dragkrok nyligen? Jag inväntar min leverans om några veckor och har beställt dragkrok men har stört mig på att maxvikten varit så låg, bara 910 kg. Men nu ser jag att det står 1000 kg på hemsidan när man bygger en bil...
"Dragkrok
Avtagbar dragkrok i höghållfast stål. Godkänd att dra upp till 1 000 kg."
Frågan är vad det står hos transportstyrelsen på dom bilar som levererats nyligen, 910 eller 1000 kg? På en från 2019 som jag kollade upp står det 910 kg. Jag hoppas att det ändrats. Även om att 90 kg inte är så mycket, är det ett steg i rätt riktning.
Hej,
Är det någon som fått en Tesla Model 3 med dragkrok nyligen? Jag inväntar min leverans om några veckor och har beställt dragkrok men har stört mig på att maxvikten varit så låg, bara 910 kg. Men nu ser jag att det står 1000 kg på hemsidan när man bygger en bil...
"Dragkrok
Avtagbar dragkrok i höghållfast stål. Godkänd att dra upp till 1 000 kg."
Frågan är vad det står hos transportstyrelsen på dom bilar som levererats nyligen, 910 eller 1000 kg? På en från 2019 som jag kollade upp står det 910 kg. Jag hoppas att det ändrats. Även om att 90 kg inte är så mycket, är det ett steg i rätt riktning.
Mvh Linus
Det ändrades för nåt år sedan från 910 till 1000. Alla bilar sen nån gång under förra sommaren får 1000 kg.
Detta gäller för en AWD med en 1250 kg vagn bakom...
Om vi väljer en 1100 kg vagn istället så blir det detta resultatet.
Detta säger väl en del om hur tokiga reglerna för släpvikter är... Jag önskar att det vore obligatoriskt att ta körkort för att få dra släp över 750 kg.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.